Onhan toi s-pankki ja niiden webbisivusto aika vitsi. En ole vuosiin kirjautunut verkkopankkiin, kun ei ole ollut tarvetta. Jossain vaiheessa otin s-mobiilin käyttöön ja sieltähän näki saldot ja muut. Bonusta on kertynyt muuton jälkeen aika maltillisesti, joten mitäs siellä nyt turhaan asioimaan. Mutta nyt vaihtui puhelin, ja viimeinen toimimaton appi juuri tuo s-mobiili. No, äkkiäkös sinne tekemään kuviot uusiksi. Ei se vaikeaa ekallakaan kerralla ollut. Ei se nytkään ole, mutta onpahan muuten vaan mahdotonta. Tunnistautuminen onnistui parin virheilmoituksen jälkeen (eivät johtuneet minusta) ja PIN-koodia keksimään. Viimeisessä (?) vaiheessa syötetään puhelinnumero, mihin vahvistuskoodi lähetetään. No eipähän kelpaa. Sitä puhelinnumeroa kun ei löydy mun asiakastiedoista. No mistäs sen saa sinne? No verkkopankin kautta voi käydä lisäämässä. Mutta miten päästä verkkopankkiin? Ennen vanhaan oli käyttäjätunnus ja tunnuslukulista. Sellaiset löytyy, muttei salasanaa. En kyllä muista koskaan sellaista siellä tarvinneeni, mutta onneksi on uuden salasanan tilauslinkki (maksaa muuten vitosen!). Siihen se käyttäjätunnus ja hetu. Seuraava vaihe? No tietysti virheilmoitus yhteyden katkaisusta. Toistetaan prosessi viisi kertaa eri selaimilla, kunnes menee tajuntaan, ettei sekään johdu meikäläisestä tai meikäläisen koneesta.
Viimeinen vaihtoehto on toki varata aika jonkun palvelupisteen ihmistyövoiman palveltavaksi. No mikäs palvelu se taas olikaan? "Tunnukset ja s-mobiili" kuulostaa hyvältä. Ja sitten haetaan lähin palvelupiste. No se on kai Porvoo, kun Helsinkiä ei löydy listalta. En mene. Vaihdan seuraavaan lähellä olevaan otsikkoon "digitaaliset palvelut" ja kas kummaa, Helsinki ilmestyy maailmankartalle. Tällä kertaa ajan saa jo helmikuulle. Viimeksi kun yritin varata aikaa sen sirukortin vaihtamiseksi siruttomaan, koko vitun ajanvaraus ei edes toiminut. Jotain kehitystä tuossakin puuhastelufirmassa on tapahtunut sähköisten palveluiden suhteen.
Samaa hajoilin alkuviikosta. Luovuin matkapuhelinedusta ja hankin toisen luurin siviilielämää varten. Tiesin, että kaikki verkkopankkihommat pitää tehdä uusiksi, ja Nordean ja Aktian kanssa tässä ei ollut mitään ongelmaa. S-Pankki sovelluksineen sitten taas… Olen S-mobiilia käyttänyt lähinnä bonusten kertymisen seuraamiseen, ne kun menevät automaattisesti aina sijoituksiin. Kätevää. Syksyllä sitten tuli joku tiedote, että käyttäjätunnukset muuttuvat. Fine, en mä niitä ole tarvinnut tähänkään asti. Ja kuulemma postissa saapuvat tiedot. Ja tiedothan päivittyvät suoraan väestörekisteristä.
Pikakelauksella tähän viikkoon, kun olin ottamassa s-mobiilia uudella luurilla käyttöön. Syötä käyttäjätunnus. Niin joo, sellaistahan ei ole tullut. Kirjautuminen toisen pankin tunnuksilla s-käyttäjätilille, josta löytyy osoite. Osoite, josta olen muuttanut pois 5,5 vuotta sitten. Tuon jälkeen osoite on muuttunut viisi kertaa, nykyisessä olen asunut 2,5 vuotta. Ei ole päivittynyt osoite. Eli ne uudet tunnukset on lähetetty jonnekin ja joku on joko kirjeet avannut tai palauttanut lähettäjälle. No voiko sen sitten itse päivittää? Ei tietenkään, koska se päivittyy automaattisesti. Eli omia tietojaan ei voi muokata, mutta toki voi soittaa palvelunumeroon…
No kokeillaan sitten toista tapaa eli ottaa s-mobiili käyttöön toisen pankin tunnuksilla. Vahva tunnistautuminen siis. No tämä menee hienosti, hirveän hyvä palvelu. Luon pin-koodin ja kaikki. Syötä puhelinnumero. Check. Tapahtui virhe, koska tekstiviestivahvistukseen tarvittava puhelinnumero puuttuu verkkopankin asetuksista. Toki se puhelinnumero löytyy s-käyttäjätililtä ja on vahvistettu, mutta ilmeisesti verkkopankkiin tarvitaan toinen. Eli ei muuta kuin päivittämään. Paitsi että pitäisi päästä sinne verkkopankkiin, jonka tunnukset on lähetetty joskus jonnekin. Onneksi verkkopankkiin pystyy kirjautumaan myös ilman ko. tunnuksia, esim. S-mobiilin avulla. Aivan.
Eli s-mobiilin käyttöönotto vaatii verkkopankkia, jonne kirjautumiseen tarvitaan s-mobiilia. Onko kukaan oikeasti koskaan miettinyt tätä ihan loppuun asti?
No pätevänä sain sitten jollain vanhalla puhelimella tuon verkkopankin s-mobiilin avulla käyttöön. Tosi kiva. Siirrytään kohtaan ”vaihda tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero”. Tulee ilmoitus ”et voi vaihtaa puhelinnumeroa, kun olet kirjautunut s-mobiililla. Kirjauduthan verkkopankkiin tunnuslukutaulukon avulla vaihtaaksesi tekstiviestivahvistunumeron.” Siis sen samaisen taulukon, joka on lähetetty väärään osoitteeseen, että voin vaihtaa numeron siksi samaksi numeroksi, joka on jo tiedoissani.
Niin sitä mä vain mietin, että kun meillä duunissa otetaan uutta järjestelmää käyttöön, niin sitä testataan viikkoja / kuukausia ennen tuotantoon vientiä. Ja me ei pyöritä minkään verkkopankkihommien kanssa. Luulisi, että tällaiset muutokset voisi ihan sillain oikeasti testata myös pankkipalveluita tarjoavien toimesta.