Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 940 176
  • 6 860

Mace

Jäsen
En ole ikinä kuullut lahjonnasta joka on veronalaista tuloa. En ole ikinä kuulluut voitelurahoista tai korruptiosta mikä on veronalaista tuloa. Tippi ei ole lahjontaa tai korruptiota. Tämä on verottajan mielipide, joten heiltä varmasti saa sen oikean määritelmän mikä tippi on. Oliskohan tapauskohtainen palkanlisä jonka summan määrittelee asiakas...tai jotain.

Et ole varmaan myöskään kuullut veronalaisesta tulosta eli tipistä, jonka saaja olisi "unohtanut" ilmoittaa verottajalle. Tipin antaja ei toki ole vastuullinen siitä, toimiiko tipin saaja oikein vai väärin, ja hänen on siis laillisuusmielessä helppo vedota johonkin verottajan mielipiteeseen.

Mace kyselin aikaisemmin mitä yrittäjä tässä hyötyy on se että omalta osalta niin ohjaan asiaksvirtaa niihin paikkoihin jossa palvelu on kohdallaan. Nuorempana oltii semmosia suurkuluttajia että vain ja ainoastaan meidän oma rahallinen panos oli merkittävä ja jokainen hetki kun seisomme jonossa niin oli pois kassasta. Nykyään businessporukat käytetään niissä paikoissa jossa tiedän että homma toimii. Itse nykyään perheellisenä en käytä ravintolapalveluja niin paljoa.

Joo, ajoin kommentillani takaa ihan yleisellä tasolla sitä, että lahjonta saattaa ajaa osan siitä suuresta, ei-tippaavasta massasta toiseen ravintolaan, koska siellä he kokevat saavansa kunnollista palvelua. Jos ko. henkilöt joutuvat toistuvasti tippaajien etuilemiksi (ja eivät oletettavastikaan edes tiedä syytä siihen, että joutuvat odottamaan niin kauan, vaan pitävät sitä vain henkilökunnan osaamattomuutena), he voivat äänestää jaloillaan ja viedä jatkossa rahansa sellaiseen paikkaan, jossa moinen kulttuuri ei ole valloillaan. Joo, he eivät ehkä ole business-porukkaa, mutta heitä voi olla potentiaalisesti paljon. Business-porukalle on käsittääkseeni monessa paikassa tarjolla ihan erinäisiä listahinnoiteltuja pakettejakin, jolloin ei ole tarvetta hakea sitä homman toimivuutta sieltä rahvaan puolelta "tiskin alta". Samalla myös verotuspuoli on lähtökohtaisesti selvästi paremmissa kantimissa.

Olen samoilla linjoilla Leonin kanssa, että kivasta, pyyteettömästä ja hyvän mielen tuottavasta pienestä tavasta tuntuu eräille tulleen opportunistinen sauma saada omaa etua "tiskin alta".
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen Leonin ja monen muun kanssa samaa mieltä siitä, että erityisen hyvästä palvelusta on asiallista tipata sopivissa määrin ja tätä tulee myös harrastettua. Samalla tavalla ostan esimerkiksi lapseni opelle vuoden päätteeksi laadukkaan vinkkupullon, jos olen tyytyväinen palveluun jne.

Jos sen sijaan ottaa tavaksi Ollen tapaan hankkia parempaa palvelua rahalahjojen muodossa, niin tuostahan päästään huimiin ajatusleikkeihin, jos ajatuksen laajentaan koskemaan muitakin kuin taksi- ja ravintolapalveluita. Pitäisikö esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa sujauttaa pari kymppiä opelle, jotta oma lapsi huomioitaisiin paremmin? Tai pitäisikö terveyskeskuksessa voidella hoitsua, jotta seuraavalla kerralla aikaa varatessa saisi ajan nopeammin? Entäs sitten lähikaupan lihitiski?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä tippaan kyllä baariminnat ja hananjatkeetkin, jos palvelu on hyvää.

Olen sitä mieltä, että hyvä palvelu sisältyy hintaan. Tippaan siis, jos saan jotain hintaan sisältymättömiä palveluja, mutta harvoinpa sellaisiin on ollut tarvetta, ja usein tällaiset olisi sitten erikseen hinnoiteltu.

En tosin toisaalta tapaa vähentää laskusta, jos saan huonoa palvelua, vaikka se reilua olisikin. Siis silloin kun olen itse mahdollistanut hyvänkin palvelun.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Olen Leonin ja monen muun kanssa samaa mieltä siitä, että erityisen hyvästä palvelusta on asiallista tipata sopivissa määrin ja tätä tulee myös harrastettua. Samalla tavalla ostan esimerkiksi lapseni opelle vuoden päätteeksi laadukkaan vinkkupullon, jos olen tyytyväinen palveluun jne.

Näinhän varmasti toimii suurin osa ihmisistä, jotka tajuavat kupletin juonen

Jos sen sijaan ottaa tavaksi Ollen tapaan hankkia parempaa palvelua rahalahjojen muodossa, niin tuostahan päästään huimiin ajatusleikkeihin, jos ajatuksen laajentaan koskemaan muitakin kuin taksi- ja ravintolapalveluita. Pitäisikö esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa sujauttaa pari kymppiä opelle, jotta oma lapsi huomioitaisiin paremmin? Tai pitäisikö terveyskeskuksessa voidella hoitsua, jotta seuraavalla kerralla aikaa varatessa saisi ajan nopeammin? Entäs sitten lähikaupan lihitiski?

Täälläkin moni niistä, jotka mainitsevat tippaavansa kaikissa mahdollissa ravitsemusliikkeissä, lienevät itsekin alalla. Mä muistan muutamien silloisten poketuttujeni tipanneen liikkeellä ollessaan jo sisään astellessaan vaikka omankin talon pokea suht mottipäisellä summalla. Tämä varmaan osaltaan näyttämisen ja osaltaan kasvojensäilyttämisen vuoksi. Ei kai tässä ainakaan mitään etuoikeutta ostettu, kun tuttuja olivat jo muutenkin ja ei kai kukaan voi jo valmiiksi baariin astuessaan tietää, millaista palvelua siellä tulee saamaan.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Tippaajia on näköjään kahta lahkoa. On noita oman edun tavoittelijoita, ja sitten meikäläisiä, jotka osoittavat pyyteettömästi kiitollisuutensa onnistuneesta illanvietosta pienehkön rahalahjan muodossa. Jaa miten niin pyyteettömästi? No ehkä siksi, että useimmiten tippaan paikoissa, joissa käyn aivan liian harvoin, että minut muistettaisiin seuraavalla kerralla. Ja useasti sitä seuraavaa kertaa ei edes tule.

Ja käteisen vihaajalle, sen rahalahjan suuruuden voi kertoa korttimaksun yhteydessä.

Yhteistä etua siinä jossain vaiheessa ruvetaan isommalla kädellä ajamaan. Täällä on tullut pieni väärinkäsitys elämään eli en ole ikinä shoppaillut sitä parasta palvelua. Nämä kuviot on usein kehittynyt siitä, että minulle on annettu hyvää palvelua jonka olen sitten palkinnut. Paikoista on sitten tullut vakkaripaikkoja ja kun olen uudestaan palvelun palkinnut niin sitten on ylimääräiset palvelut tullut mukaan. Tämä usein palvelunrtarjoajan puolesta erinlaisten etujen myötä. Eli tarjoilija/baari/ravintola on sitten pitkäaikaisen asiakassuhteen myötä tarjonnut eri paveluita. Olen siis ollut hyvä asiakas josta halutaan pitää kiinni. Tippaaaminen on osa tätä "hyvä asiakas"-statusta. Kyllä oli aikoinaan ravintolapalvelujen suurkuluttaja. Nykään nämä vanhat suhteet on jäänyt elämään ja käytän niitä silloin tällöin business mielessä. Ja kyllä jotku tarjoavat niitä ihan listhinnalla, mutta ne on yleensä näitä seppoloita joihin en kirveelläkään vie yhtään asiakasta, puhumattakaan siitä että kuluttaisin niissä omia rahojani. Ovat kyllä niin paskoja paikkoja että oksat pois.

Ja aivan kuten Leon yllä sanoo niin jos on huolissaan siitä että veroja kierretään niin sen tipin voi jättää siihen laskun lisämaksu alueelle (käytän itse jos on isommista laskuista kyse) niin ne jäävät näkyviin eri raportteihin. Jos ne on tarpeeksi isoja summia kuukausittain niin verottaja kyllä niihin puuttuu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole ikinä kuullut lahjonnasta joka on veronalaista tuloa. En ole ikinä kuulluut voitelurahoista tai korruptiosta mikä on veronalaista tuloa. Tippi ei ole lahjontaa tai korruptiota. Tämä on verottajan mielipide, joten heiltä varmasti saa sen oikean määritelmän mikä tippi on. Oliskohan tapauskohtainen palkanlisä jonka summan määrittelee asiakas...tai jotain...

Itse jätän käteisellä maksaessani aina jotain, mikäli homma toimi hyvin, mutta en odota tälle rahalle mitään vastinetta. Nämä hilut menevät varmasti yhteiseen mukiin, josta ne jaetaan illan päätteeksi työntekijöiden kesken. Se mitä sinä kuvasit, ei ollut pikkuhilujen antamiasta laskun maksun yhteydessä vaan selkeää rahan sujauttamista rintataskuun hyötymistarkoituksessa eli annat rahaa ravintolatyöntekijöille hyötymistarkoituksessa. Enkä oikein usko väittämääsi, että yrittäjä olisi tyytyväinen tämän tyyliseen toimintaa. Lahjonnalla ohittelu ei varmasti herätä kovinkaan positiivisia tunteitä muiden asiakkaiden parissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja aivan kuten Leon yllä sanoo niin jos on huolissaan siitä että veroja kierretään niin sen tipin voi jättää siihen laskun lisämaksu alueelle (käytän itse jos on isommista laskuista kyse) niin ne jäävät näkyviin eri raportteihin. Jos ne on tarpeeksi isoja summia kuukausittain niin verottaja kyllä niihin puuttuu.
Minä en ole kyllä tippaakaan huolissani veroista. En oikein ymmärrä, mistä kaivoit sen tähän. Minä annoin vain ilmaisen vinkin (tipin) niille, jotka haluaisivat antaa tippiä, vaikka eivät käteistä mukanaan kannakaan.

Minähän annan perinteisesti tipin käteisenä, koska haluan varmistaa, että tippi menee niille, jotka sen ansaitsevat. Korttitippaamisessa on se huono puoli, että se saattaa lipsahtaa sille kitsaalle ravintoloitsijalle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En tippaa koskaan, kotimaassa. Näillä hinnoilla ja palvelun tasolla ei vain voi. Paskaa saa pyytämättäkin. Maissa joissa oikeasti on taas tippauskulttuuri, maksan mukisematta sen tai yli jos palvelu pelaa.

En myöskaan periaatteessa vie itsepalvelupaikoissa pois astioitani.
Tähän sitten tarvittaessa perustelujakin tulee koska itsepalvelupaikat ovat aikanaan tappaneet tippikulttuurin (ja nostaneet hintoja ja tappaneet palvelun).
Jos on sen ikäisiä kirjoittajia jotka muistavat millaista oli syödä ns normitasoisessa ravintolassa, muistavat varmaan että palvelu oli melko lailla parempaa kuin mitä nykyään oletusarvoisesti saa(Ei juuri mitään).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En myöskaan periaatteessa vie itsepalvelupaikoissa pois astioitani.

Onko se minun, seuraavan asiakkaan, vika että paskaa saa pyytämättäkin. Minä sun jälkes joudun kuitenkin siivoamaan, oli tämän älykkään statementin perustelu mikä vaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko se minun, seuraavan asiakkaan, vika että paskaa saa pyytämättäkin. Minä sun jälkes joudun kuitenkin siivoamaan, oli tämän älykkään statementin perustelu mikä vaan.

Et joudu. Odotat että henkilökunta siivoaa tai vaihdat paikkaa. Henkilökunta joutuu joka tapauksessa siivoamaan (puhdistamaan ym. pöydät) joten...
Eivat asiakkaat niitä pyyhi.

Lisäksi jos itsepalvelupaikat olisivat sitä mitä niiden pitäisi olla, tai mitä ne väittävät olevansa (nopeammin, halvemmalla) niin asia olisi toinen. Paikassa jossa saa palveluna, oli se vaikka vain kahvikuppi, hinta on yleensä sama, mutta saat sen kupin tuotuna pöytään (tai ainakin se viedään pois henkilökunnan toimesta).
Jos taas itsepalvelupaikassa kahvi olisi selkeästi halvempaa, tai parempaa, tai sen saisi merkittävästi nopeammin, (mitä se käytänössä ei koskaan ole) voisin toki viedä pois.

Itsepalvelupaikat syövät työpaikkoja, palvelu katoaa, ja pian ei ole kuin itsepalvelupaikkoja ja silloin hinnat taas nousevat.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
En myöskaan periaatteessa vie itsepalvelupaikoissa pois astioitani.
Tähän sitten tarvittaessa perustelujakin tulee koska itsepalvelupaikat ovat aikanaan tappaneet tippikulttuurin (ja nostaneet hintoja ja tappaneet palvelun).

Sopiiko kysyä miksi ylipäätään käyt noissa itsepalvelupaikoissa? Ainakin tällaisen käsityksen kirjoituksestasi saa. Sen sijaan, että käyttäytyisit typerän junttimaisesti, olisi varmaan parempi suosia noita vanhan koulukunnan paikkoja.
 

mustaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En myöskaan periaatteessa vie itsepalvelupaikoissa pois astioitani.

Olisin kiinnostunut kuulemaan omia tuntemuksiasi tilanteista, joissa olet joutunut "omille jäljillesi", eli siivottomaan pöytään nauttimaan tilaamasi tuotteet. Perusteluita en myöskään laittaisi pahakseni.

Onko se mielestäsi työntekijän vika, jos henkilökuntaa on työvuorossa vain minimimäärä, koska ravintoloitsija on päättänyt polkea henkilöstökulut mahdollisimman alas, käyttäen tällaista astianpalautuskärry-systeemiä?

Toimitko usein em. tavalla, ja oletko aidosti ihmeissäsi, kun saat palvelusi muodossa "pyytämätön paska"?

Paljonko luulet tuotteille tulevan vielä lisähintaa, mikäli joka vuoroon joudutaan ottamaan yksi salihenkilö lisää, ja mikset välttäisi sitä muutenkin mielestäsi korkean huoltamo/ravintolahinnan maassa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Et joudu. Odotat että henkilökunta siivoaa tai vaihdat paikkaa. Henkilökunta joutuu joka tapauksessa siivoamaan (puhdistamaan ym. pöydät) joten...
Eivat asiakkaat niitä pyyhi.

Lisäksi jos itsepalvelupaikat olisivat sitä mitä niiden pitäisi olla, tai mitä ne väittävät olevansa (nopeammin, halvemmalla) niin asia olisi toinen. Paikassa jossa saa palveluna, oli se vaikka vain kahvikuppi, hinta on yleensä sama, mutta saat sen kupin tuotuna pöytään (tai ainakin se viedään pois henkilökunnan toimesta).
Jos taas itsepalvelupaikassa kahvi olisi selkeästi halvempaa, tai parempaa, tai sen saisi merkittävästi nopeammin, (mitä se käytänössä ei koskaan ole) voisin toki viedä pois.

Itsepalvelupaikat syövät työpaikkoja, palvelu katoaa, ja pian ei ole kuin itsepalvelupaikkoja ja silloin hinnat taas nousevat.
Muutaman muun tavoin ihmettelen, että jos ravintolan käytännöt noin paljon riipovat, niin mitäpä sinä niissä käyt?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Et joudu. Odotat että henkilökunta siivoaa tai vaihdat paikkaa. Henkilökunta joutuu joka tapauksessa siivoamaan (puhdistamaan ym. pöydät) joten...
Eivat asiakkaat niitä pyyhi.

Voe halavattu. Sen tähden se juuri on itsepalvelupaikka ja asiakasta pyydetään itse viemään omat jätökset roskikseen/rullakkoon/tms, että seuraava asiakas ei joudu niitä viemään. Jos ei tämä käy, niin mene muualle, kuten Rommeli ehdottikin.

En mäkään pasko hesen vessassa pisuaariin ihan vaan sen takia, että Irmelin Lounas&Pullassa on sentään pelkkä pönttö.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Mielenkiintoista keskustelua. Olen käynyt baareissa ja yökerhoissa paljon. Jokunen vuosi sitten lopetin jonottamisen ja näin ollen aika moni yökerho on osaltani "ei sopiva". Tulin vain siihen tulokseen, että en jaksa jonottaa. Aika-ajoin joku jannu maksoi itsensä jonon ohi sisään. Pidin sitä jokseenkin epäreiluna ja ikävänä ilmiönä. Näin ollen päätin kantaa rahani muualle.

En tippaa Suomessa koskaan. Mielestäni palvelu sisältyy Suomessa hintaan. Palkitsen hyvän palvelun tuomalla euroni ko. paikkaan yhä uudelleen ja uudelleen. Näissä paikoissa saan mielestäni hyvää palvelua. Se riittää.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko se minun, seuraavan asiakkaan, vika että paskaa saa pyytämättäkin. Minä sun jälkes joudun kuitenkin siivoamaan, oli tämän älykkään statementin perustelu mikä vaan.

Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja käski aikanaan jättämään astiat pöytiin, jotta ravintola joutuisi palkkaamaan lisää väkeä. Olen yrittänyt tukea työllisyyttä kaikkialla muualla paitsi hampurilaispaikoissa. Ne paikat missä kupit ovat pestäviä, eivät ole mielestäni itsepalvelupaikkoja.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse vien mielelläni astiani ravintolassa/kahvilassa ihan keittiöön asti..ja olenpa joskus pessyt astiatkin. Ei se ole varsinkaan kaffekupposen nauttimisen jälkeen iso homma pestä kuppia. Samalla vaivalla kun keittiössä touhuaa niin sen lattiankin voi mopata.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itse vien mielelläni astiani ravintolassa/kahvilassa ihan keittiöön asti..ja olenpa joskus pessyt astiatkin. Ei se ole varsinkaan kaffekupposen nauttimisen jälkeen iso homma pestä kuppia. Samalla vaivalla kun keittiössä touhuaa niin sen lattiankin voi mopata.
Varmaan helpommalla pääsisi maksamalla ne ostoksensa ihan rahalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja käski aikanaan jättämään astiat pöytiin, jotta ravintola joutuisi palkkaamaan lisää väkeä. Olen yrittänyt tukea työllisyyttä kaikkialla muualla paitsi hampurilaispaikoissa. Ne paikat missä kupit ovat pestäviä, eivät ole mielestäni itsepalvelupaikkoja.

Hyppää kaivoon aina kun pystyt, niin joutuvat pirulaiset palkkaamaan lisää pelastushenkilöstöä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Erittäin ala-arvoista palvelua Kylmäkosken Nesteellä. Käyn kerran viikossa Tampereella työreissulla ja usein pysähdyn kyseisellä huoltamolla kahvilla ja pikkupurtavalla aamulla.

Melko tylyä käytöstä kaikilta naisilta ja jos paikalla on joku "kylän vakiojuoppo" niin näihin keskitytään kyllä kybällä. Tänäänkin kiitin ja moikkasin lähtiessä mutta ei mitään reagointia vaan juttu jatkui tutun asiakkaan kanssa. Ei mitään vuorovaikutteisuutta henkilökunnan kanssa.

Vittuako sitä sitten itse yrittää olla ystävällinen jne...? Ehdotuksia muista paikoista matkan varrelta otetaan vastaan...paitsi sitä Pirkanhovin? mestaa, jossa hinnat ovat täysin karanneet lapasista.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Len, tuo Kylmäkosken Neste on valitettavasti mennyt alaspäin lujaa. Toisaalta Tampere-Turku välillä kun ei vaan ole kahvee paikkoja turhan tiheästi.

Its en pari kertaa viimeisen vuoden aikana kun on ollut pakko ajaa Turkuun ja takaisin, ole pysähtynyt kahveella missään. Ja se kyrsii, koska olisi mukava nauttia kuppi kahvia ja perinteinen munkki.

Mutta ne paikat ne paikat, ihan persiistä.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enpä kyllä itsekään muista Suomessa kertaakaan tipanneeni ravintolassa, saati sitten parturissa tms. Ulkomailla tuota on sitten tullut tehtyä. Useissa maissa on varmastikin suoranainen loukkaus jos jättää esim. tarjoilijan ilman tippiä. Ehkä asiaan vaikuttaa tavallaan sekin, että ulkomailla käydessäni olen aina ollut lomalla: hintataso on pääsääntöisesti edullisempi ja kukkaron nyöritkin ovat löyhemmät kuin kotimaan raavaassa arjessa.

Asiakaspalvelu hommia olen itsekin pari vuotta tehnyt ja eipä kertaakaan ole käynyt mielessä että saisi asiakkaalta tippiä. Toki se on pikkaisen eri asia kun ei ole asiakkaiden kanssa kasvotusten tekemisissä. Meille "tippi" onkin sitä että saa positiivista palautetta suoraan asiakkaalta. Tarjoilijan yms palkoista en ole perillä mutta paska palkka tässäkin hommassa on ja kyllähän meillekin joku bonus kelpais. Tippi tai mikä tahansa. Mutta tuo onkin sitten enemmänkin eri ketjun asioita.

Mielestäni tämä oli ihan osuvasti sanottu: "Palkitsen hyvän palvelun tuomalla euroni ko. paikkaan yhä uudelleen ja uudelleen. Näissä paikoissa saan mielestäni hyvää palvelua. Se riittää. "
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Useissa maissa on varmastikin suoranainen loukkaus jos jättää esim. tarjoilijan ilman tippiä.

Olen huomannut parissakin etelä-euroopan maassa, että ei ne paikalliset tippaa sen enempää kuin suomalaiset suomessakaan. Silti turistioppaissa lukee, että 10-15% tippiä tai seuraa verinen loukkaantuminen. Tiedän, että joillekin suomeen tuleville turistiryhmille teroitetaan, että tippiä ei kuulu jättää. Tässähän kustaan suoraan Suomen kansantalouden muroihin. Tottakai asia tulisi muotoilla myös ihan kirjatussa muodossa siten, että hyvästä palvelusta on kohteliasta jättää n. 10% tippi. Isommassa mittakaavassa tästä jää kuitenkin aika iso potti jo ihan verotuloinakin suomeen.

Win-win-win siis. Kyypparille vähän ekstraa, minulle parempaa palvelua ja paikan omistajalle sitoutunut asiakas, joka tuo paikalle myös ystäviään eli lisää maksavia asiakkaita.

Voi kamalaa. Maksat enemmän, saat enemmän. Ihan reiluahan tuo on.

Tässähän tuo tippaamisen merkitys on tiivistetty aika hyvin. Ei lisättävää.

Tuo olle****:n esilletuoma tapa tipata menee vouhotuksen puolelle. Jos esim. baarissa joudun tuon takia kohtuuttomasti itse odottamaan jää kyypparilta meikäläisen tipit saamatta ja varmaan nokka kohti seuraavaa paikkaa sitten. Osoittaa kyypparin ammattitaidottomuutta tinkiä tasapuolisesta palvelusta tipin toivossa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olen huomannut parissakin etelä-euroopan maassa, että ei ne paikalliset tippaa sen enempää kuin suomalaiset suomessakaan. Silti turistioppaissa lukee, että 10-15% tippiä tai seuraa verinen loukkaantuminen.
Tämä voi johtua siitä että luet jenkkiläisiä turistioppaita. Pari vuotta sitten ollessani Ukrainassa lueskelin Brandtin tai Lonely Planetin opasta jossa opastettiin miten juomarahaa voi jättää maassa. Oppaassa koettiin pulmalliseksi että ukrainalaiset kokivat että miksi heille pitäisi maksaa erikseen siitä että tekevät töitä palkkansa eteen. Oppaassa oli selitetty että juomarahaa voi perustella ns. teerahana.

Mielestäni tuokin on eräänlaista kulttuuri-imperialismia. Jos maan kulttuuriin ei kuulu tippaaminen, niin sitten maassa ei tipata vaikka Billy Bobia kuinka kylmäisi.

Aika monessa matkaopaskirjassa muuten sanotaan että "tippaaminen ei kuulu kulttuuriin, mutta turistiravintoloissa tätä kuitenkin odotetaan".
 

Jindebyne

Jäsen
Oppaassa koettiin pulmalliseksi että ukrainalaiset kokivat että miksi heille pitäisi maksaa erikseen siitä että tekevät töitä palkkansa eteen. Oppaassa oli selitetty että juomarahaa voi perustella ns. teerahana.

Mielestäni tuokin on eräänlaista kulttuuri-imperialismia. Jos maan kulttuuriin ei kuulu tippaaminen, niin sitten maassa ei tipata vaikka Billy Bobia kuinka kylmäisi.

Olin v. 2006 Kyproksella tyttöystäväni kanssa ja hänen jäädessä illalla huoneeseen ajattelin mennä haukkaamaan iltapurtavaa läheiseen siistiin ravintolaan.

Siinä sitten tuli vedettyä hyvää kalaa ja valkoviiniä, kaiken kukkuraksi palvelu oli lähes parasta mitä voi kuvitella ja hintatasokin todella edullinen. Tulikohan koko lysti viinipulloineen maksamaan n. 20 euroa.

Sitten koitti maksun hetki ja tämä minua koko illan palvellut neito toi laskun ja kun maksoin mitä kuitissa luki ja jätin hänelle ihan mukavasti tippiä about 5 euroa, niin tämä nainen sai hepulin. Rupesi vihaisesti kyselemään taka-ajatuksiani ja viittasi, että kyseinen tippi olisi ns. houkuttelumaksu seuralaispalveluun. No siinä sitten yritin selittää, että hyvästä palvelusta jätin naiselle hieman juomarahaa, eikä taka-ajatuksia ollut. Asia ratkesi vasta kun laitoin tipin omaan taskuuni ja toivotin hänelle kuitenkin hyvät illanjatkot.

Seuraavana päiväni sitten tietysti törmäsin ko. naiseen kun olin ostoksilla tyttöystäväni kanssa ja kun nainen tajusin minun olevan varattu mies, niin katse oli hyvinkin murhaava. Näemmä jäi edelleen siihen mielikuvaan, että kyseinen tippi oli jonkinsortin voitelurahoja yöseuraa silmälläpitäen. Enpä olisi viidestä eurosta moista uskonut.

Tämän jälkeen olen melko tarkkaan tarkkaillut miten missäkin ulkomailla on tähän tippaamiseen suhtauduttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös