Kaivanto kirjoitti:Eihän tuo sopimus ole määräaikainen vaan jatkuu hautaan asti, jos sitä ei sano irti. Tämä tarkoittaa sitä, että jos tahtoisin joskus spontaanisti vaihtaa operaattoria numeroni säilyttäen, minulla olisi siihen mahdollisuus vain siinä tapauksessa, että päähänpisto vaihtamiseen ajoittuisi juuri sopimuksen loppumisen aikoihin. Ymppäämällä liittymään pilipali-ominaisuus käytännössä ehkäistäisiin numeron siirtäminen operaattorilta toiselle. Täysin läpinäkyvästi tässä pyritään silmänkääntötempulla poistamaan pari vuotta sitten voimaan astunut, EU-direktiiviin perustuva mahdollisuus vaihtaa operaattoria ja säilyttää numero. Jos kusetusmetodin on keksinyt joku muu ja se on nyt leviämässä laajemmin markkinoille, kusetus se silti edelleen on.
Ei ole hajuakaan, mitä uhkasakkojen eteen pitää tehdä, mutta selvästi tässä pyritään palauttamaan markkinat parin vuoden takaiseen aikaan. Koska viranomaiset ovat aikanaan nähneet tarpeelliseksi vapauttaa numeroiden liikkuvuuden, eiköhän tällaiseen sumutukseen jollain aikavälillä puututa.
Mikke73 kirjoitti:En vieläkään ymmärrä missä kohtaa tuo asiakkaan "sumutus" tapahtuu?
Kaivanto kirjoitti:Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.
Kirjeessä kuitenkin kerrotaan, mitä tuon sopimuksen tekeminen vaikuttaa. Tietysti operaattori voisi tarjota euron sunnuntaita ilman mitään velvoitteita asiakkaan puolelta, mutta miksi ihmeessä? Ja olen muuten sitä mieltä, että niille ihmisille joita euron sunnuntaipuhelut oikeasti kiinnostavat, se keskeisin seikka on nimenomaan ne euron sunnuntaipuhelut. Kaikki eivät vaihda operaattoria 6 kk:n välein.Kaivanto kirjoitti:Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.
Kaivanto kirjoitti:Siinä, että Soneran kirje yrittää taitollaan ja painotuksillaan esittää, että siinä ehdotetun sopimuksen keskeisin seikka olisi sunnuntaipuhelut eurolla, vaikka tosiasissa keskeisin seikka on se, että asiakas käytännössä luopuu mahdollisuudestaan kilpailuttaa operaattoreita.
Mikke73 kirjoitti:Kirjeessä kuitenkin kerrotaan, mitä tuon sopimuksen tekeminen vaikuttaa. Tietysti operaattori voisi tarjota euron sunnuntaita ilman mitään velvoitteita asiakkaan puolelta, mutta miksi ihmeessä? Ja olen muuten sitä mieltä, että niille ihmisille joita euron sunnuntaipuhelut oikeasti kiinnostavat, se keskeisin seikka on nimenomaan ne euron sunnuntaipuhelut. Kaikki eivät vaihda operaattoria 6 kk:n välein.
Rocco kirjoitti:Eikös asiakkaalla ole mahdollisuus "kilpailuttaa" operaattoreita vaikka hautaan asti ENNEN sopimuksen tekemistä?
Piilotetaan sivulauseeseen???Kaivanto kirjoitti:Kun sopimukseen yritetään tehdä tämä keskeinen muutos piilottamalla se sivulauseeseen ilmaista kanta-asiakasetua tarjoavaan kirjeeseen, kyse on minusta huijausyrityksestä.
Eipä tuo minusta mitenkään piilotettuna tuossa ole. Ehkä joku tosiaan tekee tuon sopimuksen lukematta ollenkaan minkä sopimuksen tekee, mutta se EI OLE Soneran vika. Ettet vain olisi yksi noista, ainakin katkeruudesta päätellen?Sonera kirjoitti:Sopimus on voimassa vuoden kerrallaan ja se jatkuu automaattisesti, ellet irtisano sitä viimeistään kahta viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Saat muistutuksen tekstiviestinä kuukautta ennen kuluvan sopimuskauden päättymistä. Sonera Kestoetu -sopimusta ja siihen liitettyjä liittymiä koskevia sopimuksia ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden. Huomaathan, että liittymänumeroa ei tällöin voi siirtää toiselle operaattorille.
Mikke73 kirjoitti:Piilotetaan sivulauseeseen???
Eipä tuo minusta mitenkään piilotettuna tuossa ole. Ehkä joku tosiaan tekee tuon sopimuksen lukematta ollenkaan minkä sopimuksen tekee, mutta se EI OLE Soneran vika. Ettet vain olisi yksi noista, ainakin katkeruudesta päätellen?
Tiedän kyllä miten se ko. kirjeessä on, kun olen sen itsekin saanut. Huomasin tuon mielestäsi piilotetun asian ensimmäisellä lukukerralla, kuten varmaan kaikki muutkin jotka tuon ihan tosissaan ovat lukeneet. Pitäisikö tuota vuoden sopimusaikaa sitten painottaa erityisesti, yrittää saada asiakas kiinnittämään huomio nimenomaan siihen? Tottakai markkinointikirjeessä yritetään aina kiinnittää huomio siihen mitä asiakas saa, mutta niin kauan kuin kerrotaan mitä asiakas mahdollisesti menettää, on peli reilua. Tuo on aivan normaalia markkinointia. Ehkä mainostus sitten pitäisi kieltää?Kaivanto kirjoitti:Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.
"Olisitte lukenut pienellä präntätyn!"
- Roope Ankka
Kaivanto kirjoitti:Tietysti on. Kiistääkö joku? Ja tässä yritetään vedättää tekemään sopimus, joka lopettaisi kilpailuttamisen.
No mitäs se sitten on kun operaattorit televisiossa esittävät jotakin halpaa liittymää pihatonttuineen tai kahdella 70-lukuun jämähtäneellä asentajalla, ja ruutuun tulee siilin kokoisilla kirjaisinmerkeillä hinta 0,07 ja sinne alle niin pienellä ettei sitä edes television resoluutista saa selvää eikä parissa sekunnissa selviä kuin ensimmäisen sanan ensimmäinen kirjain ja siellä lukee lopulta tyyliin "Koskee vain soittoja saman operaattorin sisällä, t-kirjaimella alkavina viikonpäivinä klo 03.00-04.00 ja soitettaessa yli tunnin mittainen puhelu katkeamatta. Muuten hinta on 0,09."Kaivanto kirjoitti:Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.
Joten kysyin jo aiemmin - mitä merkitystä tuolla on? Kun kuitenkin tilattaessa (mitä kautta tahansa) sopimuksen luonne tehdään asiakkaalle varsin selväksi.Kaivanto kirjoitti:Se on piilossa sivulauseessa kirjeen layoutissa, joka on sellainen tyypillinen värikäs ja monia typografisia painotuskeinoja käyttävä markkinointikirjeen layout. Ja en siis kirjoittanut koko kirjeen sisältöä tänne, mikä pitäisi ensimmäisen viestini lukemalla selvitä, kuten myös vastauksen näihin katkeruusjuttuihisi.
Ruutiveijari kirjoitti:Etusopimusta tilattaessa tuo 12kk määräaikaisuus tehdään hyvin selväksi. Tekstarilla tilatessa tulee varmistusviesti, netistä tilatessa varmistusruutu ja puhelimella tilatessa aspan henkilö varmistaa - siinä vaiheessa on sitten oma syy, jos ei saatua tietoa sisäistä.
Ruutiveijari kirjoitti:Joten kysyin jo aiemmin - mitä merkitystä tuolla on? Kun kuitenkin tilattaessa (mitä kautta tahansa) sopimuksen luonne tehdään asiakkaalle varsin selväksi.
Jep. Sitten olin väärässä. Pahoittelut.Kaivanto kirjoitti:Tai tarkkaan ottaen sopimus astuu, astuisi, voimaan, kun Sonera on vastaanottanut sopimuksen ja hyväksynyt sen.
Bast kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni muutama vuosi sitten Joulun tienoilla operaattorit koettivat kepillä jäätä lupaamalla järjettömän suuria puheaikatarjouksia, joita sai kuluttaa jollain 5 euron kuukausitahdilla ilman mahdollisuutta vaihtaa liittymää. Näin saman liittymän kanssa olisi ollut naimisissa vuosikausia. Ellen väärin muista, nämä kiellettiin.
ranger kirjoitti:Tietenkin Sonera painottaa asiakkaan saamaa hyötyä ja pyrkii saamaan velvoitteen tuntumaan vähäpätöiseltä. Niinhän kaikissa mainoksissa tehdään. Eikö siitä aika pitkä matka ole silti "kusetukseen"?
Minä taas pystyn hyvinkin luontevasti mieltämään molemmat asiat Sonera Kestoetu -sopimuksen ominaisuuksiksi. Sillä tuota Sonera Kestoetu sopimustahan tuossa kaupataan.Kaivanto kirjoitti:Mutta mitä tähän nimenomaiseen tapaukseen tulee, ero normaaliin mainontaan syntyy siinä, ettei tässä myydä tuotetta A sitä suhteettomasti ylistämällä vaan yritetään vaivihkaa tuupata asiakkaalle epäedullinen tuote B ilmais-etu-bonus-tuotteeseen A kätkettynä kylkiäisenä. Minusta kyse on tosiaan täysin eri asioista - numeronsiirtomahdollisuudesta luopumista en pysty mitenkään luontevasti mieltämään halvat sunnuntaipuhelut -palvelun ominaisuudeksi.
Mikke73 kirjoitti:Minä taas pystyn hyvinkin luontevasti mieltämään molemmat asiat Sonera Kestoetu -sopimuksen ominaisuuksiksi. Sillä tuota Sonera Kestoetu sopimustahan tuossa kaupataan.