Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 995 015
  • 7 119

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
No eikä voi nykyneteillä sun muilla. Se ei maksa sille puljulle käytännössä yhtään mitään, vaikka se ostos olisi kuinka pieni.
Voivat olla, eivät aina ole. Riippuu paljon sopimuksesta ja tilitysten aikaväleistä yms. Se että on olemassa sopimuksia joissa yksittäisen maksun kulut eivät ole suuria ei poista sitä, että sellaisiakin löytyy.

Mutta ei nyt aleta jauhamaan siitä että "miksi ei sitten hae anttilasta kahvia 2eur hintaan vaan ostaa siwasta 4 eurolla vs miksi sitten pitää sellaista palvelusopimusta missä yksittäinen maksu on käytännössä 30senttiä kun voi saada sen 2 sentilläkin".
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No tuossahan se hinnastossa lukee, pin koodilla vahvistettu maksutapahtuma on 0,31 % ALV 0 hinnasta, kuitenkin vähintään 0,04€ ja max 0,75 €.

Eli alle 16 euron ALV 24% hinnasta menee 4 senttiä ja yli 300 euron hinnasta 75 senttiä ja sillä välillä 0,31% ALV 0 hinnasta.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
No tuossahan se hinnastossa lukee, pin koodilla vahvistettu maksutapahtuma on 0,31 % ALV 0 hinnasta, kuitenkin vähintään 0,04€ ja max 0,75 €.

Eli alle 16 euron ALV 24% hinnasta menee 4 senttiä ja yli 300 euron hinnasta 75 senttiä ja sillä välillä 0,31% ALV 0 hinnasta.

Sen verran että tuo Alv 0% tarkoittaa tuossa, että Netsin palvelut ovat arvonlisäverovapaata palvelua (alv 0%), eikä liity sinäänsä korttiasiakkaan ostamaan tuotteeseen. Mitään tietoahan ostettavasta tuotteesta ei maksunvälitysyhtiöön etene (ei siellä ole tietoa ostitko K-kaupasta maitopurkin alv 13% ja hammasharjan alv 24% jne).

Noilla pienillä yrityksillä voi monesti olla esim. tilitoimiston kanssa soppari, että tilitoimisto täsmäyttää maksuraportit ja näistä otetaan vaikka 0.30 euroa per täsmäytetty tapahtuma. Tai kassajärjestelmän toimittaja hoitaa tuon, jolloin taas on sovittu jostain muusta hinnasta. Nets ei ole myöskään ainoa yritys, joka tarjoaa korttimaksujen välityspalvelua vaan esim OP-Pohjola tarjoaa samaa pavelua ja sen hinnat ovat kovemmat kuin Netsilä.

Mutta tämä nyt minun mielestäni tästä aiheesta. Alkuperäisessä viestissä huonoa asiakaspalvelua oli minun ymmärtääkseni joko se, että asiakas huomasi vasta kassalla eikä esim linjaston alussa, ettei alle 5 euron korttimaksuja hyväksytä ja/tai tämän myyjän (mitä ilmeisesmmin yrittäjän) teatraalisuus ja avautuminen asiasta samalla yrittäen tehdä lisämyyntiä tuputtamalla yhtä sun toista tuotetta ostettavaksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Alkuperäisessä viestissä huonoa asiakaspalvelua oli minun ymmärtääkseni joko se, että asiakas huomasi vasta kassalla eikä esim linjaston alussa, ettei alle 5 euron korttimaksuja hyväksytä ja/tai tämän myyjän (mitä ilmeisesmmin yrittäjän) teatraalisuus ja avautuminen asiasta samalla yrittäen tehdä lisämyyntiä tuputtamalla yhtä sun toista tuotetta ostettavaksi.

Koko lappu on huonoa asiakaspalvelua ja yrittäjä on tehnyt virheen. Tuo sirkus on tietenkin oma lukunsa. Kohtuullinen todennäköisyys on myös sille, että lappu on siinä vain härskisti myynnin edistämiseksi. Yllättävän moni varmaankin sortuu sitten ostamaan jotain lisää riippumatta mitä yrittäjä avautuu.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Koko lappu on huonoa asiakaspalvelua ja yrittäjä on tehnyt virheen. Tuo sirkus on tietenkin oma lukunsa. Kohtuullinen todennäköisyys on myös sille, että lappu on siinä vain härskisti myynnin edistämiseksi. Yllättävän moni varmaankin sortuu sitten ostamaan jotain lisää riippumatta mitä yrittäjä avautuu.

Itse en pidä tuota ilmoitusta sinällään huonona aisiakaspalveluna. Onhan se hyvä, että ilmoitetaan asiakkaalle mistä summasta lähtien voi maksaa kortilla.

Tietty aina parempi, jos ilmoitus on esim kahvilan ovessa selkeällä lapulla. Nythän asiakas ei huomannnut ko ilmoitusta enenkuin hiukan jälkijunassa. Oma moka vai liikkeen moka, vaikea sanoa.

Siitä olen samaa mieltä, että myyjän pelisilmä ei ollut kohdallaan tuon kuvatunlaisen marmatuksen kohdalla. Itse olisin ottanut tyynesti tuon 1,80 € kassaan ja jättänyt extramyynin tuputtamisen pois.

Vastaavanlaisiin ilmoituksiin olen monilla työreissuilla eri Europan maissa törmännyt. Viime viikolla Saksassa eräässä Dusseldorfin suosituimmista ja suurimmista olutpanimoista heidän ravintolansa ruokalistan alareunassa oli pienellä ilmoitus " Visa-ja Master Card maksut vain yli 100 € ostoista".

Mutta Saksa onkin yhä käteisen ja paikallisen käteiskortin luvattu maa....
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitä tuohon korttimaksamisen sietämättömään vaikeuteen tulee, niin minulle kävi muutama vuosi sitten turkulaisessa Alfa Antikva -nimisessä liikkeessä siten, että olin ostamassa vinoa pinoa kirjoja, ja vinon pinon hinnaksi oli määritelty ensin 51 euroa ja sitten tasan viisikymppiä. Kun maksuvaiheessa kaivoin kortin esille, niin arvon antikvaari tokaisi yksikantaan muuttavansa jo sovittua hintaa ja veloittavansa 51 euroa, koska hänelle tulee kortilla maksamisesta niin paljon kuluja.

Koska kirjoja tarvitsin, niin ne ostin, mutta tuon jälkeen en ole enää koskaan Alfassa käynyt, enkä ajatellutkaan käydä. Kalliiksi kävi tämä yksi euro, se maksoi nimittäin minun pari vuosikymmentä kestäneen kanta-asiakkuuteni, jonka aikana tulin ostaneeksi liikkeestä ainakin nelinumeroisella summalla lehtiä, kirjoja ja levyjä. Sen jälkeen olen tehnyt ns. antikkaostokseni muista liikkeistä ja kaupungeista (Tampereen reissuilla Lukulaarista) tai tarvittaessa netistä.

Pitäkööt korttimaksunsa, jos se kerran niin helvetin hankalaa on. Kyse kun ei ollut mistään vitosen ostoksesta, vaan viidenkympin ostoksesta. Ja jos ei korttimaksu kelpaa, niin sitten vain rehdisti oveen ja tiskille lappua "vain käteisellä", niin asia tulee kaikille osapuolille selväksi jo ennen maksutapahtumaa ja tiskillä tapahtuvia spontaaneita hinnankorotuksia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuosta ylemmästä, ymmärtäisin jos kyseessä olisi ollut 70€ ostokset jotka olisit tingannut 50€ ja siitä tämä kauppias olisi halunnut korttimaksusta euron.

Oliko muuten luoton puolelta? Silloinhan siitä tulee kuluja jonkun verran. Electronilla yms kuluthan eivät ihan niin hirmuisia taida olla.
 
Mitä tuohon korttimaksamisen sietämättömään vaikeuteen tulee, niin minulle kävi muutama vuosi sitten turkulaisessa Alfa Antikva -nimisessä liikkeessä siten, että olin ostamassa vinoa pinoa kirjoja, ja vinon pinon hinnaksi oli määritelty ensin 51 euroa ja sitten tasan viisikymppiä. Kun maksuvaiheessa kaivoin kortin esille, niin arvon antikvaari tokaisi yksikantaan muuttavansa jo sovittua hintaa ja veloittavansa 51 euroa, koska hänelle tulee kortilla maksamisesta niin paljon kuluja.

Aika tiukat katteet oli papparaisella, ihme ettei velottanut vielä paria senttiä kynnysmaton kuluttamisesta, kuitista ja täytyyhän liiketilan vuokrakin jollain maksaa.

Nyt kun aihe nousi pinnalle täällä niin oli pakko kysäistä yhdeltä tutulta K-kauppiaalta miten asia toimii käytännössä hänen kohdallaan. Korttimaksuista ei tule mitään erillisiä kuluja vaan ne sisältyvät pankille maksettavaan kuukausittaiseen könttäsummaan johon kuuluvat mm. tiliotteet ja nettipankkitunnukset. Samaan hengenvetoon hän kertoi että käteisen käsitteleminen on kallista, rahakuljetukset maksavat, vaihtorahoja täytyy olla tarpeeksi ja jonkunhan ne pohjakassatkin täytyy valmiiksi tehdä. Korttimaksut tulevat lisäksi kaupan tilille nopeammin kuin käteismaksut.

Samainen kauppias piti tärkeimpänä sitä että kauppa käy ja asiakkaita riittää, vaikka maksaisivat joka kerta tyhjillä pulloilla ja lounasseteleillä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt kun aihe nousi pinnalle täällä niin oli pakko kysäistä yhdeltä tutulta K-kauppiaalta miten asia toimii käytännössä hänen kohdallaan. Korttimaksuista ei tule mitään erillisiä kuluja vaan ne sisältyvät pankille maksettavaan kuukausittaiseen könttäsummaan johon kuuluvat mm. tiliotteet ja nettipankkitunnukset. Samaan hengenvetoon hän kertoi että käteisen käsitteleminen on kallista, rahakuljetukset maksavat, vaihtorahoja täytyy olla tarpeeksi ja jonkunhan ne pohjakassatkin täytyy valmiiksi tehdä. Korttimaksut tulevat lisäksi kaupan tilille nopeammin kuin käteismaksut.

Samainen kauppias piti tärkeimpänä sitä että kauppa käy ja asiakkaita riittää, vaikka maksaisivat joka kerta tyhjillä pulloilla ja lounasseteleillä.

Isolla kaupalla varmasti noin. Mutta kyllä Amex ja Diners silti ottavat vielä omansa, ne ei kuulu pankille millään tapaa. Ja nehän ottaakin sitä siivua vähän reilummin. Mutta mun mielestä silti älytöntä yrittäjän noista nillittää, olisi tyytyäväinen jos asiakasta riittää, vaikka sitten tosiaan maksavat tyhjillä pulloilla.
 
Isolla kaupalla varmasti noin. Mutta kyllä Amex ja Diners silti ottavat vielä omansa, ne ei kuulu pankille millään tapaa. Ja nehän ottaakin sitä siivua vähän reilummin. Mutta mun mielestä silti älytöntä yrittäjän noista nillittää, olisi tyytyäväinen jos asiakasta riittää, vaikka sitten tosiaan maksavat tyhjillä pulloilla.

Anteeksi, nyt sattui pieni lapsus. Unohdin mainita että luottokorteista menee jokin maksu mutta esimerkiksi Visa Electronista ei.

Jotenkin huvittavaa että nyt korttimaksujen aikakaudella jaksetaan periä jotain lisämaksuja. Eihän kukaan veloita maitotuotteistakaan mitään sen takia että niiden varastoiminen on kallista kun pitää olla kylmähuoneet ja hävikkiä tulee helpommin. Olen samaa mieltä myös Lippupalvelun palvelumaksuista, miksei ne idiootit laita niitä suoraan lippujen hintoihin niin ei tarvitsisi kuunnella asiakkaiden vittuilua. Ei kukaan myy mitään hinnalla X ja kerro asiakkaalle että hintaan lisätään summa Y koska se on meidän kate tuotteesta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Isolla kaupalla varmasti noin. Mutta kyllä Amex ja Diners silti ottavat vielä omansa, ne ei kuulu pankille millään tapaa. Ja nehän ottaakin sitä siivua vähän reilummin. Mutta mun mielestä silti älytöntä yrittäjän noista nillittää, olisi tyytyäväinen jos asiakasta riittää, vaikka sitten tosiaan maksavat tyhjillä pulloilla.

Amex taisi olla kallein, muistaakseni 4% ostoksen summasta.
Mutta, kyllä turha valittaa jos kauppa käy. Kuluttajan sen maksaa kuitenkin kun kauppias siirtää provikan hintaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mitä tuohon korttimaksamisen sietämättömään vaikeuteen tulee, niin minulle kävi muutama vuosi sitten turkulaisessa Alfa Antikva -nimisessä liikkeessä siten, että olin ostamassa vinoa pinoa kirjoja, ja vinon pinon hinnaksi oli määritelty ensin 51 euroa ja sitten tasan viisikymppiä. Kun maksuvaiheessa kaivoin kortin esille, niin arvon antikvaari tokaisi yksikantaan muuttavansa jo sovittua hintaa ja veloittavansa 51 euroa, koska hänelle tulee kortilla maksamisesta niin paljon kuluja.
Toisaalta Turkuhan on täynnä pikkuliikkeitä, joissa on sama käytäntö - käteisellä saat huomattavasti korttimaksua halvemmalla. Todennäköisesti samanlaisia "puolihuijareita" löytyy jokaisesta Suomen kaupungeista. Tosin sen Alfan viiksiäijän tavat ja maneerit tuntien en kyllä yhtään ihmettele, että tuo alkuperäisen hinnan pyytäminen on tuntunut hyvinkin vittumaiselta.

Onhan se yleisestikin aika normaalia käytettyjen tavaroiden kohdalla, että "tingitty" tai "pyöristetty" hinta on juuri käteishinta. En usko, että mä olen ainoa, jolle on käynyt seuraavasti: kerättyäsi pinkan käytettyjä levyjä tai leffoja myyjä kysyy ennen hinnanlaskemista "Käteisellä?". On myös paikkoja, joissa tuota kysymystä ei edes tehdä. Myyjän kertoma hinta on käteishinta - korttihinta on hintalapuista yhteenlaskettu summa. Harmaa talous on POP!

Tosin tuossa Alfa Antikvan tapauksessa tuskin on ollut kyse siitä. Se äijä nyt vaan on vähän omituinen (valikoiden). Mä vaan epäilen, että se äijä on umpirehellinen ja niin saatanan pihi. Oliko sillä jo muuten korttimaksupääte? Eihän siitä montaakaan vuotta aikaa ole, kun se veteli korttimaksut vielä wanhalla kunnon mankelilla.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nets (eli entinen Luottokunta) julkaisee korttimaksamisen kauppiashinnaston sivuillaan (linkki hinnastoon) ja sen mukaan korttimaksamisen vähimmäisprovisio on 0,04 €.
Prosenttimääräinen provisio vaihtelee eu-maiden sirullisilla kuluttajakorteilla (eli "peruskorteilla") debit-korttien 0,31 prosentista (max 0,75 euroa) credit-korttien 0,90 prosenttiin.

Toisaalta ainakin Osuuspankki näyttää tosiaan tarjoavan palvelua kiinteällä kuukausimaksulla kauppiaille (linkki tekstiin): "Lisäksi pienet kauppiasasiakkaat ovat olleet kiinnostuneita mahdollisuudesta saada OP-korttitilityspalvelut kiinteällä kuukausihinnalla. Joillekin kauppiaille korttimaksuja kertyy vain vähän, jolloin kiinteä kuukausihinta on helppo tapa ennakoida korttimaksamisen kuluja."
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Emännän firmaan joskus mietittiin tuota korttimaksumahdollisuutta, silloin asia kaatui lähinnä sen laitteen hankinta- tahi vuokrakuluihin. Meidän volyymillä ne olisivat olleet melko poskettomat / tapahtuma. Kannattaisikohan tsekata uudelleen, nyt käytetään useimmiten laskua, kertasumma kun on yleensä lähempänä 200€. Halpaa ei tosin ole tuokaan.

t. hanu
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kannattaisikohan tsekata uudelleen

Netsin halvin vuokrapaketti on jotain 20-30 euron välillä / kk. Sisältää laitteen ja ylläpidon (eli päivitykset, huollon ym). Meillä oli töissä aiemmin ostettu pääte, mutta kun sen joutui sitten uusimaan parin vuoden välein (viimeksi ei olisi voinut "muka" päivittää vanhaa), niin tuntui fiksummalta tehdä vuokrasopimus. Nyt saavat sitten vaihdella järjestelmiään ihan niin paljon kuin lystäävät...

Provikka on käytännössä joitain senttejä. Siihen sitten lisäksi pankin ryöstö "palvelustaan", saattavat veloittaa jopa 20 senttiä jokaisesta viitteettömästä panosta. Eli kannattaa kysellä tai selvittää Netsin kanssa sopivin ja halvin tilitystapa sopimusta tehtäessä.

Mutta ei tuolla korttimaksamisella kahvikupillista saa tappiolliseksi kaupaksi, tai sitten on jossain muualla vikaa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen samaa mieltä myös Lippupalvelun palvelumaksuista, miksei ne idiootit laita niitä suoraan lippujen hintoihin niin ei tarvitsisi kuunnella asiakkaiden vittuilua. Ei kukaan myy mitään hinnalla X ja kerro asiakkaalle että hintaan lisätään summa Y koska se on meidän kate tuotteesta.

Nyt saatan olla väärässä, mutta lippujen alv-kanta taitaa olla 10%, joka menee siis tapahtumajärjestäjän siivusta. Lippupalvelun liiketoiminta kuulunee 24% alvin piiriin ja siksi maksut pitää olla eritelty. Varmaksi en siis tiedä, kunhan tuli tuommoinen mieleen.
 
Nyt saatan olla väärässä, mutta lippujen alv-kanta taitaa olla 10%, joka menee siis tapahtumajärjestäjän siivusta. Lippupalvelun liiketoiminta kuulunee 24% alvin piiriin ja siksi maksut pitää olla eritelty. Varmaksi en siis tiedä, kunhan tuli tuommoinen mieleen.

Toisaalta tavallisessa ruokakaupassa on kaikenlaista eri verokantaa, mutta ei sen ruokalaskun päälle tule mitään kassapäätteenohitusmaksua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toisaalta tavallisessa ruokakaupassa on kaikenlaista eri verokantaa, mutta ei sen ruokalaskun päälle tule mitään kassapäätteenohitusmaksua.

Kai kyse voi olla myös jostain helvetin läpinäkyvyydestä millä koitetaan pitää asiakas tyytyväisenä. Itse ainakaan en haluaisi tietää tuosta vedätyksestä yhtään mitään vaan ne maksut pitäisi leipoa siihen hintaan.

Maksaminen kehittyy pikku hiljaa, uusiseelantilaisessa viinakaupassa näin lapun missä pahoiteltiin, että shekkejä ei enää voida vastaanottaa. Syynä oli niiden osoittautuminen katteettomiksi niin usein.

Eipä tuo tietenkään eroa mitenkään kortin höyläämisestä, sehän vasta kiellettiin tässä ei niin kauan aikaa sitten jonkun vuoden alusta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eiköhän tämä kuulu tähän ketjuun mukavasti, eli Särkänniemessä havahduttiin vasta kesän jälkeen siihen, että asiakkaiden vastustus ja vastarinta pakolliselle koko alueen passille johti asiakasmäärien reippaaseen vähenemiseen. Asiasta Iltasanomissa lisää, muun muassa näin:
Särkänniemen kesä oli pettymys. Syy lienee huvipuiston myöntämässä virheessä.
Särkänniemen huvipuiston toimitusjohtaja Miikka Seppälä kertoo Aamulehdessä olevansa pettynyt yhtiön kesän alustaviin tuloksiin.
Seppälän mukaan kävijätavoitteesta jäätiin liian kauas - yksi syy epäonnistumiseen oli hinnoittelu.
– Uusi lippuratkaisumme oli virhe, emme tarjonneet ihmisille tarpeeksi vaihtoehtoja, hän sanoo Aamulehdelle.
Kesällä ei siis myyty lainkaan yksittäislippuja kohteisiin tai laitteisiin. Esimerkiksi Koiramäkeen uudelle teema-alueelle pääsi vain ostamalla 37 euroa maksavan rannekkeen.
– Aiomme muuttaa hinnoittelun ensi kesäksi ja otamme saamamme palautteet huomioon.

Ensi kesäksi varmaan nostavat rannekkeen hinnan mukavaan tasasummaan 40 euroa ja ilmoittavat palautteen jättäneille "thank you - FUCK YOU".

Olihan tämä heti tiedossa, että systeemi ei toimi, ja ihmiset ovat sitten äänestäneet kerrankin jaloillaan. Mutta pakko se vain on sinnikkäästi vetää kesä läpi tappiolla vaikka yleisökato on selviö.

Laukkaan tässä välissä aasinsiltaa pitkin toiseen, etäisesti suomalaisiin kesäpuistoihin yms. liittyvään asiakaspalvelulliseen asiaan eli aukioloihin. Miksi huvipuistot ja vaikkapa vesipuistot ovat auki niin lyhyen aikaa vuodesta? Linnanmäki on poikkeus, se on syksyisinkin auki kevennetyillä laitteistoilla, mutta moni paikka Suomessa pistää oven säppiin heti elokuun alkaessa, vaikka tuolloin kesä on kauneimmillaan ja ulkomaisiakin turisteja olisi koko kuukauden ajaksi. Usein selitellään asiaa sillä, että koulut alkavat elokuun puolivälissä ja kesätyöntekijät lopettavat, mutta kai sitä nyt jumalauta Suomessa on muitakin työkykyisiä ihmisiä kuin pari koululaista?

Käytännön esimerkkinä vaikkapa Turussa oleva Jukupark-vesipuisto, jonka aukioloaika vuodessa on huimat kaksi kuukautta. Ovet avattiin kesäkuun alussa ja ne suljettiin elokuun alussa, vaikka lämpöä oli lähes 20 astetta vielä syyskuun alussakin. Vaikka ei olisikaan ollut lämpöä, niin muissakin maissa vesipuistoja pidetään auki paljon pidempään, ja yleisöä riittää. Suomessakin voisi aivan hyvin pitää auki edes viikonloppuisin huvipuistoja ja vesipuistoja, kyllä niistä luulisi sen verran katetta tulevan, että niillä kulut katettaisiin. Maksaahan sekin, että paikoista maksetaan vuokraa ja lämmityskuluja yms. läpi vuoden, vaikka paikat ovat asiakkailta suljettuna.

Bisneksentekoon luulisi olevan paremmat mahdollisuudet, ja laajemmat aukioloajat olisivat laadukkaampaa asiakaspalveluakin. Jostain syystä näihin mahdollisuuksiin ei vain haluta tarttua, eikä venyttää edes kesäpalveluita, muiden vuodenaikojen palveluista puhumattakaan.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Laukkaan tässä välissä aasinsiltaa pitkin toiseen, etäisesti suomalaisiin kesäpuistoihin yms. liittyvään asiakaspalvelulliseen asiaan eli aukioloihin. Miksi huvipuistot ja vaikkapa vesipuistot ovat auki niin lyhyen aikaa vuodesta? Linnanmäki on poikkeus, se on syksyisinkin auki kevennetyillä laitteistoilla, mutta moni paikka Suomessa pistää oven säppiin heti elokuun alkaessa, vaikka tuolloin kesä on kauneimmillaan ja ulkomaisiakin turisteja olisi koko kuukauden ajaksi. Usein selitellään asiaa sillä, että koulut alkavat elokuun puolivälissä ja kesätyöntekijät lopettavat, mutta kai sitä nyt jumalauta Suomessa on muitakin työkykyisiä ihmisiä kuin pari koululaista?

Kyllä ainakin Särkänniemessä alkoi tossa elokuun puolen välin jälkeen olla aika todella kuollutta, ja mietittiin, että kannattaako laitteita pitää auki edes näinkään pitkään. Se vaan on totuus, ettei niiden muutaman kymmenen venäläisturistin lisäksi huvipuistoissa käy silloin viikolla juurikaan muita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä ainakin Särkänniemessä alkoi tossa elokuun puolen välin jälkeen olla aika todella kuollutta, ja mietittiin, että kannattaako laitteita pitää auki edes näinkään pitkään. Se vaan on totuus, ettei niiden muutaman kymmenen venäläisturistin lisäksi huvipuistoissa käy silloin viikolla juurikaan muita.

Kaipa se pitkälti juontaa juurensa siihen, että loppukesästä suurella osaa suomalaisia perheitä lomakausi on jo päättynyt, eivätkä pitkän matkan turistit enää kykene tulemaan paikalle. Paikallisista asukkaistakin suuri osa on varmasti saanut alkukesän aikana jo oman huvipuistokiintiönsä täyteen, joten paikalle tulevia ihmisiä ei vain ole tarpeeksi, jotta laitteita kannattaisi pitää auki.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kaipa se pitkälti juontaa juurensa siihen, että loppukesästä suurella osaa suomalaisia perheitä lomakausi on jo päättynyt, eivätkä pitkän matkan turistit enää kykene tulemaan paikalle. Paikallisista asukkaistakin suuri osa on varmasti saanut alkukesän aikana jo oman huvipuistokiintiönsä täyteen, joten paikalle tulevia ihmisiä ei vain ole tarpeeksi, jotta laitteita kannattaisi pitää auki.
Ja työntekijöistä iso osa palaa noilla main takaisin koulun penkille. Korvaavia työntekijöitä on todella vaikeaa saada tekemään taskurahapalkalla pitkää päivää mitättömine taukoineen, vaikka nuorille tuollainen diili voi olla kaikin puolin passeli, tulevaa elämääkin ajatellen.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
20-vuotias ei saanut ostettua saunajuomaa

Tässä ketjussa aiemmin puitiin näitä tilanteita, jossa kassalle astelee esimerkiksi täysi-ikäinen henkilö alaikäisen sisaruksen kanssa. Yllä olevassa linkissä kerrotaan, että myyjä jätti pari saunajuomaa sekä tupakka-askin myymättä 20-vuotiaalle sen vuoksi, että hänellä oli kaupassa mukanaan 13-vuotias pikkusisko.

Onko kassoille annettu liikaa harkintavaltaa näissä tapauksessa? Usein kassoilla on nimittäin näitä juuri ja juuri 18 vuotta täyttäneitä työntekijöitä, joten ovatko he riittävän hyviä arvioimaan ostajien motiiveja. Periaatteessahan saman logiikan mukaan äidiltäkin sekä lapselta tulisi kysyä henkkarit, mikäli he yhdessä kaupassa asioivat ja liukuhihnalle ladotaan K18-tarvikkeita. Toki tässä kyseisessä tapauksessa myyjää hämäsi varmasti se, että asiakas osti nimenomaan kaksi juomaa. Mikäli ostajan mies olisi ollut paikalla, niin olisiko hän silloin myynyt juomat?
 

J.Petke

Jäsen
Onko kassoille annettu liikaa harkintavaltaa näissä tapauksessa? Usein kassoilla on nimittäin näitä juuri ja juuri 18 vuotta täyttäneitä työntekijöitä, joten ovatko he riittävän hyviä arvioimaan ostajien motiiveja.

Eikös tässä juuri oteta sitä harkintavaltaa pois näiltä nuorilta kassahenkilöiltä? Tällä taktiikalla heidän ei tarvitse miettiä välitetäänkö juomat alaikäisille, koska kaikilla mukana olevilla pitää olla paperit mukana.

Eniten tässä tökkii informointi. Kassojen eteen laput, että paperit kysytään myös kavereilta niin siihen osattaisiin varautua jo siihen kassalle tullessa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Eikös tässä juuri oteta sitä harkintavaltaa pois näiltä nuorilta kassahenkilöiltä? Tällä taktiikalla heidän ei tarvitse miettiä välitetäänkö juomat alaikäisille, koska kaikilla mukana olevilla pitää olla paperit mukana.

Eniten tässä tökkii informointi. Kassojen eteen laput, että paperit kysytään myös kavereilta niin siihen osattaisiin varautua jo siihen kassalle tullessa.
Eli lapset täytyy myös jättää kassan ulkopuolelle, mikäli vanhemmat ostavat kaljaa tai tupakkaa? Lapsilla tarkoitan tässä tapauksessa kaikkia alle 18-vuotiaita, jotka ovat vanhempien mukana kaupassa.

Ja millä tavalla tässä meneteltäisiin, että jos vaikkapa 20-vuotias ja 16-vuotias tulevat yhdessä kauppaan. 20-vuotias ostaa pari kaljaa, tupakkaa ja karkkipussin. Nuorempi ostaa erikseen pussin karkkia ja energiajuoman. He ovat erillisiä asiakkaita, mutta voiko myyjä mielivaltaisesti tulkita, että ensimmäisen asiakkaan kaljoista toinen menee nuoremmalle kaverukselle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös