Mainos

Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 998 505
  • 7 131

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mitenköhän kävisi, jos tuon riitauttaisi tuon Sontian jekkusopimuksen ja haluaisikin vaihtaa liittymää pitäen numeronsa?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaivanto kirjoitti:
Eihän tuo sopimus ole määräaikainen vaan jatkuu hautaan asti, jos sitä ei sano irti. Tämä tarkoittaa sitä, että jos tahtoisin joskus spontaanisti vaihtaa operaattoria numeroni säilyttäen, minulla olisi siihen mahdollisuus vain siinä tapauksessa, että päähänpisto vaihtamiseen ajoittuisi juuri sopimuksen loppumisen aikoihin. Ymppäämällä liittymään pilipali-ominaisuus käytännössä ehkäistäisiin numeron siirtäminen operaattorilta toiselle. Täysin läpinäkyvästi tässä pyritään silmänkääntötempulla poistamaan pari vuotta sitten voimaan astunut, EU-direktiiviin perustuva mahdollisuus vaihtaa operaattoria ja säilyttää numero. Jos kusetusmetodin on keksinyt joku muu ja se on nyt leviämässä laajemmin markkinoille, kusetus se silti edelleen on.

Ei ole hajuakaan, mitä uhkasakkojen eteen pitää tehdä, mutta selvästi tässä pyritään palauttamaan markkinat parin vuoden takaiseen aikaan. Koska viranomaiset ovat aikanaan nähneet tarpeelliseksi vapauttaa numeroiden liikkuvuuden, eiköhän tällaiseen sumutukseen jollain aikavälillä puututa.

En vieläkään ymmärrä missä kohtaa tuo asiakkaan "sumutus" tapahtuu? Asiakkaalle kerrotaan selvästi, että sopimus jatkuu vuoden kerrallaan, ja ettei kesken voi vaihtaa operaattoria numeronsa säilyttäen. Jos joku tuonkin jälkeen katsoo tulleensa sumutetuksi, niin on syytä katsoa peiliin.
Tuota sopimusta ei ole mikään pakko tehdä, jollei siitä itselle hyötyä ole. Kun tuota kusetukseksi sanot, niin olisitko hyvä ja kertoisit missä kohtaa tuossa annetaan väärää informaatiota, tai jätetään jotain kertomatta. Minä en mitään tuollaista tuossa näe, joten en sitä kusetuksenakaan voi pitää.

Se on sitten taas ihan eri asia, kenelle tuon sopimuksen tekeminen on kannattavaa. Itse en ole operaattoria vaihtanut 9 vuoteen, joten eipä tuosta ainakaan mitään haittaa minulle koituisi.
 

Kaivanto

Jäsen
Mikke73 kirjoitti:
En vieläkään ymmärrä missä kohtaa tuo asiakkaan "sumutus" tapahtuu?

Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kaivanto kirjoitti:
Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.

Tää kuulostaa nyt melkein samalta, kun kerran eräs asiakas tuli minulle vaahtoamaan ihan tosissaan, että minun olisi pitänyt ensin luetella hänelle kaikki ominaisuudet mitä tuotteessa EI ole! Juu-u, näin kävi. Äijä oli vielä tuhannen tosissaan ja vaati kaupan purkua. En mä ainakaan halua kuulla kaupassa mitä minun haluamassani tuotteessa ei ole.

"Tässä on tämä uusi Audi, Tässä EI ole diesel moottoria, eikä manuaalivaihteita, eikä kattoluukkua. Ei muuten ole webastoakaan, pannaanko pakettiin?"
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaivanto kirjoitti:
Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.
Kirjeessä kuitenkin kerrotaan, mitä tuon sopimuksen tekeminen vaikuttaa. Tietysti operaattori voisi tarjota euron sunnuntaita ilman mitään velvoitteita asiakkaan puolelta, mutta miksi ihmeessä? Ja olen muuten sitä mieltä, että niille ihmisille joita euron sunnuntaipuhelut oikeasti kiinnostavat, se keskeisin seikka on nimenomaan ne euron sunnuntaipuhelut. Kaikki eivät vaihda operaattoria 6 kk:n välein.
 

Rocco

Jäsen
Kaivanto kirjoitti:
Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.

Eikös asiakkaalla ole mahdollisuus "kilpailuttaa" operaattoreita vaikka hautaan asti ENNEN sopimuksen tekemistä?

Ja kilpailuvirasto ei ole löytänyt tällaisesta sopimuksesta mitään huomautettavaa. Ja kun tuohon sopimukseen täytyy laittaa allekirjoitus, mitä kukaan normaalijärkinen ihminen ei tee ennenkuin on lukenut sopimusehdot, ei voi jäädä jossiteltavaa. Ketään ei pakoteta tuollaista sopimusta tekemään. Soneran asiakkaana voi olla ilman sitäkin.

Ne jotka ovat Soneran valinneet, heillä on oikeus halvempiin puheluihin tuon sopimuksen myötä.
 

Kaivanto

Jäsen
Mikke73 kirjoitti:
Kirjeessä kuitenkin kerrotaan, mitä tuon sopimuksen tekeminen vaikuttaa. Tietysti operaattori voisi tarjota euron sunnuntaita ilman mitään velvoitteita asiakkaan puolelta, mutta miksi ihmeessä? Ja olen muuten sitä mieltä, että niille ihmisille joita euron sunnuntaipuhelut oikeasti kiinnostavat, se keskeisin seikka on nimenomaan ne euron sunnuntaipuhelut. Kaikki eivät vaihda operaattoria 6 kk:n välein.

Ja jotkut eivät vaihda edes yhdeksään vuoteen, mutta jos ajatellaan liittymämarkkinoita yleisesti, operaattorin vaihtaminen on erittäin yleistä ja näin ollen (käytännössä) luopuminen tästä mahdollisuudesta dramaattinen muutos liittymäsopimukseen. Kun sopimukseen yritetään tehdä tämä keskeinen muutos piilottamalla se sivulauseeseen ilmaista kanta-asiakasetua tarjoavaan kirjeeseen, kyse on minusta huijausyrityksestä.

Mitä tulee toisen virkkeesi kysymykseen, kysymyksessä on Sonera Etu -ohjelman bonus, joka on tarkoitettu kanta-asiakkaille. Eli se asiakkaan vastike olisi tässä vapaaehtoinen pitkäkestoinen asiakkuus, josta palkitaan, mutta nyt yritetäänkin kahlehtia asiakkuuteen.
 

Kaivanto

Jäsen
Rocco kirjoitti:
Eikös asiakkaalla ole mahdollisuus "kilpailuttaa" operaattoreita vaikka hautaan asti ENNEN sopimuksen tekemistä?

Tietysti on. Kiistääkö joku? Ja tässä yritetään vedättää tekemään sopimus, joka lopettaisi kilpailuttamisen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaivanto kirjoitti:
Kun sopimukseen yritetään tehdä tämä keskeinen muutos piilottamalla se sivulauseeseen ilmaista kanta-asiakasetua tarjoavaan kirjeeseen, kyse on minusta huijausyrityksestä.
Piilotetaan sivulauseeseen???
Sonera kirjoitti:
Sopimus on voimassa vuoden kerrallaan ja se jatkuu automaattisesti, ellet irtisano sitä viimeistään kahta viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Saat muistutuksen tekstiviestinä kuukautta ennen kuluvan sopimuskauden päättymistä. Sonera Kestoetu -sopimusta ja siihen liitettyjä liittymiä koskevia sopimuksia ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden. Huomaathan, että liittymänumeroa ei tällöin voi siirtää toiselle operaattorille.
Eipä tuo minusta mitenkään piilotettuna tuossa ole. Ehkä joku tosiaan tekee tuon sopimuksen lukematta ollenkaan minkä sopimuksen tekee, mutta se EI OLE Soneran vika. Ettet vain olisi yksi noista, ainakin katkeruudesta päätellen?
Oli miten oli, huijausta tuosta ei saa millään.
 

Kaivanto

Jäsen
Mikke73 kirjoitti:
Piilotetaan sivulauseeseen???

Eipä tuo minusta mitenkään piilotettuna tuossa ole. Ehkä joku tosiaan tekee tuon sopimuksen lukematta ollenkaan minkä sopimuksen tekee, mutta se EI OLE Soneran vika. Ettet vain olisi yksi noista, ainakin katkeruudesta päätellen?

Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.


"Olisitte lukenut pienellä präntätyn!"
- Roope Ankka
 

Rillipiru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Minnesota North Stars
Opiskelu aikonani v. yks ja kaks marssin nälissäni paikalliseen sosiaalitoimistoon varaamaan aikaa, jotta saisi kylkiluut pois näkyvistä.

Pääsin luukulle ja utelin jumalattoman rumalta vahtimestarilta aikaa sosiaalityöntekijälle toimeentulotukea varten.

Nooh, ruma setä tuumasi, että kuulunko kyseisen toimiston alueeseen johon vastasin että kyllä. Setä siihen , notta meillä ei ole mahdollista varata aikoja kuin puhelimitse ja siinä samassa puhelin soikin. Ruma setä vastasi ja otti soittajan tiedot ylös sekä ilmoitti soittajalle ajan sossuntädille pöydällä auki olevasta ajanvarauskirjasta.

Tuumasin puhelun jälkeen , että eikö ole tosiaan mahdollista katsoa siitä kirjasta minulle aikaa. Ruma setä toisti, että ajanvaraus sosiaalityöntekijöille tapahtuu vain puhelimitse.

Kiukustuin hieman ja aprikoin ääneen, että pitääkö mun mennä tuonne kadun toiselle puolelle puhelinkioskiin ja soittaa sulle tähän tiskille et saan sen ajan!!Ruma setä siihen, että juu, mut tänään ei enää ehdi kun kello on 12.02 ja aikoja annetaan arkisin vain klo 10-12.

Utelin siltä et missä se piilokamera on, mutta ei se edes hymyillyt...seuraavana päivänä soitin ja sain ajan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaivanto kirjoitti:
Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.


"Olisitte lukenut pienellä präntätyn!"
- Roope Ankka
Tiedän kyllä miten se ko. kirjeessä on, kun olen sen itsekin saanut. Huomasin tuon mielestäsi piilotetun asian ensimmäisellä lukukerralla, kuten varmaan kaikki muutkin jotka tuon ihan tosissaan ovat lukeneet. Pitäisikö tuota vuoden sopimusaikaa sitten painottaa erityisesti, yrittää saada asiakas kiinnittämään huomio nimenomaan siihen? Tottakai markkinointikirjeessä yritetään aina kiinnittää huomio siihen mitä asiakas saa, mutta niin kauan kuin kerrotaan mitä asiakas mahdollisesti menettää, on peli reilua. Tuo on aivan normaalia markkinointia. Ehkä mainostus sitten pitäisi kieltää?
 

Lexa

Jäsen
Tilasin taannoin kuluttajavirastolta pari dokumenttia (valo-kopioita). Ajankohta oli reilusti puolenpäivän jälkeen. Olin sanalla sanoen ällistynyt kun postiluukku kolahti seuraavana aamupäivänä: Siellä oli pyytämäni dokumentit.
 

Rocco

Jäsen
Kaivanto kirjoitti:
Tietysti on. Kiistääkö joku? Ja tässä yritetään vedättää tekemään sopimus, joka lopettaisi kilpailuttamisen.

Mutta jos ja kun asiakas on päättänyt mahdollisesta kilpailuttamisesta huolimatta jäädä Soneralle, mikä siinä estää ettei asiakas saisi ottaa hyötyä tästä päätöksestään? Ei kukaan edelleenkään PAKOTA asiakasta tekemään mitään sopimusta.
Kaivanto kirjoitti:
Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.
No mitäs se sitten on kun operaattorit televisiossa esittävät jotakin halpaa liittymää pihatonttuineen tai kahdella 70-lukuun jämähtäneellä asentajalla, ja ruutuun tulee siilin kokoisilla kirjaisinmerkeillä hinta 0,07 ja sinne alle niin pienellä ettei sitä edes television resoluutista saa selvää eikä parissa sekunnissa selviä kuin ensimmäisen sanan ensimmäinen kirjain ja siellä lukee lopulta tyyliin "Koskee vain soittoja saman operaattorin sisällä, t-kirjaimella alkavina viikonpäivinä klo 03.00-04.00 ja soitettaessa yli tunnin mittainen puhelu katkeamatta. Muuten hinta on 0,09."

Eikös tuossakin ole sivulauseessa piilotettuna jotakin olennaista?
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaivanto kirjoitti:
Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.
Joten kysyin jo aiemmin - mitä merkitystä tuolla on? Kun kuitenkin tilattaessa (mitä kautta tahansa) sopimuksen luonne tehdään asiakkaalle varsin selväksi.
 

Kaivanto

Jäsen
Ruutiveijari kirjoitti:
Etusopimusta tilattaessa tuo 12kk määräaikaisuus tehdään hyvin selväksi. Tekstarilla tilatessa tulee varmistusviesti, netistä tilatessa varmistusruutu ja puhelimella tilatessa aspan henkilö varmistaa - siinä vaiheessa on sitten oma syy, jos ei saatua tietoa sisäistä.
Ruutiveijari kirjoitti:
Joten kysyin jo aiemmin - mitä merkitystä tuolla on? Kun kuitenkin tilattaessa (mitä kautta tahansa) sopimuksen luonne tehdään asiakkaalle varsin selväksi.

Tämä menee jo sivuraiteelle, mutta väitteesi määräaikaisuudesta ei pitänyt paikkaansa (sopimus ei lopu ilman asiakkaan aktiivisuutta lainkaan) eikä pidä väite kaikenkattavasta varmistuksestakaan. Ainakin tällä mulle tulleella kirjeellä sopimus syntyy, syntyisi, kun kirjoitan paperiin alle nimeni ja tuuppaan sen valmiiksi maksetussa kirjekuoressa paluupostiin. Tai tarkkaan ottaen sopimus astuu, astuisi, voimaan, kun Sonera on vastaanottanut sopimuksen ja hyväksynyt sen.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Sonerasta

Sikäli olen Kaivannon linjoilla, että erinäisistä syistä olen itsekin vakavasti harkinnut operaattorin vaihtamista, vaikka olen ollut Soneran asiakas lyhyttä välijaksoa lukuun ottamatta yli seitsemän vuotta. En jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta sanotaanko, että muut vaihtoehdot tuntuvat yhä houkuttelevimmilta.

Toisaalta on pakko todeta, etten ihan laakista ymmärtänyt Kaivannon ongelmaakaan ainakaan näissä mittasuhteissa. Tietenkin Sonera painottaa asiakkaan saamaa hyötyä ja pyrkii saamaan velvoitteen tuntumaan vähäpätöiseltä. Niinhän kaikissa mainoksissa tehdään. Eikö siitä aika pitkä matka ole silti "kusetukseen"? Sitä paitsi, voisin kuvitella, että Keijo Keskivertoa lukuun ottamatta monet juoruaisivat mielellään sunnuntaisin sielunsa kyllyydestä, jos/kun vieläpä samaan aikaan eivät (kenties koskaan) aio edes harkita operaattorin vaihtamista ts. etuus on heille ison rahan arvoinen käytännössä velvoitteetta.


Eipä silti, ymmärrän toki pointin ja vitutuksen, jos ei katso tätä omalta kohdaltaan etuudeksi, mutta kuitenkin kokee sen "parhaaksi", mitä yhdeksän vuotta asiakkaana olleelle tarjotaan.



Ranger
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Olen Kaivannon kanssa täsmälleen samaa mieltä siitä, että kyseessä on täysin selvä asiakkaiden uunotuskampanja. Uunotus siinä mielessä, että pahanmakuinen lääke on upotettu karkkiin. Toki valveutunut kuluttaja saattaa lukeakin koko sopimustekstin ajatuksella, mutta osa ei sitä tee ja tarttuu innolla tarjottuun täkyyn. Osa lukijoistakin kokee saavansa tarjouksen myötä suuremman edun kuin minkä menetettää. Markkinat muuttuvat kuitenkin operaattoribisneksessä koko ajan ja itsensä kahlehtimista tiettyyn liittymään pitäisin aika huonona ratkaisuna.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni muutama vuosi sitten Joulun tienoilla operaattorit koettivat kepillä jäätä lupaamalla järjettömän suuria puheaikatarjouksia, joita sai kuluttaa jollain 5 euron kuukausitahdilla ilman mahdollisuutta vaihtaa liittymää. Näin saman liittymän kanssa olisi ollut naimisissa vuosikausia. Ellen väärin muista, nämä kiellettiin. Tässä on käytännössä kyse aivan samasta asiasta. Saat pienen edun ja samalla sitoudut liittymään lähes ikuisesti. Ovelana takaporttina on tämä sopimuksen päättymishetki, jolloin sopimuksesta voi irtaantua. Aikamoista porsaanreikäjurismia, mutta sitähän mainonta ja markkinointi usein on.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Pitkällisen harkinnan jälkeen, täältä pesee:

Viime torstaina ennen erään itä-suomalaisen erittäin menestyksekkään jääkiekkoseuran ottelua Oulun Kärppiä vastaan, tämä mies oli syömässä eräässä, "syöniinpaljonkuinhaluatpitseriassa" eräässä pienessä itä-suomalaisessa kaupungissa.

Aikani syötyäni tunsin suussaani ja hampaissani jotai pepperonipisaan kuulumatonta, ja lähempi tarkastelu paljasti oudoksi esineeksi paperinenäliinan ,joka oli kääriytynyt pitsataikinan väliin sinne taikinan sisään.

Kiikutin kiireenvilkkaan lautaseni keittiöön jossa pahoiteltiin tilannetta ja "kassavastaava" tyrkytti pahoittelujen säestämänä jäätélöä hyvitykseksi, jota en voinut ottaa kun mahani ei kestä maitotuotteita. No tästä käänteestä johtuen "kassavastaava" antoi minulle 2kpl ko' ravintolan vaapaalippuja, ainakin siihen uskoon jäin.

Hieman hymyilytti myöhemmin illalla kun jääkiekkopelissä tarkistin asian kunnolla ja huomasin että ne saamani liput eivät olleetkaan vapareita eikä vippejä vaan tuikitavallisia alennuslippuja ko' putiikkiin ja alennus normaalihinnasta komeat 1.5 euroa. Vitutti niin ettei huvittanut edes reklamoida enempää.

Ps; kokki oli sitä mieltä ettei se "paperi" voinut olla nenäliinaa vaan pitsanpohjalla olevaa leivinpaperia. Ainakin siinä paperissa oli nenäliinakuvio,,,
 

Rocco

Jäsen
Bast kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni muutama vuosi sitten Joulun tienoilla operaattorit koettivat kepillä jäätä lupaamalla järjettömän suuria puheaikatarjouksia, joita sai kuluttaa jollain 5 euron kuukausitahdilla ilman mahdollisuutta vaihtaa liittymää. Näin saman liittymän kanssa olisi ollut naimisissa vuosikausia. Ellen väärin muista, nämä kiellettiin.

Kyse oli vain siitä että puheaika jakautui todella pitkäksi ajaksi, mutta sillä ei kukaan operaattori sitonut virallisesti asiakkuuteen. Se saattoi vaan tuntua siltä koska puheajat eivät seuraa mukana kun vaihtaa operaattorilta toiselle. Silloin vaan jää saamatta se saatu puheaika, ei muuta. Operaattorin vaihtoa se ei mitenkään estänyt, mutta jos asiakas halusi kaikki saamansa puheajat käyttää, silloin asiakas pysyi saman operaattorin asiakkaana. Taisi summat olla parhaimmillaan 300€/5€kk eli muutaman vuoden ajan...

Kuluttajavirasto puuttui tähän koska puheaika jakautui uusien asiakkaiden hankinnassa liian pitkäksi ajaksi, ja tämä oli heidän mielestä kohtuutonta kalastamista. Operaattoreiden nykyisten asiakkaiden pitämiseen tarjottaviin etuihin ei ole puututtu mitenkään, kuten ei siksi olla puututtu Soneran kestoetuun. Tätähän kuluttajaviranomaiset ovat toivoneetkin että etuja kohdistetaan uusien asiakkaiden hankinnasta kohti nykyisten asiakkaiden pitämistä.
 

Kaivanto

Jäsen
ranger kirjoitti:
Tietenkin Sonera painottaa asiakkaan saamaa hyötyä ja pyrkii saamaan velvoitteen tuntumaan vähäpätöiseltä. Niinhän kaikissa mainoksissa tehdään. Eikö siitä aika pitkä matka ole silti "kusetukseen"?

Tosiaan 'normaali' mainonta on varsin painottunut kuva todellisuudesta, sanoisin että mainonnan lähin sukulaistermi ei-kaupallisessa viestintätermistössä on propaganda. Tässä mielessä mainoksesta ei ole matkaa kusetukseen oikeastaan lainkaan. Ainakin itse pidän kusetuksena myös riittävästi vääristynyttä tosiasioiden valikointia enkä vain tosiasioiden vastaisia väitteitä.

Mutta mitä tähän nimenomaiseen tapaukseen tulee, ero normaaliin mainontaan syntyy siinä, ettei tässä myydä tuotetta A sitä suhteettomasti ylistämällä vaan yritetään vaivihkaa tuupata asiakkaalle epäedullinen tuote B ilmais-etu-bonus-tuotteeseen A kätkettynä kylkiäisenä. Minusta kyse on tosiaan täysin eri asioista - numeronsiirtomahdollisuudesta luopumista en pysty mitenkään luontevasti mieltämään halvat sunnuntaipuhelut -palvelun ominaisuudeksi.

Kuten Bast viittasi, tällainen kirje, joka antaa kaikilla huomiotaherättävimmillä elementeillään ymmärtää tarjoavansa vastikkeetonta etua kupongin postiin tyrkkäämällä, luetaan usein hyvin kursorisesti. Ja Soneran kokoisen firman markkinointijaosto tietää tämän asian ihan pilkulleen. Jos meille kaikille tutun Valittujen palojen arvontakirjeen ei-kuoressa allekirjoitettuna palauttamalla osallistuisi miljoona-arvontaan, ei tilaisi lehteä, ja lisäksi sitoutuisi tilaamaan Valittujen palojen seuraavat viisi Helmut Lotti Goes Elevator -CD-levykokoelmaa, tämä ei minusta olisi hyväksyttävää, vaikka suostumukseni tähän levykauppaan olisi jossain markkinointihorinoiden keskellä lauseella kuitattu. (Esimerkki ei pyri olemaan suoraan verrannollinen Soneran yritelmään muuten kuin havainnollistamalla, onko sopivaa sitouttaa asiakas johonkin itselleen epäedulliseen jonkin asiakkaalle edullisen tarjouksen 'kyydillä'.)
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaivanto kirjoitti:
Mutta mitä tähän nimenomaiseen tapaukseen tulee, ero normaaliin mainontaan syntyy siinä, ettei tässä myydä tuotetta A sitä suhteettomasti ylistämällä vaan yritetään vaivihkaa tuupata asiakkaalle epäedullinen tuote B ilmais-etu-bonus-tuotteeseen A kätkettynä kylkiäisenä. Minusta kyse on tosiaan täysin eri asioista - numeronsiirtomahdollisuudesta luopumista en pysty mitenkään luontevasti mieltämään halvat sunnuntaipuhelut -palvelun ominaisuudeksi.
Minä taas pystyn hyvinkin luontevasti mieltämään molemmat asiat Sonera Kestoetu -sopimuksen ominaisuuksiksi. Sillä tuota Sonera Kestoetu sopimustahan tuossa kaupataan.
 

Kaivanto

Jäsen
Mikke73 kirjoitti:
Minä taas pystyn hyvinkin luontevasti mieltämään molemmat asiat Sonera Kestoetu -sopimuksen ominaisuuksiksi. Sillä tuota Sonera Kestoetu sopimustahan tuossa kaupataan.

Paikallaan oleva huomautus, joskin enemmän terminologinen kuin kirjettä kokonaisuutena arvioiva. Oman tulkintani mukaan kirje (ja jo kirjekuori) antaa painotuksillaan ymmärtää, että kyse Soneran asiakkaille vanhastaan tutusta euron sunnuntaipuhelut -edusta, jonka markkinointinimi on mainitsemasi.

Jokohan tämä aihe olisi lypsetty tyhjiin...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos on Soneralla mainio tapa lähestyä kirjeellä asiakkaitaan, niin on myös Nordealla.

Sainpa tuossa eräänä päivänä kotiini kirjeen, jonka sävy oli vähintäänkin outo. Kyseisessä kirjeessä ilmoitettiin, että perinteisen karttuvan talletustilini korkoa lasketaan taas vaihteeksi niin kuin se olisi jotenkin korkea ennenkään ollut. Korkotuotoillahan ei sinällään ole mitään merkitystä, mutta kirjeessä yksiselitteisesti todettiin, että jos en hyväksy heikennystä, niin Nordea irtisanoo tilini.

Tokihan tämä toimii niin, että jos mitään ei tee, niin Nordea luokittelee minun hyväksyneen tämän yksipuolisen sopimusehtojen muutoksen. Toki Nordea lienee alkuperäisessä sopimuksessaan varmaan todennut, että näin voidaan menetellä.

Pitää varmaan palauttaa tuo kaavake ja katsoa, josko Nordea oíkeasti haluaa ajaa minut vaihtamaan pankkia. Lainat kuulemma saa irtisanomisen jälkeen maksaa suoraveloituksen sijaan pankkisiirrolla. Mahtavatkohan muuten veloittaa noista lähettämistään pankkisiirtokuiteista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös