Kyllä se vanha käytäntö, että ostajan ikä tarkistetaan tarvittaessa, on minusta aivan riittävä. Ei tämä uusi käytäntö ainakaan tule millään tavalla siihen alaikäisille välittämiseen vaikuttamaan. Ainoastaan haittaa ihan laillisella asialla olevia asiakkaita ja aiheuttaa turhia konflikteja.
Mutta kun vanha käytäntö osoittautui
selvästi riittämättömäksi.
Soppa alkoi median (en muista mikä aviisi) koeostoista, jotka osoittivat selkeitä puutteita ikärajavalvonnassa. Tämän jälkeen alkoi välittömästi toimenpiteet Kaupan liitossa ja kaupparyhmissä asian korjaamiseksi sekä maineen puhdistamiseksi. Esimerkiksi eräässä suuressa pt-kaupan ketjussa oma-aloitteisesti kohun jälkeen tehty koeostotutkimus oli täydellinen pannukakku. Samalla Kaupan liitto teki omia koeostojaan, joiden tulokset olivat sitä luokkaa, ettei niitä ymmärrettävästi haluttu antaa julkisuuteen.
Kauppa ottaa asian vakavasti, koska Prismaa tai Citymarketia ei paljon naurata, jos alkoholin myynti pistetään tuon kokoisessa laitoksessa tauolle viikoksi. Puhumattakaan välittömistä taloudellisista menetyksistä, pelissä on myös yrityksen vuosikymmeniä vaalima brändi, kun media retostelee asialla.
Siihen, mitä vaikutuksia uudella käytännöllä on, en ota kantaa. Henkilökohtaisesti laatisin käytännön, jossa jokaisen vauvasta vaariin tulisi todistaa ikänsä ikärajavalvottavia tuotteita ostaessaan. Tämä selkeyttäisi jokaisen osapuolen toimintaa: työntekijän ei tarvitse lässyttää ja kysellä
typeriä, kun asiakas puolestaan oppisi jo parin käyntikerran jälkeen automaationa ojentamaan ID:nsä. Tällöin myös konfliktin mahdollisuus olisi pieni. Jos luottokortin kokoinen läpyskä on todella liian vaikea pitää mukana, niin mun puolesta voi alkaa keitellä kellarissaan vaikka kiljua.
Huutonaurua myös niille pikkusieluisille, jotka jättävät kaikki ostoksensa kassalle, jos myyjä pyytää papereita tai muuten kohtaavat vaikean asiakaspalvelutilanteen. Tuo on äärimmäisen lapsellista käytöstä, eikä surullista kyllä, edes kovin harvinaista.
EDIT: Lisätään vielä tästä "alaikäinen teini mukana" -asiasta. Näissä tilanteissa myyjät on ohjeistettu käyttämään (rumpujen pärinää) maalaisjärkeä. Kaikillahan maalaisjärki ja tilannetaju ei tule geeneissä, jolloin konfliktin mahdollisuus on suuri. Yleisesti ottaen ikärajavalvottavia tuotteita kuitenkin myydään, vaikka mukana on teini-ikäinen lapsi. Ainakin niin kauan kun asiakas käyttäytyy korrektisti, eikä anna myyjälle aihetta epäillä: ei anna teinin pakata tai asettaa hihnalle ko. tuotteita.