Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 851 794
  • 19 204

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käytössä on Mozilla Firefoxin uusin versio, käytän iMacia (jossa Monterey käyttöjärjestelmänä), olen kokeillut samanlaisella lopputuloksella Safaria (sekin ilmeisesti uusin versio). Hetkittäin Instagram tulee näkyviin ja pystyn selaamaan ja käyttämään sitä, mutta sitten päivitettyäni näkymän, palataan lähtötilanteeseen. Tätä on nyt jatkunut parin päivän verran.
Mitä tapahtuu kun yrität kirjoittaa kommenttia tai katsoa storyja?
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen pudonnut täysin ATK:n kehityksestä ja tarvitsen apua.

Minulla on Lenovon läppäri, jossa on kaksi kyljessä kaksi "kännykkä usb-porttia", ilmeisesti usb c -portteja? Niihin kun tökkää piuhan jossa toisessa päässä on HDMI-palikka, niin läppärin kuva näkyy telkkarissa.

Aikomuksenani on nyt ostaa kaksi näyttöä kotitoimistoon. Toimiiko se nyt niin, että jos laitan näistä kännykkäporteista piuhat näyttöihin (toisesta toiseen ja toisesta toiseen), niin minulla on käytössäni kaksi näyttöä ja mahdollisuus laajennettuun työpöytään, eli saan ykkösnäytölle Iltalehden ja kakkosnäytölle Ilta-Sanomat?

Toivottavsti joku ymmärsi mitä yritän selittää...
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Olen pudonnut täysin ATK:n kehityksestä ja tarvitsen apua.

Minulla on Lenovon läppäri, jossa on kaksi kyljessä kaksi "kännykkä usb-porttia", ilmeisesti usb c -portteja? Niihin kun tökkää piuhan jossa toisessa päässä on HDMI-palikka, niin läppärin kuva näkyy telkkarissa.

Aikomuksenani on nyt ostaa kaksi näyttöä kotitoimistoon. Toimiiko se nyt niin, että jos laitan näistä kännykkäporteista piuhat näyttöihin (toisesta toiseen ja toisesta toiseen), niin minulla on käytössäni kaksi näyttöä ja mahdollisuus laajennettuun työpöytään, eli saan ykkösnäytölle Iltalehden ja kakkosnäytölle Ilta-Sanomat?

Toivottavsti joku ymmärsi mitä yritän selittää...

Onko jokin syy kahdelle erilliselle näytölle ts. Ajaako yksi isompi saman asisn? Minkä kokoisia olet suunnitellut?

Ja tarkoitatko tällaista? Linkki verkkokauppaan. Cablexpert USB-C HDMI Hub -adapteri, tähtiharmaa 22,99

Muuten kyllä pitäisi toimia juuri noin kuten kuvasit, jos näytöistä löytyy hdmi :) vaatinee siis vielä läppärin asetuksista otettavaksi useamman näytön käyttöön. Voisin testata ja varmistaa tuota itse vielä huomenna jahka ennätän omalla kokoonpanolla.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko jokin syy kahdelle erilliselle näytölle ts. Ajaako yksi isompi saman asisn? Minkä kokoisia olet suunnitellut?

Ja tarkoitatko tällaista? Linkki verkkokauppaan. Cablexpert USB-C HDMI Hub -adapteri, tähtiharmaa 22,99

Muuten kyllä pitäisi toimia juuri noin kuten kuvasit, jos näytöistä löytyy hdmi :)

24 tuumaisia ajattelin. Kaksi tarvitaan siksi, että duuni on helpompaa, kun materiaalit saa erilliselle näytölle. Lisäksi lentosimuilu on siistimpää kahdella ruudulla... :)

Kiitos vastauksestasi!
 

FinDevil

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tottenham
Onko täällä jotain experttiä joka osaisi kertoa että mikä Macbookeista kannattaisi nyt ostaa? Vähän oon miettinyt että joku toinen kun Applen kone voisi riittää, mutta kaikki laitteet Applea niin olen siihen lopputulokseen tullut että siinä pysyn. Ihan suht perus käyttöön kone tulossa niin jokin noista halvimmista Macbookin malleista kelpaa hyvin, mutta onko täällä kellään antaa suositusta että mikä?

Vähän tossa oon itekkin selvitellyt ja vaihtoehdot taitaa nyt lähinnä olla MacBook pro 13 tuuman näytöllä ja M2 sirulla tai sitten jompikumpi noista Aireista M1 sirulla tai M2 sirulla.
 

Glove

Jäsen
24 tuumaisia ajattelin. Kaksi tarvitaan siksi, että duuni on helpompaa, kun materiaalit saa erilliselle näytölle. Lisäksi lentosimuilu on siistimpää kahdella ruudulla... :)

Kiitos vastauksestasi!
Minulle on riittänyt hyvin tuommonen 34" ultra wide näyttö (3440x1440) mutta enhän minä sinun töistäsi tiedä, sopiiko ne tuommoiseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä kaksi samanlaista näyttöä hakkaa yhden ison 6-0. Olosuhteiden pakosta jouduin vaihtamaan tuon combon yhteen isoon ja 15” läppäri leikkii kakkosnäyttöä. Parempi kuin pelkästään yksi iso duunien kannalta, mutta ikävä tulee sitä toista.

Lenovosta en osaa sanoa, mutta HP:ssä mulla menee se toinen usb-c virransyöttöön. Toki se virta tulee usb-c telakalta, jossa on kaksi display-porttia. Ja onhan läppäreissä yleensä em. portti. Kokemusta kahden näytön käytöstä ilman telakkaa ei itsellä ole. Duunissa joillain työpöytä on varustettu näytöillä, jotka voi ketjuttaa (usb-c?). Ilman telakkaa tuollainen näyttösysteemi voisi olla toimiva ratkaisu.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä kaksi samanlaista näyttöä hakkaa yhden ison 6-0.
No ei kyllä. Jos olet tuota mieltä, niin iso näyttö ei ole (ollut) riittävän iso tai et ole osannut hyödyntää sitä yhtä isoa näyttöä. Siihen isolle näytölle kun asettelee ohjelmaikkunoita vierekkän, on siitä paljon helpompi katsoa niitä kuin kahdelta eri näytöltä. Noh, tottumiskysymyksiähän nämä ovat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä kaksi samanlaista näyttöä hakkaa yhden ison 6-0. Olosuhteiden pakosta jouduin vaihtamaan tuon combon yhteen isoon ja 15” läppäri leikkii kakkosnäyttöä. Parempi kuin pelkästään yksi iso duunien kannalta, mutta ikävä tulee sitä toista.
Jep, kyllä kaksi erillistä näyttöä on työkäytössä huomattavasti kätevämpi ratkaisu, kuin yksi iso näyttö. Pelikäytössä ultrawidet loistavat, mutta tavanomaisessa työkäytössä ainoana näyttönä ei voita kahta erillistä pienempää näyttöä.

Mulla on kotitoimistolla ultrawide ja pienempi kakkosnäyttö, joka on aika ihanteellinen combo. Toinen näyttö on oleellisin juttu, mutta ultrawidestakin hyötyy tässä ajoittain todella mukavasti. Esimerkiksi joidenkin excel-taulukoiden kanssa ultrawiden leveys mukavoittaa työskentelyä huomattavasti.

Välillä tässä on ollut kolmaskin näyttö, mutta nyt on ainakin väliaikaisesti kahden näytön setuppi käytössä. Kolmannestakin hyötyy, mutta se on hyvin tapauskohtaista, että milloin sille on merkittävää tarvetta. Joidenkin työssä kolmas näyttö on täysin tarpeeton.

Mutta tosiaan, vaikka olen jo hyvin tottunut ultrawide-näytön käyttäjä (tämä ollut käytössä 4 vuotta), niin en todellakaan suosittele tätä korvaamaan kahta erillistä pienempää näyttöä, jos on kyse tavanomaisesta työkäytöstä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ei kyllä. Jos olet tuota mieltä, niin iso näyttö ei ole (ollut) riittävän iso tai et ole osannut hyödyntää sitä yhtä isoa näyttöä. Siihen isolle näytölle kun asettelee ohjelmaikkunoita vierekkän, on siitä paljon helpompi katsoa niitä kuin kahdelta eri näytöltä. Noh, tottumiskysymyksiähän nämä ovat.
Tämähän riippuu hirvittävästi myös siitä mitä koneella tekee. Ainakin oma käyttö on niin monipuolista, että useiden ikkunoiden asettelu isommalle näytölle ei ole erityisen kätevää, koska niitä erilaisia ikkunoita on niin suuri määrä, ettei niitä koskaan saa järkevästi samaan aikaan näkyville, jonka lisäksi uusia ikkunoita tulee jatkuvasti ja toisia poistuu jatkuvasti käytöstä. Jatkuvasti aktiivisena ja näkyvillä on lähinnä Outlook ja Teams, mutta muuten ikkunat tulevat ja menevät kovaa kyytiä. Siinä erilliset näytöt toimivat erittäin hyvin.

Tietysti on syytä myös asetella ne näytöt järkevästi, että niiden käyttäminen on mahdollisimman sujuvaa ja mukavaa.
 

Glove

Jäsen
Tietysti se on myös kiinni siitä softasta, mikä siihen näytölle pitää saada. Omalla työpaikalla joskus vuosituhannen alussa firman softa oli suoraan koodattu niin, että se toimi kahdella 19" näytöllä. Olihan tuo melkoinen möhköfantti kun puskettiin kaksi kuvaputkinäyttöä viretysten. Onneksi oli tarpeeksi isot pöydät.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ei kyllä. Jos olet tuota mieltä, niin iso näyttö ei ole (ollut) riittävän iso tai et ole osannut hyödyntää sitä yhtä isoa näyttöä. Siihen isolle näytölle kun asettelee ohjelmaikkunoita vierekkän, on siitä paljon helpompi katsoa niitä kuin kahdelta eri näytöltä. Noh, tottumiskysymyksiähän nämä ovat.
Tervetuloa tekemään mun duunia.

PS. Mä käytän kahden näytön lisäksi virtuaali-näyttöjä (vern). Molemmissa näytöissä omat instanssit. Toiseen tarvitsen vähintään neljä virtuaalia, toiseen riittää kaksi. Todella tarvitsen aina yhden koko ruudun näytön, missä teen sen varsinaisen duunin. Toisessa on sitten ne softat/järjestelmät, mistä copy-pastetaan dataa siihen toiseen. Ja välillä pitää käydä sähköpostissa, selaimessa (tyypillisesti kolme eri selainta auki), kalenterissa ja ties missä. Virtuaali-ikkunat siksi, että tykkään pitää alapalkin mahdollisimman siistinä. Paljon kätevämpää kuin aukoa ja sulkea päällekkäisiä ikkunoita, tai scrollailla jollain alt-tabilla, kun on kuustoista kikkaretta auki samanaikaisesti.

On täällä porukalla noita ultra-widejäkin. En vaihtaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Jos ei ole rahasta kiinni niin suosittelisin usb c telakkaa jossa on kahdelle eri näytölle ulostulo. Avovaimo tekee etätöitä välillä ja hänellä on tuollainen Lenovo ThinkPad usb c telakka jossa on myös ethernet-johdolle paikka. Toiminut varsin hyvin.

 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos ei ole rahasta kiinni niin suosittelisin usb c telakkaa jossa on kahdelle eri näytölle ulostulo. Avovaimo tekee etätöitä välillä ja hänellä on tuollainen Lenovo ThinkPad usb c telakka jossa on myös ethernet-johdolle paikka. Toiminut varsin hyvin.


Telakkaa olen miettinyt, mutta ongelmaksi noussee se, että sen pitäisi rokata kolmella eri koneella. Kaikki tulevat todennäköisesti olemaan Lenovoita, mutta varma en vielä ole.

Kiitos vinkistä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Telakkaa olen miettinyt, mutta ongelmaksi noussee se, että sen pitäisi rokata kolmella eri koneella. Kaikki tulevat todennäköisesti olemaan Lenovoita, mutta varma en vielä ole.

Kiitos vinkistä.
Lenovon Universal-telakat toimivat varsin hyvin myös muilla kuin Lenovon koneilla. Tietysti toimintavarmuus on Lenovolla paras, mutta myös muiden merkkien koneet toimivat yleensä ongelmitta.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Telakkaa olen miettinyt, mutta ongelmaksi noussee se, että sen pitäisi rokata kolmella eri koneella. Kaikki tulevat todennäköisesti olemaan Lenovoita, mutta varma en vielä ole.

Kiitos vinkistä.
Itsellä on kaksi näyttöä ketjutettuna, koneesta USB-C ekaan näyttöön (josta tulee myös virta läppärille) ja tästä DP-Out liitännästä toiseen näyttöön.
Toimii kuin junan vessa etätöissä, vaimolla Lenovo ja itsellä HP
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tervetuloa tekemään mun duunia.

PS. Mä käytän kahden näytön lisäksi virtuaali-näyttöjä (vern). Molemmissa näytöissä omat instanssit. Toiseen tarvitsen vähintään neljä virtuaalia, toiseen riittää kaksi. Todella tarvitsen aina yhden koko ruudun näytön, missä teen sen varsinaisen duunin. Toisessa on sitten ne softat/järjestelmät, mistä copy-pastetaan dataa siihen toiseen. Ja välillä pitää käydä sähköpostissa, selaimessa (tyypillisesti kolme eri selainta auki), kalenterissa ja ties missä. Virtuaali-ikkunat siksi, että tykkään pitää alapalkin mahdollisimman siistinä. Paljon kätevämpää kuin aukoa ja sulkea päällekkäisiä ikkunoita, tai scrollailla jollain alt-tabilla, kun on kuustoista kikkaretta auki samanaikaisesti.

On täällä porukalla noita ultra-widejäkin. En vaihtaisi.
Jep, itsellä ihan sama juttu, että vähän väliä on toisessa näytössä joku virtuaalikoneen etätyöpöytä pyörimässä, eli vaatii sen koko näytön poikkeuksetta. Etätyöpöydän käyttäminen ultrawide-näytön puolikkaalla olisi vähintäänkin erittäin perseestä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jep, itsellä ihan sama juttu, että vähän väliä on toisessa näytössä joku virtuaalikoneen etätyöpöytä pyörimässä, eli vaatii sen koko näytön poikkeuksetta. Etätyöpöydän käyttäminen ultrawide-näytön puolikkaalla olisi vähintäänkin erittäin perseestä.
Mulla toi holtiton softien määrä johtuu yleensä multi-taskaamisesta. Samaan aikaan voi olla kolme erillistä hommaa menossa, kun joko odotellaan tietoja 3. osapuolilta tai muuten vaan ei pysty tekemään kaikkea kerralla. Pitää olla auki Exceliä, Visiota, Puttyä (ainakin kaksi kerralla), sisäisiä järjestelmiä 3-5 kpl, File exploreria ja vaikka mitä noiden kalenterien ja sähköpostien lisäksi. Niin ja Jatkoaika! Ja varsinkin silloin, kun on statistina jossain teams-palaverissa, on hyvää aikaa tehdä jotain hyödyllistä. Teams auki toisella ruudulla ja toisessa pyöritetään sitten hyötyhommia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla toi holtiton softien määrä johtuu yleensä multi-taskaamisesta. Samaan aikaan voi olla kolme erillistä hommaa menossa, kun joko odotellaan tietoja 3. osapuolilta tai muuten vaan ei pysty tekemään kaikkea kerralla. Pitää olla auki Exceliä, Visiota, Puttyä (ainakin kaksi kerralla), sisäisiä järjestelmiä 3-5 kpl, File exploreria ja vaikka mitä noiden kalenterien ja sähköpostien lisäksi. Niin ja Jatkoaika! Ja varsinkin silloin, kun on statistina jossain teams-palaverissa, on hyvää aikaa tehdä jotain hyödyllistä. Teams auki toisella ruudulla ja toisessa pyöritetään sitten hyötyhommia.
Kuulostaa tutulta. Aika utopistinen ajatus, että voisi keskittyä koko päivän ajan samoihin hommiin ja samat ikkunat voisivat olla esillä samaan aikaan pienemmissä ikkunoissa yhdellä näytöllä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma viisisenttiseni monitorimääräkeskusteluun:

Minun uusi duuni tulee olemaan sellaista, että minun pitää samanaikaisesti tuottaa tekstiä ja kahlata läpi pdf-muodossa olevaa materiaalia. Tähän materiaalin tutkailuun olen parhaaksi tavaksi havainnut nöytön, joka on käännetty pystyyn. Siihen mahtuu paljon tekstiä A4-muodossa. Tykkään myös kirjoittaa niin, että minulla on kaksi sivua rinnakain näkyvissä, koska oman tuotoksen kokonaisuus on jotenkin paremmin hallussa siten.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Oma viisisenttiseni monitorimääräkeskusteluun:

Minun uusi duuni tulee olemaan sellaista, että minun pitää samanaikaisesti tuottaa tekstiä ja kahlata läpi pdf-muodossa olevaa materiaalia. Tähän materiaalin tutkailuun olen parhaaksi tavaksi havainnut nöytön, joka on käännetty pystyyn. Siihen mahtuu paljon tekstiä A4-muodossa. Tykkään myös kirjoittaa niin, että minulla on kaksi sivua rinnakain näkyvissä, koska oman tuotoksen kokonaisuus on jotenkin paremmin hallussa siten.
Mainitsemani näytöt pystyy kääntämään pystyynkin
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenkä kirjaimen päälle saa semmoisen v -näköisen väkäsen?
Riippuu laitteesta/ohjelmasta millä sen haluat tehdä ja vielä mihin haluat sen tehdä. Esim. tässä macissa kun painan pitkään s-kirjainta niin voin valita millainen s syntyy:

š ß ś

Android näppiksessä on vastaava ominaisuus myös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös