Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 947 473
  • 6 878

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Sistis kirjoitti:
Meikäläiselle ei oikein aukene se, että minkä helvetin takia kaupan pitää kirjata se ylös, että "on tarkastettu asiakkaan ikä". Siis, eikö riitä se, että kauppa tekee velvollisuutensa asian suhteen? Pitääkö se vielä merkitä johonkin arkistoon? Onko kaupoilla siis joku lain säätämä vähimmäismäärä, minkä verran on kysyttävä papereita?

Kyse on pernaveikon mainitseman omavalvonnan toteuttamisesta, jossa yleisenä periaatteena pidetään sitä, että "mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty". Terveystarkastajalle ei riitä se, että kerrotaan toimintatavoista. Niistä ikätarkastuksista tulee olla dokumentteja. Sama pätee lämpötilatarkkailuun kylmätiskeissä jne.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sattuipa kohdalleni tänään jokseenkin ärsyttävä asiakaspalvelija, kun kävin lunastelemassa Silja Linen VR:lta puoleen hintaan luvattuja meno-paluu lippuja. Ensi alkuun esitin netin kautta saamani Silja Linen varausvahvistuksen, jonka esittämällä siis kyseiset neljä tikettiä pitäisi irrota puoleen hintaan normaalista.

Heti kärkeen tämä kyseinen virkailija naurahti ja ilmoitti todella tylyn ylimielisesti naurahtaen, että ei tipu alennuksia ei. No, tässä vaiheessa toki melkein jo uskoinkin häntä, mutta pyysin ystävällisesti kuitenkin vielä tarkistamaan tilanteen uudemman kerran.

Tämän hän sanoi jo tehneensä ja totesi että alennuksia ei myönnetä tälle matkalle ja painoi päänsä yläpuolelle seuraavan numeron jonossa.

No perkeles! Tästähän jo hieman kimmaannuin ja totesin hänelle jo hieman kovempaan ääneen kyllä tarkistaneeni, että alennuksen pitäisi kyllä olla voimassa. Hässäkkä oli valmis, kun seuraava jonotuksessa ollut henkilö kiireissään pyrki tulemaan samalle luukulle.

No tilannehan päättyi siihen kun kyseisen virkailijan esimies pälähti paikalle tilannetta ihmettelemään ja hänen suosiollisella avustuksellaan tilanne luonnollisesti raukesi niin että saimme matkamme puoleen hintaan ihan niin kuin pitikin.

Kiitin tätä rouvashenkilöä ystävällisestä ja hyvästä palvelusta, ehkä viesti meni näin parhaiten perille.
 

Veijari

Jäsen
Ostin kesällä pojalle ensimmäisen kännykän ja samassa syssyssä tietysti liittymän 20 euron saldorajalla. Yllätys oli suuri kun tänään avasin postissa tulleen Dna:n laskun; Laskun summa 96€, josta ulkomaan puheluiden osuus 82€. No nousin lattialta ja soitin ensimmäisenä dna:lle ja ihmettelin että mikä perkeleen saldoraja tällainen on kun lasku paukkuu lähelle sataa euroa. No asiahan selveni sillä kun operaattorin täti kertoi, että saldoraja ei ole voimassa ulkomailla, vain kotimaassa!

Olisi se saatanan geelitukka voinut asiasta mainita silloin kun liittymää otin, ettei se sitten ole voimassa ulkomailla. Varmasti sopimuspapereissa on tästäkin pienellä präntillä maininta, mutta kukapa niitä sen tarkemmin lukee. No, tiedänpä nyt tämänkin, mutta piti näköjään tässäkin asiassa oppiraha maksaa!
 

Tuamas

Jäsen
Veijari kirjoitti:
Ostin kesällä pojalle ensimmäisen kännykän ja samassa syssyssä tietysti liittymän 20 euron saldorajalla. Yllätys oli suuri kun tänään avasin postissa tulleen Dna:n laskun; Laskun summa 96€, josta ulkomaan puheluiden osuus 82€.

No, tiedänpä nyt tämänkin, mutta piti näköjään tässäkin asiassa oppiraha maksaa!

- Noniinno, vaihtoehdot ovat kotimaisilla operaattoreilla, että joko saldoraja ei toimi ulkomailla tai sitten puhelin ei toimi ulkomailla.
 
Soneran nettiliittymät

Otin marraskuun puolessa välissä yhteyttä Soneraan ja pyysin että he aukaisevat minulle liittymän tammikuun puolessa välissä.
Soneralta reilun kuuloinen emäntä totes että kyllä se saahaan auki tammikuun puoleenväliin mennessä.No luotin siihen mitä oli sanottu 18,11 2005 allekirjoitin liittymiskaavakkeet ja laitoin postiin.
Tulin tammikuun 17 pois ulkomailta ja aloin katteleen postia mitä oli tullut no yllättäen Soneralta ei mitään.Luuri kouraan ja soitto yhtiön asiakaspalvelijalle.
Selvisi että nuilta lappusilta oli kestänyt matka Oulusta mihin lie Soneralla yli kuukauden ja olivat kirjannneet minut uudeksi tilaajaksi 21.12 2005 alkaen ja kun vikahan ei ole tietenkään heidän niin minun pitää odottaa 6-8 viikkoa ennen kuin saa liittymän auki.No pyysin että joku voisi ottaa minuun yhteyttä ja kertoa miten tällainen voipi olla mahdollista.Viikko meni ja kukaan ei ole soittanut.
Rimpautin tänä aamuna kyseiseen firmaan ja yllätys kukaan ei osannut sanoa mitään syytä tähän "pieneen" kirjautumis ongelmaan.
Vittu että korpee koko firma jos tämän olisin tiennyt niin en olis irtisanonu nettiliittymää päättymään vuoden vaihteessa.
Hyvitykseksi tarjottiin 1 kuukauden veloituksetonta aikaa. Tuumasin etä ompa paljon luvattu kun ei ole vielä liittymääkään saatu auki 2 kuukauden aikana.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Potnapekka kirjoitti:
Rimpautin tänä aamuna kyseiseen firmaan ja yllätys kukaan ei osannut sanoa mitään syytä tähän "pieneen" kirjautumis ongelmaan.
Olenkin jo avautunut aiemmin oman puhelinliittymäni aukaisemisesta ja Soneran asiakaspalvelusta. Liittymän avasin muistaakseni viime heinäkuussa netin kautta, yksi lasku on löytänyt osoitteensa sen jälkeen. Siitäkin oli jätetty vähentämättä puheaikatarjous, joten lasku oli odottamattoman suuri. Laskujen pitäisi kuitenkin tulla säännöllisesti, koska esim. kuukausimaksuja ei voi vähentää tarjouksesta.
Nyt vain odottelen seuraavaa laskua, jos laskutuksessa on vähänkin häikkää vaihdan operaattoria. En ole varma, onko muillakaan operaattoreilla sen paremmin asiat, mutta Soneran asiakaspalveluun tuntuu olevan turha soitella.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
dohf kirjoitti:
Nyt vain odottelen seuraavaa laskua, jos laskutuksessa on vähänkin häikkää vaihdan operaattoria. En ole varma, onko muillakaan operaattoreilla sen paremmin asiat, mutta Soneran asiakaspalveluun tuntuu olevan turha soitella.

Tuskimpa ne asiat muillakaan operaattoreilla sen paremmin on. DNA:n puhelinpalveluun ei meinaa päästä läpi ollenkaan, ja saunalahti ei edes halua uusia asiakkaita.
No joku tietenkin kysyy, mikäs se tämmöinen firma on jollekka, ei asiakkaan kelpaa. Tässä en voi käyttää esimerkkinä, kuin omaa tapaustani. Tein liittymänvaihto jutut netissä, varmistin sen pankkitunnareilla, ja sain tekstarinkin että tere tulemast asiakkaaks, ja sim-kortti tulee postissa viikon sisällä. No se viikko on nyt kestänyt kohta vuoden, ja vanha liittymä on edelleen käytössä. Huvittavinta koko tapauksessa on se, että avovaimo teki samat jutut hetkeä myöhemmin, ja hän kyllä sai saunalahden toimimaan. Ehkä minä olen vain liian persaukinen saunalahdelle.

Soneran asiakaspalveluun olen muuten soittanut vain kerran. Ihmettelen pari vuotta sitten kesällä, miksi minulle ei tule kaapelinetistä laskua ollenkaan, ja kysäisin sieltä, että onko tämmöistä edes lähetetty. No oli kuulemma lähetetty ja eräpäiväkin oli ollut vähän aikaa sitten. Pyysin häneltä viitenumeron ja tilinumeron, että voi maksaa laskun.
Seuraavana päivänä kävin kysymässä postissa, miksi minulle ei kanneta laskuja postilaatikkoon. Selvisi lopulta, että postinjakaja oli sitä mieltä, että siinä asunnossa ei asu kukaan.
Turhaan varmaan täyttelin ne postinkaavakkeet asiasta, kun muutin asuntoon.

Monen laista vipeltäjää sitä mahtuu firmoihin. Hyvää palvelua saa varmasti joka firmasta, kun sattuu oikea tyyppi kohdalle, ja sama päinvastoin.
 

Rocco

Jäsen
Potnapekka kirjoitti:
Tuumasin etä ompa paljon luvattu kun ei ole vielä liittymääkään saatu auki 2 kuukauden aikana.

Oulu on Vaasan ohella ongelmapaikkoja Suomessa. Koska Soneran(kin) töistä ison osan tekee paikallinen puhelinyhtiö, Sonera ei voi avausaikaan vaikuttaa. Vaasassa VLP on saanut jo uhkasakkoja että ellei töitä saada nopeutettua ja käsiteltyä tasa-arvoisesti niin tulee sakkoja. VLP avaa oman Netikka-liittymän parissa viikossa, Soneran liittymän ne avaa parissa kuukaudessa. Tämä on valitettavaa arkipäivää jos haluat toisen operaattorin omistamaan puhelinverkkoon toisen operaattorin laajakaistan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
repe_joke kirjoitti:
No joku tietenkin kysyy, mikäs se tämmöinen firma on jollekka, ei asiakkaan kelpaa.

Uusia asiakkaita kai useimmat haluavat, mutta vanhoista halutaan pitää vain tietty osa. Vittuuntunut asiakas luulee kostavansa firmalle vaihtamalla, mutta tosi asiassa firma on vain tyytyväinen.

Niillä on parempaakin tekemistä kun palvella "asiakkaita" ketkä puhuvat kuussa 17 eurolla tai pankkitilille tulee kahdesti kuussa 450 euroa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
pernaveikko kirjoitti:
Uusia asiakkaita kai useimmat haluavat, mutta vanhoista halutaan pitää vain tietty osa. Vittuuntunut asiakas luulee kostavansa firmalle vaihtamalla, mutta tosi asiassa firma on vain tyytyväinen.

Niillä on parempaakin tekemistä kun palvella "asiakkaita" ketkä puhuvat kuussa 17 eurolla tai pankkitilille tulee kahdesti kuussa 450 euroa.

Onko niillä sitten asiakaspalvelussa joku systeemi millä ne näkevät, kuka puhuu minkäkin verran kuukaudessa, ja sen mukaan sitten vastaillaan soittoihin?

Itselleni on kyllä aivan sama mitä mieltä operaattorini on minun puhelinkäyttäytymisestäni. Minulla kännykkä on sen takia, että minut saa kiinni tarpeen vaatiessa.
Laskuni olen aina maksanut ajoissa, ja sen nyt luulisi kuitenkin olevan tärkeintä.

Milläs tavalla se kuuluu operaattoreille, tai ylipäänsä palveluntarjoajalle, paljonko sinne tilille kilahtaa rahaa kuukaudessa? Harvassa palvelussa kysytään kuukausituloja ennen sopimuksen allekirjoittamista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
repe_joke kirjoitti:
Onko niillä sitten asiakaspalvelussa joku systeemi millä ne näkevät, kuka puhuu minkäkin verran kuukaudessa, ja sen mukaan sitten vastaillaan soittoihin?

Milläs tavalla se kuuluu operaattoreille, tai ylipäänsä palveluntarjoajalle, paljonko sinne tilille kilahtaa rahaa kuukaudessa? Harvassa palvelussa kysytään kuukausituloja ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Ei Suomessa, esim. brittipankit käyttävät systeemiä, että tilin saldo vaikuttaa vastausnopeuteen. Tarkoitin siis toisessa esimerkissä jo pankkeja, että nekään ei halua huonosti tuottavaa asiakasta.
 

Veijari

Jäsen
Joulukuun alussa ostin itselleni laadukkaan kotiteatteripaketin alan liikkeestä. Alussa sain pirun hyvää palvelua ja meikäläiselle jäi sellainen fiilis, että tässä liikkeessä todella arvostetaan maksavaa asiakasta. Tilasin siis tuotteet ja myyjä lupasi, että viikon päästä voin tulla kamat hakemaan ja maksaa koko roskan pois.

Seuraavalla viikolla palasin liikkeeseen luottokortin kera ja aloimme tekemään kauppoja. Heti alkuun myyjä kuitenkin ilmoitti, että tilaamani subbari onkin heiltä nyt sattumalta loppu ja joutuvat sen tilaamaan maahantuojalta. Myyjä lupasi soittaa heti kun tuote saapuu heille ja epäili sen kestävän viikon - kaksi maksimissaan ja antoipa vielä toisenlaisen, tosin halvemman mallin käyttööni siksi aikaa, jotta saan kiusata naapureita basson mölinällä.

Nyt kaupan teosta on kulunut yli seitsemän viikkoa eikä subbaria kuulu vieläkään! Noin kuukausi sitten olin sähköpostilla yhteydessä liikkeeseen ja subbari luvattiin toimittaa 2-3 viikon sisällä, no eipä ole kuulunut.

Tänään soitin sitten ensin kuluttajaneuvontaan, josta tiedustelin, mitkä ovat kuluttajan mahdollisuudet tällaisessa tilanteessa ja äsken pirautin myyjäliikkeeseen. Tällä hetkellä myyntitykki varmaankin raapii päätään ja keksii jo seuraavaa kusetuskikkaa, jolla voittaa aikaa, lupasivat nimittäin soittaa sinne maahantuojalle ja kysellä missä subbarini tällä hetkellä menee. Jos ja kun se liinatukka vielä uskaltaa sieltä soitella ja keksii taas uuden 2-3 viikon odotusajan niin siihen en enää suostu vaan vaadin kaupan purkamista tai jotain hyvitystä. Enää en jaksa olla se kärsivällinen ja ystävällinen asiakas jota tähän asti olen ollut.
 
Soneran nettiliittymä

Viime viikon maanantaina soitin ja kysyin liittymän kohtaloa ja sieltä sanottiin että selvitellään asiaa ja soitetaan kohta takaisin.
Tämän viikon maanantaihin asti oottelin kyseistä soittoa eikä sitä kuulunut joten soitin itse sinne.
Sieltä vastasi ystävällinen nuorimies joka totesi että pahoittelee kun ei ole yhteydenottoa kuulunut ja sanoi että selvittää asiaa ja soittaa takas.

Puhelin pirahti noin 10 min päästä ja sieltä herrasmies sanoi että valitettavasti liitymänne saadaan auki vasta helmikuun lopussa viikolla 8 ja tarjottiin hyvitykseksi 2 ilmaisia kuukausi maksuja. Jäin haavi auki kuunteleen että helmikuun lopussa.Ei kait tässä muukaan auta kuin ootella.
On Soneralla pitkät toimitus ajat kun netti liittymän tilaamisesta menee 3,5 kuukautta että se saadaan auki (Ehkä).
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Veijari kirjoitti:
Tänään soitin sitten ensin kuluttajaneuvontaan, josta tiedustelin, mitkä ovat kuluttajan mahdollisuudet tällaisessa tilanteessa ja äsken pirautin myyjäliikkeeseen. Tällä hetkellä myyntitykki varmaankin raapii päätään ja keksii jo seuraavaa kusetuskikkaa, jolla voittaa aikaa, lupasivat nimittäin soittaa sinne maahantuojalle ja kysellä missä subbarini tällä hetkellä menee.

Näissä tilanteissa tuo kuluttaja-asiamiehen mainitseminen myyjälle muuten saattaa säästää aikataulussa viikkoja.. Ainakin tällä suunnalla on kokemuksia, että jo pelkästään sanoessaan "kysyin tästä kuluttaja-asiamieheltä..plaa plaa" saapi myyjän yrittämään tosissaan tai auliisti pyytämään jopa esimiehensä auttamaan ongelmatilanteissa.

Toinen juttu muuten mikä mieleen juolahti oli se, että kuluttajaneuvonnassa saa muuten oikein hyvää ja iloista palvelua. Eräs kaveri jopa opetettiin vit***lemaan oikein Vi****maisesti, mutta sillai ystävälliseen sävyyn kuitenkin.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Andi kirjoitti:
Näissä tilanteissa tuo kuluttaja-asiamiehen mainitseminen myyjälle muuten saattaa säästää aikataulussa viikkoja.. Ainakin tällä suunnalla on kokemuksia, että jo pelkästään sanoessaan "kysyin tästä kuluttaja-asiamieheltä..plaa plaa" saapi myyjän yrittämään tosissaan tai auliisti pyytämään jopa esimiehensä auttamaan ongelmatilanteissa.
Täytyy olla kyseessä aika ammattitaidoton myyjä, jos moista uskoo. Kuluttaja-asiamies kun on Kuluttajaviraston ylijohtaja, jota ei ihan tuosta vaan puhelimen päähän saada. Sen sijaan paikallinen kuluttajaneuvoja on mahdollista tavoittaa, mutta kumma on, jos sitäkään myyjä "pelkää". Kuluttajaneuvojakaan kun ei mitään toimivaltaa omaa, lähinnä voi suostutella myyjää tai neuvoa kuluttajaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Andi kirjoitti:
Näissä tilanteissa tuo kuluttaja-asiamiehen mainitseminen myyjälle muuten saattaa säästää aikataulussa viikkoja.. Ainakin tällä suunnalla on kokemuksia, että jo pelkästään sanoessaan "kysyin tästä kuluttaja-asiamieheltä..plaa plaa" saapi myyjän yrittämään tosissaan tai auliisti pyytämään jopa esimiehensä auttamaan ongelmatilanteissa..
Miten hitossa kuluttaja-asiamiehen mainitseminen voisi vaikuttaa tehtaan toimitusaikoihin? Jos tavaraa ei tule maahantuojalle niin on jälleenmyyjä täysin voimaton! Puhumattakaan itse myyjästä tai esimiehestä. En todellakaan usko että myyjä tekee tätä tahallaan.

Ymmärrän ostajan vitutuksen tässä tapauksessa, mutta olen ollut vastaavassa tilanteessa myyjänä ja voin luvata että vituttaa se toisella puolella tiskiäkin jos asiohin ei voi vaikuttaa!!!
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Potnapekka kirjoitti:
On Soneralla pitkät toimitus ajat kun netti liittymän tilaamisesta menee 3,5 kuukautta että se saadaan auki (Ehkä).
Asutko minkä puhelinoperaattorin alueella? (mahd. Oulun puhelin?) Jos et asu Soneran omalla alueella pitää muistaa ettei viivästys ole Sonerasta kiinni, vaan paikallisesta puhelinoperaattorista, sillä ne hoitaa kaikki kytkennät omalla alueellaan. En ole ikinä kuullut noin pitkistä toimitusajoista Soneran omalla alueella.
 

Tuamas

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Asutko minkä puhelinoperaattorin alueella? (mahd. Oulun puhelin?) Jos et asu Soneran omalla alueella pitää muistaa ettei viivästys ole Sonerasta kiinni, vaan paikallisesta puhelinoperaattorista, sillä ne hoitaa kaikki kytkennät omalla alueellaan. En ole ikinä kuullut noin pitkistä toimitusajoista Soneran omalla alueella.

- Paitsi että Sonera osaltaan aiheuttaa ainakin osan tästä asennusajasta, ainakin Elisalla tiedän faktaksi, että tilauksen tekemisestä menee reilu viikko, että tieto saavuttaa paikallisen puhelinyhtiön.
Eli osa on selitettävissä paikallisen puhelinyhtiön hitaudella ja toinen osa byrokratialla.

Esim. Tässä Porin lähikunnissa sai ainakin vielä viime vuonna käytännössä samalla asennusajalla Soneran alueella netin paikallisesta puhelinyhtiöstä, kuin Sonerasta. Ja tässä siis kyseessä Soneran oma alue, ei tosin mitkään isot paikkakunnat, mutta kuitenkin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tuamas kirjoitti:
Eli osa on selitettävissä paikallisen puhelinyhtiön hitaudella ja toinen osa byrokratialla.
Sanomasi pitää todellakin paikkansa kun puhutaan normaali toimitusajasta (4 tai 5 viikkoa). Tässä tapauksessa puhutaan 3,5 kuukautta. Silloin tämä mainitsemasi mahdollinen "byrokratiaviikko" ei varmastikaan ole se syypää.
 

Tuamas

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Sanomasi pitää todellakin paikkansa kun puhutaan normaali toimitusajasta (4 tai 5 viikkoa). Tässä tapauksessa puhutaan 3,5 kuukautta. Silloin tämä mainitsemasi mahdollinen "byrokratiaviikko" ei varmastikaan ole se syypää.

- Tällöin kyseessä on lähes poikkeuksetta tilaajan kämmi, eli nuo tilaukset tarkistetaan todella tarkalla seulalla, jos tilaaja on toinen puhelinyhtiö. Tällöin jos vaikka jämy on tehnyt sopimuksen väärin, eikä sitä ole tarkistettu, voi se maata pitkään toisella puhelinyhtiöllä.
Ja periaatteessahan sen pitäisi toimia siten, että paikallinen puhelinyhtiö ei saa omien asennustensa mennä asennusjonon ohi, vaan tilaukset on käsiteltävä saapumisjärjestyksessä. Tosin verkon haltijalla ei ole mitään velvollisuutta pistää eteenpäin väärin tilattua sopimusta, eikä yksikään operaattori niin tee, johtuen älyttömän kovasta kilpailusta ja yhtiöiden keskinäisestä vittuilusta asennusasioissa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tottakai tässä kyseisessä tapauksessa on joku kämmi sattunut, ei paikalliset yhtiöt enää uskalla venyttää asennusta noin pitkään (ennen kylläkin).

Voi olla niinkin yksinkertainen selitys että osoitteessa on olemassaoleva puhelinliittymä joka on jonkun toisen nimissä. Ja se aiheuttaa todellakin turhaa harmia. Siinä tapauksessa liittymän avaaja on syypää kun ei ole kysynyt jos kohteessa on kiinteä puhelin ja kuka sen liittymän omistaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
fastasashark kirjoitti:
Miten hitossa kuluttaja-asiamiehen mainitseminen voisi vaikuttaa tehtaan toimitusaikoihin? Jos tavaraa ei tule maahantuojalle niin on jälleenmyyjä täysin voimaton! Puhumattakaan itse myyjästä tai esimiehestä. En todellakaan usko että myyjä tekee tätä tahallaan.

Ymmärrän ostajan vitutuksen tässä tapauksessa, mutta olen ollut vastaavassa tilanteessa myyjänä ja voin luvata että vituttaa se toisella puolella tiskiäkin jos asiohin ei voi vaikuttaa!!!

No aivan varmasti voi myös myyjää tilanne vituttaa. Mutta on se vähän niinkin, ettei pitäisi mennä lupaamaan sellaista mitä ei pysty toimittamaan. Ainakaan luvatun toimitusajan puitteissa. Henkilökohtaisuuksiin ei tietenkään pitäisi ostajankaan mennä ja todellakin tajuta, että on myös myyjän edun mukaista saada aikaan oikea-aikainen ja sisältöinen suoritus.

Ymmärrän toki, että maahantuojan toimitusongelmat saattavat tulla yllättäen, mutta toimituksen viivästyksen syyn on tällöinkin katsottava olevan myyjän suunnassa.

Vastuu perustuukin näet siihen, että myyjän kantaa riskin myös sopimuskumppaninsa (eli tässä maahantuojan) mahdollisesta viivästyksestä, sillä ostaja ei mitenkään pysty vaikuttamaan myyjän sopimuskumppanin valintaan, eikä esittämään tätä kohtaan vaatimuksia.

Myyjä on puolestaan sopimusvapauden vallitessa valinnut omat toimittajansa ja kantaa siis näin ollen riskin myös näiden viivästyksistä. Myyjä sitten tietysti voi esittää omaa sopimuskumppaniaan kohtaan vaatimuksia viivästyksestä johtuen. Ja ääritilanteessa vaihtaa toimittajaa.

Edelleen yksittäinen maahantuoja/toimittaja voi kohdistaa vaatimuksia omaan sopimuskumppaniinsa viivästyksen johdosta, joka taas edelleen... Ostaja nojautuu kuitenkin tilanteessa nimenomaan itsensä ja vähittäismyyjän välillä solmimaansa sopimukseen, jolloin viivästyksen seuraamuksen kohtaavat ensikädessä ostajan sopimuskumppania eli myyjää.

Itse olen purkanut kahdet kaupat myyjän viivästyksen perusteella. Molemmilla kerroilla yhteydenpito myyjään on ollut varsin rakentavaa, kun on pyritty etsimään molempia osapuolia tyydyttävää ratkaisua. Kun viivästys kuitenkin jatkui asettamastani kohtuullisen lisäajan jälkeekin, ilmoitin pitäväni myyjän sopimusrikkomusta olennaisena vaativani kaupan purkua KSL 7:9 §:n nojalla.

Lähetin molemmille vähittäismyyjille lähetin kirjalliset ilmoitukset siitä, että pidän kauppaa purkautuneena ja vaadin jo suorittamani kauppahinnan palauttamista. Tämän jälkeen minulle yritettiin vielä tarjota useitakin surrogaattisia suorituksia, joista kuitenkin kieltäydyin, koskapa en katsonut niiden soveltuvan riittävän tyydyttävällä tavalla siihen käyttötarkoitukseen, jota varten olin alkuperäisen sopimuksen kohteen hankkinut. Pian tämän jälkeen molemmat myyjät ilmoittivat hyväksyvänsä kaupan purun ja alkuperäinen kauppasumma palautettiin minulle vielä samalla viikolla, jolla olin ilmoittanut pitäväni kauppaa purkautuneena. Asioin molempien vähittäismyyntiketjujen kanssa vieläkin. Eipä ole siis pahemmin angstia jäänyt.

Bottom line: viivästyksiä sattuu, mutta niillä on myös tietyt seuraukset.
 
Viimeksi muokattu:

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Rontti kirjoitti:
Heti kärkeen tämä kyseinen virkailija naurahti ja ilmoitti todella tylyn ylimielisesti naurahtaen, että ei tipu alennuksia ei. No, tässä vaiheessa toki melkein jo uskoinkin häntä, mutta pyysin ystävällisesti kuitenkin vielä tarkistamaan tilanteen uudemman kerran.

Tämän hän sanoi jo tehneensä ja totesi että alennuksia ei myönnetä tälle matkalle ja painoi päänsä yläpuolelle seuraavan numeron jonossa.

Tätillä saattoi mennä laivafirmat permanentin alla sekaisin: ainakaan Vikingille ei enää alennuksia myönnetä, Siljasta en tiedä.

Mutta muuten tuntuu siltä, että sinulla on ollut ilo tutustua tyypilliseen VR:n lipunmyyntivirkailijaan. Viimeksi VR:n lipputiskillä asioidessani oli jo ihan hilkulla, että en kysynyt "Onko nyrpeä naama ja tyly käytös pääsyvaatimus tuohon teidän ammattiinne vai koulutetaanko teidät kaikki sellaiseksi?". Mikäli käytös on koulutuksen tuomaa, suppean otannan perusteella veikkaisin että Tampereen Verotoimisto käyttää asiakaspalvelijoidensa kouluttamiseen samaa kurssia kuin VR:kin.
 

Veijari

Jäsen
Vielä Sonerasta

Eukkoni tilasi jo viime vuoden puolella itselleen Soneran nettiliittymän, koska oli niin hyvä avaustarjous ja lisäksi Sonera lupasi avata liittymänsä kolmen viikon kuluttua, kun taas mm Elisa ja Saunalahti puhuivat 5-6 viikosta.

No, kuten arvata saattaa eipä vaan ole näkynyt ja viime viikon perjantaina kun tuli 4 viikkoa täyteen tilauksesta, soitin Soneran asiakaspalveluun ja haukuin sen virkailijan pystyyn, että minkä helvetin takia pitää luvata jotain sellaista mitä ei pystytä täyttämään ja jo heti asiakassuhteen alussa kusettaminen alkaa tällä tavalla.

Siinä mielessä pitää antaa kyllä pointsit sille asiakaspalvelun puhelintytölle, että kun sanoin, että "anteeksi vaan tämä räyhääminen, mutta pitäähän mun jollekin tästä avautua", niin tyttö siihen että joo anna tulla vaan kaikki ulos.

No tyttö sitten pahoitteli, että toimitus on kestänyt ja sanoi katsovansa jostakin tiedoista ja kertoi, että ensi viikolla pitäisi liittymän aueta ts. siis tällä viikolla. Nyt eletään torstaita eikä vain ole kuulunut mitään. Jos ei huomiseen mennessä mitään kuulu niin perutaan koko vitun nettitilaus ja otetaan se joltakin muulta toimittajalta jonka sana pitää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös