Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 791
  • 6 860

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Mielenkiintoista sinänsä, ettei Suomessa ole yleensä mitään alarajaa kortilla maksettaessa. Monessa muussa maassa tuo on kuitenkin arkipäivää, ettei mitään parin euron ostosta voi maksaa kortilla. En nyt sinänsä kaipaakaan tuota käytäntöä tänne, mutta jännä miten joidenkin asioiden tulemisessa kestää aina aikansa, kun puhutaan Suomesta. Hyvässä ja pahassa.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä minuakin vituttaisi jos jotain muutaman euron lounasta maksettaisiin kortilla. Noissa korttimaksuissa on kuitenkin aika mehukkaat provisiot, jotka yrittäjä maksaa, eli vähintäänkin kohteliasta olisi sitten korttimaksun päälle tipata muutama kolikko. Saman kun oppisivat vielä taksissakin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mielenkiintoista sinänsä, ettei Suomessa ole yleensä mitään alarajaa kortilla maksettaessa.

Aikaisemminhan oli normi käytäntö, että korttiostosten alaraja oli 30 mk, mutta jossain vaiheessa se katosi jolloin erehdyin minäkin pitämään Suomea peräti edelläkävijänä tässä asiassa.

Kyllä minuakin vituttaisi jos jotain muutaman euron lounasta maksettaisiin kortilla. Noissa korttimaksuissa on kuitenkin aika mehukkaat provisiot, jotka yrittäjä maksaa, eli vähintäänkin kohteliasta olisi sitten korttimaksun päälle tipata muutama kolikko. Saman kun oppisivat vielä taksissakin.

Tässäpä viittaan edelliseen, eli vähintäänkin kohteliasta olisi yrittäjän taholta ilmoittaa näkyvästi jos korttiostoilla on joku alaraja. Yrittäjä saanee kuitenkin ihan vapaasti valita, mitkä kortit hänelle kelpaavat ja mistä hän provisioita maksaa. Ei ole minusta kohteliasta ruveta asiakkaalle vittuilemaan kuinka kalliiksi hänen vähäpätöiset ostoksensa kortilla maksettuna yrittäjälle tulevat, jos yrittäjä on antanut ymmärtää, että nämä kortit kelpaavat maksuvälineenä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Aikaisemminhan oli normi käytäntö, että korttiostosten alaraja oli 30 mk, mutta jossain vaiheessa se katosi jolloin erehdyin minäkin pitämään Suomea peräti edelläkävijänä tässä asiassa.
Tuo 30mk alaraja oli vakio ennen vanhaan pankkikortilla maksaessa. Vaan Visa-maksuissa ei tietääkseni ole eikä ole ollut minkäänlaista alarajaa ainakaan Luottokunnan vaatimuksesta. En tiedä onko tuo edes sopimusehtojen mukaista jos myyjä asettaa Visan käytölle omia alarajoja. Täsmentäköön joku paremmin tietävä.

Oli miten oli, jos lounaspaikan ovessa on Visa-tarra niin millä tahansa logiikalla yhden henkilön ruokailun maksamisen pitää onnistua Visalla. Tuommoinen 6-8 euron ostos on mitä arkipäiväisin Visa-tapahtuma. Jos minulle tulisi tuollainen tilanne vastaan, niin saattaisin jopa innostua soittamaan Luottokuntaan paikan päältä kysyäkseni miten on marjat. Maksetaanhan Visalla/Mastercardilla ja Amexilla (jonka myyjäprovikat ovat korkeammat) ihan kymenä 1-5 euron parkkimaksujakin.

Ymmärrän hyvin että korttiprovikoiden maksaminen on myyjän katteesta pois, mutta entä sitten? On täysin myyjän oma valinta hyväksyykö jotkut luottokortit maksuvälineeksi vaiko ei. Jos hyväksyy, niin antakoon asiakkaiden sitten käyttää kyseisiä kortteja ihan normaalisti.
 

Veijari

Jäsen
Saman kun oppisivat vielä taksissakin.

Taidat olla itse suhari kun tuollaisia puhelet? Itse kun olen kyyditettävänä taksilla niin harvemmin siitä mitään muutaman euron laskua tulee, pelkkä aloitusmaksu on jo sen verran. Vai pitäisi vielä tippiäkin heittää. Bussikuskeille kanssa?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kyllä minuakin vituttaisi jos jotain muutaman euron lounasta maksettaisiin kortilla. Noissa korttimaksuissa on kuitenkin aika mehukkaat provisiot, jotka yrittäjä maksaa, eli vähintäänkin kohteliasta olisi sitten korttimaksun päälle tipata muutama kolikko. Saman kun oppisivat vielä taksissakin.
Niin, riippuu vähän yrityksen tekemistä sopimuksista korttimaksuja välittävien tahojen kanssa. Välttämättä noista tapahtumista ei maksun saaja maksa pariakymppiä enempää per kuukausi. Sitten oikein huonon diilin tehnyt maksaakin jopa lähes euron per tapahtuma, joten kyllä siinä varmaan vihaksi pistää kun kaupungilla juoksentelee teinejä makselemassa kymmenienkin senttien ostokset Visa Electronilla josta suoritetaan varmennus joka kerta kun maksetaan.

Yksi huomioitava asia myöskin massaruokailun rajoituksissa on, että hiljattain syömättä jääneen ruoan käyttöä on rajoitettu, muistaakseni tuo ei enää kelpaa edes eläinten ruokintaan kerättäväksi vaan täytyy vain hävittää ohjeiden mukaisesti. Myöskään keittolan täti ei saa kattilan pohjalta kaapaista ylijäämäruokaa eväsrasiassa kotiin joten valmistettavien määrien oikein arviointi on entisaikoja tarpeellisempaa. Mitä se tarkoittaa, tietenkin sitä että kun on kutakuinkin tiedossa ruokailijoiden määrä, määrittelemällä kunkin ruokailijan annos tiettyihin raameihin voidaan tehdä paikkansapitävämpiä arvioita tarvittavasta ruoan määrästä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä jengillä on ilmeisesti parempaa tietoa noista luottokorttifirmojen perimistä provisioista. Itse kun olen elänyt siinä uskossa, että Luottokunta ottaa korttimaksuistaan (Visa, Eurocard, Mastercard) luokkaa 1,5% komissiota, Diners Club ja Amex tuntuvasti enemmän, nelisen prosenttia.

Pankkikortti on sensijaan käytännössä käteistä, siitä ei kuluja myyjäliikeelle nykyisellään aiheudu. Ennen käytössä ollut kolmenkympin minimiostos johtui siitä, että pankit perivät kaupoille toimitettavista pankkikorttislipeistä noin markan kappale. Oston alarajalla haluttiin vain saada myyjälle sen verran liikevaihtoa, että kulut peittyvät. Mutta voin toki olla väärässäkin. Visa Electronista en tiedä mitään, mutta eihän se valkoisen miehen maksuväline olekaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itse kun olen elänyt siinä uskossa, että Luottokunta ottaa korttimaksuistaan (Visa, Eurocard, Mastercard) luokkaa 1,5% komissiota,
- - -
Visa Electronista en tiedä mitään, mutta eihän se valkoisen miehen maksuväline olekaan.
Jopa vähemmän!

Luottokunnan PDF-tiedote

Mukana myös Visa Electron ja Maestro.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Jopa vähemmän!
...Mutta ei kuitenkaan ole ainoa myyjälle syntyvä kustannus muovilla maksamisesta, vaan päätekin aiheuttaa kustannuksia ja tapahtumakohtaiset varmennukset, mutta kuten todettua, niin sen mukaan miten älykkäitä sopimuksia myyjäosapuoli on maksutavan toteuttamiseksi tehnyt.

Tähän etäisesti liittyen, joissakin paikoissa on ainakin itseäni veloitettu 1 markka (nykyään luonnollisesti varmaan 1 euro) lisähintaa kortilla maksamisesta. Se on ikävää asiakaspalvelua, kuvittelisi että maksutapa on vapaa ja aiheutuneet kustannukset sisältyvät jo tuotteen katteisiin.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Edellisessä työpaikassani oli Sodexho. Siellä kun oli menyyllä jauhelihapihvit niin rajoitus oli 1½ pihviä! Siis mitä vittua? Siinä kun sitten puolikkaansa leikkasi niin kyllähän siitä sellainen 3/4 pihviä tuli. Lopputulos oli tietysti että koko laari täynnä pientä jauhelihan mujua. Ei mitään järkeä.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meinasin tuossa eräs päivä hankkia vähän hienomman puoleisen talvitakin. Ajatuksena oli että jos vaikka hyvät kaupat saisi tehtyä, kun talvikin alkaa pikkuhiljaa olla ohi. Suuntasin erääseen vaateliikkeeseen, joka on ainakin paikallisella tasolla suhtkoht laadukas myymälä.
Liikkeen ovensuussa oli sitten heti rekki täynnä takkeja ja kaikki -60%. Heti kun pysähdyin siihen, niin hieman hintahtava myyjä oli palvelemassa.
Sovitin yhtä, joka oli hiukan liian suuri. No, takki takaisin rekkiin ja kun muuta sopivaa ei löytynyt, suuntasin normaalihintaisia nuttuja kohti. Ehdin niiden luokse ja kerkesin sanoa, että näistähän varmasti sitten löytyy sopiva. Tässä vaiheessa tapahtui jotain mitä en oikein ymmärtänyt..
Myyjä länttäsi oman, sovitusta varten riisutun takkini syliini ja totesi: "Siinähän sulla on takki."
En minä helposti tuollaisten puppeli-puotipuksujen kanssa jää sanattomaksi, mutta nyt niin pääsi käymään. Tuli nimittäin niin 'puun takaa' kuin olla ja voi.
Siihenpä 'palvelualtis' myyjätär-setä sitten jatkoi: "Ei kannata ostaa mitään, jos ei ole sopiva. Se on rahantuhlausta."
Minäpä poistuin katsastamaan toisen liikkeen valikoimia, mutta jäi ihmetyttämään myyjän käytöksen äkillinen muutos ja erityisesti tuo repliikki "siinähän sulla on takki".
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Sydämellinen kiitos Jämsän Nesteen myyjälle ja kasvottomaksi jääneelle toiselle työntekijälle, joiden avustuksella pääsin helvetillisestä päänsärystä eroon kesken pitkähkön ajomatkan.

Loppumatka Kuopioon sujui pysähdystä edeltänyttä parituntista huomattavasti kevyemmin, kun ystävällinen myyjä kävi kyselemässä muulta henkilökunnalta särkylääkettä ja tältä toiselta työntekijältä löytyi yksi ainoa Burana, jonka sain kitusiini.

Olen poikennut kyseisellä Nesteellä melko usein ohi ajaessani, ja nyt pihaan on entistä helpompi kaartaa jatkossakin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sydämellinen kiitos Jämsän Nesteen myyjälle ja kasvottomaksi jääneelle toiselle työntekijälle, joiden avustuksella pääsin helvetillisestä päänsärystä eroon kesken pitkähkön ajomatkan.

Loppumatka Kuopioon sujui pysähdystä edeltänyttä parituntista huomattavasti kevyemmin, kun ystävällinen myyjä kävi kyselemässä muulta henkilökunnalta särkylääkettä ja tältä toiselta työntekijältä löytyi yksi ainoa Burana, jonka sain kitusiini.

Olen poikennut kyseisellä Nesteellä melko usein ohi ajaessani, ja nyt pihaan on entistä helpompi kaartaa jatkossakin.

Laita palautetta ihan johtotasolle asti - negatiivinen palaute laitetaan aina välittömästi eteenpäin, mutta positiivinen harvoin päätyy niiden korviin jotka sen ansaitsisivat.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laita palautetta ihan johtotasolle asti - negatiivinen palaute laitetaan aina välittömästi eteenpäin, mutta positiivinen harvoin päätyy niiden korviin jotka sen ansaitsisivat.

Enpä suosittelisi tuotakaan. Taitaa olla kovasti laitonta tuo lääkkeiden jakelu muille kuin apteekkareille, joten lähinnä tuossa on melko iso rikkomus tehty eikä mikään päivän hyvä työ.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Vitun iso höpö höpö. Copyright Daespoo. Kyllä särkylääkkeen saa antaa sitä tarvitsevalle. Resepti- ja kolmiolääkkeet ovat eri asia.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vitun iso höpö höpö. Copyright Daespoo. Kyllä särkylääkkeen saa antaa sitä tarvitsevalle. Resepti- ja kolmiolääkkeet ovat eri asia.

Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa, hyvä niin. Itse olen kuullut terveysalan ammattilaiselta, että mitään apteekissa myytäviä lääkkeitä ei saa jaella kuka vaan. Eihän apteekit edes myy reseptivapaitakaan lääkkeitä rajattomasti yksityishenkilölle.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa, hyvä niin. Itse olen kuullut terveysalan ammattilaiselta, että mitään apteekissa myytäviä lääkkeitä ei saa jaella kuka vaan. Eihän apteekit edes myy reseptivapaitakaan lääkkeitä rajattomasti yksityishenkilölle.

Meinaat, että mm. sairaanhoitajat saavat farmaseutin koulutuksen siinä sivussa? Terveysalan ammattilais tuttusi on ollut oikeassa, mutta itse olet ymmärtänyt väärin. Nykyään tosin kouluissa opettajat eivät saa(/saisi) antaa lapsille särkylääkettä, vaan ne pitää pyytää kouluterveydenhoitajalta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olenko syyllistynyt siis rikokseen, kun olen antanut lääkkeitä usealle kankkuspotilaalle joita silloin tällöin asunnosta löytyy. Olen jopa puoliväkisin syöttänyt lapselleni lääkettä.

Eiköhän lääkkeiden myynnillä ja antamisella ole kuitenkin pieni ero. Muutenkin, koko apteekkisysteemi suomessa perustuu saavutetusta edusta kiinni pitämiseen. Nykyiselle monopoli/kartelli-systeemille ei tosiasiassa ole mitään perustetta jonkun buranan, peräpukamarasvan yms. osalta.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meinaat, että mm. sairaanhoitajat saavat farmaseutin koulutuksen siinä sivussa?

Ei sairaanhoitaja ole "kuka vaan".
Jos lääkkeitä saa jaella kuka vaan, niin miksei niitä saa myydä päivittäistavaraliikkeissä? Eli ilmaiseksi saa antaa muttei pyytää siitä hintaa? Ei se nyt ihan näinkään voi mennä.
Tuskin tuo kovin suuri rikos on, ja olen takavuosina syyllistynyt siihen itsekin, mutta enpä silti menisi kehumaan konserninjohdolle, että kuinka Lapuan Shellin henkilökunta oli ystävällistä ja antoi roppia kun ahdisti.
 

J.Petke

Jäsen
Ei sairaanhoitaja ole "kuka vaan".
Jos lääkkeitä saa jaella kuka vaan, niin miksei niitä saa myydä päivittäistavaraliikkeissä? Eli ilmaiseksi saa antaa muttei pyytää siitä hintaa? Ei se nyt ihan näinkään voi mennä.
Tuskin tuo kovin suuri rikos on, ja olen takavuosina syyllistynyt siihen itsekin, mutta enpä silti menisi kehumaan konserninjohdolle, että kuinka Lapuan Shellin henkilökunta oli ystävällistä ja antoi roppia kun ahdisti.

Eikö kuitenkin myynnissä ja antamisessa ole iso ero?

Asiaan.. Voihan sitä palautetta laittaa mainitsematta koko lääkejupakkaa. Mainitsee vaan, että oli todella ystävällistä palvelua ja neidon ystävällinen toiminta pelasti retkimiehen pulassa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaetaas kiitosta kerrankin ja ihan aiheesta Soneralle.

Netti on/oli pätkinyt koko aamun joten pelonsekaisin tuntein ja melko v**tuuntuneena soittamaan asiakaspalveluun ja jonottamaan tuntikaupalla.

Tänään homma, ehkä yllättäen, sujui kuten pitääkin. Jonotusaika oli max. kaksi minuuttia. Asiakaspalvelija ei voinut auttaa, joten hän ohjasi tekniseen tukeen, jossa palveli ystävällinen mieshenkilö. Vikaa kartoitettiin puhelun aikana, ja hokkuspokkus, netti alkoi toimimaan.

Asiakaspalvelusta tuli kuitenkin vielä viesti, jossa pyydetään lähettämään vikailmoitukseni koodinumero paluuviestinä heille, mikäli ongelmat vielä jatkuvat.

Kiitos Soneran asiakaspalvelu ja tekninen tuki. Tämän hoiditte hienosti.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Autopaasi, Espoo

Kyselinkin tuolla autoiluketjussa paikkaa, mistä ostaa suksiboksi ja kattotelineet. Vastauksia tuli nihkeästi, joten itse härkää sarvista.


Kiersin muutaman kaupan lävitse ja kyselin tarjousta tietynlaisesta paketista. Autoliikkeen tarjous oli pohjana ja se tuntui melko suolaiselta. No pari paikkaa sai kaivettua hinnat esiin ja mitään järisyttävää eroa ei autokaupan tarjoukseen tullut. Eikä oikeastaan missään liikkeessä palvelukaan ihan pilviä hiponut. Tyhjässä liikeessä saa väkipakolla käydä myyjän repimässä palvelemaan.

Viimeisenä menin käymään Espoon Autopaasi -liikkeessä (miten hemmetissä tuo taivutetaan?) Viime vuonna tuli tuolta ostettua vanhaan autoon telineet ja vuokrattua boksi. Kaveri samantien kysymään, että mitä tarvitsen ja kerroin paketin mitä olin suunnitellut. Lopulta pari eri boksimallia jäi vaihtoehdoiksi ja kun myyjä sitten kaivoi hinnat ja antoi tarjouksen. Katsoin hieman ihmeissäni tarjousta, sillä se oli noin kolmasosan halvempi kuin yksikään muista tarjouksista. Kysyin myyjältä että onhan tässä kaikki mtiä tarvitaan (kun mielessäni ihmettelin sitä hintaa)? Johon myyjä vastasi, että tuolla hinnalla on telineet ja boksi katolla asti.

Ei tarvinnut montaa sekuntia miettiä, vaan palikat lähti samantien tilaukseen.

Suosittelen.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
...mihin kosketkin jäljiltä Elisan, aina isket kätesi paskaan...

Jipikaijee, TTV:n kaapeliasiakkaatkin pääsevät vihdoin ja viimein nauttimaan Eurosportista. Päästäkseni sitä seuraamaan, tilasin viime viikolla Elisa Kanavapaketin. Vapaavalintaiseksi lisäkanavaksi otin Showtimen, vaikka elokuvia näkyy jo viideltä TV1000-kanavalta ja tuohon Ellu-pakettiinkin kuuluu Kino-TV.

Paskan marjat. Tehdasasetusten palauttamisesta ja kanavien uudelleen hausta huolimatta ei näy Eurosport, ei näy Kinotv, eikä näy Showtime. Viasat sentään näkyy edelleen.

Parinkymmenen minuutin jonottamisen jälkeen Elisan asiakaspalvelusta kerrottiin, että kyllä tilaus on voimassa maaliskuun alusta. Jos ei kanavat ala näkyä (parissa päivässä), niin kannattaa ottaa uudelleen yhteyttä.

Maksa jo nyt, niin saat joskus sitten jotain. HV, Elisa!

Edit. Sadetanssia en ehtinyt suorittaa, kaikki muut konstit käytin ennen kuin kanavat sain näkyviin iltayhdeksältä. Taatusti joku Elisan juippi vaan napsautti jotain namiskaa silloin eikä mun työlläni (boottauksella, kanavahaulla yms.) ollut mitään osaa siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös