Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 128
  • 6 860

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kuuluu, niin sen ei ainakaan pitäisi kuulua. Mihin tuota nyt voisi turhuudessaan verrata.
Hyviin käytöstapoihin? Kun menen kauppaan on kätevää ettei minun tarvitse metsästää myyjää kuin jotain saalista ja kuluttaa siihen aikaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huomenta Suomi, hyvin pyyhkii! Sipilä näytti vähän kulmahammastaan ja Alex heittäytyi pienen niskoittelun jälkeen selälleen ja syö nätisti Juhan kädestä. Katsotaas mitä Stubb, Satonen, vartiainen ym kommentoivat kun kaapin paikka näytettiin pojille oikein isän kädestä. Kunnon rangaistus tämä oli! Nyt pulinat pois, eteenpäin ja muutosvastarinta kitkettävä pois kykypuolueesta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomenta Suomi, hyvin pyyhkii! Sipilä näytti vähän kulmahammastaan ja Alex heittäytyi pienen niskoittelun jälkeen selälleen ja syö nätisti Juhan kädestä. Katsotaas mitä Stubb, Satonen, vartiainen ym kommentoivat kun kaapin paikka näytettiin pojille oikein isän kädestä. Kunnon rangaistus tämä oli! Nyt pulinat pois, eteenpäin ja muutosvastarinta kitkettävä pois kykypuolueesta.
Oliko tämä laadukasta vai "laadukasta" asiakaspalvelua?
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Tai vaatekaupassa, jossa itse haluaisin rauhassa katsoa tuotteita, niin eikös joka kerta tulla ahdistelemaan "tarvitsetko apua?" Argh! Osaan kysyä apua, jos tarvitsen. Amerikkalaiset konsultit on selvästi käyneet ratsaamassa suomalaisia palveluyrityksiä, kun joka paikassa ollaan niin helvetin aktiivisia ja tyrkyttämässä jotain mitä en halua ostaa: alepassa lottoa, ärrällä patukkaa, ravintolassa snapseja, abc:llä pullaa. EN HALUA! EN!

Edellinen esimieheni totesi jotenkin, että nyt kun meillä käy vähemmän asiakkaita, niin pitää jokaiselta nyhtää enemmän.
Ite kun kävin dressmannissa tarkoituksena ostaa farkut...
Kävelin hyllylle ja hetken päästä tuli nätti myyjä kysymään, et voinko auttaa? Vastasin et juu, parit kolmet farkut meinasin ostaa... Mittaili silmillään minkähän kokoiset oli hyvät ja tarjos paria kokoa ja mallia hyllystä. Olivat helvetin hyvät ja istuvat niin ostin pois.
Säästyi kivasti aikaa kun ei tarvinnut itse ruveta pähkäilemään eri mallien ja kokojen välillö, kun myyjällä oli tietotaitoa ja näkemystä, mitkä meikäläisen jalkoihin istuu. Ei siis valittamista.
Ja mikäli ei apua tarvitse, voihan sitä aina kieltäytyä ja tehdä työn itse omassa rauhassa?
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Lievää ärsytystä. Piti ostaa muksulle joku ihmeen huulirasvakalenteri, jota on kinunnut. Ainoat myyntipaikat Porissa sitten Sokos ja Emotion (tai mikä hitto liekään). Molemmista kalenterit loppu. Porin Sokoksen väen vastaus siihen, että tuleeko lisää oli: "En mä oikein tiedä. Ne taitaa olla loppu? Voit sä parin päivän välein käydä katsomassa, mutta ei varmaan. En tiedä"
Varmaan? No, voiko niitä tilata jostain? Kuka tietää? Vaikka jostain toisesta myymälästä? Nettikauppa?
"En mä tiedä. Käy kattoon netistä. Emojissa niitä kuulemma on"
Eikä ole, kun just eilen kävin kysymässä. Joku keskusvarastohommeli? Mistä nuo tulee ylipäänsä?
"En mä tiedä. Valitettavasti tää on tällaista, kun meillä ei nyt ole ja tuskin tilataan lisää" *myyjä liukenee hitaasti pois paikalta kohti henkilökunnan aluetta*

En niinkuin sillai valita. Jos ei ole, niin ei ole ja elämä jatkuu. Ei sitä edes voi tietää jokaisen tuotteen kaikkia tietoja, eikä edes kuulu. Se olisi pelottavaa. Vähän kyllä jäi sellainen fiilis, että kettuakos tässä nyt taas liikkeessä asioi. KVG ja emmätiä. Jos sä et näe sitä tossa, niin ei sitä varmaan sitten ole. Se on voivoi tjtn.

Erityispropsit muuten Silja Galaxyn baarimikottarelle kuukauden takaa, joka aamukymmeneltä vittuili aivan päin näköä viisikymppiselle miehelle, joka ei ymmärtänyt black russianin ja mustan ryssän olevan sama asia. "Vaikketsä englantia osaa, niin kato nyt edes tota kuvaa. Siinä s on lukutaidottomille. Jos mä teen valkovenäläisen, niin se on sama juttu kuin tää, mutta ilman maitoa. Musta ryssä. Mä otan nää muut asiakkaat tästä ensin, kun sun pitää tollai inttää koko ajan." (Asiakas kyseli, että onko drinkki lyhyt, vai pitkä ja voisiko siihen sekoittaa jotain ja mikä tollainen russian edes on) <3 ja myöhemmin täti ajoi väkeä pois tupakkahuoneesta sillä sekunnilla kun bissetuoppi oli tyhjä: "Tää on vaan maksaville asiakkaille"

laivat on hanurista. Sokos on hanurista. Kaikki on hanurista. Ruosniemen hanurit.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Suomalaisissa rautakaupoissa ym. erikoistavaroiden liikkeissä saa mahtavaa palvelua.
Joko siellä ei ole ruuveja, niitä saa itse etsiä ja/tai sitten legendaarisesti varastaa yhden.

On a high note, Aasiassa on huoltoasemilla ja siis ihan ulkotiloissa hienoa palvelua. Kysyvät vaan että paljon ja mitä, ja tankkaus käy käden käänteessä (pun intended).

Nyt kerran aiheeseen päästään, niin on sekin erikoista että kassaneiti pyytää olemaan antamatta tarkkaa summaa. Tämä tapaus tosin sattui joulun aikaan, silti. Mun mielestä sekin on aika jees palvelua, että ostoskeskuksen vaateosastolla sinut voi ympäröidä kymmenen tyttöä pelkästä uteliaisuudesta. Jätin sillä kertaa kuvan räpsimättä, tehdäkseni vaikutuksen kihlattuuni ja hänellehän sitä oltiinkin hiuskoristetta tms. ostamassa. Hymyily ei satuta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Täytyy kyllä kommentoida tuota hyeenamaista asiakaspalvelua. Minäkin äänestäisin ehkä ei, vaikkakin ei se mulle mikään ongelma ole sanoa ei. Eniten ehkä vituttaa vaatekaupat ja niiden nuoret pissismyyjät. "Moi, mitäs sulle sais olla?" Kai se on ihan vaan tätä huonoa itsetuntoa ja alemmuuskompleksia, mutta usein tuntuu että nuo naismyyjät piilovittuilevat minkä ehtivät. "Joo kyllä se ihan hyvältä näyttää" vaikka koko on väärä ja malli ei istu yhtään. Vaatekaupoissa saisi olla aina yksi miesmyyjä, harmi kun näitä ei löydy oikein muualta kuin puhtaista urheilukaupoista. Niiden kanssa mä tuun aina toimeen, mut noi nuoret naiset taas.. en osaa selittää. Mutta joo, kieltämättä ärsyttää kun tyrkytetään kaikkea. Apsilta ostat kahvin niin kysytään saisiko olla leivos, kaupan kassa tyrkyttää (ilmeisesti kiellettiin nyt?) Lottoa, Forumissa hyökkää kilpaa TeleFinlandin ja Fortumin myyjät kyselemään kiinnostaako. Feissarit jostain syystä kiertää mut kaukaa. Yksi ainoa onneton yritti joskus tyrkyttää mulle jotain kummeutta mutta siihen jääneet kaikki kokemukseni näistä kävelykadun miinoista. Oudoin paikka missä minulta on tultu änkeämällä tultu kysymään mitä saisi olla on Suomalainen kirjakauppa. En ollut päässyt kunnolla edes liikkeeseen sisään ja joku myyjä änki iholle. Kysyi vielä tyrkyttäen mitä saisi olla eikä miedompaa voisinko olla avuksi. Meneekö joku muka kirjakauppan alennusmyynteihin ostamaan jotain tiettyä? Mutulla heitän että 95% kirjakauppojen asiakkaista menee sinne tekemään vain heräteostoksia.

Autokaupoissa taas en yleensä saa mitään palvelua ellen itse mene kerjäämään sitä. Tää on musta aika jännä juttu. Olen ihan asiallisesti pukeutunut, en näytä spurgulta. Kun kiertelen katsomassa autoja, niin katson vain sellaisia joihin mulla ois oikeasti varaa (eli en mene potkimaan niiden kalleimpien urheiluautojen renkaita) ja niitäkin tutkailen aika hillitysti, en ränklää vaihteita tai räplää auton sisällä kaikkea mahdollista. En tiedä mistä tää johtuu. Vähän se kyllä naurattaa kun olen liikkeen ainoa asiakas, myyjiä on kädet taskussa neljä eikä kukaan sano edes päivää. Kai ne ajattelee että nuorella juipelolla ei oo rahaa, tosin osamaksullahan sitä saisi vaikka mitä ostettua. Sitten kun oma 60-vuotias isäni marssii kauppaan, niin siellä on kaikki myyjät nöyränä heti iskemässä kiinni. Kai se on vaan se ikä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Olen muistaakseni ennenkin kirjoittanut jotain samantyylistä, mutta... kertaus lienee edelleen opintojen äiti?

Täytyy kyllä kommentoida tuota hyeenamaista asiakaspalvelua.
- - -
Mutta joo, kieltämättä ärsyttää kun tyrkytetään kaikkea. - - - Feissarit jostain syystä kiertää mut kaukaa.
Saksa + huono englanti on helvetin hyvä yhdistelmä karkoittaa ei-toivottuja tyrkytyksiä Suomessa.
Muualla maailmalla (erityisesti Euroopassa) suomi + huono englanti tai muutama sana paikallista kieltä toimii yleensä parhaiten.

Suomessa röökinruinaajat, markanpummaajat, romanit, feissarit, liittymäntarjoajat sun muut kinuajat saa yleensä harvinaisen hiljaisiksi yhdellä lauseella: "'tschuldigung, Deutsch bitte! Odr Änglisch!". Ulkopuoliset hyeenat jättävät yleensä 100% rauhaan tämän lauseen jälkeen ja liikkeissä pärjää huonommallakin englannilla - sopiva "excuse" on jo annettu. Ulkomailla mikä tahansa lipsauttamasi "Suomi, Finland, ett stop, tack Perkele", "Vittu mitkä kannut tolla on, noch ein Bier, bitte Perkele" tai "Joo, mun mielestäki se oli selvä paitsio, una cerveza, por favor Perkele" -juttu tulkitaan aivan samalla tavalla. Yksinkertaisesti näissä tilanteissa pitää vain olla pokeria puhua ihan puuta heinää, jos/kun haluaa olla rauhassa.

Yksi kysymyskin mulla on liittyen laadukkaaseen tai "laadukkaaseen" asiakaspalveluun: kumpi on mielestänne parempaa asiakaspalvelua?

Parisen viikkoa sitten mulla kävi tilanne, jossa olimme kahden työkaverini kanssa. Tilanne oli suurinpiirtein seuraava: olimme passissa kahden kollegani kanssa. Asiakas lähestyi minua joku roska, edellisen legin lippu tms. kädessään ja kysyi: "Haluaisitsä ottaa tän?". Mä aloitin siihen, että "No, en todellakaan halua, mutta roskis..." - tässä vaiheessa kollegani keskeytti tilanteen ja sanoi: "Joo, mä voin ottaa sen!" laittaakseen kyseisen roskan noin metrin päässä olevaan roskakoriin. Mun puolestani homma oli siinä, mutta e-ei... virkaiältään vanhemman kollegani oli jotenkin päästävä pätemään. Jälkeenpäin sain sitten kuulla kollegaltani aivan helvetisti asiasta - enkä todellakaan mitään positiivista!

Mun mielestäni kysymys kuuluu näin: onko parempi ratkaista asiakkaan ongelma (ottaa roskat kädestä ja laittaa vieressä olevaan roskakoriin) vai antaa asiakkaan itse ratkaista ongelmansa (kertoa, missä on lähin vieressä oleva roskakori)? Kuulemani mukaan vain ensimmäinen vaihtoehto on hyvää asiakaspalvelua! Mä mietin asiaa omalta kannaltani: jos mä astun sisään esim. vaateliikkeeseen ja niistän kunnon aivolimat paperinenäliinaan. Olisiko se mulle (asiakkaana) parempi vaihtoehto, että myyjä tarjoutuisi ottamaan ko. limaisen paperin käteensä vai se, että hän osoittaisi mulle paikan, johon voisin loppusijoittaa kyseisen räkäpaperin? Vai tekeekö poisheitettävän roskan laatu tässä jotain eroa asiakaspalvelusuoritukseen?

Asia jäi todella vaivaamaan mua! Kyse ei siis ollut siitä, että lähin roskakori olisi ollut kilometrin päässä. Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että kumpi on parempaa asiakaspalvelua: auttaminen vai neuvominen?
 
Parisen viikkoa sitten mulla kävi tilanne, jossa olimme kahden työkaverini kanssa. Tilanne oli suurinpiirtein seuraava: olimme passissa kahden kollegani kanssa. Asiakas lähestyi minua joku roska, edellisen legin lippu tms. kädessään ja kysyi: "Haluaisitsä ottaa tän?"

Olisi enemmänkin "Laadukasta asiakaskäyttäytymistä"-ketjun asiaa, mutta kuvailemasi perusteella tilanne haiskahtaa siltä, että asiakkaasi on mulkku.

Mun kysymys on se, että mitä puuroa 50-luvun lapsille on syötetty, vai mistä se johtuu, että tällä ikäryhmällä on suuria puutteita sosiaalisissa taidoissa. Tämä ilmenee asiakaspalvelussa työskentelevien kyykyttämisenä ja käsittämättömänä "tytöttelynä". Lienee sukupolvikysymys: arvojen muuttumisella ja palveluyhteiskunnaksi kasvamisella lienee näppinsä pelissä. Omaan silmään tuollainen käytös puistattaa, koska mielestäni ihminen pitää kohdata samanlailla oli kyseessä kaupan kassa tai pankinjohtaja, nuori tai vanha, homo tai hetero etc.

Tämä näkemys satojen tuhansien asiakaskohtaamisten kokemuksella eri aloilla palvelutyössä.

Ja mikäli ei apua tarvitse, voihan sitä aina kieltäytyä ja tehdä työn itse omassa rauhassa?

No näin juuri teenkin, mutta edelleen pysyn sillä kannalla, että systemaattinen tyrkyttäminen tai papukaijalauseiden puputtaminen ei ole järkevä palvelukonsepti. Hyvän pelisilmän omaava ja karismaattinen myyjä pystyy tekemään merkittävää lisämyyntiä, usein iskemällä oman persoonan tiskiin ja luomalla asiakkaalle lisäarvoa tyhjästä.

Se tavanomainen tapa on ohjeistaa työntekijät tekemään asian X tavalla Y jokaisessa asiakaskohtaamisessa ja mitataan tätä 4-6 x vuodessa satunnaisella mystery shopper -tutkimuksella. Tutkimuksen tuloksien mukaan yksikön esimies saa tulospalkkion, työntekijät lämmintä kättä. Millaisen ilmapiirin malli luo työyhteisöön? Voittaako yritys pitkällä tähtäimellä toimimalla näin? En tiedä, mutta epäilen.
 
Viimeksi muokattu:

Koge

Jäsen
Ärsyttävää muuten käydä Matinkylän Isossa omenassa ruokaostoksilla, kun matkalla kassalta bussipysäkille ehditään tyrkyttää liittymää, vakuutuksia ja jotain kosmetiikkaa. Ei huvita kantamusten kanssa jahkailla noiden tyrkyttäjien kanssa, kun joutuu vielä bussienkin kanssa säätämään. Espoolaisissa ammattipiireissä toki kierretään feissarit hyppäämällä parkkihallissa odottavaan katumaasturiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei huvita kantamusten kanssa jahkailla noiden tyrkyttäjien kanssa, kun joutuu vielä bussienkin kanssa säätämään.

Tuo on tosiaan aivan uskomatonta ja missä pitäisi olla sitä "pelisilmää". Oikeastiko joku vittu rupeaa ostamaan jotain vakuutuksia (mitkä on muutenkin kunnossa), jos on molemmat kädet täynnä tavaraa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mun kysymys on se, että mitä puuroa 50-luvun lapsille on syötetty, vai mistä se johtuu, että tällä ikäryhmällä on suuria puutteita sosiaalisissa taidoissa. Tämä ilmenee asiakaspalvelussa työskentelevien kyykyttämisenä ja käsittämättömänä "tytöttelynä".

Jos he kerran ovat kuusikymppisiä niin silloinhan sä olet niille tyttö. Mullekin parikymppiset naiset on tyttöjä, paitsi ehkä jos on tarpeeksi isokokoinen tai muuten ikäistään vanhemman oloinen.

Omaan silmään tuollainen käytös puistattaa, koska mielestäni ihminen pitää kohdata samanlailla oli kyseessä kaupan kassa tai pankinjohtaja, nuori tai vanha, homo tai hetero etc.

Jaa-a, jos meet jututtamaan kaupan kassaa tai pankinjohtajaa niin voi siinä suhtautumisessa jotain eroa olla... Samaten jossain baarissa olisi hiukka hölmöä suhtautua homojen lähentelyihin samalla lailla kuin tyttöjen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ärsyttävää muuten käydä Matinkylän Isossa omenassa ruokaostoksilla, kun matkalla kassalta bussipysäkille ehditään tyrkyttää liittymää, vakuutuksia ja jotain kosmetiikkaa. Ei huvita kantamusten kanssa jahkailla noiden tyrkyttäjien kanssa, kun joutuu vielä bussienkin kanssa säätämään. Espoolaisissa ammattipiireissä toki kierretään feissarit hyppäämällä parkkihallissa odottavaan katumaasturiin.
Columbuksessa on ihan sama. Jostain syystä mä saan yleensä nykyään kävellä rauhassa ohi. Johtuukohan siitä, että sähköfeissareille aloin tehdä erilaisia harhautuksia. Ensin vartaloharhautus "vedet pois korvasta", selostuksen kera. Seuraavalla kerralla sormi ylös "kato, kuallu lokki!". Liittymäfeissareita rupesin kiusaamaan käyttäen hyväksi ylivertaista tietämystäni (jätän yksityiskohdat kertomatta), kun alkoivat käymään iholle. You did the first blood! Vakuutusfeissarit päättivät jättää minut rauhaan. Näkivät varmaan, mitä toisille tapahtui.

Eilen sain ilokseni huomata, että asiakaspalvelua saa vielä halutessaan. Piti hakea hiukan koreampaa retonkia päälle ensi viikon kekkereihin. Myyjät sai kiinni nopeasti ja pukukoodin nyanssit otettiin hienosti huomioon. Ilman asiantuntevaa palvelua olisin luultavasti tehnyt pari pientä tyylimokaa. Stockaan voi yhä luottaa, vaikka puljulla onkin tällä hetkellä hiukan vaikeammat ajat menossa. Varmaan muistakin keskustan vaatettimoista olisi saanut samat vinkit ja retaleet, mutta en jaksanut ravata kenkäkauppoja erikseen.
 
Jos he kerran ovat kuusikymppisiä niin silloinhan sä olet niille tyttö. Mullekin parikymppiset naiset on tyttöjä, paitsi ehkä jos on tarpeeksi isokokoinen tai muuten ikäistään vanhemman oloinen.

Jaa-a, jos meet jututtamaan kaupan kassaa tai pankinjohtajaa niin voi siinä suhtautumisessa jotain eroa olla... Samaten jossain baarissa olisi hiukka hölmöä suhtautua homojen lähentelyihin samalla lailla kuin tyttöjen.

Oletko sinä sitten tytöille seniili vai mikä? Olisiko sulle ok, jos teikäläistä puhuteltaisiin kuin olisit vaipoissa vipeltävä gubbe?

Esimerkki oli ehkä vähän huono. Hain sitä, että vanhempi sukupolvi pitää esim. työtä, titteleitä, asemaa ja korkeaa koulutusta tärkeämpänä kuin nuorempi polvi.
 
Kärsitkö sosiaalisten tilanteiden pelosta vai ahdistutko vain helposti? Kyllä asiakaspalveluun kuuluu tulla kysymään tarvitsetko apua. Siihen voi sitten asiakas vastata vaikka, että "ei kiitos, haluan katsella rauhassa" ja elämä jatkuu.

Ihmiset ovat erilaisia. ~13 vuoden asiakaspalvelukokemuksella voin sanoa, että huomattavasti useampi häiriintyy jos menee tuputtamaan apua (=osalle porukasta edes kysymään, voinko auttaa), kuin pahoittaa mielensä jos ei mennä. Toki äänekkäimmät ovat niitä, jotka ovat pettyneitä ettei olla heti iholla. Toki se myyntipaikka ja tuotekin ratkaisee. On eri asia olla jossain merkkiliikkeessä kuin Tarjoustalossa.

Asiakaspalvelussakin voi kehittää itseään ja oppia tuntemaan, kuka tarvitsee apua. Itse voisin vaatimattomasti heittää, että n. 90% kerroista tunnistan parissa-kolmessa sekunnissa haluaako asiakas palvelua vai ei. Ongelma vaan on se, kuten tuossa aiemmassa esimerkissä hienosti kuvailtiin, osa myyjistä on aivan käsittämättömän välinpitämättömiä ja kulkevat silmät kiinni, kun se havainnoiminen on yhtä tärkeää kuin vaikkapa liikenteessä. Itse en missään nimessä mene kaikilta kysymään tarvitseeko apua, mutta katsekontakti on jo sellainen asia, mikä saa asiakkaan tuntemaan olonsa huomioiduksi ja usein kiireellisimmät siinä vaiheessa jo avaavatkin ääntään ja vilkuttelevat - sanaakaan sanomatta asiakaskontakti on syntynyt. Sitten on nämä @Kendo26 tyyliset tyypit, jotka eivät halua itse avata keskustelua (kuuluin myös itse aiemmin tähän ryhmään ja kuulun osittain edelleen), mutta kenestä näkee kilometrin päähän että tarvitsevat apua, silloin käyn itse kysymässä. Osa porukasta on siinäkin vaiheessa vielä "eiku mä vaan kattelen", mutta sitten kun selkä kääntyy rohkaisevat itsensä ja "eiku sittenki, hei osaatko.....".

Laadukas asiakaspalvelu vaatii ihan oikeasti tilannetajua, pientä ihmistuntemusta ja havainnointikykyä. Liian usein vaan asiakaspalveluun "panostetaan" firman taholta palkkaamalla niitä halvimpia mahdollisia nuoria työntekijöitä. Joista osa on kyllä luonnonlahjakkuuksia, mutta yleensä kokemuksen kautta opitaan paremmaksi palvelijaksi.

Eniten itseä ihmetyttää vanhempi (+40) väki myyntityössä. Viimeksi tällä viikolla omassa duunissa kuulin hyllyn takaa viisikymppiseltä työntekijältämme lauseen "mulla loppuu ihan just työaika, en ehdi auttamaan". Ei pahoittelua, ei mitään, pois paikalta vain. Muutama minuutti yli työajan ei voi olla este ja jos se on, siihen järjestetään toinen myyjä. "Minkälainen asia, ihan pieni hetki niin soitan toisen myyjämme tähän". Ei toki taas kaikki kokeneempi kaarti, mutta oma ymmärrys näitä kohtaan on huomattavasti heikompaa, kuin vielä kasvuvaiheessa olevilta teineiltä/parikymppisiltä.

Joskus törmää siihenkin, että myyjällä on "tärkeämpää" työtä, kuten tavaran esillepano. Omasta mielestä kauppaan saapunut vieras on kyllä tärkein ilman mitään selityksiä. Onhan se nyt kylmä fakta, että Kendo26 ei mieti ensi kerralla Expertiä edes vaihtoehtona ostoksilleen, vaan marssii Veikon Koneelle. Jokainen asiakas on yksilö ja myyjä saa palkkansa siitä, että edes yrittää ottaa asiakkaan yksilönä. Ei tosin yllätä, että Expertillä on käynyt noin. Itselle on aikoinaan käynyt saman kännykkäringin kohtaaminen kahdesti peräkkäin eri toimipisteissä, jonka jälkeen lopetin ko. lafkassa asioimisen.

En vain usko tuon voivan toimia Suomessa, että joku oikeasti ostaa tyrkyttämällä enemmän.
---------- CLIP ----------
Ja vaikka myyntiluvut hieman nousisivatkin myös Suomessa, niin se vähentää myyjien työviihtyvyyttä merkittävästi, mutta sellaiset sivuseikathan ei työnantajaa hetkauta.

Tuputtaminen valitettavasti toimii ja siihen lyödään kaupasta riippuen paljonkin panoksia. Ongelma vaan on se, että ihmisistä opetetaan koneita ja sen sijaan että opetettaisiin esimerkiksi käyttöyhteystuotteita, lyödään kivan kampanjan aiheeksi joku tuote X ja sitä tuputetaan kaikille. Siitä X-tuotteesta on sitten vielä hienoa seurantaa ja vittuillaan kun ei ole myynninkehitystä tarpeeksi.

Sitten kun asiakas ostaa valaisinta - ei tarjota polttimoita, paristokäyttöisiä leluja - ei paristoja, porakoneen - ei teriä, ruohonleikkuria - ei öljyä, esimerkkejä on niin paljon kuin jaksaa keksiä. Sitten asiakas menee kotiin ja huomaa saavansa lähteä uudelleen ostoksille, mutta hei - saihan ne myytyä tähän valaisimen kylkeen kolme suklaapatukkaa ja sama tarjous tulisi samassa kaupassa uudelleen vastaan.

Enpä taas tiedä kiinnostaako ketään lukea näitä mun jorinoita "tiskin takaa", mutta itseä tämän päivän asiakaspalvelussa eniten nyppii jo niin usein sieltä rakenteista lähtevä ohjeistus ja koulutus, etten osaa aina pistää kaikkea paskaa asiakaspalvelua yksittäisen myyjän piikkiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noi kännykkäliittymä- yms. feissarit ovat kyllä oma lukunsa. Viikin Prismassa samat liittymämyyjät yrittivät minua pysäyttää joka kerta parin vuoden ajan kun siellä lähistöllä asuin. Se on rasittavaa toimintaa minustakin, ja ei ole verrattavissa siihen kun on kaupassa oikeasti sisällä.

Enpä taas tiedä kiinnostaako ketään lukea näitä mun jorinoita "tiskin takaa", mutta itseä tämän päivän asiakaspalvelussa eniten nyppii jo niin usein sieltä rakenteista lähtevä ohjeistus ja koulutus, etten osaa aina pistää kaikkea paskaa asiakaspalvelua yksittäisen myyjän piikkiin.
Kiinnostaa. Hyvä ja mielenkiintoinen viesti.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Noi kännykkäliittymä- yms. feissarit ovat kyllä oma lukunsa.

Tämä ottaa päähän Turussa Hansakorttelissa. Saunalahden herrat koittavat minua pysäyttää liian usein. Toivottavasti kasvomuisti pelaisi heillä hiljalleen. Siitä ohi tulee valitettavasti usein kuljettua, toisinaan onneksi muistan valita kiertoreitin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä ottaa päähän Turussa Hansakorttelissa.

Toisaalta ymmärtäähän sen, ei niissä hommissa luonnonlahjakkuuksia lukuun ottamatta kovin leveän leivän äärelle pääse, eikä varsinkaan, jos ei yritä niin helvetisti tuputtaa mahdollisimman monelle ohikulkijalle sitä liittymää. Itse (toki viime vuosikymmenellä) pari vuotta noita hommia tehneenä voin kertoa, että asiakkaiden ignooraaminen ja työpäivän kuluttaminen Ski Jumpingia pelaamalla ei tilipussia älyttömästi kartuta.

No joo, vähän kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin. Olisihan se näin asiakkaan näkökulmasta hienoa, jos jokainen standimyyjä osaisi tunnistaa jo kaukaa ne "painu vittuun siitä utelemasta" -ihmiset. Toki tuohon vaikuttaa sekin, että iso osa noista myyjistä on työuraansa aloittelevia nuoria tyyppejä, jotka eivät osaa käytännössä mitään, oppivat siinä sitten tekemällä.

Ite saan lähes aina kulkea niin Myllyssä, Hansassa kuin Skanssissakin kaikkien standien ohi niin, että myyjä ei ota muhun mitään kontaktia. Jos ottaa, niin riittää, kun ei vastaa myyjän kysymyksiin käytössä olevan liittymän ominaisuuksista/netin nopeudesta/operaattorista jne. "Kiitos, mutta ei kiitos" on omalla kohdalla toiminut. Toki jos standimyyjä haistaa asiakkaassa epävarmuutta tai edes rahtusen kiinnostusta, niin ammattiin kuuluu ns. ottaa potentiaalinen asiakas nopeasti haltuun.

Se on raakaa touhua, kun provikkapalkalla yrität leipäsi tienata. Kyllähän se asiakkaan näkökulmasta silti vituttaa, ei siinä mitään.

Yleensäkin se kontaktin katkaiseminen heti alkuunsa toimii tuollaisten tyrkyttäjämyyjien kohdalla parhaiten. Puhelimessa se tietenkin on helppoa, kun ei tarvitse sanoa mitään, voi vaan lyödä luurin korvaan. Joo epäkohteliasta, mutta mitä sitten. Tuskinpa se puhelinmyyntiä ammatikseen tekevä siitä loukkaantuu, tai jos loukkaantuu, niin on väärissä hommissa. Standimyyjien kohdalla ihan sama homma. Jos ohikulkija ei hidasta kulkuaan eikä ota katsekontaktia ja mumisee korkeintaan "kiitti mut ei kiitti" - jos yleensäkään sanoo mitään -, niin paha sille on myydä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt meni erittäin hyvin. Vein pienehkön muovikassillisen kolikoita ulkomaalaiseen pankkiin. Kysyin infopisteestä (missä ei ollut jonoa) mitähän näille pitäisi tehdä ja tyttö ohjasi kassalle (missä ei ollut jonoa) ja tuumasi, että tuonne vain. Vähän oli sellainen "oh no" -ilme, mutta ei niitä nyt niin paljon ollut. Sitten vain huume-elokuvista tuttu tarkkuusvaaka (tai onhan tällä palstalla käyttäjiä mitkä tarvitsevat tuota oikeassakin elämässä) esiin ja pussittamaan ja punnitsemaan. Siinä ei niin kauaa mennyt ja sitten seteleitä kouraan. Turha lienee edes mainita, että mitään palvelumaksua ei otettu ja tyttö toivotti vielä hyvät päivän jatkot.

Korjatkaa toki, jos joudun nostamaan käteni virheen merkiksi, mutta miten tämä olisi mennyt Nordeassa?

Olisi joutunut jonottamaan infopisteeseen ja sieltä olisi lopulta ohjattu johonkin automaatille minkä käyttöä olisi joutunut ihmettelemään. Lopulta se olisi selvinnyt miten ne kolikot pussitetaan ja sitten ne olisi sinne saanut. Ja lopulta tilitys olisi näkynyt omalla tilillä joskus parin viikon päästä. Eikä kukaan olisi poistuttaessa toivottanut hyvää päivän jatkoa. Menin toki pankkiin missä on tili, koska en tiennyt mitä tapahtuu. Mutta selvästi siis voi mennä mihin tahansa pankkiin.

Onko Suomen tie oikea tie, jos tämä tapahtui länsimaassa missä ei ole lamasta tietoakaan, talous porskuttaa ja kaikilla on muutenkin kivaa?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Korjatkaa toki, jos joudun nostamaan käteni virheen merkiksi, mutta miten tämä olisi mennyt Nordeassa?

Talletusotto + Nordean kortti on ollut ihan toimiva yhdistelmä noihin. Rahat saa heti tilille, talletuspisteitä on auki kauppakeskuksissa (=avoinna pidempään kuin pankit) ja ainakaan toistaiseksi palvelumaksuja ei ole mennyt. Tuo on kyllä sellaisia uudistuksia, missä itse olen varsin tyytyväinen automaattien yleistymiseen: virastoaikaan ei huvita pankissa jonotella ja ei kolikoita jaksa aina povarissakaan kantaa siltä varalta, että joskus jossain ei jonoa olisikaan.

Viikonloppuna oli kyllä varmaan häkellyttävin purilaisreissu ikinä. Kun nyt liikenteessä olin ja eräs iso purilaisketju osui kohdalle, niin päätin poiketa lopettamassa nälän. Keskustelu tiskillä meni kutakuinkin seuraavasti:
Minä: Moi, pistä tollanen *purilaisen nimi*
Myyjä: Mmmmmmöööörrggg
Minä: ???
Myyjä: Mmmllööögöö
Minä: Anteeks?
Myyjä: Mmmmmmmööömkaan
Minä: Öh... Se riittää
Minä: Kiitos!

En mä noista paikoista oleta saavani samaa palvelua kuin jostain huippuravintolasta. Tosin sen verran oletan, että tiskin takana olevan ihmisen puheesta saisi edes jotain tolkkua. Todennäköisesti (ihonväri, kasvonpiirteet, nimikyltin etunimi) perusteella tämäkin kaveri oli joko suomalainen tai korkeintaan virolainen, mutta ei auttanut. Tuo kaveri ei siis edes millään leveällä murteella vedellyt, vaan yksinkertaisesti artikuloi kuin koira. Varmaan vaikein ravintolatilaus (pl. valinnanvaikeus...) sitten niiden reissujen, jolloin on täytynyt englannin, venäjän ja elekielen kombinaatiolla tilata... Ja nyt kyseessä oli kuitenkin täysin perustuote todennäköisesti suomalaiselta suomeksi Suomessa ja olisin saanut tilattua tuotteen vaikka vain sormella osoittaen!

Ei mua se häiritse, että joskus myyjän/asiakaspalvelijan puhe ei ole natiivin tasolla tai että murre on vahvasti mukana. Se kuitenkin häiritsi kovasti, että ihan rehellisesti sanoen en ymmärtänyt yhtikäs mitään.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Tosiaan rahan talletus on aika helppoa nykyään, kävellään lähimmälle panoautomaatille ja suoritetaan toimitus eli heitetään rojut ränniin. Massit samantien pankkitilillä eikä tarvitse välittää pankkien aukioloajoista. @pernaveikko tämä homma on tehty Suomessa asiakkaan näkökulmasta niin helpoksi, että vaikea keksiä valittamista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosiaan rahan talletus on aika helppoa nykyään, kävellään lähimmälle panoautomaatille ja suoritetaan toimitus eli heitetään rojut ränniin. Massit samantien pankkitilillä eikä tarvitse välittää pankkien aukioloajoista. @pernaveikko tämä homma on tehty Suomessa asiakkaan näkökulmasta niin helpoksi, että vaikea keksiä valittamista.
Joo, rahojen tallettaminen tilille on suomalaisessa pankkiskenessä ehkä just se asia, josta on vaikea keksiä valitettavaa. Oikeastaan ainoa mitä mieleen tulee on se ärsyttävä puhelu, jonka pankki soittaa perään, muka kyselee mitä tykkäsin automaatilla asioinnista, vaikka oikeasti niillä taitaa vaan olla velvollisuus kysellä tuommosten käteismäärien perään. Tai sellainen olo siitä jäi. Kyllä, olen massimies.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Oliskohan tämä oikea topicci tälle, kun pisti hieman ihmetyttämään. Eli
Katselin muistaakseni tiistaina Clas Ohlsonin verkkokaupasta lattialaattaa parvekkeelle jotka olisin hakenut lauantaina Porin Puuvillasta. Nettisivujen mukaan siellä kuitenkin rajallinen määrä, joten aloitin chätin asiakaspalvelun kanssa. Asiakaspalvelija kertoi että Porissa on vain yksi laatikko, mutta ehdotti että hän voi laatat tilata Poriin mutta satavarmasti eivät sinne ehdi mutta yritetään.
Perjantaina palasin verkkokauppan chattiin kysymään mikä on tilanne kun ei ole viestiä tullut. Vastaukseksi sain että tulevat vasta ma-ke. No peruutin tuon tilauksen ja kysyin miten paljon laattoja on Turun Forumissa ja Skanssissa. Molemmissa oli riittävästä eli 16kpl ja 14kpl. No päätimme että Porin sijaan turkuun hakemaan laattoja ja suuntasimme Skanssiin. Scanssin Clas Ohlsonille kun päästiin niin laattoja ei mistään löytynyt. Ei muuta kuin kysymään asiakaspalvelupisteestä mistä löytyy. Ei kuulemma löydy mistään. Kysyin että eilen sanottiin että on 14kpl ja verkkokauppa ilmoittaa edelleen että varastossa, johon sain vastauksen että joo niitä on varastossa mutta ovat mallikappaleita joita ei myydä. Asiakaspalvelija sentään ehdotti että soittaa Forumiin ja kysyy onko niitä siellä myynnissä ja voisivat ne meille varata. Sieltä sentään löytyi ja sinne matkamme sitten alkoi. Nyt löytyy laatat parvekkeelta. Lisää ikäviä "yllätyksiä" kun pääsimme kotiin laattojen kanssa, kun illalla alkoi kämppä haisemaan hirveästi tupakalle. Lopulta selvisi että laatoissa oli hirveä tupakankäry tarrautunut. Todennäköisesti siis joku varastomies hieman tuprutellut varastossa.
Ihmetyttää vain miten voi olla noin vaikea laattoja saada ja mitä ihmettä nuo 14kpl mallilaattoja oli jotka verkkokaupassa myynnissä vaikka ei myynnissä ole.

+++ Eniten plussia annan sille ensimmäiselle chättitytölle joka mua palveli. Oli erittäin yhteistyöhaluinen ja sai semmoisen mielikuvan että tekee mun eteeni kaikkensa että tavara olisi Poriin ehtinyt.

--- Eniten miinusta annan koko Clas Ohlsonin toiminnalle. Jäi vähän paha maku suuhun..ja nenään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toisaalta ymmärtäähän sen, ei niissä hommissa luonnonlahjakkuuksia lukuun ottamatta kovin leveän leivän äärelle pääse, eikä varsinkaan, jos ei yritä niin helvetisti tuputtaa mahdollisimman monelle ohikulkijalle sitä liittymää. Itse (toki viime vuosikymmenellä) pari vuotta noita hommia tehneenä voin kertoa, että asiakkaiden ignooraaminen ja työpäivän kuluttaminen Ski Jumpingia pelaamalla ei tilipussia älyttömästi kartuta.

Toki minäkin tämän ymmärrän, olenhan koulutukseltani itsekin "kaupankassa" -linjan merkonomi. Oma luonteeni ei tuohon standilla seisoskeluun tai puhelinmyyntiin sopinut, siksi toisaalta osaan olla kiltti asiakaskin. Ymmärrys kaupan kassallakin löytyy, jos sattuu myyjällä olemaan huono päivä. Ja itsellä kun on huono päivä, osaan nykyään nuo standit kiertää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös