Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 852 561
  • 19 206

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ei auttanut tämäkään.

Varmistetaan vielä ettei nettiyhteys ole "metered" ja Windows update palvelu estetty metered netin kautta?

Pari linkkiä aiheesta:

EDIT Jos ei tuokaan ole niin meikä joutuu nostamaan kädet ylös. Jos vielä jaksat tämän jälkeen taistella Windowsin kanssa niin suosittelen iotechin Ongelmat-osiota: Ongelmat
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kokemuksia WIN11 -asennuksesta? Jos kaikki toimii ongelmitta, niin mitä taviskäyttäjä voi menettää, jos hylkää päivitys ehdotukset? Alkaa kyllästyttää yhä useammin ilmestyvä ehdotus.

Itse kun asensin Win11:sta tähän i7-4790k / 1070 Ti pöytäkoneeseen niin otin varmuuskopiot C-asemasta ja tein puhtaan asennuksen eli koko C-asema tyhjäksi ja tyhjälle C-asemalla asensin Win11:sta. Toki voit tehdä päivityksenä Win11 asennuksen mutta itse suosittelisin tuollaista puhdasta asennusta. Ja vaikka tekisit päivityksenä niin muista varmuuskopiointi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmistetaan vielä ettei nettiyhteys ole "metered" ja Windows update palvelu estetty metered netin kautta?
En usko että liittyy tähän. Nyt se Windows Update tekee ihan siististi paketin downloadin, lisäksi intsalloi sen. Mutta uudelleen käynnistyksen yhteydessä se alkaa tekemään jotain configurointia, pääsee siinäkin 100%, mutta sen jälkeen se sanoo ettei onnistunut ja tehdyt muutokset rollbackataan.
 
Laitatko mikä mikki on kyseessä. Ja onko discordissa input sensitivity automaattisella vai itse säädetyllä tasolla?
Joku Prismasta haettu HyperX Cloud headsetti. Tosiaan teki samaa jo aiemmalla headsetillä. Ja samalla tavalla seilaa onko automaattinen vai itse säädetty, onko puheentunnistus vai napista... Ihme homma enkä googlella löytänyt mitään.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Discord vittuilee aina välillä ilman selvää syytä. Ping näyttää ok ja mikään ei viittaa oikein mihinkään ongelmaan, mutta ääni pätkii tai on ns. Robottimainen.

Koneen käynnistäminen uudestaan ei myöskään aina auta.

Joskus taas ping on jostain syystä todella iso ja silloin samankailtaiset ongelmat, mutta ehkä Pahempana. Kuitenkin toimii varmaan 90% ajasta hyvin.
 
Toinen kysymys vielä kun ei äkkiseltään sattunut Chrome selaimen asetuksista silmään, mistä saan otettua pois ton mouse3 näppäimen ettei sitä painamalla heitä edelliselle sivulle? Haluaisin mikkinapin siihen.

Discord vittuilee aina välillä ilman selvää syytä. Ping näyttää ok ja mikään ei viittaa oikein mihinkään ongelmaan, mutta ääni pätkii tai on ns. Robottimainen.

Koneen käynnistäminen uudestaan ei myöskään aina auta.

Joskus taas ping on jostain syystä todella iso ja silloin samankailtaiset ongelmat, mutta ehkä Pahempana. Kuitenkin toimii varmaan 90% ajasta hyvin.

Jaaha no on tässä nyt kuitenkin tehty kaikkea mahdollista Discordin uudelleen asennuksesta ja uuden mikin hankinnasta lähtien että ainakin itseltä alkaa loppua ideat. Nettiyhteys on nykykämpässä kyllä suht kehno 4g mutta edellisessä ihan kiinteä laajakaista ja pätki silti.
 

Glove

Jäsen
MItähän tässä on nyt tapahtunut, kone antaa ihme merkkiääniä aina silloin tällöin? Mitään uutta en ole vähään aikaan asentanut, viruksia ei löydy eikä mitään malwareakaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
MItähän tässä on nyt tapahtunut, kone antaa ihme merkkiääniä aina silloin tällöin? Mitään uutta en ole vähään aikaan asentanut, viruksia ei löydy eikä mitään malwareakaan.
Vaihda palovaroittimen patteri.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Excel -taitajille kysymys:

Kolme kustannussaraketta: "Tavoite", "Kauppahinta" ja "Erotus". Sain luotua kaavan joka laskee erotuksen, ja ehdollisen muotoilun joka värjää +arvon vihreäksi, -arvon punaiseksi, MUTTA vielä pitäisi saada sellainen lisäys että jos "Kauppahinta" -sarake on tyhjä niin "Erotus" -sarake on myös tyhjä (kun nyt siihen suoraan kopioituu "Tavoite" -sarakkeen tieto).

Millä funktiolla tuon saa tehtyä? ONPUUTTUU -funktiota yritin, mutta en vaan tainnut saada arvoja oikein siihen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
HP läppäri on telakassa ja kytketty HPn näyttöön (Elite display 242), virtapiuhalla, DVI-kaapelilla ja USB type B-kaapelillä. Nyt on tulossa toinen näyttö rinnalle ja ulkoinen Web-can lisäksi ja USB liitännät telakassa loppuvat. Otin irti näytöstä tuon USB B-kaapelin joka menee telakkaan. Ei näyttänyt vaikuttavan toimintaan mitenkään. Tarviiko tuota mihinkään jos virta on omalla kaapelilla ja kuva DVIllä?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Excel -taitajille kysymys:

Kolme kustannussaraketta: "Tavoite", "Kauppahinta" ja "Erotus". Sain luotua kaavan joka laskee erotuksen, ja ehdollisen muotoilun joka värjää +arvon vihreäksi, -arvon punaiseksi, MUTTA vielä pitäisi saada sellainen lisäys että jos "Kauppahinta" -sarake on tyhjä niin "Erotus" -sarake on myös tyhjä (kun nyt siihen suoraan kopioituu "Tavoite" -sarakkeen tieto).

Millä funktiolla tuon saa tehtyä? ONPUUTTUU -funktiota yritin, mutta en vaan tainnut saada arvoja oikein siihen.
Ymmärtämättä kysymystä IF(A1=1; "arvo jos a1 on yksi"; "arvo muissa tapauksissa"). Tuohon voi sitten ehdoksi kirjoittaa mitä vaan kuten isempty(a1).

Todellisille tietäjille kysymys. Olen testaamassa, että millainen viritelmä olisi itse tehdä videotallennin valvontakameroille. Nythän monella on vaikka nest kameroita, joista joutuu maksaa kuukausimaksua jos haluaa tallennetta pitää pilvessä.

Striimin nappaaminen nest-palvelusta livenä omalle koneelle ei ole homma eikä mikään ja itseltäkin löytyy kotoa 4T verkkolevyä, niin sinnehän sitä valvontakamerakuvaa mahtuu. Kokeilin tuota vanhalla läppärillä, ikää lähes 10v ehkä, niin pystyy yhtä striimiä tallentaa kun kyseessä on tarkempi 1920*1080 kuva ja vanhempaa kameraa tallentaa kahta kuvaa hyytymättä. Jos kuvaan käyttää filttereitä, esim. yrittää liimata kellonajan päälle, käsittely hidastuu vielä 50% ja ei tule mitään.

Tämä ikivanha läppäri sisältää prosessorin AMD A8-4555M APU with Radeon(tm) HD Graphics, niin pystyykö tuota jotenkin vertaamaan nykykoneisiin tai onko jollain kokemusta millainen kokoonpano pystyisi tallentamaan 5 striimiä? Ajattelin jotain sellasta intelin muutaman satasen äänetöntä boxia, mutta en viitti ostaa koekäyttöön.

Edit: niin vielä toteutuksesta, että cronissa scripti mikä lukee ffmpegillä suoraan striimiä ja tallentaa fileen tunnin kerrallaan.
 

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
HP läppäri on telakassa ja kytketty HPn näyttöön (Elite display 242), virtapiuhalla, DVI-kaapelilla ja USB type B-kaapelillä. Nyt on tulossa toinen näyttö rinnalle ja ulkoinen Web-can lisäksi ja USB liitännät telakassa loppuvat. Otin irti näytöstä tuon USB B-kaapelin joka menee telakkaan. Ei näyttänyt vaikuttavan toimintaan mitenkään. Tarviiko tuota mihinkään jos virta on omalla kaapelilla ja kuva DVIllä?
Videokuvan kannalta tuo USB-B portti on turha. Näytössä on oma usb hubi ja kyseessä on usb upstream portti jonka avulla voit aktivoida näytön kaksi USB-A porttia käyttöön.
Esimerkki:
Kytke näyttöön kiinni hiiri ja langaton näppäimistö. Kytke näyttö DVI/VGA/DisplayPort/HDMI-kaapelilla koneeseen tai telakkaan sekä seinään omalla virtapiuhalla.
Tulos: hiiri ja näppäimistö eivät toimi.
Kytke vielä USB-A -- USB-B kaapeli koneen ja näytön välille.
Tulos: hiiren ja näppäimistön pitäisi nyt toimia (miten hyvin, onkin sitten eri kysymys).
 

Rocco

Jäsen
Nyt Chrome tekee jotakin aivan järjetöntä. En ole asetuksia muutellut, mutta nyt googlesta hakemalla jotakin ja klikkaamalla linkkiä, tulee uusi ikkuna, missä on tällainen kuva. En pääse millekään sivulle, ilman että tällainen uusi ikkuna aukeaa. Mistä tällaisen saa pois? Ai että kun ottaa päähän ja kohtalaisen kovaa...
 

Liitteet

  • Untitled.png
    Untitled.png
    14,4 KB · kertaa luettu: 118

redpecka

Jäsen
Mitähän kettua? Lankapuhelin tuossa pirissyt päivän mittaan ja jossain vaiheessa sitten vastasin (yleensä on vain puhelinmyyjiä ja ei jaksa vastata). Jostain hälyisestä toimistosta Microsoftin ukkeli muka soittaa että on vakava turvallisuusongelma koneessa/internetliittymässä/jossain. En ymmärtänyt kunnolla Espanjan joseluispedrogarciaa.

- Siis mitä, joku problema?
- Niin. Onhan sulla tietokone?
- Joo, on.
- Kaikki tiedot on vaarassa, vakava uhka.
- Aijaa. No mitä mun pitää tehdä?
- Sun pitää maksaa tämä summa. (En saanut selvää paljonko)
- En mä halua mitään maksaa tai siis...
- *jotain mutinaa ja sulkee puhelimen*

Voiko liittyä jotenkin siihen kun eilen asensin Windowsin uudelleen? Se, että joku microsoftisetä on tajunnut soittaa mun lankaan ei sinänsä kai olisi ihme kun se on kiinteä osa tota mun internetyhteyspakettia.

Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Mitähän kettua? Lankapuhelin tuossa pirissyt päivän mittaan ja jossain vaiheessa sitten vastasin (yleensä on vain puhelinmyyjiä ja ei jaksa vastata). Jostain hälyisestä toimistosta Microsoftin ukkeli muka soittaa että on vakava turvallisuusongelma koneessa/internetliittymässä/jossain. En ymmärtänyt kunnolla Espanjan joseluispedrogarciaa.

- Siis mitä, joku problema?
- Niin. Onhan sulla tietokone?
- Joo, on.
- Kaikki tiedot on vaarassa, vakava uhka.
- Aijaa. No mitä mun pitää tehdä?
- Sun pitää maksaa tämä summa. (En saanut selvää paljonko)
- En mä halua mitään maksaa tai siis...
- *jotain mutinaa ja sulkee puhelimen*

Voiko liittyä jotenkin siihen kun eilen asensin Windowsin uudelleen? Se, että joku microsoftisetä on tajunnut soittaa mun lankaan ei sinänsä kai olisi ihme kun se on kiinteä osa tota mun internetyhteyspakettia.

Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?

Älä missään nimessä maksa yhtään mitään. Kalastelua.
 

redpecka

Jäsen
Ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa huijausyritykseen
Kysyin siltä, että miten hän voi tietää tästä mun ongelmasta niin se sanoi, että olen Microsoftista ja minun kuuluu tietää/pystyy näkee jostain... Siinä samalla kun kuuntelin sen monologia, kelasin, että skannaako siellä Microsoft miljardien käyttäjien tietokoneita ja internetliittymiä löytääkseen ihmisten tietoturvaongelmia...

Älä missään nimessä maksa yhtään mitään. Kalastelua.
No enhän minä olisi edes ehtinyt kun se sulki luurin :)
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihan randomilla soittelevat mihin sattuu numeroihin. Minullekin ovat muutamaan kertaan soittaneet, vaikka en käytä Microsoftin käyttöjärjestelmää.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Sellainen pieni kyssäri; Olen myymässä läppäriäni, ja Torin sekä Facebookin lisäksi ajattelin laittaa ilmoituksen jonnekkin verkkoon, jossa ihmiset tällaisia etsivät ja ostavat. Iotechille rekisteröidyin eilen, ja se ottaakin joku parisen viikkoa että sinne saa mitään myyntiin laittaa. Onko jotain muita paikkoja, jossa aktiivisesti porukka keskustelee ja ostaa PC-tarvikkeita ym.?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sellainen pieni kyssäri; Olen myymässä läppäriäni, ja Torin sekä Facebookin lisäksi ajattelin laittaa ilmoituksen jonnekkin verkkoon, jossa ihmiset tällaisia etsivät ja ostavat. Iotechille rekisteröidyin eilen, ja se ottaakin joku parisen viikkoa että sinne saa mitään myyntiin laittaa. Onko jotain muita paikkoja, jossa aktiivisesti porukka keskustelee ja ostaa PC-tarvikkeita ym.?

FB:ssä on PC-raudan osto ja myynti sivu jossa aika aktiivisesti jengi myy pc-rautaa.


Hintahaarukkaa miettiessä tämä sivu on ihan kätevä; Kaytetynhinta.fi
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös