Laadukasta sänkyä hankkimassa?

  • 172 240
  • 153

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itselläni Ikeasta ostettu Sultan (en muista mikä malli) runkopatjat (jäykin malli taisi olla) (2*90) patjat on kiinnitetty toisiinsa, patjojen välissä on patjakiila ja päällä petari. Mutta mutta ongelma on se että valahdan keskelle (nukun siis yksin tässä parisängyssä), siellä tuntuu olevan kuoppa. Mikä ratkaisuksi? Joku jäykempi kiila joka pikkasen jäykistäisi keskiosaa ja/vai paksumpi petari? Vai pitääkö vain nöyrtyä ja ostaa uudet (kalliit) laadukkaat runkopatjat?
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Olenkohan ihan väärässä jos oletan että 90% noista selkäongelmista ja nukkumisongelmista selittyy ylipainolla. Ainakin siis omat kokemukset ovat sellaisia että aina kun joku joutuu ostamaan parin tonnin tempureita niin ainakin toinen pariskunnan osapuolista kärsii kummallisista selkäkivuista, joskin kyynisenä voisi kuvailla selkäkipuja sanoilla "läski, ei liiku".

Lenkkarit ja/tai kuntosalin vuosikortti saattaisi nimittäin tulla edullisemmaksi pitkässä juoksussa. Tosin mistä löytyisi sänky joka sitten hieroisi urheillessa kipeytyneitä ruumiinosia :)

Mites tota istumatyö + kova punttitreeni? Tuohon kun yhtistää tuon oman väsähtäneen jenkkisängyn niin itsellä ainakaan hieroja ei saa 3 vartissa yläselkää vetreäksi vaikka kuinka yrittäisi... Ja ylipainosta tuskin kyse vaikka paino huitelee pari kiloa inbodyn antaman suosituspainon yläpuolella.
 

HokiHero

Jäsen
Nostellaanpa vanhaa ketjua ylös jos saisi ideoita.

Itselle sängyn hankinta on tullut ajankohtaiseksi ja kyllähän tässä viime viikkoina on saanut katsella päänsä pyörälle erilaisista vaihtoehdoista joita on aivan perkeleesti. Joka ikisellä liikkeellä on omat vaihtoehtonsa hintaan 400-3000€ eikä mitää eroja pysty löytämään. Tavoitteena on ostaa normaali 160x200 jenkkisänky ja rahaa en mielelläni laita paljon (+800€)

Tässä 5 kilometrin säteeltä löytyy Jysk, Sotka, Ikea, Vepsäläinen, TR-kaluste, Isku, Asko ja Stemma. Joilla lähes kaikilla on mielenkiintoisia tarjouksia n.600-700€ sänky jonka normaalihinta on 800-1300€. Onko näistä edullisemmista vaihtoehdoista mihinkään? Olen pärjännyt tähän asti hyvin vanhalla ja raihnaisella joustinpatjalla ilman mitään kipuja ja mitat ovat maltilliset 187/90 joten en osaa kuvitella että kaupasta uutena ostettu sänky voisi tuoda selkäkipuja tms, mutta mistä sitä tietää.

Järkikin sanoo että itse testailemalla pääsee eteenpäin, mutta entäpä laatu. Toivottavaa olisi edullisemmassaki hankinnassa ettei jouset mene kuopalle vuodessa-kahdessa. Onko arvon palstalaisilla kokemuksia suuntaan tai toiseen eri liikkeiden sängyistä?
 
Tässä 5 kilometrin säteeltä löytyy Jysk, Sotka, Ikea, Vepsäläinen, TR-kaluste, Isku, Asko ja Stemma. Joilla lähes kaikilla on mielenkiintoisia tarjouksia n.600-700€ sänky jonka normaalihinta on 800-1300€. Onko näistä edullisemmista vaihtoehdoista mihinkään? Olen pärjännyt tähän asti hyvin vanhalla ja raihnaisella joustinpatjalla ilman mitään kipuja ja mitat ovat maltilliset 187/90 joten en osaa kuvitella että kaupasta uutena ostettu sänky voisi tuoda selkäkipuja tms, mutta mistä sitä tietää.
Mukavuus esim. tuollaisella 800-1300e hintaluokan (jossa katetta yli puolet?) jenkkisängyllä nykyiseen patjaasi nähden on aivan eri luokkaa, ja ensimmäisen vuoden-parin aikana hymy nousee korville joka ilta kun makuulle asettuu, kun sänky yhtäkkiä onkin jämäkkä ja pehmeä yhtäaikaa. Paras terä ominaisuuksista noissakin kuitenkin hiipuu vuosien saatossa, jämäkkyys häviää, kenties painuu myös kasaan ja/tai alkaa nitistä.

Ajattelin kokeilla seuraavaksi reilusti kalliimpia patjoja, jos se pitkällä tähtäimellä olisi kukkaron ja ympäristön kannalta parempi vaihtoehto. Vituttaa tämä kertakäyttökulttuuri.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Järkikin sanoo että itse testailemalla pääsee eteenpäin, mutta entäpä laatu. Toivottavaa olisi edullisemmassaki hankinnassa ettei jouset mene kuopalle vuodessa-kahdessa. Onko arvon palstalaisilla kokemuksia suuntaan tai toiseen eri liikkeiden sängyistä?

Tuolloin kaksi vuotta sitten kun itse sänkyä etsin, niin erilaiset sänkyjen kestotestit aiheuttivat kyllä pään raapimista. Ei se kallis hinta aina ole laadun tae, varsinkaan huonekalussa. Oikeastaan samaa pään raapimista se oli sohvankin hankkimisen kanssa, tuntuu ettei tavan pulliainen oikein osaa sitä hinnan muodostumista kussakin tuotteessa hahmottaa... Tai no se halvin on yleensä kyllä huonon tuntuinenkin, mutta sitten kun saavutetaan tietty piste (sängyssä vaikka 600-800€, sohvissa 1000€--->), niin eroja onkin paljon vaikeampi havaita.
 
Olen meidän talouteen miettinyt uutta sänkyä. Tempurin saisi puoleentoista tuhanteen euroon, taisi olla joustinpatja + 7cm tempur-petari. Ihan siis tempur-sängyn nimellä. Mutta mites nämä muiden liikkeiden edullisemmat patjat, joille vastaavia ominaisuuksia luvataan?
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen elämäni aikana nukkunut sekä halvoissa, että kalliissa sängyissä. Makuasioitahan nämä ovat, mutta itse olen sitä mieltä, ei totuus löytyy jostain niiden välistä. Jos joskus joudun vielä ostamaan uuden sängyn, olen ajatellut ostaa sen ikeasta. En kuitenkaan ehdin niiitä halvimpia versioita vaan hiukan hintavamman parisängyn hintaluokkaan 600-1500 e. Ai miksikö. nimittäin siksi, että nuo ikean vähän paremmat sängyt ovat ehdottamasti hinta-laatusuhteeltaan parhaita. Ja jos vähän itselleen luxusta, niin kannattaa ottaa se vähän parempi petari, eli mieluummin paksu luonnonkumillinen versio. Tärkeä ominaisuus on myös palautusoikeus. Jos muutaman viikon jälkeen selkä ei totu uuteen sänkyyn, niin sitten vaan palautuksen kautta pehmeämpää tai jäykempää tilalle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen meidän talouteen miettinyt uutta sänkyä. Tempurin saisi puoleentoista tuhanteen euroon, taisi olla joustinpatja + 7cm tempur-petari. Ihan siis tempur-sängyn nimellä. Mutta mites nämä muiden liikkeiden edullisemmat patjat, joille vastaavia ominaisuuksia luvataan?
Tempur on parempi, mutta ei sovi kaikille. Esim itse en pidä. Iskussa tarjottiin joskus mahdollisuutta saada koenukuttavaksi Tempurin petareita. Askossa taitaa olla joku 14 pv palautusoikeus ym eli kannattaa kysyä koska vasta viikon kaksi nukkuneena osaa sanoa onko sänky itselle hyvä.
Minulle paras vaihtoehto oli lopulta, Tempur tyyppinen älyvaahto (toisen merkkinen siis) 5cm paksuna ja sen alle jäykkä joustinpatja. Mukava nukkua kun muotoutuu jonkin verran ja sitten tukeva joustinpatja oli, no tukeva.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Halvimmat vaahtomuovi- ja joustinpatjat ovat hanurista, niitä kannattaa vältellä. Halpisversiokin voi pitää hetken aikaa ryhtinsä ja tuntua ihan siedettävältä, mutta tämä ei ole pysyvä tila. Kannattaa varautua, että jonkin Sotkan tms. hinnat alkaen -malli on vuoden tai parin kuluttua kypsää tavaraa roskalavalle. Vuode ei tunnu tasaiselta johtuen esim. jousituksen epätasaisesta veltostumisesta, jalat ovat väsähtäneet ja ruuvien kiristämisestä huolimatta koko punkka huojuu niiden varassa jo muutaman päivän kuluttua, kaikkea nitinää ja natinaa kuuluu nussimattakin yms. Älkää ostako halvinta skeidaa.

