Sipulikeittosatsi lihapulliin, ei jatkoon. Sipuli ja muut makustimet omina itsenään, näin sanoisin minä.
Sipulikeitosta en tiedä, mutta voissa kuulotettu sipuli ja valkosipuli kuuluvat lihapulliin.
Sipulikeittosatsi lihapulliin, ei jatkoon. Sipuli ja muut makustimet omina itsenään, näin sanoisin minä.
Ei se välttämättä ole paras vaihtoehto mutta yksi nopeimmista ja tuttu kuvio jo kultaiselta kahdeksankymmentäluvulta, eli legendaarista Knorrin pussia sekaan ja ihan hyvää perussettiä tulee.Sipulikeittosatsi lihapulliin, ei jatkoon. Sipuli ja muut makustimet omina itsenään, näin sanoisin minä.
Mulla on hätävarana luomulihaliemikuutioita, ja olen aika tyytyväinen niihin. En muista valmistajaa enkä jaksa kömpiä keittiöön tsekkaamaan, mutta tuossa hetki sitten käytin niitä lihapullien keittämisessä ja siitä rakentelin kastikkeen sitten. Hyvvää tuli, kuten yleensä.Liemikuutioissa on se ongelma, että lihaliemi on aivan törkeän suolaista ja kasviskuutiossa selleri vie tajun ja aiheuttaa hallusinaatioita.
Ketkä salailevat, ketkä eivät. Olin kyllä aika varma, että viestini perässä ollut hymiö olisi antanut tarpeeksi vinkkiä. Ja kasvatankin pippeliä kertomalla avoimesti, että mun tarkkaan varjeltu salaisuuteni on Pirkan Chipotle-kastike. Arkena haluaa hyvää ja nopeasti. Tuo auttaa, jos on tekemässä jotain texmexiin vivahtavaakin.Tuo reseptien salailu ja varsinkin sen salaaminen, että käyttää puolivalmisteita, on aika koomista. Mitä se on keltään pois, mikäli hyvän reseptin jakaa tai kertoo jonkin oikean kikan. Pienimunaista puuhastelua, ellei kestä sitä, että joku toinenkin osaa valmistaa hyvää safkaa. Ja tämä siis yleisesti tuosta Leonin viestistä inspiroituneena, ei Leonille pelkästään.
Perunasoselaatikko
Tuosta tuli mieleen, että olen tehnyt ainakin parilla eri repsulla shepherd´s pieta eli brittien mukaelmaa perunasoselaatikosta. En ole saanut hyvää lopputulosta, vaikka olen hakenut hallista lampaan jauhelihaa ja tehnyt itse täydellisen muusin. Muusin rakenne muuttuu huonoon suuntaan uunissa. Ehkä ongelma on vain siinä, että en ymmärrä brittiruokaa (pl. fish & chips).
Mutta asiaan, tulisen ruuan valmistus on taitolaji eikä se sisällä Tabascoa. Tabasco on pöytämauste. Minulla ei ole mitään sen lisäämistä vastaan, jos sen mausta tykkää. Mutta jos verukkeena on rakkaus tuliseen ruokaan, näen punaista. Puhutaan kahdesta täysin eri asiasta.
Eiköhän tabascon tulisuus ole ihan tarpeeksi antamaan lihapullille hieman "syvyyttä".
... Anna kiehua hiljalleen ~5min, niin että kala on sopivasti kypsynyt. Tarkista suola.
Kala kypsyy ilman kiehuttamista, riittää kun laittaa kalat kattilaan kun nostaa sen tarjolle. Kiehuttamalla kala hajoaa pieneksi silpuksi keiton joukkoon. Tällainen tomaatti hässäkkä ei ole minun makuuni, kalan makua saa noiden mausteiden alta tosissaan etsiä.
Minä kyllä käytän tabascoa pöytämausteena, mutta en koskaan kotona. Lounasruokaloissa pistää hiukan jurnuttamaan, kun esim. chili con carnesta on joskus unohtunut ihan kaikki mausteet. Tabascolla tulee noissa tilanteissa hiukan jatkettua makua. Tarkoitus ei ole siis pakkomielteisesti tehdä kaikesta ruuasta tulista keinolla millä hyvänsä, vaan lisäillä sitä satunnaisesti sapuskoihin, joihin se sopii. Joskus lisäsin sitä kyllä omatekemään guacamoleen, kun jossain reseptissä niin neuvottiin. En kokenut sen parantavan jo valmiiksi erinomaista makua ollenkaan ja jätin yhteen kertaan. Mutta kuten edellä yritin painottaa, se tulisen ruuan tulisuus ei tule tabascosta. Ja siihen tarkoitukseen et itsekään sitä ilmeisesti käytä?Sentteriltä tulee tässä hyvä tiivistys miksi. Habataba kuuluu meidän keittiössä ns. salaisiin ainesosiin, joita käytetään yllättävänkin usein ruoan maustamiseen. Tarkoitus ei ole koskaan saada etikkaa tai tulisuutta esille, vaan muutama tippa tätä "ihmelientä" syventää ruoan makuja yllättävällä tavalla. Kikka opittu tunnetulta ja hyvämaineselta ammattikokilta ja toimii pääsääntöisesti kuin junan vessa. Pöytämausteena taasen ei juuri koskaan, pl. mainitut karvakäsilätyt.
Mutta kuten edellä yritin painottaa, se tulisen ruuan tulisuus ei tule tabascosta. Ja siihen tarkoitukseen et itsekään sitä ilmeisesti käytä?
Yhdestä purkista ei toki kauhean moneen riitä. Leivältä jääneistä voi tehdä herkullisen munakkaan tai sitten kastikkeen pastan tai kunnon tuppipottujen kanssa nautittavaksi.Sain faijalta hirvenlihasäilykettä purkillisen. Mitäs tuosta voisi tehdä? Ei viitsisi laittaa pelkästään leivän päälle.
-Tinke