...Toisaalta en ole yhtään vakuuttunut siitä, kannattaako vuoteeseen investoida kymppitonnia. ..
Kai sitä enemmänkin voisi satsata punkkaan kuin tuon 1500-3000 euroa, kun makuulla on kuitenkin tarkoitus viettää melkoisen paljon aikaa. Sanokaapa nyt joku oikeasti paljon fyrkkaa vuoteeseen upottanut, onko tuossa mitään järkeä?
Voi siinä ollakin... tai sitten ei! Oma tarinani lyhyesti. Olen työstäni johtuen nukkunut elämäni aikana sadoilla, ellen jo nelilukuisella määrällä erilaisia sänkyjä/patjoja ja pari totuutta on iskostunut tällä kokemuksella siihen formiin, että jotain neuvojakin voi kokeilla antaa. Ensinnäkin allekirjoittaneelle patjaakin tärkeämpi hyvän nukkumismukavuuden takaamiseksi on hyvä tyyny (jonka hankinta onkin sitten oma tieteenlajinsa...). Toinen nyrkkisääntö on, että tiettyyn pisteeseen vaatimattomampaakin patjaa saa parannettua erittäin laadukkaalla sijauspatjalla...
Patjaa (kuten myös tyynyä) hankittaessa kannattaa tarkkaan miettiä, millainen nukkuja olet? Allekirjoittaneella on ollut kotikäytössä ihan juurikin tuollainen tonnin parin joustinpatja ja siitä lyhyen (vuoden) syrjähypyn omaiseen tempura-kokeiluun ja siitä futoniin. Tempuran kanssa en koskaan tehnyt sinunkauppoja ja annoin sen pois. Futonista pidin tai ainakin luulin pitäväni kovastikin ja nukuinkin sillä useamman vuoden. Jokunen vuosi sitten hankin kuitenkin erittäin laadukkaan joustinpatjan ja kyllä nukkumismukavuus kasvoi huomattavasti sen hankinnan myötä futoniin verrattuna. Nukun pitkälti kyljelläni ja kovemmalla patjalla, kuten futonilla, nukuttaessa tulee käännyttyä yön aikana useita kertoja yötä ja uni jää siten helposti hiukan katkonaiseksi. Tällä laadukkaalla joustinpatjalla ja minun tarpeisiin suunnitellulla sijauspatjalla kuitenkin pystyn nukkumaan yöt läpi heräämättä siihen, että pitää edes kääntyä (tai en ainakaan muista kääntyileväni). Voin sanoa, että unenlaatu on parantunut huomattavasti. Selkäkivuista en ole onneksi koskaan kärsinyt.
Niin ja kysymykseesi vastaten. Tuo ensimmäinen itse ostettu, opiskeluaikojen, joustinpatja oli juurikin tuollainen reilun tonnin patja nykyrahaksi muutettuna ja ei sitä voi verrata mitenkään näihin oikeasti laadukkaisiin patjoihin. Ero ei tule niinkään tuotteen eliniässä, vaan ennenkaikkea nukkumismukavuudessa, kuten tekstistäni varmaan jo pääsi selville.
Mutta kuten sanottua, hyvällä tyynyllä on vähintäänkin samanarvoinen vaikutus nukkumismukavuuteen. Nykyään (autolla matkustaen) pyrin otaamaan oman tyynyn mukaan, josta on tullut puolison suunnalta hiukan leikkimielistä kuittailua. Lentokoneella matkustaen hotellien valinnassa sänky ja tyynyt näyttelevät varsin isoa osaa majapaikan valinnassa.
Minä kuuluun siihen ryhmään, jonka mielestä kymppitonnikin laadukkaaseen sänkyyn ei ole ollenkaan liioittelua. Laadukasta patjaa pystyy kuitenkin käyttämään helposti kymmenen vuotta ja kolmasosan vuorokaudesta. Useimmat tällekin pastalle kirjoittavista pistävät silmää räpäyttämättä monta kertaluokkaa suurempia summia autoihin tai harrastusvälineisiin, joita kuitenkin käyttää murto-osan siitä ajasta, mitä sänkyä. Ainoa asia, mikä
todella nyppii hyvän patjan oston jälkeen, ettei sitä pysty ottamaan mukaan reissuun lähtiessä.
And last but not least... onhan laadukkaan patjan päällä huomattavasti mukavampi suorittaa erilaisia fyysisiä akt...iviteetteja
Nimim. Oi tatjani mun, olit patjani mun...