Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 866
  • 19 334

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Olisiko tämä ketju sopivin kysymykselle?

Neuvokaa vanhaa. Minun pitää osallistua Zoom-palaveriin huomenna ja ei ole tullut koskaan ennen käytettyä sitä. Itse sovelluksen tekninen käyttö ei varmasti tuota ongelmia, mutta onko tuon käyttö nyt täysin ilmaista minulle, joka on kutsuttu sinne osallistumaan?

Kun tuolla sanotaan, että jos osallistujia on enemmän kuin kolme, niin ilmaista käyttöaikaa on vain vajaa tunti - mutta onko se nyt niin, että vain tämän tilaisuuden järjestäjän on täytynyt maksaa tilistä, jolloin paikalle kutsutut voivat käyttää sitä ilmaiseksi vaikka viisi tuntia putkeen?

Tiedän, tyhmä kysymys.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onedrive kysymys. Opiskelen töiden ohella ja koulun kautta tuli Onedrive käyttöön jonka yhdistin työkannettavaan niin että tiedostorakenne näkyy työkoneella. No yhdistin sitten kotikoneenkin ja jotain meni pieleen, eli tein jotain väärin. Nyt kotikoneen kaikki tiedostot näkyvät koulun Onedriveissa. Mitä tapahtuu jos vain poistan Onedriven kotikoneelta, tai miten helpoiten saisin sen pois ja tiedostot myöskin koulun Onedrivesta, ilman että katoavat kotikoneeltakin?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onedrive kysymys. Opiskelen töiden ohella ja koulun kautta tuli Onedrive käyttöön jonka yhdistin työkannettavaan niin että tiedostorakenne näkyy työkoneella. No yhdistin sitten kotikoneenkin ja jotain meni pieleen, eli tein jotain väärin. Nyt kotikoneen kaikki tiedostot näkyvät koulun Onedriveissa. Mitä tapahtuu jos vain poistan Onedriven kotikoneelta, tai miten helpoiten saisin sen pois ja tiedostot myöskin koulun Onedrivesta, ilman että katoavat kotikoneeltakin?
Viestissäsi ei ole riittävästi tietoa, että olisi mahdollista päätellä mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut, mutta äkkiseltään päättelisin, että olet OneDriven käyttöönoton yhteydessä varmuuskopioinut kotikoneeltasi jotain kansioita OneDriveen. Tämän varmuuskopioinnin voi ottaa pois päältä, eli se todennäköisesti ratkaisee tämän ongelman.

Tästä linkistä löytyy ohjeet varmuuskopioinnin aloittamiseen ja lopettamiseen: Tiedostojen, kuvien ja työpöytäkansioiden varmuuskopiointi OneDrivessa

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisiko tämä ketju sopivin kysymykselle?

Neuvokaa vanhaa. Minun pitää osallistua Zoom-palaveriin huomenna ja ei ole tullut koskaan ennen käytettyä sitä. Itse sovelluksen tekninen käyttö ei varmasti tuota ongelmia, mutta onko tuon käyttö nyt täysin ilmaista minulle, joka on kutsuttu sinne osallistumaan?

Kun tuolla sanotaan, että jos osallistujia on enemmän kuin kolme, niin ilmaista käyttöaikaa on vain vajaa tunti - mutta onko se nyt niin, että vain tämän tilaisuuden järjestäjän on täytynyt maksaa tilistä, jolloin paikalle kutsutut voivat käyttää sitä ilmaiseksi vaikka viisi tuntia putkeen?

Tiedän, tyhmä kysymys.
Zoomin perusversio on kokonaan ilmainen, eli ei pitäisi olla mitään huolta, kun olet vain osallistumassa palaveriin.

BelajaSmert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Laitetaan nyt tähän ketjuun jos jollain olisi vinkkejä..

Onko mitään kikkoja saada edes hitusen parempaa nettiä jaettua puhelimen hotspotilla xboxille syrjäseudulla?
Joitain asetuksia puhelimesta tai xboxista muuttamalla?

Puhelimen asetuksista kaikki sovellukset mitkä käyttää dataa olen sulkenut ja puhelimelle etsinyt parhaan mahdollisen paikan speedtestin kanssa. Ja puhelimen etäisyys boxista ei ole kuin metrin verran.

Puhelin löytää ihan kohtuullisen netin 10/4 ping 25 mutta jakaessani sen boxille ping nousee yli 60

Ongelma on siis akuutti ja vain tämän illan kestävä joten mitään 4g vahvistimia yms ei ole mahdollista ostaa

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Päivitin Elisan kaapeliliittymän 1000MB:seen ja ostin samalla uden modeemin ja reitittimen (Wifi 6) kun vanhat olisi jäänyt pullonkaulaksi. Asia mikä ei edes käynyt mielessä on että nyt jäi läppärin verkkokortti pullonnkaulaksi (Mitattu ethernet-nopeus n. 920Mbps ja langattomasti n. 600Mbps).

Kyseessä on tämä läppäri: HP Gaming Pavilion 17-cd0004no 17,3". Osaako joku kertoa pystyykö tuohon päivittämään verkkokortin Wifi 5 => Wifi 6?

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Päivitin Elisan kaapeliliittymän 1000MB:seen ja ostin samalla uden modeemin ja reitittimen (Wifi 6) kun vanhat olisi jäänyt pullonkaulaksi. Asia mikä ei edes käynyt mielessä on että nyt jäi läppärin verkkokortti pullonnkaulaksi (Mitattu ethernet-nopeus n. 920Mbps ja langattomasti n. 600Mbps).

Kyseessä on tämä läppäri: HP Gaming Pavilion 17-cd0004no 17,3". Osaako joku kertoa pystyykö tuohon päivittämään verkkokortin Wifi 5 => Wifi 6?

Tuossa on periaatteessa ohje miten tuollainen WIFI / Bluetooth palikka vaihdetaan. En ole itse vaihtanut noita WIFI / Bluetooth palikoita joten en osaa sanoa mikä palikka olisi yhteensopiva joten en ota siihen kantaa.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue

Tuossa on periaatteessa ohje miten tuollainen WIFI / Bluetooth palikka vaihdetaan. En ole itse vaihtanut noita WIFI / Bluetooth palikoita joten en osaa sanoa mikä palikka olisi yhteensopiva joten en ota siihen kantaa.

Kiitoksia! Eli vaihdettavissa on kuten ennen vanhaan. Olen ollut sen verran poissa "tee-se-itse-kuvioista" viime vuosina että ei ole hajuakaan millä nykyisen palikan voisi korvata. Nykyinen palikka on Intel Wireless AC-9560 160MHz ja se tukee tosiaankin vain Wifi 5 -yhteyttä. Jos jollain olisi vielä tietoa millä Wifi 6 -palikalla tuon voisi korvata, niin saan sen kyllä vaihdettua itse.

Takiainen

Jäsen
Kiitoksia! Eli vaihdettavissa on kuten ennen vanhaan. Olen ollut sen verran poissa "tee-se-itse-kuvioista" viime vuosina että ei ole hajuakaan millä nykyisen palikan voisi korvata. Nykyinen palikka on Intel Wireless AC-9560 160MHz ja se tukee tosiaankin vain Wifi 5 -yhteyttä. Jos jollain olisi vielä tietoa millä Wifi 6 -palikalla tuon voisi korvata, niin saan sen kyllä vaihdettua itse.

Mites erillinen WiFi6 yhteensopiva dongle? En tiedä käytöstä, onko jatkuvasti tarve liikutella läppäriä paikasta toiseen ja ottaa Wifi6 kaikki ilo irti paikasta riippumatta. Jos läppäri on pääsääntöisesti kuitenkin pöydällä, niin erillisellä USB-donglella onnistuisi varmasti helpoiten?

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mites erillinen WiFi6 yhteensopiva dongle? En tiedä käytöstä, onko jatkuvasti tarve liikutella läppäriä paikasta toiseen ja ottaa Wifi6 kaikki ilo irti paikasta riippumatta. Jos läppäri on pääsääntöisesti kuitenkin pöydällä, niin erillisellä USB-donglella onnistuisi varmasti helpoiten?
Toki tuokin voisi olla vaihtoehto, mutta silloin voisin yhtä hyvin pitää läppäriä koko ajan piuhan päässä. En halua että koneesta "törröttää" mitään ylimääräistä, kun se on välillä sylissä, välillä pöydällä, välillä jopa mukana sängyssä :)

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Toki tuokin voisi olla vaihtoehto, mutta silloin voisin yhtä hyvin pitää läppäriä koko ajan piuhan päässä. En halua että koneesta "törröttää" mitään ylimääräistä, kun se on välillä sylissä, välillä pöydällä, välillä jopa mukana sängyssä :)
Taitaa olla nykyään aika olemattoman pieniä nuo wifi-dongletkin. Ei paljon törrötä.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kun 600 megaa sekunnissa ei riitä…
920 megaa on yli 50% lisää nopeutta. Ja minulla on omat syyni miksi haluan täyden tehon irti myös langattomasti.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
920 megaa on yli 50% lisää nopeutta. Ja minulla on omat syyni miksi haluan täyden tehon irti myös langattomasti.
Ei, se ei ole 50% lisää nopeutta. Se on ehkä lisää kaistaa, mutta se ei ole synonyymi nopeudelle. Käytännössä ei mitään vaikutusta käyttökokemukselle, paitsi ehkä nopeustestiä tuijotellessa. Toki voit valaista tarkemmin ja saada minut vaihtamaan mielipidettäni asiassa.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toki voit valaista tarkemmin ja saada minut vaihtamaan mielipidettäni asiassa.
Jos lataan esim. 10 gigan tiedoston koneelle, niin se tapahtuu 30% nopeammin (toki edellyttäen että "noutopaikan" kaistaleveys kykenee siihen), eix vaan?

Toki normilatauksissa ja koneen päivittäisessä käytössä se on yksi hailee onko langaton kaistaleveys 600 vai 900 MB, mutta, kuten kirjoitin, niin haluan täyden tehon irti omasta kokonaisuudesta, jos se kerran on mahdollista saada rahalla.

Olen sen verran pitkälle päässyt omissa etsinnöissä, että olen löytänyt mahdollisen korvaavan HP:n Wifi-kortin, joka pitäisi toimia omalla koneella, hintaa reilu sata euroa ostopaikasta riippuen (hp wlan intel 22260ngw-ax). Kunhan saan vielä muutamalta käyttäjältä vastauksia kysymyksiin HP:n kansainväliseltä foorumilta, niin uskallan todennäköisesti laittaa tilaukseen.

Sitä 1000M:n liittymää tarvitsen ihan noin muutenkin, kun on neljä (nuorta aikuista) lasta + minä itse, ja käytössä on yhteensä viisi telkkaria, viisi tietokonetta, viisi kännykkää jotka ovat iltaisin/viikonloppusin enemmän tai vähemmän kaikki käytössä yhtä aikaa 8K/4K/2K striimaukseen , online-pelaamiseen, sekä PS5 että tietokoneella jne.

Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
@stairox Mitäs muu perhe tykkää, kun tykität koko gigan täyteen sitä 10 GB tiedostoa ladatessasi?
Että sä aina jaksat jankata kaikesta. Olen eronnut ja lapset on minulla joka toinen viikonloppu. Silloin saan tykittää rauhassa jos tekee mieli.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Että sä aina jaksat jankata kaikesta. Olen eronnut ja lapset on minulla joka toinen viikonloppu. Silloin saan tykittää rauhassa jos tekee mieli.
En mä jankkaa. Huvitti vain, että koko tonni pitää saada omalle läppärille, vaikka samaa kaistaa pitäisi riittää muillekin. Saa sitä nyt hiukan naljailla.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ajattelin hankkia ulkoisen näytönohjaimen läppäriini, jonka ajattelin olevan sinällään yksinkertainen juttu. Kuitenkin paljastui että niissä telakoissa tuppaa olemaan Thunderbolt liitäntä ja minun läppärissäni ei sellaista ole, mutta USB-C löytyy ja USB 3.2 paikkoja kanssa. Noh laitoin valmistajallekin viestiä siitä miten homma toimii, jos vaikka vastaisivat joskus. Ei ihan hirveästi kiinnostaisi laittaa isoa kasaa rahaa kiinni tuohon, jos homma ei toimikaan.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Löytyiskö jeesiä. Oli Xbox kiinni 32" telkkarissa tossa ku oli matkassa mukana. Normaalisti kiinni 55". Nyt ku laittoi takas 55" niin kuva on about 14" kokoinen keskellä ruutua.
Jollain telkkarin asetuksilla saa isommaksi mutta kuva ei silti ole koko ruudun kokoinen vaan alas ja ylös jää kapea raita ja kuva on rakeinen...
Testasin toisessa samanlaisessa 55" telkkarissa kuin oma,niin tekee saman.
Mitä vittua, oikeasti. Eikös sen automaattisesti pitäisi säätää se kuvan koko telkkarin mukaan?
Ekan kerran ku laitto 32" kiinni, niin kuva oli vähän "iso" mutta ei haitannut pelaamista

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Niilo Tuossa on tainnut käydä niin, että alunperin Xboxin ollessa kiinni tuossa 55" telkkarissa kuvan koko oli UHD eli 4k (3840 x 2160).

Kun se kytkettiin 32" telkkariin, joka ei ole UHD vaan HD (1920 x 1080). Nyt tuo säätö on jäänyt Xboxin päälle, josta joutuu tuo pieni kuva ruudulla.

UHD telkkariin kun mahtuu noita HD ruutuja 4kpl.

Eli kaiva xboxin asetuksista resoluution säätö ja laita se tuohon 3840 x 2160 asentoon.

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Mikäköhän nyt mättää?
Mulla on etätyökoneena vanha HP:n läppäri. Käyttöjärjestelmänä Windows 8.1.
Duunipaikan serveriin yhteyden saamiseksi pitää käyttää FortiClient VPN:ää. Se estää kuitenkin monille mm. sosiaalisen median saiteille pääsyn, joten toisinaan kytken sen pois päältä, jotta pääsen lukemaan esim. Valavuori-ketjun twiittejä.
Eilen katkaisin FortiClient-yhteyden ja sen jälkeen en ole päässyt yhdellekään nettisivulle ilman tuota yhteyttä.
Normiyhteydellä tulee seuraava virheilmoitus: DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG
Onko FortiClient muuttanut jotain asetuksia ja miten saan palautettua alkuperäiset asetukset?

Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Uudenkarhea pakettipelikone ja pelatessa uudempia pelejä prosessorin lämpötila näyttää 75-81c. Onko normaalia nykypalikoilla vai jotain pielessä? Aika hurjan kuumalta tuntuu. Todettu käyttämällä koneen mukana tullutta sense ohjelmaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy