Johan on ongelma - radeonin ajurit eivät meinaa asentua.
Eli, eilen hankin uuden näytön ja asensin sen, kaikki toimi mainiosti. Sitten lähdin seikkailemaan ATin ohjelmistoon sillä vanhat, supervanhalle näytölle erikoissäädetyt gammat yms oli huonot tälle uudelle näytölle. Naksautin myös johonkin Overdrive ikkunaan mistä ajattelin, että tuskinpa tämä nyt ainakaan näytönohjainta rikkoo.
Lähdin hakemaan veljeäni rautatieasemalta ja kun palasin koneen ääreen takaisin ja aktivoin ruudun unitilasta, huomasin näytölle ilmestyneen mitä ilmeisesti kutsutaan artefakteiksi. Grafiikkavirheitä mm. taustakuvassa sekä Vistan namiskoissa ja palkeissa. Painoin välittömästi discard-nappulaa, peruutin tieni ulos ohjainohjelmistosta mutta virheet eivät kadonneet. Painoin myös default values namiskaa, mikä ei sekään auttanut. Viimeisenä kostotoimenpiteenä käynnistin tietokoneen uudestaan, mutta Vista ei käynnistynyt edes siihen pisteeseen kun windows logo lävähtää ruudulle. Itse asiassa veikkaisin, että se naksauttaa käynnistyksen uusiksi juuri tässä vaiheessa.
Ei tässä hätiä mitiä, vikasietotilaan ja ajurit puhtaaksi jne, ajattelin. Sen verran nörtin vikaa mussakin, että tällaiset tilanteet hoituu pienellä vaivannäöllä.
No, tässä ollaan nyt yhteensä varmaan noin 18 tuntia puhdasta tehokasta työaikaa tuhlattu eilisestä iltapäivästä lähtien, jotta saisin catalystit asentumaan. Olen puhdistanut ajurit Drivercleanerilla, poistanut atin oksat rekisteristä, lopulta jopa asentanut Vistan uudelleen, enkä siltikään saa ajureita asentumaan. Näytönohjain kuitenkin toistaa VGA-ajureilla 1400*1050 kuvan ruudulle.
Olin jo valmis aamulla ostamaan uuden näytönohjaimen kunnes tajusin, että sen takia kun joku jeesustelija haluaa tänään viettää pyhää päiväänsä, normaalit ihmiset eivät saa käyttää yhteiskunnan peruspalveluja.
Eli: olen putsannut ajurit, putsannut windows installerin, asentanut uudelleen vistan, asentanut uudelleen ajurit, putsannut uudelleen ajurit, putsannut kaiken. Mikä neuvoksi?
Vista käynnistyy jos radeonin ajurit eivät ole asennettuina. Jos ne ovat, käynnistys pysähtyy puoleenväliin, kun vistan splash-ruutu pitäisi tulla näytölle.