Apua kaivattaisiin nyt kipeästi. Kaikki on kokeiltu, eri kovuuksina, eri comboilla ja eri materiaaleilla... Paitsi Tempur.
Olen nyt käynyt kokeilemassa useamman kerran kaikkia patjamalleja mitä Porissa voi kokeilla. Original, Cloud ja juuri ilmestynyt Firm. Sain tuon 7cm petarinkin viikoksi kotiin, muttei siitä nyt oikein hullua hurskaammaksi tule.
Valoitetaan taustaa hiukan. Olen tällä hetkellä aika skrodessa kunnossa ja painoa on myös lantioseudulla riittävästi. Keväällä mulle siunaantui flimmeri, johon minulla on ollut taipumusta ihan parikymppisestä saakka. En ole pystynyt tuon jälkeen kun se sähköisesti käännettiin oikealla radalla nukkumaan muuta kuin oikealla kyljellä. Vasemmalla kyljellä (sydämen päällä) makaaminen saa sydämen hakkaamaan ja lisälyöntejä sekä värinää aikaiseksi. Oikealla kyljellä mennään siis koko yö, tai sitten eineen puoliselällään.
Ongelmaksi muodostuu lonkan puutuminen ja sitten myöhemmin yöllä kipuilu. Olen koittanut koventaa patjaa, lisätä kerrosta väliin jne. Komboja löytyy kotoa jo melkoinen määrä. Aiemmin vasemmalla kyljellä nukkuessa ei ongelmia juuri ollut, oikealla kyljellä silloinkin. Jos pehmennän patjaa tai lisään materiaalia liikaa, kipeytyy sitten selkä.
Olen nyt todennut että mahdollisesti paras minulle olisi tuo Original patja Tempurilta 30cm luxe mallina. Kuitenkin uniergonomit suosittelevat minulle sitä uutta firm-mallia, koska siinä on enemmän tukevuutta painoani ajatellen ja sitäkautta myös patja kestäisi pitempään. Siihen olen miettinyt sitten tuota 5cm Tempur-petaria kaveriksi hiukan kevittämään ja lisäpaksuutta tuomaan. Arveluttaa vain kovasti, koska Firm on todella paljon napakampi kuin tuo Original. Miten sitten lonkan kanssa on, alkaako puutuminen siinäkin. Asiantuntijat suosittavat painon takia kaikki Firmiä, itse epäröin.
Tempurin kanssa vaivaa vielä sekin, että ostan tuohon kotiin 2300€ patjan ja pertarin huomatakseni puutumisen jatkuvan. Minkäänlaista kokeiluaikaa ei ole. 14vrk sanotaan olevan joo ja puhutaan vielä kokeiluajastakin, mutta sitten pikkupräntillä lukee, että käyttäminen ei ole kokeilua. Kysyin liikkeestä ja Tempurilta miten voi kokeilla ilman käyttämistä, niin vastaus oli ympäri pyöreä ja kerrottiin ehtojen olevan huonosti muotoiltu. :)
Tässä tuli nyt avauduttua terveydestä patjahankinnan lisäksi, mutta olennaisesti se nyt tähän comboon kuuluu. Jos vain on palstan patja- ja sänkyexperteillä kokemuksia tahi neuvoja jakaa niin kiitollisena teille hattua nostan. Kaikkien muidenkin Tempurin omistajien kokemuksia mielenkiinnolla luen. Erityisesti jos on hiukan enemmän lihasta ja läskiä kropassa. :D