Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 844 122
  • 19 172

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kun 600 megaa sekunnissa ei riitä…
920 megaa on yli 50% lisää nopeutta. Ja minulla on omat syyni miksi haluan täyden tehon irti myös langattomasti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
920 megaa on yli 50% lisää nopeutta. Ja minulla on omat syyni miksi haluan täyden tehon irti myös langattomasti.
Ei, se ei ole 50% lisää nopeutta. Se on ehkä lisää kaistaa, mutta se ei ole synonyymi nopeudelle. Käytännössä ei mitään vaikutusta käyttökokemukselle, paitsi ehkä nopeustestiä tuijotellessa. Toki voit valaista tarkemmin ja saada minut vaihtamaan mielipidettäni asiassa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Toki voit valaista tarkemmin ja saada minut vaihtamaan mielipidettäni asiassa.
Jos lataan esim. 10 gigan tiedoston koneelle, niin se tapahtuu 30% nopeammin (toki edellyttäen että "noutopaikan" kaistaleveys kykenee siihen), eix vaan?

Toki normilatauksissa ja koneen päivittäisessä käytössä se on yksi hailee onko langaton kaistaleveys 600 vai 900 MB, mutta, kuten kirjoitin, niin haluan täyden tehon irti omasta kokonaisuudesta, jos se kerran on mahdollista saada rahalla.

Olen sen verran pitkälle päässyt omissa etsinnöissä, että olen löytänyt mahdollisen korvaavan HP:n Wifi-kortin, joka pitäisi toimia omalla koneella, hintaa reilu sata euroa ostopaikasta riippuen (hp wlan intel 22260ngw-ax). Kunhan saan vielä muutamalta käyttäjältä vastauksia kysymyksiin HP:n kansainväliseltä foorumilta, niin uskallan todennäköisesti laittaa tilaukseen.

Sitä 1000M:n liittymää tarvitsen ihan noin muutenkin, kun on neljä (nuorta aikuista) lasta + minä itse, ja käytössä on yhteensä viisi telkkaria, viisi tietokonetta, viisi kännykkää jotka ovat iltaisin/viikonloppusin enemmän tai vähemmän kaikki käytössä yhtä aikaa 8K/4K/2K striimaukseen , online-pelaamiseen, sekä PS5 että tietokoneella jne.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@stairox Mitäs muu perhe tykkää, kun tykität koko gigan täyteen sitä 10 GB tiedostoa ladatessasi?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
@stairox Mitäs muu perhe tykkää, kun tykität koko gigan täyteen sitä 10 GB tiedostoa ladatessasi?
Että sä aina jaksat jankata kaikesta. Olen eronnut ja lapset on minulla joka toinen viikonloppu. Silloin saan tykittää rauhassa jos tekee mieli.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Että sä aina jaksat jankata kaikesta. Olen eronnut ja lapset on minulla joka toinen viikonloppu. Silloin saan tykittää rauhassa jos tekee mieli.
En mä jankkaa. Huvitti vain, että koko tonni pitää saada omalle läppärille, vaikka samaa kaistaa pitäisi riittää muillekin. Saa sitä nyt hiukan naljailla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ajattelin hankkia ulkoisen näytönohjaimen läppäriini, jonka ajattelin olevan sinällään yksinkertainen juttu. Kuitenkin paljastui että niissä telakoissa tuppaa olemaan Thunderbolt liitäntä ja minun läppärissäni ei sellaista ole, mutta USB-C löytyy ja USB 3.2 paikkoja kanssa. Noh laitoin valmistajallekin viestiä siitä miten homma toimii, jos vaikka vastaisivat joskus. Ei ihan hirveästi kiinnostaisi laittaa isoa kasaa rahaa kiinni tuohon, jos homma ei toimikaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Löytyiskö jeesiä. Oli Xbox kiinni 32" telkkarissa tossa ku oli matkassa mukana. Normaalisti kiinni 55". Nyt ku laittoi takas 55" niin kuva on about 14" kokoinen keskellä ruutua.
Jollain telkkarin asetuksilla saa isommaksi mutta kuva ei silti ole koko ruudun kokoinen vaan alas ja ylös jää kapea raita ja kuva on rakeinen...
Testasin toisessa samanlaisessa 55" telkkarissa kuin oma,niin tekee saman.
Mitä vittua, oikeasti. Eikös sen automaattisesti pitäisi säätää se kuvan koko telkkarin mukaan?
Ekan kerran ku laitto 32" kiinni, niin kuva oli vähän "iso" mutta ei haitannut pelaamista
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Niilo Tuossa on tainnut käydä niin, että alunperin Xboxin ollessa kiinni tuossa 55" telkkarissa kuvan koko oli UHD eli 4k (3840 x 2160).

Kun se kytkettiin 32" telkkariin, joka ei ole UHD vaan HD (1920 x 1080). Nyt tuo säätö on jäänyt Xboxin päälle, josta joutuu tuo pieni kuva ruudulla.

UHD telkkariin kun mahtuu noita HD ruutuja 4kpl.

Eli kaiva xboxin asetuksista resoluution säätö ja laita se tuohon 3840 x 2160 asentoon.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Mikäköhän nyt mättää?
Mulla on etätyökoneena vanha HP:n läppäri. Käyttöjärjestelmänä Windows 8.1.
Duunipaikan serveriin yhteyden saamiseksi pitää käyttää FortiClient VPN:ää. Se estää kuitenkin monille mm. sosiaalisen median saiteille pääsyn, joten toisinaan kytken sen pois päältä, jotta pääsen lukemaan esim. Valavuori-ketjun twiittejä.
Eilen katkaisin FortiClient-yhteyden ja sen jälkeen en ole päässyt yhdellekään nettisivulle ilman tuota yhteyttä.
Normiyhteydellä tulee seuraava virheilmoitus: DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG
Onko FortiClient muuttanut jotain asetuksia ja miten saan palautettua alkuperäiset asetukset?
 
Uudenkarhea pakettipelikone ja pelatessa uudempia pelejä prosessorin lämpötila näyttää 75-81c. Onko normaalia nykypalikoilla vai jotain pielessä? Aika hurjan kuumalta tuntuu. Todettu käyttämällä koneen mukana tullutta sense ohjelmaa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Uudenkarhea pakettipelikone ja pelatessa uudempia pelejä prosessorin lämpötila näyttää 75-81c. Onko normaalia nykypalikoilla vai jotain pielessä? Aika hurjan kuumalta tuntuu. Todettu käyttämällä koneen mukana tullutta sense ohjelmaa.

Osaatko sanoa onko kyseessä jatkuva lämpötila pelatessa vai onko tuo ylin piikki? 80 astetta on kyllä korkeahko, mutta ei vielä lähelläkään lämpötilaa missä prosessorille aiheutuu vaurioita. Kyseenalaistaisin myös kaikki valmistajien omat ohjelmat. Tahtovat olla kiireesti koodattuja bugikasoja järjestäen.

Lataa vaikka vielä sellainen ilmaisohjelma kuin HWMonitor tai HWInfo saadaksesi vähän luotettavampaa dataa noista lämpötiloista. Jos edelleen korkeat, tai mikäli 80 astetta vaivaa niin aina voit laittaa koneeseen jälkiasennettuna jykevämmän jäähdyttimen.
 
Osaatko sanoa onko kyseessä jatkuva lämpötila pelatessa vai onko tuo ylin piikki? 80 astetta on kyllä korkeahko, mutta ei vielä lähelläkään lämpötilaa missä prosessorille aiheutuu vaurioita. Kyseenalaistaisin myös kaikki valmistajien omat ohjelmat. Tahtovat olla kiireesti koodattuja bugikasoja järjestäen.

Lataa vaikka vielä sellainen ilmaisohjelma kuin HWMonitor tai HWInfo saadaksesi vähän luotettavampaa dataa noista lämpötiloista. Jos edelleen korkeat, tai mikäli 80 astetta vaivaa niin aina voit laittaa koneeseen jälkiasennettuna jykevämmän jäähdyttimen.
Samoja lukuja näyttää HWMonitor ohjelmalla. Maximit 82c pelin ollessa käynnissä tällä hetkellä mitä seurailen.

Samaisesta sens ohjelmasta löytyi "pelimoodi" jolloin tuulettimet huutaa kyllä jopa kuulokkeiden läpi, lämmöt tippui 10 astetta. GPU 69-72 ollut kokoajan.

Täytyy vielä kattoa paljonko antaa selainkäytössä lämpöjä. Mutta hyvä tietää ettei ole vielä liian korkealla.

Tiesin kyllä jo ostaessa ettei valmispaketti ehkä se järkevin ratkaisu mutta kun ei jaksa enää kasailla näitä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Samoja lukuja näyttää HWMonitor ohjelmalla. Maximit 82c pelin ollessa käynnissä tällä hetkellä mitä seurailen.

Samaisesta sens ohjelmasta löytyi "pelimoodi" jolloin tuulettimet huutaa kyllä jopa kuulokkeiden läpi, lämmöt tippui 10 astetta. GPU 69-72 ollut kokoajan.

Täytyy vielä kattoa paljonko antaa selainkäytössä lämpöjä. Mutta hyvä tietää ettei ole vielä liian korkealla.

Tiesin kyllä jo ostaessa ettei valmispaketti ehkä se järkevin ratkaisu mutta kun ei jaksa enää kasailla näitä.

Pakettikone on helppo ratkaisu eikä aina välttämättä huonokaan. Tahtoo vaan olla, että niissä on valmistajan katteen parantamiseksi säästetty rankasti joissakin keskeisissä komponenteissa. Esimerkiksi juurikin prosessorijäähdytin voi olla kevyempi ratkaisu. Usein nämä ovat kuitenkin prosessorivalmistajan omia perusjäähyjä, joiden riittävyys on prosessorivalmistajan toimesta testattu ja todettu riittäväksi. Joskus toki asennus on voinut jäädä puutteelliseksi, mikä voi nostaa lämpötiloja. En kuitenkaan ensimmäisenä lähtisi nyt sitä vaihtoehtoa epäilemään. Kevyt ravistelu jäähystä kertoo onko hyvin kiinni.

Ilmanvaihto vaikuttaisi ainakin olevan kunnossa, jos täydellä tuuletinteholla laskee lämpötila noinkin paljon. Niistä syntyvä melu ei toki ole kiva juttu, mutta voit itse BIOSissa säätää tuulettimien lämpökäyriä ja etsiä siten tasapainoisin melu-lämpötilasuhde.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uudenkarhea pakettipelikone ja pelatessa uudempia pelejä prosessorin lämpötila näyttää 75-81c. Onko normaalia nykypalikoilla vai jotain pielessä? Aika hurjan kuumalta tuntuu. Todettu käyttämällä koneen mukana tullutta sense ohjelmaa.
Näissä olisi aina hyvä kertoa mistä prosessorista on kyse, koska "normaalit" lämpötilat vaihtelevat eri komponenttien välillä todella suuresti.

Mutta prossuista kun puhutaan, niin totuus on, että ne eivät kyllä hajoa liian suureen lämpötilaan. Jos lämmöt nousevat oikeasti liian suuriksi, niin prossun toiminta voi hidastua tai kone sammua, mutta hajoaminen on äärimmäisen harvinaista.

Oikeasti liian suurien lämpöjen suurin haitta on yleensä se meteli, mitä koneen tuulettimet pitävät, kun yrittävät saada lämpöjä kuriin.

Tuo mainitsemasi lämpö vaikuttaa täysin normaalilta, jos koneessa on valmistajan oma prossujäähy käytössä. Mitään syytä huoleen ei siis pitäisi olla, jos miettii voiko jotain hajota. Jos meteli on häiritsevän kovaa, niin sitten pitäisi lähteä jäähyä ja ehkä myös koko koneen koteloa vaihtamaan.

Yhtenä esimerkkinä todettakoon vielä, että mulla oli aikanaan käytössä näytönohjain, jonka normaali toimintalämpötila oli pelatessa yli 100 astetta. Sellaisissa lämmöissä se sitten aina pyörikin, usein jopa 110-115 tuntumassa. Omassa käytössä se oli noin kolme vuotta, jonka jälkeen oli vuosikausia kaverilla käytössä, eikä koskaan esiintynyt mitään ongelmia. Tämä siis esimerkki siitä, että pelkkä lämpötila ei suoraan kerro mitään, kun joskus komponentit on suunniteltu toimimaan korkeissa lämpötiloissa.
 
Näissä olisi aina hyvä kertoa mistä prosessorista on kyse, koska "normaalit" lämpötilat vaihtelevat eri komponenttien välillä todella suuresti.

Mutta prossuista kun puhutaan, niin totuus on, että ne eivät kyllä hajoa liian suureen lämpötilaan. Jos lämmöt nousevat oikeasti liian suuriksi, niin prossun toiminta voi hidastua tai kone sammua, mutta hajoaminen on äärimmäisen harvinaista.

Oikeasti liian suurien lämpöjen suurin haitta on yleensä se meteli, mitä koneen tuulettimet pitävät, kun yrittävät saada lämpöjä kuriin.

Tuo mainitsemasi lämpö vaikuttaa täysin normaalilta, jos koneessa on valmistajan oma prossujäähy käytössä. Mitään syytä huoleen ei siis pitäisi olla, jos miettii voiko jotain hajota. Jos meteli on häiritsevän kovaa, niin sitten pitäisi lähteä jäähyä ja ehkä myös koko koneen koteloa vaihtamaan.

Yhtenä esimerkkinä todettakoon vielä, että mulla oli aikanaan käytössä näytönohjain, jonka normaali toimintalämpötila oli pelatessa yli 100 astetta. Sellaisissa lämmöissä se sitten aina pyörikin, usein jopa 110-115 tuntumassa. Omassa käytössä se oli noin kolme vuotta, jonka jälkeen oli vuosikausia kaverilla käytössä, eikä koskaan esiintynyt mitään ongelmia. Tämä siis esimerkki siitä, että pelkkä lämpötila ei suoraan kerro mitään, kun joskus komponentit on suunniteltu toimimaan korkeissa lämpötiloissa.
  • NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 Gt
  • Intel® Core™ i7-11700F

Näillä mennään, -300e joku kampanja oli ni nappasin vikan kappaleen paikallisesta Powerista.

Hyvä tietää näistä lämmöistä ettei kannata niin huolestua. Sillon kun näitä itse rakenteli ja oli niin tarkka kaikesta en edes tämmöisiä lukemia ole nähnyt.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Ongelma:

- Läppärissäni on tuki ainoastaan 2,4 GHz Wifille
- Yhdistän langattomat kuulokkeet läppäriin Bluetoothilla
- Lopputulos on, että Wifi menee täysin tukkoon eikä netin käyttö käytännössä onnistu lainkaan

Pikaisesti luin jostain, että tämä ei ole tavaton ongelma ja kännykässä ratkaisin ongelman siirtymällä käyttämään 5 GHz taajuutta Wifissä joka ratkaisi ongelman. Mutta mitenkäs tämä ratkaistaan läppärillä, joka ei tuota 5 GHz tue? Onko ainoa vaihtoehto laittaa läppäri piuhan päähän, joka ei käytännössä kuitenkaan ole minulle vaihtoehto...
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Ongelma:

- Läppärissäni on tuki ainoastaan 2,4 GHz Wifille
- Yhdistän langattomat kuulokkeet läppäriin Bluetoothilla
- Lopputulos on, että Wifi menee täysin tukkoon eikä netin käyttö käytännössä onnistu lainkaan

Pikaisesti luin jostain, että tämä ei ole tavaton ongelma ja kännykässä ratkaisin ongelman siirtymällä käyttämään 5 GHz taajuutta Wifissä joka ratkaisi ongelman. Mutta mitenkäs tämä ratkaistaan läppärillä, joka ei tuota 5 GHz tue? Onko ainoa vaihtoehto laittaa läppäri piuhan päähän, joka ei käytännössä kuitenkaan ole minulle vaihtoehto...
Homma USB Wlan kortti, esim ASUS USB-AC51 Dual-band -WiFi-adapteri 24,90
 

Etelärinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pieni mutta tosi ärsyttävä ongelma. Minulla on Win10 ja käyn kuvia läpi Windowsin mukana tulevalla Microsoft Photolla eli selaan kuvia ja deletoin turhat. Aina kun olen poistanut muutaman kuvan, niin yhtäkkiä kuvia ei pysty enää poistamaan. Deletestä ei tapahdu mitään eikä myöskään roskakorin kuvasta. Kun laitan ohjelman kiinni ja avaan uudestaan, niin kaikki taas toimii.

Olen kokeillut korjata ohjelman ja resetoida, mutta ongelma palaa taas kohta uudestaan. Mikä ihme tuon voi aiheuttaa?

Tuleeko muuten kenelläkään mieleen mitään muuta ohjelmaa jolla olisi näppärä selata kuvia ja poistaa turhia?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuleeko muuten kenelläkään mieleen mitään muuta ohjelmaa jolla olisi näppärä selata kuvia ja poistaa turhia?

IrfanView - Official Homepage - One of the Most Popular Viewers Worldwide - tätä aikoinaan itse paljon suosittelin, Win11:ssä valokuvat softa on tarpeeksi hyvä niin en enää käytä.

Image Viewer | Photo Viewer | Image Resize | XnView - Löytyy mm Ninite-palvelusta niin ei varmaan ihan täysin sukka ole? Ei omaa kokemusta tästä softasta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jostain syystä Instagram ei näyttäydy kunnolla. Pääsen kyllä kirjautumaan sisälle, mutta fiidin ensimmäistä kuvaa ei näy, yhtäkään kommenttia ei voi kirjoittaa, storyja ei pysty katsomaan ja lisäksi en saa omaa profiiliani näkyviin. Mitvit?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jostain syystä Instagram ei näyttäydy kunnolla. Pääsen kyllä kirjautumaan sisälle, mutta fiidin ensimmäistä kuvaa ei näy, yhtäkään kommenttia ei voi kirjoittaa, storyja ei pysty katsomaan ja lisäksi en saa omaa profiiliani näkyviin. Mitvit?
Kannattaa aina kertoa ongelmasta tarkemmin, jos haluaa apuja. Nyt jäi täysin epäselväksi, että millä laitteella yrität Instaa käyttää, oletko kokeillut useammalla laitteella, onko selainversiota kokeiltu jne?

Jos kyse on esimerkiksi jonkun puhelimen sovelluksesta, niin sen päivittäminen voi auttaa. Jos päivittäminen ei auta, niin poistaminen ja uudelleen asentaminen voi auttaa.

Mainitsemasi ongelmat liittyvät yleensä puhelimien sovelluksiin, mutta jos samaa ilmenee myös selaimella, niin sitten menee erikoisemmaksi. Eri selaintakin kannattaa kokeilla, jos näin on.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kannattaa aina kertoa ongelmasta tarkemmin, jos haluaa apuja. Nyt jäi täysin epäselväksi, että millä laitteella yrität Instaa käyttää, oletko kokeillut useammalla laitteella, onko selainversiota kokeiltu jne?

Jos kyse on esimerkiksi jonkun puhelimen sovelluksesta, niin sen päivittäminen voi auttaa. Jos päivittäminen ei auta, niin poistaminen ja uudelleen asentaminen voi auttaa.

Mainitsemasi ongelmat liittyvät yleensä puhelimien sovelluksiin, mutta jos samaa ilmenee myös selaimella, niin sitten menee erikoisemmaksi. Eri selaintakin kannattaa kokeilla, jos näin on.
Käytössä on Mozilla Firefoxin uusin versio, käytän iMacia (jossa Monterey käyttöjärjestelmänä), olen kokeillut samanlaisella lopputuloksella Safaria (sekin ilmeisesti uusin versio). Hetkittäin Instagram tulee näkyviin ja pystyn selaamaan ja käyttämään sitä, mutta sitten päivitettyäni näkymän, palataan lähtötilanteeseen. Tätä on nyt jatkunut parin päivän verran.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös