Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 789
  • 19 334

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
HP läppäri on telakassa ja kytketty HPn näyttöön (Elite display 242), virtapiuhalla, DVI-kaapelilla ja USB type B-kaapelillä. Nyt on tulossa toinen näyttö rinnalle ja ulkoinen Web-can lisäksi ja USB liitännät telakassa loppuvat. Otin irti näytöstä tuon USB B-kaapelin joka menee telakkaan. Ei näyttänyt vaikuttavan toimintaan mitenkään. Tarviiko tuota mihinkään jos virta on omalla kaapelilla ja kuva DVIllä?

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Excel -taitajille kysymys:

Kolme kustannussaraketta: "Tavoite", "Kauppahinta" ja "Erotus". Sain luotua kaavan joka laskee erotuksen, ja ehdollisen muotoilun joka värjää +arvon vihreäksi, -arvon punaiseksi, MUTTA vielä pitäisi saada sellainen lisäys että jos "Kauppahinta" -sarake on tyhjä niin "Erotus" -sarake on myös tyhjä (kun nyt siihen suoraan kopioituu "Tavoite" -sarakkeen tieto).

Millä funktiolla tuon saa tehtyä? ONPUUTTUU -funktiota yritin, mutta en vaan tainnut saada arvoja oikein siihen.
Ymmärtämättä kysymystä IF(A1=1; "arvo jos a1 on yksi"; "arvo muissa tapauksissa"). Tuohon voi sitten ehdoksi kirjoittaa mitä vaan kuten isempty(a1).

Todellisille tietäjille kysymys. Olen testaamassa, että millainen viritelmä olisi itse tehdä videotallennin valvontakameroille. Nythän monella on vaikka nest kameroita, joista joutuu maksaa kuukausimaksua jos haluaa tallennetta pitää pilvessä.

Striimin nappaaminen nest-palvelusta livenä omalle koneelle ei ole homma eikä mikään ja itseltäkin löytyy kotoa 4T verkkolevyä, niin sinnehän sitä valvontakamerakuvaa mahtuu. Kokeilin tuota vanhalla läppärillä, ikää lähes 10v ehkä, niin pystyy yhtä striimiä tallentaa kun kyseessä on tarkempi 1920*1080 kuva ja vanhempaa kameraa tallentaa kahta kuvaa hyytymättä. Jos kuvaan käyttää filttereitä, esim. yrittää liimata kellonajan päälle, käsittely hidastuu vielä 50% ja ei tule mitään.

Tämä ikivanha läppäri sisältää prosessorin AMD A8-4555M APU with Radeon(tm) HD Graphics, niin pystyykö tuota jotenkin vertaamaan nykykoneisiin tai onko jollain kokemusta millainen kokoonpano pystyisi tallentamaan 5 striimiä? Ajattelin jotain sellasta intelin muutaman satasen äänetöntä boxia, mutta en viitti ostaa koekäyttöön.

Edit: niin vielä toteutuksesta, että cronissa scripti mikä lukee ffmpegillä suoraan striimiä ja tallentaa fileen tunnin kerrallaan.

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
HP läppäri on telakassa ja kytketty HPn näyttöön (Elite display 242), virtapiuhalla, DVI-kaapelilla ja USB type B-kaapelillä. Nyt on tulossa toinen näyttö rinnalle ja ulkoinen Web-can lisäksi ja USB liitännät telakassa loppuvat. Otin irti näytöstä tuon USB B-kaapelin joka menee telakkaan. Ei näyttänyt vaikuttavan toimintaan mitenkään. Tarviiko tuota mihinkään jos virta on omalla kaapelilla ja kuva DVIllä?
Videokuvan kannalta tuo USB-B portti on turha. Näytössä on oma usb hubi ja kyseessä on usb upstream portti jonka avulla voit aktivoida näytön kaksi USB-A porttia käyttöön.
Esimerkki:
Kytke näyttöön kiinni hiiri ja langaton näppäimistö. Kytke näyttö DVI/VGA/DisplayPort/HDMI-kaapelilla koneeseen tai telakkaan sekä seinään omalla virtapiuhalla.
Tulos: hiiri ja näppäimistö eivät toimi.
Kytke vielä USB-A -- USB-B kaapeli koneen ja näytön välille.
Tulos: hiiren ja näppäimistön pitäisi nyt toimia (miten hyvin, onkin sitten eri kysymys).

Rocco

Jäsen
Nyt Chrome tekee jotakin aivan järjetöntä. En ole asetuksia muutellut, mutta nyt googlesta hakemalla jotakin ja klikkaamalla linkkiä, tulee uusi ikkuna, missä on tällainen kuva. En pääse millekään sivulle, ilman että tällainen uusi ikkuna aukeaa. Mistä tällaisen saa pois? Ai että kun ottaa päähän ja kohtalaisen kovaa...

Liitteet

• Untitled.png
    Untitled.png
    14,4 KB · kertaa luettu: 137

npc

Jäsen
Mitähän kettua? Lankapuhelin tuossa pirissyt päivän mittaan ja jossain vaiheessa sitten vastasin (yleensä on vain puhelinmyyjiä ja ei jaksa vastata). Jostain hälyisestä toimistosta Microsoftin ukkeli muka soittaa että on vakava turvallisuusongelma koneessa/internetliittymässä/jossain. En ymmärtänyt kunnolla Espanjan joseluispedrogarciaa.

- Siis mitä, joku problema?
- Niin. Onhan sulla tietokone?
- Joo, on.
- Kaikki tiedot on vaarassa, vakava uhka.
- Aijaa. No mitä mun pitää tehdä?
- Sun pitää maksaa tämä summa. (En saanut selvää paljonko)
- En mä halua mitään maksaa tai siis...
- *jotain mutinaa ja sulkee puhelimen*

Voiko liittyä jotenkin siihen kun eilen asensin Windowsin uudelleen? Se, että joku microsoftisetä on tajunnut soittaa mun lankaan ei sinänsä kai olisi ihme kun se on kiinteä osa tota mun internetyhteyspakettia.

Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wernblom, Lindroth, TPS sekä Ruskon #51
Mitähän kettua? Lankapuhelin tuossa pirissyt päivän mittaan ja jossain vaiheessa sitten vastasin (yleensä on vain puhelinmyyjiä ja ei jaksa vastata). Jostain hälyisestä toimistosta Microsoftin ukkeli muka soittaa että on vakava turvallisuusongelma koneessa/internetliittymässä/jossain. En ymmärtänyt kunnolla Espanjan joseluispedrogarciaa.

- Siis mitä, joku problema?
- Niin. Onhan sulla tietokone?
- Joo, on.
- Kaikki tiedot on vaarassa, vakava uhka.
- Aijaa. No mitä mun pitää tehdä?
- Sun pitää maksaa tämä summa. (En saanut selvää paljonko)
- En mä halua mitään maksaa tai siis...
- *jotain mutinaa ja sulkee puhelimen*

Voiko liittyä jotenkin siihen kun eilen asensin Windowsin uudelleen? Se, että joku microsoftisetä on tajunnut soittaa mun lankaan ei sinänsä kai olisi ihme kun se on kiinteä osa tota mun internetyhteyspakettia.

Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?

Älä missään nimessä maksa yhtään mitään. Kalastelua.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

npc

Jäsen
Ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa huijausyritykseen
Kysyin siltä, että miten hän voi tietää tästä mun ongelmasta niin se sanoi, että olen Microsoftista ja minun kuuluu tietää/pystyy näkee jostain... Siinä samalla kun kuuntelin sen monologia, kelasin, että skannaako siellä Microsoft miljardien käyttäjien tietokoneita ja internetliittymiä löytääkseen ihmisten tietoturvaongelmia...

Älä missään nimessä maksa yhtään mitään. Kalastelua.
No enhän minä olisi edes ehtinyt kun se sulki luurin :)

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihan randomilla soittelevat mihin sattuu numeroihin. Minullekin ovat muutamaan kertaan soittaneet, vaikka en käytä Microsoftin käyttöjärjestelmää.

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Sellainen pieni kyssäri; Olen myymässä läppäriäni, ja Torin sekä Facebookin lisäksi ajattelin laittaa ilmoituksen jonnekkin verkkoon, jossa ihmiset tällaisia etsivät ja ostavat. Iotechille rekisteröidyin eilen, ja se ottaakin joku parisen viikkoa että sinne saa mitään myyntiin laittaa. Onko jotain muita paikkoja, jossa aktiivisesti porukka keskustelee ja ostaa PC-tarvikkeita ym.?

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sellainen pieni kyssäri; Olen myymässä läppäriäni, ja Torin sekä Facebookin lisäksi ajattelin laittaa ilmoituksen jonnekkin verkkoon, jossa ihmiset tällaisia etsivät ja ostavat. Iotechille rekisteröidyin eilen, ja se ottaakin joku parisen viikkoa että sinne saa mitään myyntiin laittaa. Onko jotain muita paikkoja, jossa aktiivisesti porukka keskustelee ja ostaa PC-tarvikkeita ym.?

FB:ssä on PC-raudan osto ja myynti sivu jossa aika aktiivisesti jengi myy pc-rautaa.

Hintahaarukkaa miettiessä tämä sivu on ihan kätevä; Kaytetynhinta.fi

(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Marraskuussa 2021 hommasin uuden SSD:n rikkoutuneen tilalle. Tämän toimintaa vartioi Hard Disk Sentinel, mutta näyttää siltä, että SMART-attribuutit ei enää päivity lainkaan. Levy on kuukausitolkulla ollut tilassa, jossa:

Power on time: 17 days, 19 hours
Estimated remaining lifetime: more than 1000 days
Total start/stop count: 9
Performance: 100%
Health: 100%

Pitääkö olla huolissaan?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Marraskuussa 2021 hommasin uuden SSD:n rikkoutuneen tilalle. Tämän toimintaa vartioi Hard Disk Sentinel, mutta näyttää siltä, että SMART-attribuutit ei enää päivity lainkaan. Levy on kuukausitolkulla ollut tilassa, jossa:

Power on time: 17 days, 19 hours
Estimated remaining lifetime: more than 1000 days
Total start/stop count: 9
Performance: 100%
Health: 100%

Pitääkö olla huolissaan?
Eipä tuolle SSD-valvonnalle ole ylipäätään kovin suurta tarvetta. Äärimmäisen harvoin ne hajoavat sen vuoksi, että ovat olleet käytössä pitkään ja health on laskenut. Yleensä hajoaminen tapahtuu täysin yllättäen, eikä sitä noista tiedoista voi ennustaa mitenkään.

Ei siis ole syytä huolestua. Se hajoaa jos hajoaa. Lähinnä pitää huolen siitä, että levyllä ei ole mitään hirveän tärkeää tallennettuna siten, että sitä ei ole varmuuskopioitu mihinkään muualle.

npc

Jäsen
ATK-Diaries: Tulipa hyvä olo kun sain viimein tartuttua kiusaavaan ongelmaan. Eli BSOD:ia pukkasi säännöllisen harvakseltaan. Ei vaan jaksanut eikä ollut aikaa tarttua kiinni vakavaan ongelmaan. Ja kun nämä SSD-levyt on niin nopeita restarttaamaan. Ja aina joku pelikin just kesken ettei viitti alkaa säätää.

Virheilmoituksia oli varmaan kymmeniä erilaisia. Ehdin kirjoittaa joitain niitä ylös ja joskus jopa kuukletella, mutta kun niitä oli kumminkin niin paljon ja olin vaihtanut näytönohjaimenkin jonka johdosta oli varmaan risteäviä ajureita taistelemassa elintilasta keskenään niin päätin ekaksi asentaa koko Windowsin uudestaan toivoen, että ristiriitaisuudet sillä poistuisivat.

Näin osittain kävikin. Mutta silti BSOD Kernel security check failure kerran päivässä! Rohkeesti kattomaan youtubeohjeita ja tein kaikki mitä videolla kerrottiin ja nyt ei ole kaatunut kone viikkoon.

Eli siis tulee tosi proo-fiilis kun osaa "koodata hämäriä käskyjä jossain mustataustausessa "dossissa"".

Jatkiksen ATK-osasto on kyllä paras ja täältä saa aina apua jos tarttee.

Glove

Jäsen
Yritin jäkaa tietokoneeni näytön telkkariin (Samsung 8 series) Muuten menee hyvin ja kaunis taustakuvani näkyy telkkarin ruudulla, mutta ikkuna, jonka sieltä haluaisin nähdä on tv ruudulla alapalkissa, kuten kaikki muutkin ikkunat. PC:llä ne on auki. Ääni kyllä katosi tästä PC:ltä ja meni telkkariin, mutta kuvaa sinne ei saa kun nuo ikkunat on tosiaan minimoituna tuolla alapalkissa eikä niitä saa klikattua aukikaan.

Osaisko joku heittää vinkkiä?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yritin jäkaa tietokoneeni näytön telkkariin (Samsung 8 series) Muuten menee hyvin ja kaunis taustakuvani näkyy telkkarin ruudulla, mutta ikkuna, jonka sieltä haluaisin nähdä on tv ruudulla alapalkissa, kuten kaikki muutkin ikkunat. PC:llä ne on auki. Ääni kyllä katosi tästä PC:ltä ja meni telkkariin, mutta kuvaa sinne ei saa kun nuo ikkunat on tosiaan minimoituna tuolla alapalkissa eikä niitä saa klikattua aukikaan.

Osaisko joku heittää vinkkiä?
Ihan kuin sulla olisi nyt kaksi näyttöä. Liikkuuko hiiri PC:ltä telkkariin, kun viet sen yli vasemman tai oikean laidan? Jos liikkuu, voit varmaan raahata haluamasi ikkunankin samaan suuntaan telkkarin puolelle.

Glove

Jäsen
Ihan kuin sulla olisi nyt kaksi näyttöä. Liikkuuko hiiri PC:ltä telkkariin, kun viet sen yli vasemman tai oikean laidan? Jos liikkuu, voit varmaan raahata haluamasi ikkunankin samaan suuntaan telkkarin puolelle.
Joo hiiri näkyy telkkarissa. Pitääpä kokeilla tuota.

Glove

Jäsen
Tai sitten menet näyttöasetuksiin ja valkkaat sieltä kahden näytön sijaan näytön tuplauksen. Silloin näkyy molemmissa ruuduissa sama sisältö.
Tätähän minä yritin, mutta asetukset ei ilmeisesti olleet kohdallaan. Kokeilen sitä myöhemmin. Sain nyt raahattua tuon ikkunan tuonne telkkarin puolelle ja suutennettua sen koko ruudun kokoiseksi. Oli himena haastavaan kun tuolla telkkarin ruudussa hiiri liikkui vähän miten sattuu.

Kiitos neuvoista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy