Kävin ensimmäistä kertaa syömässä 8,90e hintaisen aamupalabuffetin Porvoon ShellHelmisimpukassa. Kassalla oli huonokuuloinen ja töykeä nainen. Sanoin, että olen ensimmäistä kertaa buffetissa ja yritin tiedustella, että mitä aamupalabuffetiin kuuluu. Kuuluuko vain yksi kahvi esim.? Tähän kassahenkilö totesi, että yksi kuuluu, ei niitä nyt nyt kymmentä voi ottaa. Siinä oli opastus. Se kävi selväksi, että vain yhden kahvin voi ottaa.
Siinä oli pitkä lista, että mitä kaikkea aamupalabuffetiin kuuluu. Osa oli yksikössä ja osa monikossa. 5 kertaa piti käydä aina lukemassa, että mitä siihen kuului. Kurkku tai tomaatti? Siellä oli pelkästään kurkkua ja paprikaa. Leipä? Montakohan palaa sitä saa ottaa? Otin yhden, kun se oli yksikössä. Mehu? Eli siis ilmeisesti yksi lasillinen mehua. Lopulta olin käynyt koko listan läpi ja minulla oli kaksi tarjotillista ruokaa. Kaiken söin ja yritin toimia ohjeiden mukaan. Ei toki olisi pitänyt ottaa niitä kaikkia ruokia, mitä listassa oli, mutta sitä ruokaa kertyi yllättävän nopeasti.
Laitoin ShellHelmisimpukalle sähköisesti palautetta kassahenkilöstä ja ohjeiden epäselvyydestä. Tietysti yksi vaihtoehto olisi, että ottaa, mitä huvittaa, mutta ei sekään taida olla oikein. Ei siellä kyllä hirveästi kytätty, että mitä minä lautasilleni mätin. Tämän jälkeen ei heti tee mieli asioida ShellHelmisimpukassa.
Raxissa on selkeä ohjeistus, syö ja juo niin paljon kuin haluat. Työpaikkani ruokaloissa lukee selkeästi, että kuinka monta palaa leipää, juustoa, kinkkua yms. kuuluu aamupalapakettiin. ShellHelmisimpukassa ei ollut niin selkeää opastusta, vaikka iso liitutaulu olikin täynnä tekstiä. Toki hinta oli vain 8,90e, joten ymmärtäähän sen, ettei siihen voi kuulua kaikki.