Ajattelin ettei tartte tähän ketjuun kirjoittaa bändiasioista mutta on ilmeisesti pakko...
Eli, case menee näin: Julkaistiin bändin kanssa levy 2020 alussa. Tilasin sitten fyysisiä levyjä myytäväksi ja samalla tilattiin paitoja myös myytäväksi. Muilla bändin jäsenillä ei ollut oikeastaan yhtään rahaa, joten meikäläinen maksoi sitten omistaan tämän 855 euroa. Kuitit näistä maksuista löytyy.
Noh, sitten tuli korona ja maailma hiipui ja levyt ja paidat jäivät pitkälti myymättä. Sitten lähti bändistä keulakuva pois. Paidat ja levyt ovatkin nyt olleet meikäläisen varastossa odottamassa mitä tapahtuu. Nyt sitten viimein meikäläisen ja rumpalin tiet erkanivat ja alkoi riitely. Rumpali halusi heti alun alkaen hoitaa raha-asioita koska "hänellä on käyttämätön tili" ja "avovaimo on kirjanpitäjä", joten muu porukka luotti häneen.
Bändin tilillä oli vuoden 22 alun tietämissä vajaa 1000€ rahaa, koska saatiin kaupungilta avustusta. Sen jälkeen tililtä on lähtenyt muutamia maksuja pois mm. bändiin jääneiden kolmen henkilön (minä, rumpali ja kitaristi) hankkima äänikortti tarpeineen (olisi kai pitänyt maksaa erikseen kun ei oikein voi neljän ihmisen bändin rahoista ostaa eri porukalle omaa) ja mielestäni täysin turha kotisivujen suoraveloitus, mikä "piti ottaa pois, mutta unohtui".
Sain nyt sitten pari kuukautta sitten 600€ noista maksamistani rahoista pois kun oikein tinkasin. Tällöin normaalin matematiikan mukaan bändin tili jäi minulle 255€ velkaa. Tämän jälkeen minulle ilmoitettiin että tililtä on mennyt erinäisiä kuluja niin että minulle annettiin 30€ rahaa, eli edelleen matematiikkani mukaan minulle jäi 225€ saamatta. Bändin myymättä jääneet paidat ja levyt olivat minulla, mutta olen jakanut niistä jo neljänneksen rumpalille ja kitaristille sekä eronneelle laulajalle ovat omat neljänneksensä jo pusseissa odottamassa vientiä (haluan toimittaa ne itse ilman välikäsiä ettei tule mitään syytöksiä siitä etten toimittaisi niitä).
Rumpali kuitenkin sanoo että olen jo saanut enemmän mitä minulle edes kuuluisi koska minulla on edelleen noiden kahden jäsenen omaisuutta, vaikka ne ovat jo valmiina toimitettavaksi pois (eivät rumpalin mukaan halua niitä, mutta minulle on varmasti ihan sama mitä tekevät niillä kun eiväthän ne ole minun vaan heidän). Hän on laskenut noiden paitojen ja levyjen hankinta-arvolla että koska minulla on 75% minulla on enemmän kuin bändi on minulle velkaa, mutta minähän en virallisesti omista kuin 25% noista. Eikä kai se nyt voi mennä niin että jos minä maksan kaikki paidat ja levyt niin eivät muut voi ottaa tuosta noin vaan omia neljänneksiään ennenkuin minulle on korvattu täysin hankintahinta. Eli periaatteessa annan jopa omistani noita pois jos jaan niitä muille ennenkuin koko 235€ on korvattu minulle.
Koitin ehdottaa että jospa bändille ostettu äänikortti myytäisiin (kun sitä ei oikeasti tarvitse kuin tämä rumpali) ja minä saisin siitä saatavat rahat (~100€) mutta eipä sekään kelvannut ja nyt se oli vielä kadonnut treenikseltä vaikka se on bändin yhteisillä rahoilla ostettu eli neljäsosa on ihan kiistatta minun.
Tässä ei niinkään ole kyse rahasta vaan periaatteesta. Tuo rumpali on koittanut kyykyttää minua useamman vuoden ja vasta käydessäni esimiestyöhön liittyvää koulutusta eettisistä säännöistä hokasin että tuollainen toimintahan mitä hän on harrastanut on täysin epäeettistä ainakin meikäläisen työpaikan antaman koulutuksen mukaan. Sopii varsin moneen kiusaamisen alakohtaan.
Onko minulla mitään mahdollisuutta saada omiani pois tai edes jotain rahasummaa? Vai menetänkö nyt rahani ja saan tarpeettomia paitoja joiden myyminen on käytännössä mahdotonta kun kysyntää niille ei ole bändin levittyä käsiin.
Ja vituttaa ihan oikeasti että bänditouhut on välillä tämmöistä säätöä. Toinen kerta jo kun tähän ketjuun on niiden tiimoilta asiaa (edellinen tosin sovittiin ihan reilusti).