Tässä oma kokemukseni huonosta asiakaspalvelusta noin viikko sitten. Kyseessä oli auton ostaminen. Löysin nettiautosta oikein mukavan vaihtoehdon uudeksi autoksemme, joten soitin autokauppaan joka sijaitsi noin 100 kilometrin päässä meiltä. Puhelimessa autokauppias kuulosti oikein mukavalta ja sovimme koeajonkin pari päivää puhelustamme. Pyysin autokauppiasta tarkistamaan rahoitusyhtiöltä miten rahoitus onnistuu, kun olemme kuitenkin melko nuoria avopuolisoni kanssa, eikä viitsisi huvin vuoksi ajella 100 kilometrin päähän, kun rahoitettava osuuskin oli melko iso Eli siis henkilötunnuksen annoin ja perus työpaikkatiedot yms. Lupausta auton ostosta en missään nimessä tehnyt.
Näinpä koitti koeajo päivä. Saavuimme autokauppaan ja melko samantien myyjä tulikin kertomaan, että voitaisiinko tehdä allekirjoitella paperit valmiiksi ennen heidän ruokataukoaan. Kerroin, että kävisimme mieluusti koeajamassa auton ensin ja näin teimmekin. Auto oli hyvä ajaa, mutta tarkemman huoltokirjan selauksen ja auton kunnon ulkopuolisen kunnon tarkistamisen jälkeen päätimme miettiä toista vaihtoehtoa, eli auto ei vastannut odotuksiamme (autossa oli katolla koripallon kokoinen lommo ja useita muitakin lommoja ja naarmuja. Etupuskuri oli halki sumuvalon kohdalta ja sumuvalojen kiinnikkeet olivat irti ja valot heiluivait pahasti. Myös jakopäänhihnan vaihto olisi ollut jo ensi vuoden alussa. Uudet renkaatkin olisi pitänyt jo ensivuonna hankkia.) Ilmoitettuamme asian myyjälle, hän murahti ja sanoi, ettei auto suinkaan ole uusi ja se on vaan elämää, että autossa on käytön jälkiä. Nojoo, ei uusi auto, mutta noin paljon lommoja sun muuta paskaa ei ollut edes edellisessä 98 vuoden autossa.
Meni päivää ja löysimmekin sitten uuden auton jonka ostimme, eri liikkeestä arvatenkin. Vakuutus asioita hoidettaessa selvisi, että minun nimissäni oli vakuutukset tähän aikaisemmin koeajamaan autoon! Jota en missään nimessä siis ole ostanut, enkä allekirjoittanut mitään. AKE:en soitettaessa selvisi, että olimme avopuolisoni kanssa myös auton haltijoita. Rahoituskin oli jo hankittu valmiiksi rahoitusyhtiöstä.
Vakuutuksia ei saanut peruttua, koska vakuutusyhtiön nainen sanoi että näin uudessa autossa täytyy olla vakuutukset voimassa yms. En jäänyt taistelemaan asiasta vaan soitin samantien autokauppaan ja kerroin tilanteesta. Myymäläpäällikkö oli erittäin tyly ja sanoi asian hoituvan, mutta tapahtuu parin päivän viiveellä. Myyjä oli kuulemma olettanut, että ostamme auton puhelun perusteella. En suinkaan sanonut ostavani autoa vaan kerroin olevani kiinnostunut koeajosta. Sanoin, että hyvä jos asia on hoidossa, jonka jälkeen myymäläpäällikkö löi luurin korvaan. Melko asiatonta mielestäni.
Taas vierähti pari päivää ja ajattelin soittaa vakuutusyhtiöön ja AKE:en varmistaakseni, että kaupat olisi peruttu, mutta edelleenkin vakuutukset olivat voimassa ja ajoneuvo oli edelleen meidän nimissä. Vakuutusyhtiössä ja AKE:ssa oltiin sitä mieltä, että kannattaa mennä jo poliisille kertomaan asiasta, kun laskutkin on jo lähetetty vakuutuksista. Poliisiasemalla asiaa selvitettiin hetki, ja kehotettiin odottamaan vielä pari päivää, että AKE:en saapuisi alkuperäiset dokumentit kaupasta, josta selviää onko papereita allekirjoitettu meidän toimestamme. Jäimme odottamaan soittoa AKE:lta, joka tulikin pari päivää myöhemmin ja kävi ilmi, ettei tosiaan nimiä ollut papereissa. Ihmettelen vaan miten rahoitus,vakuutus ja ylipäätään auto oli meidän nimissämme vaikkei mitään oltu allekirjoitettu eikä edes suullisesti sovittu.
Jälleen soitin autokauppaan ja kerroin, että vakuutukset ja kaikki ovat edelleen voimassa ja laskutkin on lähetetty. Myyjä vakuutti, että paperiasiat on hoidettu, mutta niissä kestää aina. AKE:ssa tosin kerrottiin, että näissä asioissa menee maksimissaan pari päivää jos ne haluaa hoitaa..
Melko huonoa asiakaspalvelua mielestäni, jos paperit ja kaikki hoidetaan valmiiksi jo ennen, kuin olen edes koeajanut auton. En tiedä onko tämä normaali käytäntö autokaupoissa, mutta minusta se ei kuulosta kovinkaan lailliselta. Minulla on mennyt aikaa ja rahaa kaikenmaailman puheluihin akeen ja vakuutusyhtiöön koskien autoa, jota en ostanut. Harmittaa ja vituttaa tämä säätäminen, eikä loppua tunnu tulevan.
Rikosilmotusta en ole vielä tehnyt vaan ajattelin vielä seuraavan viikon odotella, että auton tiedot vaihtuisivat takaisin autokaupalle. En tiedä, huolestunko turhaan, mutta omalla mittapuullani kyseessä ovat isot rahat enkä todellakaan meinaa maksaa vakuutuksia tai mitään muuta kyseiseen autoon liittyvää.
Pahoittelen jos teksti on epäselvää tai liian pitkästi selitetty.