Viestin lähetti finnjewel
Aika ajattelematonta toimintaa talletella tuollaisia "asiakastietoja" johonkin rekisteriin - pitäisi voida hoitaa nämä asiat perinnetietona, suusta-suuhun -menetelmällä.
Tästä aivan samaa mieltä. Tallennetut tiedot voivat aina putkahtaa väärässä paikassa julki. Olen myöskin sitä mieltä, että pysyvän mulkku-leiman lyöminen asiakkaaseen yhden hankalan asioinnin takia, joka on voinut johtua muuten huonosta päivästä tms. katalysaattorista, on kohtuutonta.
Itse toimin 15 vuotta sitten asiakaspalveluammatissa viiden vuoden ajan ja muistan useita toinen toistaan hankalampia tapauksia. Mitään rekisteriä ei pidetty, mutta tietyt vaativat asiakkaat kyllä tunnettiin ja muille annettiin vinkkejä heidän oikeanlaisesta käsittelemisestä tai oikeammin varoitettiin vääristä toimintamalleista.
Todellisuudessa todella vaikeita, siis ihan patologisia tapauksia oli varsin vähän ja muuten vain kiukkuisia asiakkaita oli helppo käsitellä pysymällä vain itse rauhallisena. Yleensä, kun kiukkupussi ei saanut rettelöinnilleen vastakaikua, tämä alkoi muutaman minuutin sisällä itsekin hävetä omaa riehumistaan ja tilanne raukesi.
Liki psykopaattiset nut-case-asiakkaat olivat toisaalta koko ammatin suola. Esimerkiksi eräs ulkomaalainen äijä kävi useampaan otteeseen muka repimässä housunlahkeensa hyllynreunaan ja vaati sitten liikkeeltä uusia housuja. Toimin äijän tulkkina tavaratalopäällikölle vaikka olin aivan varma, että heppu osasi kyllä suomea ihan riittävästi. Käytti vain ulkomaalaisuuttaan tehokeinona vaatimuksilleen plus pystyi esittämään ymmärtämätöntä mahdollisten vastaväitteiden kohdalla. Itseäni nauratti jälkeenpäin makeasti ukon kehittämä tekniikka.
Oma lukunsa olivat myös sellaiset "ystävää etsivät" hiipparit, jotka kyselivät myyjiltä jotain teknistä yksityiskohtaa, mutta jotka todellisuudessa kaipasivat vain juttuseuraa ja hitsasivat itsensä myyjän kylkeen kymmeniksi minuuteiksi ilman pienintäkään aikomusta ostaa yhtään mitään. Meillä oli silloisen työkaverini kanssa koodikieli, jolla tällaiset tilanteet purettiin.
Nähdessään myyjätoverin lähistöllä, hyypiön kanssa jumissa oleva pyysi asiakkaalta anteeksi ja huikkasi ohimennen kaverilleen: "Hei joko ne tampionpoistajat tulivat sieltä keskusvarastolta?" jolloin kaveri tiesi menossa olevan "tilanne ykkösen". Tähän kaveri vastasi: Eivät ole tulleet, mutta osastopäälliköllä on sulle tärkeää asiaa tms.", jolloin asiakkaalle voi kohteliaasti ilmoittaa, että valitan , mutta pomo kutsuu. Kertaakaan eivät ottaneet nokkiinsa vaan pikemminkin naureskelivat, että silloin kun pomo kutsuu, niin silloin pitää mennä.
Näistä tyypeistä tulee mieleen heppu, joka valehteli jokaiselle myyjälle eri tarinan itsestään. Toiselle hän oli lakimies, toiselle hammaslääkäri jne. Kaveri heitettiin kerran liikkeestä ulos hänen jäätyään kiinni "höpsisvatkaimen" hetkuttamisesta kosmetiikkaosaston pylvään takana.