Toisaalta en ole yhtään vakuuttunut siitä, kannattaako vuoteeseen investoida kymppitonnia. Tai suuremmasta summasta puhumattakaan, kuten mm. Unikulma koettaa meitä valistaa. Olen aika vakuuttunut, että pariskunta ostaa hyvän parivuoteen tai runkopatjakaksikon max. muutamalla tonnilla, siten että hankinta palvelee todennäköisesti pitkään. Ostin noin 15 vuotta sitten parivuoteeksi 180x200 jenkkisängyn, hinta oli muistaakseni 6000 mk silloista fyffeä. Sänky on kestänyt melkoisen hyvin aikaa, joskin nyt alkaa vaihto uuteen olla jo ajankohtaista. En kuitenkaan usko, että tulen panostamaan seuraavaan hankintaan merkittävästi suurempaa summaa. Katsotaan nyt ensin, mitä löytyy 1500-3000 euron hintahaarukassa.

Kai sitä enemmänkin voisi satsata punkkaan kuin tuon 1500-3000 euroa, kun makuulla on kuitenkin tarkoitus viettää melkoisen paljon aikaa. Sanokaapa nyt joku oikeasti paljon fyrkkaa vuoteeseen upottanut, onko tuossa mitään järkeä?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Toisaalta en ole yhtään vakuuttunut siitä, kannattaako vuoteeseen investoida kymppitonnia. ..

Kai sitä enemmänkin voisi satsata punkkaan kuin tuon 1500-3000 euroa, kun makuulla on kuitenkin tarkoitus viettää melkoisen paljon aikaa. Sanokaapa nyt joku oikeasti paljon fyrkkaa vuoteeseen upottanut, onko tuossa mitään järkeä?

Voi siinä ollakin... tai sitten ei! Oma tarinani lyhyesti. Olen työstäni johtuen nukkunut elämäni aikana sadoilla, ellen jo nelilukuisella määrällä erilaisia sänkyjä/patjoja ja pari totuutta on iskostunut tällä kokemuksella siihen formiin, että jotain neuvojakin voi kokeilla antaa. Ensinnäkin allekirjoittaneelle patjaakin tärkeämpi hyvän nukkumismukavuuden takaamiseksi on hyvä tyyny (jonka hankinta onkin sitten oma tieteenlajinsa...). Toinen nyrkkisääntö on, että tiettyyn pisteeseen vaatimattomampaakin patjaa saa parannettua erittäin laadukkaalla sijauspatjalla...

Patjaa (kuten myös tyynyä) hankittaessa kannattaa tarkkaan miettiä, millainen nukkuja olet? Allekirjoittaneella on ollut kotikäytössä ihan juurikin tuollainen tonnin parin joustinpatja ja siitä lyhyen (vuoden) syrjähypyn omaiseen tempura-kokeiluun ja siitä futoniin. Tempuran kanssa en koskaan tehnyt sinunkauppoja ja annoin sen pois. Futonista pidin tai ainakin luulin pitäväni kovastikin ja nukuinkin sillä useamman vuoden. Jokunen vuosi sitten hankin kuitenkin erittäin laadukkaan joustinpatjan ja kyllä nukkumismukavuus kasvoi huomattavasti sen hankinnan myötä futoniin verrattuna. Nukun pitkälti kyljelläni ja kovemmalla patjalla, kuten futonilla, nukuttaessa tulee käännyttyä yön aikana useita kertoja yötä ja uni jää siten helposti hiukan katkonaiseksi. Tällä laadukkaalla joustinpatjalla ja minun tarpeisiin suunnitellulla sijauspatjalla kuitenkin pystyn nukkumaan yöt läpi heräämättä siihen, että pitää edes kääntyä (tai en ainakaan muista kääntyileväni). Voin sanoa, että unenlaatu on parantunut huomattavasti. Selkäkivuista en ole onneksi koskaan kärsinyt.

Niin ja kysymykseesi vastaten. Tuo ensimmäinen itse ostettu, opiskeluaikojen, joustinpatja oli juurikin tuollainen reilun tonnin patja nykyrahaksi muutettuna ja ei sitä voi verrata mitenkään näihin oikeasti laadukkaisiin patjoihin. Ero ei tule niinkään tuotteen eliniässä, vaan ennenkaikkea nukkumismukavuudessa, kuten tekstistäni varmaan jo pääsi selville.

Mutta kuten sanottua, hyvällä tyynyllä on vähintäänkin samanarvoinen vaikutus nukkumismukavuuteen. Nykyään (autolla matkustaen) pyrin otaamaan oman tyynyn mukaan, josta on tullut puolison suunnalta hiukan leikkimielistä kuittailua. Lentokoneella matkustaen hotellien valinnassa sänky ja tyynyt näyttelevät varsin isoa osaa majapaikan valinnassa.

Minä kuuluun siihen ryhmään, jonka mielestä kymppitonnikin laadukkaaseen sänkyyn ei ole ollenkaan liioittelua. Laadukasta patjaa pystyy kuitenkin käyttämään helposti kymmenen vuotta ja kolmasosan vuorokaudesta. Useimmat tällekin pastalle kirjoittavista pistävät silmää räpäyttämättä monta kertaluokkaa suurempia summia autoihin tai harrastusvälineisiin, joita kuitenkin käyttää murto-osan siitä ajasta, mitä sänkyä. Ainoa asia, mikä todella nyppii hyvän patjan oston jälkeen, ettei sitä pysty ottamaan mukaan reissuun lähtiessä.

And last but not least... onhan laadukkaan patjan päällä huomattavasti mukavampi suorittaa erilaisia fyysisiä akt...iviteetteja

Nimim. Oi tatjani mun, olit patjani mun...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
painavaa asiaa
Hyvä teksti, paljon ajattelemisen aihetta. Kiitokset!

Sen verran tulin tänään muutaman ihmisen kanssa keskustelleeksi aiheesta, etten noiden hajahuomioiden perusteella tulisi juuri hullua hurskaammaksi sängynhankinta-asiassa. Kyse on ehkä siitä, etteivät ihmiset välitä tai joko ymmärrä välittää, millaisella lavitsalla he loikoilevat suuren osan elämästään. Toki voi olla niinkin, että vuodeasia on kovin yksilöllinen: jollekulle löytyy helposti sopiva punkka, ja hyvät unet syntyvät helposti, oli alla lähes minkälainen sänkykokonaisuus hyvänsä. Jonkun toisen ruumiinrakenne ja nukkumiskäytös voi taas vaatia paljon enemmän vuoteelta.

Tempur on tullut tässä ketjussa muutamasti esille. Epäilemättä merkittävä innovaatio ja oikein passeli monille, mutta minä en osaa nauttia Tempur-patjasta lainkaan. Liikkeissä tapahtuneet kokeilut eivät ole miellyttäneet, eikä satunnainen yöpyminen patjan päällä tuonut näkemykseeni muutosta (vanhempani ostivat joskus 10 vuotta sitten, luopuivat hekin sittemmin). Tempur-tyynyn sain joskus vaimolta joululahjaksi, mutta aika vähälle senkin käyttö lopulta jäi.

Pitänee vain ottaa tavalla tai toisella tuntumaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Hyvä teksti, paljon ajattelemisen aihetta. Kiitokset!

Sen verran tulin tänään muutaman ihmisen kanssa keskustelleeksi aiheesta, etten noiden hajahuomioiden perusteella tulisi juuri hullua hurskaammaksi sängynhankinta-asiassa. Kyse on ehkä siitä, etteivät ihmiset välitä tai joko ymmärrä välittää, millaisella lavitsalla he loikoilevat suuren osan elämästään. Toki voi olla niinkin, että vuodeasia on kovin yksilöllinen: jollekulle löytyy helposti sopiva punkka, ja hyvät unet syntyvät helposti, oli alla lähes minkälainen sänkykokonaisuus hyvänsä. Jonkun toisen ruumiinrakenne ja nukkumiskäytös voi taas vaatia paljon enemmän vuoteelta..

Eipä kestä!

Niin, sen verran piti vielä lisäämäni, että siinä olet oikeassa, ettei se hinta kuitenkaan ihan käsi kädessä kulje sen kanssa, mikä itselle tuntuu parhaimmalta. Ostin ex-vaimon kanssa valmistajan parhaan mallin ja siihen sopivan sijauspatjan ja olihan se(kin) loistava nukkua, mutta eron myötä kun patja (niinkuin vähän kaikki muukin, heh) jäi ex-vaimolle, niin päädyin ostamaan samalta valmistajalta heidän malliston toiseksi parhaimman patjan, joka aavistuksen verran pehmeämpänä sopi minulle kuitenkin vielä paremmin. Eli ehdottomasti kannattaa testata huolella. Minäkin olin alunperin siinä uskossa, että vuosikausia futonilla nukkuneena hiukan kovempi patja sopisi minulle paremmin, mutta väärässä olin. Sillä on myöskin suuri merkitys, nukutko pääasiassa kyljelläsi, vatsallasi vaiko selälläsi. Jos nukut pääasiassa kyljelläsi, niin suosittelen hiukan pehmeämpää, silti tukevaa patjaa, koska paino kohdistuu suppeammalle alueelle.

Nyt menee varmaan jo itsestäänselvyyksien puolelle, mutta minimivaatimus hyvälle joustinpatjalle on kuitenkin (laadukkaat) yksittäispakatut jouset omassa pussissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokainen jousi regoi yksilöllisesti siihen kulloinkiin kohdistuvaan painorasitukseen. Laadukkaat siksi, että jousissakin on eroja, huomattavia. Käytännössä laadukkaiden yksittäispakattujen jousien etu tulee ilmi kahdella tavalla (kestävyyden lisäksi...) Ensiksikin, kun puolisosi kääntää kylkeä, niin sinä vieressänukkuvana et edes huomaa, että patja vaimosi kääntyilyyn vuoksi reagoi sinun puolella sänkyä. Eli kun menet kauppaan patjoja testaamaan, niin pyydä mamma pötköttömöön vierellesi ja kääntyilemään, niin huomaat itsekin eron. Toiseksi yksittäispakatut jouset jakavat painon paljon tasaisemmin... ne ikäänkuin tasaavat painorasituksen eri puolilla kehoa ja sen vuoksi paikat eivät puudu ja tarve kääntyilyyn vähenee. Oikein laadukkaissa patjoissa jouset voivat olla eri vahvuisia eri osissa patjaa, näin olen kuullut, mutta en ole selvillä, onko näin esimerkiksi omassa patjassani. Sinänsä olisi ihan loogista.

Toivottavasti tästä oli vielä apua... Jos tarinalla ei ollut muuta (moraalista) opetusta, niin ainakin se, että kannattaa harkita vaimon vaihtamista, että saat hyvän syyn ostaa uuden patjan, joka puolestaan takaa sinulle mielenrauhan lisäksi paremmat yöunet!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt menee varmaan jo itsestäänselvyyksien puolelle, mutta minimivaatimus hyvälle joustinpatjalle on kuitenkin (laadukkaat) yksittäispakatut jouset omassa pussissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokainen jousi regoi yksilöllisesti siihen kulloinkiin kohdistuvaan painorasitukseen. Laadukkaat siksi, että jousissakin on eroja, huomattavia. Käytännössä laadukkaiden yksittäispakattujen jousien etu tulee ilmi kahdella tavalla (kestävyyden lisäksi...) Ensiksikin, kun puolisosi kääntää kylkeä, niin sinä vieressänukkuvana et edes huomaa, että patja vaimosi kääntyilyyn vuoksi reagoi sinun puolella sänkyä. Eli kun menet kauppaan patjoja testaamaan, niin pyydä mamma pötköttömöön vierellesi ja kääntyilemään, niin huomaat itsekin eron. Toiseksi yksittäispakatut jouset jakavat painon paljon tasaisemmin... ne ikäänkuin tasaavat painorasituksen eri puolilla kehoa ja sen vuoksi paikat eivät puudu ja tarve kääntyilyyn vähenee. Oikein laadukkaissa patjoissa jouset voivat olla eri vahvuisia eri osissa patjaa, näin olen kuullut, mutta en ole selvillä, onko näin esimerkiksi omassa patjassani. Sinänsä olisi ihan loogista.

Toivottavasti tästä oli vielä apua... Jos tarinalla ei ollut muuta (moraalista) opetusta, niin ainakin se, että kannattaa harkita vaimon vaihtamista, että saat hyvän syyn ostaa uuden patjan, joka puolestaan takaa sinulle mielenrauhan lisäksi paremmat yöunet!
Prof. Puckin analyysit mielessäni vierailin useammassakin alan liikkeessä. Kaupat on nyt tehty, kiitokset vielä kerran ajatuksia herättävistä näkemyksistä.

Tehdastilaukseen lähti Iskun oman tuotannon huippumalli Unigold Galaxy 180x200 jenkkiversiona ja kunnon petauspatjalla. Tuossa on "hartiakevennetty koteloitu pussijousisto", eli juuri Prof. Puckin minimivaatimukset täyttävä yksittäispakattu systeemi. Kokonaisuus tuntui erittäin vakuuttavalta, kävin kahdessa Iskun liikkeessä testaamassa valikoimaa. Kanssatestaajana toimineen vaimon kääntymiset ja pomputtelut eivät välittyneet sitten vähääkään minun puolelleni, ja sama päinvastoin. Hyvä merkki oli sekin, että meinasin nukahtaa koevuoteelle, kun myymälävierailuun tuli pieni suvantovaihe.

Päädyn kanssa tuo Iskun kombo kustansi noin 3000 euroa, mikä ei tunnu yhtään pahalta. Tarjous piti sisällään vielä asiallisen alennuksen netissä esillä oleviin hintoihin nähden, ja toimitus kotiin sisältyi hintaan. Unigold Galaxy oli tässä hintaluokassa mielestämme selvä ykkönen. Unikulman tehdasmallit Klassikko ja Legenda koeajettiin myös, mutta nämä eivät parin tutustumisen perusteella olleet välttämättä Iskun systeemiä parempia. Eivät välttämättä huonompiakaan, mutta hintaa näille olisi tullut selvästi enemmän.

Tempur kokeiltiin myös. Joskus +10 vuotta sitten kun koemakasimme, niin silloin Tempur ei vakuuttanut sitten pätkääkään. Vaimo suorastaan vihasi koko Tempur-konseptia, minäkin vierastin. Nyt Tempurin valikoima piti sisällään useampia patjoja ja tyynyjä kuin viimeksi, ja varsinkin sopivalla petauspatjalla minäkin löysin aika mukavan yhdistelmän. Jos tulee tarvetta hankkia vähän parempi vara- tai mökkivuode, niin voisin uteliaisuuttani jopa harkita. Tempurin tyynyvalikoima on myös laajentunut. Jännästi muotoiltu Ombracio-tyyny vaikutti lupaavalta, sellainen saattaa mennä jossakin vaiheessa hankintaan. Linkki Iskun sivujen Tempur-tyynyesittelyyn. Tosin olen aika tyytyväinen Joutsen-untuvatyynyjen käyttäjä, viimeiset muutamat tyynyt ovat Joutsenen valmistamia ja toki 100% untuvaa pitää olla. Mutta kuten todettua, tyynyn valinta on hyvin henkilökohtainen juttu, oma tuntuma ratkaisee.
 
Minkälainen ratkaisu voisi sopia parvelle? Tällä hetkellä nukun kivikovan noin 5 cm paksun futonin päällä huonojen tyynyjen kera. Parvessa on hyvin niukalti tilaa korkeussuunnassa, esim. tällä hetkellä selälläni nukkuessani jää katon ja nenän väliin vaaksan verran tilaa... Nukun lähes aina kyljeltään. Unenlaadussa on todellakin (yllätys) parantamisen varaa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Parviratkaisu kiinnostaa täälläkin. Kunhan kämppä valmistuu on muutto edessä ja uudessa kodissa odottelee 120cm korkea parvi, jossa on tarkoitus vaimon kanssa yöt viettää. Futon on tällä hetkellä mietintälistan ykkösenä, mutta mitään kokemusta futoneista ei ole itsellä tai lähipiirillä.
 

IJR79

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Hep! Nyt kaikki Svanen Zenitistä tai Zefiristä kokemuksia omaavat kokemuksia ilmoille. Tässäkin ketjussa ainakin @keigykedy ja @Elton on tunnustanut noita Svanen Intelligel -sänkyjä omistavansa.

Itseäni hieman arveluttaa noiden patjojen pehmeä tuntuma, koska olen aina liputtanut jäykän joustin/runkopatjan puolesta. Nukun lähes 100% selälläni ja painoa on kärpässarjalaismaiset ~70 kg.

Eli pistääkö Svanessa rahansa hukkaan ja toimiiko erityisesti selällään nukkujalle?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestäni sängyn ostossa ei oikeastaan kannata kuunnella muiden mielipiteitä kuin korkeintaan yleisen laadun/kestävyyden arvioinnissa. Se on niin yksilöllinen juttu minkälainen sänky sopii kenenkin ruodolle että sänkyostosta ei kannata tehdä oikeastaan muuten kuin kokeilemalla mahdollisimman monta erilaista sänkyä. Kaupassa on tietysti vaikea tehdä mitään kunnollisia pidempiaikaisia testejä mutta itse huomasin sänkyä hankkiessa että hotelleissa oli hyvä tehdä vertailua. Hotelleissa kuitenkin monesti on ihan laadukkaat ja hyväkuntoiset sängyt, ja niissä on hotellista ja huoneesta riippuen välillä kovempaa ja välillä pehmeämpää patjaa. Sattumalta tuli juuri siinä muutama hotelliyö eri hotelleissa kun sängyn osto oli ajankohtainen, niin pistin merkille että mitä kovempi sänky niin sen paremmin nukuttiin molemmat, ja sen paremmalta selkä/hartiat tuntuivat aamulla. Sitten vaan kauppaan etsimään saman tuntuista jenkkisänkyä. Ja hyvä on ollut ostos (joku Stemman keskihintainen jenkkisänky). Alaselän kivut hävisi kokonaan ja hartiavaivatkin helpottivat selvästi.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko täällä kokemuksia näistä älyvaahdoista? Askossa on tonnin pintaan myynnissä Eclipse-sarjan jenkkisänky: ECLIPSE-jenkkisänky 160 x 200 cm (Tummanharmaa) - Jenkkisängyt | Asko

Nykyinen sänkymme on viitisen vuotta sitten Sotkasta ostettu n. 700 euron sänkypaketti joustinpatjoineen. Patjoihin muodostui varsin nopeasti komeat kuopat, jotka eivät palaudu mitenkään. Osittain syynä on varmasti se, ettemme tajunneet alussa kääntää patjoja riittävästi. Nyt se on kuitenkin johtanut siihen pisteeseen, että vaimo kärsii turhan usein hartia- ja selkäkivuista. Ei syynä varmasti ole pelkästään tuo patja, mutta ei se asiaa helpota.

Tempurin patjaa kävimme kokeilemassa, mutta hinta huitelee sen verran korkealla, että kynnys ostamiseen on iso. Muuten vaimo tuntui tuosta tykkäävän, eikä se pahalta itsestäkään tuntunut.

Onko nämä älyvaahdot samaa sarjaa ja mikä on niiden kestävyys? Tuleeko palautumattomat kuopat nopeasti? Ihan uusi konsepti itselleni. Ilmeisesti jotain Tempurin kaltaista tuntumaa on haettu? Pitäisi lähteä Askoon joku päivä testaamaan.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko täällä kokemuksia näistä älyvaahdoista? Askossa on tonnin pintaan myynnissä Eclipse-sarjan jenkkisänky: ECLIPSE-jenkkisänky 160 x 200 cm (Tummanharmaa) - Jenkkisängyt | Asko

Onko nämä älyvaahdot samaa sarjaa ja mikä on niiden kestävyys? Tuleeko palautumattomat kuopat nopeasti? Ihan uusi konsepti itselleni. Ilmeisesti jotain Tempurin kaltaista tuntumaa on haettu? Pitäisi lähteä Askoon joku päivä testaamaan.

Itse olen muutaman vuoden nukkunut tuollaisella Bonnellin älyvaahdolla ja sanotaanko näin, että itse en seuraavaksi sängyksi sellaista osta. En tarkoita, että se mikään älyttömän huono kokemus on, mutta kun itsellä on massaa toistasataa kiloa, niin kyllä, siihen on tullut tietynlainen kuoppa ja keskellä sänkyä on epämukava nukkua. Ekan vuoden jälkeen Asko vaihtoi sängyn takuuseen samanlaiseen juuri tuon kuopan takia, mutta en nyt ole enää uudestaan jaksanut asiasta valittaa. Eli summa summarum, en suosittele isolle ihmisille, idea hyvä, toteutus omalla kohdalla 7+.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En tarkoita, että se mikään älyttömän huono kokemus on, mutta kun itsellä on massaa toistasataa kiloa, niin kyllä, siihen on tullut tietynlainen kuoppa ja keskellä sänkyä on epämukava nukkua.

Hyvä kuulla. Onko ero sitten esim. juuri tempuriin suuri, se on eri asia. Niissähän on pitkät takuut myös, mutta onhan se rasittavaa vaihtaa vähän väliä sänkyä.

Tosin oma massa jää alle 80 kilon ja vaimo vielä reippaasti siitäkin alle, joten ehkä tilanne olisi erilainen. Nämä on niin hullun hankalia ostoksia, kun ei viitsisi pistää tuhansia euroja sänkyyn, josta ei tiedä, onko se sen arvoinen. Eikä toisaalta haluaisi ostaa halvalla huonoa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Minä päädyin ostamaan Suomeen (mökille) uuden parisängyn ja sijauspatjan IKEA:sta, niiden jokin "premium" malli. Viivähdän Suomessa vuosittain max. kuukauden ja siitäkin ajasta puolet muualla kuin oman punkan pohjalla, joten en halunnut ihan älyttömiä satsaamaan rahaa tähän hankintaan.

Verrattuna moninkertaisesti kallimpaan koti-sänkyyn.... ero on pieni mutta kuitenkin merkitsevä. Yllättävän hyvältä tuo IKEA:n "kallis setti" tuntuu, mutta toisaalta kyllä kotona oleva sänky pesee sen 6-0. Mutta ei missään nimessä huono ratkaisu tuo IKEA... voisi jopa sanoa, että yllätti positiivisesti ja uskallan varauksin jopa suositella, jos raha on tiukilla. Tosin kestävyydestä en tiedä vielä mitään, koska sänkyä on koeponnistettu vasta muutamia kymmeniä öitä.

Sitten kysymys... sopisiko tämän ketjun alle? Vinkkejä uuden tyynyn hankintaan otetaan vastaan? Kirjoitinkin tuossa aikaisemmin tähän ketjuun, että (mielesätni) hyvä tyyny on miltei vielä tärkeämpi kuin ero laadukkaan ja loistavan patjan välillä. Minulle sopii parhaiten hiukan matalampi, sisältä ryhdikäs mutta kuitekin päältä pehmeä (hiukan upottava) tyyny (suurin kauhistus ovat sellaiset kovat möhkäleet, joilla en yksinkertaisesti pysty nukkumaan ollenkaan ilman erittäin vahvaa humalatilaa ja silloinkin niskat ovat täysin jumissa aamusta.. Olen nyt vuoden nukkunut "tempura-tyylisellä" (joku japsi-merkki se on), tyynyllä enkä vieläkään pääse sen kanssa sinuiksi, vaikka niskakivut ovatkin selvästi vähentyneet tyynyn ansiosta. Tuolla tyynyllä on miltei mahdotonta nukkua lusikka-asennossa vaimon kanssa, joka kuitenkin on suosikki nukkuma-asentoni, heh
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä kuulla. Onko ero sitten esim. juuri tempuriin suuri, se on eri asia. Niissähän on pitkät takuut myös, mutta onhan se rasittavaa vaihtaa vähän väliä sänkyä.

Tosin oma massa jää alle 80 kilon ja vaimo vielä reippaasti siitäkin alle, joten ehkä tilanne olisi erilainen. Nämä on niin hullun hankalia ostoksia, kun ei viitsisi pistää tuhansia euroja sänkyyn, josta ei tiedä, onko se sen arvoinen. Eikä toisaalta haluaisi ostaa halvalla huonoa.

Juu, voihan se olla tuo sänky on teille erittäin hyväkin. Mutta kuten sanoit, hankalaa noiden päätösten tekeminen.
Itse suosittelisin ehkä vielä tsekkaamaan, jos mahdollista, myös Maskunkin sänkytarjonnan. Kävin siellä muilla ostoksilla vuosi sitten ja myyjän kanssa tuli puheeksi sänkyongelmat, niin se esitteli jotain heidän parempia sänkyjä ja itselle jäi siitä sellainen fiilis, että harmittaa, etten ostanut sänkyä Maskusta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, voihan se olla tuo sänky on teille erittäin hyväkin. Mutta kuten sanoit, hankalaa noiden päätösten tekeminen.
Itse suosittelisin ehkä vielä tsekkaamaan, jos mahdollista, myös Maskunkin sänkytarjonnan. Kävin siellä muilla ostoksilla vuosi sitten ja myyjän kanssa tuli puheeksi sänkyongelmat, niin se esitteli jotain heidän parempia sänkyjä ja itselle jäi siitä sellainen fiilis, että harmittaa, etten ostanut sänkyä Maskusta.

Itse aikanaan Maskusta erehdyin sängyn hankkimaan. Kyseessä oli jenkkisänky ja maksoi jonkun 1500€ ja about vuodessa omalla kohdalla (painoa reilu 100kg) oli jo "kuoppa". Muutenkin myynnin jälkeen toimitus sängylle ja sohvalle venyi ihan älyttömästi ja yllättäen myyjään ei saanut mitään yhteyttä. Suosittelen pysymään mahdollisimman kaukana koko lafkasta.

Nyt kesällä palattiin Suomeen ja sijoitettiin lähemmäs 7k€ Unikulman sänkyihin ja tyynyihin enkä ole hetkeäkään katunut. Joo maksaa ihan vitusti, mutta ei ole minkäänlaista ongelmaa ollut sänkyjen kanssa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitten kysymys... sopisiko tämän ketjun alle? Vinkkejä uuden tyynyn hankintaan otetaan vastaan? Kirjoitinkin tuossa aikaisemmin tähän ketjuun, että (mielesätni) hyvä tyyny on miltei vielä tärkeämpi kuin ero laadukkaan ja loistavan patjan välillä. Minulle sopii parhaiten hiukan matalampi, sisältä ryhdikäs mutta kuitekin päältä pehmeä (hiukan upottava) tyyny (suurin kauhistus ovat sellaiset kovat möhkäleet, joilla en yksinkertaisesti pysty nukkumaan ollenkaan ilman erittäin vahvaa humalatilaa ja silloinkin niskat ovat täysin jumissa aamusta..
Tuollainen kova möhkäle on kyllä ihan horror. Joskus hotelleissa sellaisia on ja parempi on nukkua sitten ilman tyynyä tai tehdä joku mytty pyyhkeistä tms. Muuten niskat on täysin jumissa aamulla, vaikka muuten olen hyvin joustava nukkuja, paikat ei tule kipeäksi. Oma suosikkityynyni on sellainen muokattava, eli tyyny jota voi taitella ja mytätä, mutta säilyy silti kimmoisena. Ei liian iso. Sellaisista kiinteän muotoisista en tykkää.
Sänkynä meillä on ollut kolmisen vuotta Ekornes Svane Zenit tms. Ei pahaa sanottavaa siitä, mutta toisaalta pitäisi olla kyllä aika paska sänky että joutuisin valittamaan.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Tempur. Ostin tuollaisen 7 cm sijauspatjan reilu vuosi sitten ja "päivitin" samalla vanhan sängyn, kun oli selkäongelmat pahimmillaan. Toista tonnia maksoi, mutta loistava sijoitus on ollut. Hankin myös myöhemmin tuollaisen Tempurin tyynyn ja nyt en muulla osaa nukkuakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös