Löytyykö lakimiehiä?

  • 150 518
  • 868

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Kaikkiookoo

Oliko sulla vuokran-antajanvakuutusta? Esim. Ifillä sisältyy laajaan vuokran-antajanvakuutukseen palo/vesivahinkojen johdosta aiheutuva vuokrien menetys. Vuokranantajan vakuutus | Varaudu tahallisiinkin vahinkoihin | If

”Saat korvauksen menetetystä vuokratulosta, jos vuokralainen ei pysty asumaan asunnossa vahingon jälkeen. Maksamme korvausta niin kauan kun asuntoa korjataan ja asunto on asumiskelvoton. Maksamme korvausta jopa 12 kk ajalta. Vahingon omavastuu on 50 % yhden kuukauden vuokrasta.”

Tästä on lähipiirissä kokemusta kun sijoitusasunnossa sattui vesivahinko.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Oliko sulla vuokran-antajanvakuutusta? Esim. Ifillä sisältyy laajaan vuokran-antajanvakuutukseen palo/vesivahinkojen johdosta aiheutuva vuokrien menetys
Tuolla ehdoissa lukee myös: "Vuokratulon keskeytysturva korvaa menetettyä vuokratuloa, kun sijoitusasuntoon on tapahtunut vakuutusehtojen mukaan korvattava vahinko." Tässä tapauksessa ei ole korvattava vahinko, koska vesieristeen puutteellisuus on syyllinen vahinkoon.
 

Kaikkiookoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei ole vuokranantajan vakuutusta.
Vuokrasin naapurin tyhjillään olevan asunnon saneerauksen ajaksi tilapäisasunnoksi.
Yritän laittaa verovähennyksiin, sitten näkee hyväksyvätkö.
Mennään positiivisuuden kautta ja ollaan tyytyväisiä, kun saa uudistetun kylppärin ja uudet lautalattiat.
Asunnon hinta noussut kovasti, vaikka vuokratuotto ei päätä huimaakaan, mutta onhan se sellaista pakkosäästämistä lainan lyhennyksen muodossa.
Myyntiin muutaman vuoden sisään Ja silloin siisti kylppäri & lattiat voi maksaa menetetyt vuokratulot takaisin.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yritän laittaa verovähennyksiin, sitten näkee hyväksyvätkö.

Kannattaa asiaa hieman tiedustella verottajalta ennen vähennyksen tekemistä. Taitaa perusteettomien vähennysten hakemisesta nykyään seurata automaattinen kahden pinnan veronkorotus.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannattaa asiaa hieman tiedustella verottajalta ennen vähennyksen tekemistä. Taitaa perusteettomien vähennysten hakemisesta nykyään seurata automaattinen kahden pinnan veronkorotus.
Yrityksille taitaa nuo ennakkopäätökset maksaa pari tonnia, yksityisten osalta ei ole käsitystä mutta tuskin ilmaiseksi virallisia lappuja kirjottelevat.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yrityksille taitaa nuo ennakkopäätökset maksaa pari tonnia, yksityisten osalta ei ole käsitystä mutta tuskin ilmaiseksi virallisia lappuja kirjottelevat.

Eivät kirjoita, mutta yleisneuvontaa antavat ihan kun vain kysäisee. Uskon, että kyse on kuitenkin suht yleisestä tilanteesta eikä ennakkoratkaisuasia.
 

Forest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Forest, Bruins
Eivät kirjoita, mutta yleisneuvontaa antavat ihan kun vain kysäisee. Uskon, että kyse on kuitenkin suht yleisestä tilanteesta eikä ennakkoratkaisuasia.
Se riski vaan on näissä "yleisneuvoissa " on, että eivät ota (verottaja) vastuu siitä, mitä siellä joku virkailija on neuvonut puhelimessa tai chatissa. Sitä kun ei sitten voi mitenkään todentaa,mitä puhelimessa on keskusteltu ja millä taustatiedoilla.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se riski vaan on näissä "yleisneuvoissa " on, että eivät ota (verottaja) vastuu siitä, mitä siellä joku virkailija on neuvonut puhelimessa tai chatissa. Sitä kun ei sitten voi mitenkään todentaa,mitä puhelimessa on keskusteltu ja millä taustatiedoilla.
Omaverossa voinee kysäistä kirjallisesti, mutta olet kyllä oikeassa.

Pointtini tosiaan oli, että epävarmoilla vähennyksillä pelaamisessa on veronkorotuksen riski. Jos sen haluaa ottaa, niin ei muuta kuin vamos vain tekemään vähennyksiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omaverossa voinee kysäistä kirjallisesti, mutta olet kyllä oikeassa.

Omaverossa on viestipalvelu, ja lupaavat vastauksen viiden arkipäivän sisällä. Ihan aina eivät ole tuohon pystyneet, mutta melko nopeasti sieltä on tullut vastauksia. Hyvin toimii. Käytän itsekin sitä aina. Toki joskus saattavat myös soittaa viestin tiimoilta, jolloin kirjallista vastausta ei saa, mutta jää ainakin jälki siitä, että on asiaa kysynyt.

Itse olen tuota kautta kysynyt mm. tiedoistani puuttuneesta asunto-osakkeesta (kiinteistönvälittäjä ei ollut tehnyt ilmoitusta), vuokranantajan vähennyksistä, asunnon verovapaasta myynnistä (tai sen korjaamisesta veroilmoitukseen) sekä nyt hiljattain lahjaveroilmoituksen täytöstä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sen verran vielä yllä olevaan teemaan liittyen. Jos toimit saamasi neuvonnan perusteella, niin kysymys on luottamuksensuojasta. Se, että verovirkailija on antanut kysymykseen vastauksen ja sen mukaan toimitaan ei vielä tee autuaaksi:

Verotusmenettelystä annetun lain (VML) 26.2 §:n mukaan jos asia on tulkinnanvarainen tai epäselvä ja jos verovelvollinen on toiminut vilpittömässä mielessä viranomaisen noudattaman käytännön tai ohjeiden mukaisesti, on asia ratkaistava tältä osin verovelvollisen eduksi, jos ei erityisistä syistä muuta johdu.

Jos siis verottajan neuvonta sanoo vaikka,, että sakot ovat vähennettäviä menoja yhtiön verotuksessa, niin luottamuksensuojaa ei ole tulemassa.

Keskustelun käynnistäneeseen vähennykseen liittyen minä en osaa vastata. Uskoisin kuitenkin tällaisesta tilanteesta kertyneen verottajalle käytäntöä ja oikean vastauksen löytyvän ilman ennakoratkaisua.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huomasinpa juuri, että yritys, jonka tiloihin jätin omaisuuttani korjattavaksi elokuussa on saanut lokakuussa velkomustuomion ja ajettu konkurssiin muutama päivä sitten. Sähköpostit minulla on todisteena omaisuuteni jätöstä, jorjaus piti suorittaa vailla kiirettä talven aikana, pari kertaa toki perään kyselin. Ajattelin olla yhteydessä ensin konkurssin tehneen yrityksen edustajaan tiedustellakseni mikä omaisuuteni sijainti ja tila on. Ja tarvittaessa tämän jälkeen pesän hoitajaan. Vittumaisinta tietysti, mikäli ovat hävittäneet minun omaisuuteni, jonka jälkeen vaihtoehtona lienee rikosilmoitus?

Vai millaisilla askelmerkeillä suosittelette?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Huomasinpa juuri, että yritys, jonka tiloihin jätin omaisuuttani korjattavaksi elokuussa on saanut lokakuussa velkomustuomion ja ajettu konkurssiin muutama päivä sitten. Sähköpostit minulla on todisteena omaisuuteni jätöstä, jorjaus piti suorittaa vailla kiirettä talven aikana, pari kertaa toki perään kyselin. Ajattelin olla yhteydessä ensin konkurssin tehneen yrityksen edustajaan tiedustellakseni mikä omaisuuteni sijainti ja tila on. Ja tarvittaessa tämän jälkeen pesän hoitajaan. Vittumaisinta tietysti, mikäli ovat hävittäneet minun omaisuuteni, jonka jälkeen vaihtoehtona lienee rikosilmoitus?

Vai millaisilla askelmerkeillä suosittelette?

Itse riippuen tavaran reaaliarvosta miettisin että mikä olisi järkevin.

Jos löytyy kaikki dokumentit ym että k.o juttu on sun ja se vielä jossain yrityksen tiloissa niin pesänhoitaja lienee ensimmäinen kohde.

Jos ei tuota onnistumista ja käy ilmi että ne on 'hukattu' niin sit rikosilmoitusta vaan mikäli intoa on.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia? Esim. Voinko minä ostaa maata halvalla?

Moraalisaarnat muualle kiitos.
 

Aapee79

Jäsen
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia? Esim. Voinko minä ostaa maata halvalla?

Moraalisaarnat muualle kiitos.
Ihan tosissaan kyselet täällä neuvoja, miten lakia voisi rikkoa "silleen ovelasti"?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia?
Miksi pitäisi olla?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia? Esim. Voinko minä ostaa maata halvalla?

Moraalisaarnat muualle kiitos.

Jos halvalla tarkoitat alihintaan velkojien vahingoksi, niin tuskin menee seurauksitta läpi.

Perinnöstä luopuminen tehokkaasti ottamatta perintöä vastaan kaiketi voi olla mahdollista. Silloin perintö menee suoraan lakisääteisen perimysjärjestyksen mukaan esim. mahdollisille rintaperillisille.

Jäämistöoikeus I kirjasta
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zen

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia? Esim. Voinko minä ostaa maata halvalla?

Moraalisaarnat muualle kiitos.
Tämä kysymys olisi sopinut paremmin aleksi valavuori -ketjuun.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia? Esim. Voinko minä ostaa maata halvalla?

Moraalisaarnat muualle kiitos.

Pakko myöntää etten tiedä miten velkajärjestely ottaa huomioon perinnönjaon, mutta selvittäisin mitä tapahtuu velkajärjestelyn suhteen jos perinnönjakoa viivytetään. Tämän siis jos perinnönjakoa on jollakin tavalla mahdollista viivyttää.

Muuten itse luopuisin perinnöstä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zen

Aapee79

Jäsen
Vaimoni on velkajärjestelyssä ja on saamassa kait perinnöksi pienen maapalan ja vähän rahaa. Onko tässä mitään mahdollisuuksia pelata ettei velkojat ota kaikkia? Esim. Voinko minä ostaa maata halvalla?

Moraalisaarnat muualle kiitos.
Mites @Moderaattorit kun tälläiset kyselyt ovat kerta ok, niin voiko täällä myös ruveta kyselemään esim. miten olisi helpoin pestä huumerahoja tai muita kivoja pikku juttuja. Tuleeko Jatkoajasta joku rikollisen toiminnan kohtaamispaikka, uusi silkkitie?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ajattelin ettei tartte tähän ketjuun kirjoittaa bändiasioista mutta on ilmeisesti pakko...

Eli, case menee näin: Julkaistiin bändin kanssa levy 2020 alussa. Tilasin sitten fyysisiä levyjä myytäväksi ja samalla tilattiin paitoja myös myytäväksi. Muilla bändin jäsenillä ei ollut oikeastaan yhtään rahaa, joten meikäläinen maksoi sitten omistaan tämän 855 euroa. Kuitit näistä maksuista löytyy.

Noh, sitten tuli korona ja maailma hiipui ja levyt ja paidat jäivät pitkälti myymättä. Sitten lähti bändistä keulakuva pois. Paidat ja levyt ovatkin nyt olleet meikäläisen varastossa odottamassa mitä tapahtuu. Nyt sitten viimein meikäläisen ja rumpalin tiet erkanivat ja alkoi riitely. Rumpali halusi heti alun alkaen hoitaa raha-asioita koska "hänellä on käyttämätön tili" ja "avovaimo on kirjanpitäjä", joten muu porukka luotti häneen.

Bändin tilillä oli vuoden 22 alun tietämissä vajaa 1000€ rahaa, koska saatiin kaupungilta avustusta. Sen jälkeen tililtä on lähtenyt muutamia maksuja pois mm. bändiin jääneiden kolmen henkilön (minä, rumpali ja kitaristi) hankkima äänikortti tarpeineen (olisi kai pitänyt maksaa erikseen kun ei oikein voi neljän ihmisen bändin rahoista ostaa eri porukalle omaa) ja mielestäni täysin turha kotisivujen suoraveloitus, mikä "piti ottaa pois, mutta unohtui".

Sain nyt sitten pari kuukautta sitten 600€ noista maksamistani rahoista pois kun oikein tinkasin. Tällöin normaalin matematiikan mukaan bändin tili jäi minulle 255€ velkaa. Tämän jälkeen minulle ilmoitettiin että tililtä on mennyt erinäisiä kuluja niin että minulle annettiin 30€ rahaa, eli edelleen matematiikkani mukaan minulle jäi 225€ saamatta. Bändin myymättä jääneet paidat ja levyt olivat minulla, mutta olen jakanut niistä jo neljänneksen rumpalille ja kitaristille sekä eronneelle laulajalle ovat omat neljänneksensä jo pusseissa odottamassa vientiä (haluan toimittaa ne itse ilman välikäsiä ettei tule mitään syytöksiä siitä etten toimittaisi niitä).

Rumpali kuitenkin sanoo että olen jo saanut enemmän mitä minulle edes kuuluisi koska minulla on edelleen noiden kahden jäsenen omaisuutta, vaikka ne ovat jo valmiina toimitettavaksi pois (eivät rumpalin mukaan halua niitä, mutta minulle on varmasti ihan sama mitä tekevät niillä kun eiväthän ne ole minun vaan heidän). Hän on laskenut noiden paitojen ja levyjen hankinta-arvolla että koska minulla on 75% minulla on enemmän kuin bändi on minulle velkaa, mutta minähän en virallisesti omista kuin 25% noista. Eikä kai se nyt voi mennä niin että jos minä maksan kaikki paidat ja levyt niin eivät muut voi ottaa tuosta noin vaan omia neljänneksiään ennenkuin minulle on korvattu täysin hankintahinta. Eli periaatteessa annan jopa omistani noita pois jos jaan niitä muille ennenkuin koko 235€ on korvattu minulle.

Koitin ehdottaa että jospa bändille ostettu äänikortti myytäisiin (kun sitä ei oikeasti tarvitse kuin tämä rumpali) ja minä saisin siitä saatavat rahat (~100€) mutta eipä sekään kelvannut ja nyt se oli vielä kadonnut treenikseltä vaikka se on bändin yhteisillä rahoilla ostettu eli neljäsosa on ihan kiistatta minun.

Tässä ei niinkään ole kyse rahasta vaan periaatteesta. Tuo rumpali on koittanut kyykyttää minua useamman vuoden ja vasta käydessäni esimiestyöhön liittyvää koulutusta eettisistä säännöistä hokasin että tuollainen toimintahan mitä hän on harrastanut on täysin epäeettistä ainakin meikäläisen työpaikan antaman koulutuksen mukaan. Sopii varsin moneen kiusaamisen alakohtaan.

Onko minulla mitään mahdollisuutta saada omiani pois tai edes jotain rahasummaa? Vai menetänkö nyt rahani ja saan tarpeettomia paitoja joiden myyminen on käytännössä mahdotonta kun kysyntää niille ei ole bändin levittyä käsiin.

Ja vituttaa ihan oikeasti että bänditouhut on välillä tämmöistä säätöä. Toinen kerta jo kun tähän ketjuun on niiden tiimoilta asiaa (edellinen tosin sovittiin ihan reilusti).
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä ei niinkään ole kyse rahasta vaan periaatteesta. Tuo rumpali on koittanut kyykyttää minua useamman vuoden ja vasta käydessäni esimiestyöhön liittyvää koulutusta eettisistä säännöistä hokasin että tuollainen toimintahan mitä hän on harrastanut on täysin epäeettistä ainakin meikäläisen työpaikan antaman koulutuksen mukaan. Sopii varsin moneen kiusaamisen alakohtaan.

Onko minulla mitään mahdollisuutta saada omiani pois tai edes jotain rahasummaa? Vai menetänkö nyt rahani ja saan tarpeettomia paitoja joiden myyminen on käytännössä mahdotonta kun kysyntää niille ei ole bändin levittyä käsiin.

Periaatteen takia riitely on yleisesti kaikkein turhinta riitelyä. Sanonta "parempi laiha sopu kuin lihava riita" pitää suurimmaksi osaksi paikkaansa. En ole lakimies, mutta en usko, että voit rahaa saada yhtään enempää. T-paidat voit korkeintaan saada, olethan sinä niistä maksanutkin.

Tässä näyttää nyt olevan kysymys todella pienestä summasta. Joo, on toki rahaa sekin, mutta jos oikein kunnolla aletaan riitelemään, rahaa palaa moninkertainen määrä ja sen lisäksi menee hermot, välit ja vapaa-aika sekä elämänlaatu kärsii, kun "joku iso asia on kesken". Tulee siis turhaa stressiä. Mä en henkilökohtaisesti lähtisi ikinä tappelemaan mistään parista sadasta, vaan ajattelisin niin, että ne on rahat on jo käytetty ja hengissä on selvitty. Elämässä sattuu kaikenlaisia takaiskuja, eikä kaikki asiat mene aina tasan. Ja melkein aina oppirahat on maksettava. Jos parilla sadalla selviää siitä, että tietää, ettei jatkossa toimi enää vastaavalla tavalla, ei se nyt kohtuuton kustannus ole.

Suosittelen, että annat olla ja menet eteenpäin. Kättä päälle ja toivotat hyvät jatkot, moikkaatte, kun tapaatte. Ehkä joskus elämässä tilanteen yläpuolelle nouseminen palkitaan. Ja jos ei, et laskenut kenenkään elämänlaatua periaatteen vuoksi riitelyllä. Eniten se vaikuttaisi nimittäin sinun omaan elämääsi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös