Löytyykö kokkeja?

  • 578 037
  • 2 899

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Ajattelin väsätä tänään kylmäsavulohesta ja katkaravuista salaatin kera couscousin. Friseesalaattia, kirsikkatomaatteja, paprikaa ja ehkäpä vielä keitettyjä kananmunia... Noista se kai lähtisi rakentumaan. Kastiketarpeeksi varasin purkin kermaviiliä ja kaapista nyt löytyy jos jonkinlaista maustetta.

Olisiko jollain jotain hyvää ohjetta, mikä kastike toimisi em. elementtien kanssa? Ja miten lähtisitte tuota couscousia maustamaan tähän tarkoitukseen? Kyllä tässä itselläkin ihan ideoita on molempiin, mutta katsotaan jos sattuu tulemaan joku oikein hyvä ehdotus, niin testaillaan!
 

Hanjohan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Peliitat
Näistä parista aiemmasta salaattiohjeesta tuli mieleen, että kannattaa joskus kokeilla jäävuorisalaatin sijasta romainesalaattia. Tekee ihmeitä koko annoksen yleisilmeelle ja maulle, koska se itse salaatti kuitenkin muodostaa olennaisen osan kokonaisuutta.

Minulle ei ole jäävuorisalaatti oikein koskaan pudonnut ja ennen tätä löytöä sen mukaan pilppuaminen olikin ns. välttämätön paha.

Edit: Bonarina muuten vielä, että romaine myös säilyy erittäin hyvin, joka on ainakin omiin ruuanlaittotottumuksiin soveltuva ominaisuus.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näistä parista aiemmasta salaattiohjeesta tuli mieleen, että kannattaa joskus kokeilla jäävuorisalaatin sijasta romainesalaattia. Tekee ihmeitä koko annoksen yleisilmeelle ja maulle, koska se itse salaatti kuitenkin muodostaa olennaisen osan kokonaisuutta.
Jep, erilaisia salaatteja kannattaa kokeilla reippaasti. Ja en epäile, etteikö jengi kokeilisikin, mutta mulla tuo jäävuorisalaatti keränä nimenomaan on sellainen saunakaljatason helppo ratkaisu, joka uppoaa liki kaikkiin viritelmiin. Toki tykkään sen rapeudesta muutenkin. Tammenlehväsalaatin tyylisistä lötköistä en pidä kuin leivän päällä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minulle ei ole jäävuorisalaatti oikein koskaan pudonnut ja ennen tätä löytöä sen mukaan pilppuaminen olikin ns. välttämätön paha.
.

Jäävuorisalaattia käytetään ilmeisesti koska on halpaa. Ei maukasta. Näin olettaisin. Itse teen salaatteja useasti viikossa ja useimmiten pohjana on kiinankaali, kun sitä leikkaa ohuesti poikittain niin on riittoisaa ja antaa salaattiin rapsakkuutta ja purtavaa. Sopii myös mainiosti itämaisiin wokki-ruokiin mitä tulee tehtyä aika usein broiskusta.
Taco-salaatti on ehdoton hitti, perussalaatti pohja öljyllä ja valkoviinietikalla. Siihen sitten hyvä naudanjauheliha mikä maustetaan jollain chilimausteella. Taco -lastuja, itse suosin sitä isoa pussia missä inkkari(originalissa vähiten suolaa). Sitten lastuina jotain kovaa juustoa parmesan/grana padano. Punasipuli raakana on myös tärkeä osa. Niin ja tälläiseen salaattiin haluan myös vähän makeutta, yleensä se tulee viinirypäleista tai purkkipersikoista. Koko homman kruunaa siihen lastujen ja jauhelihan päälle kunnolla original Cholulaaa
Cholula Hot Sauce - Products - Original Flavor

Tuollaisen teen kerran viikossa ja muuten salaatissa vaihtelee pääproteiinina paistettu vuohenjuusto, feta, broilerisuikaleet maustettuna vaikkapa sillä samaisella chilimausteseoksella. Ai niin, pohjaan lisäilen useasti porkkanaa raastettuna, sillä isoimmalla raastimen reiällä ettei mene ihan mössöksi. Makuasia tämä porkkana mutta mä syön sitä muutenkin aika paljon.

Tähän myös liittyen, jos viikolla tekee vaikkapa makaronilaatikon skidille niin kuin meikäläinen kannattaa aina keittää vähän reilummin makaroneja valmiiksi jääkaappiin niillä saa sitten lisäenergiaa salaatteihin jos sitä niihin haluaa.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on salaatin pohjana jäävuorta, friseetä, romainea tai tammenlehvää. Riippuu ihan fiiliksestä. Sen tehtävä on vain olla siinä pureskeltavana Makua lisäämään laitan sitten rucolaa puolisen nippua, pienet niput kokonaan. Muita aineksia sen mukaan, mitä on kaapissa tai mitä tarttui kaupasta käteen. Tyypillisesti kirsikkatomaattia ja salaattipaprikaa. Punainenkin paprika kelpaa yhtä hyvin. Jos sen on tarkoitus olla iltaruoka ilman muuta kokkailua, sitten jotain ruokaisaa vielä sekaan.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Jäävuorisalaattia käytetään ilmeisesti koska on halpaa. Ei maukasta. Näin olettaisin. Itse teen salaatteja useasti viikossa ja useimmiten pohjana on kiinankaali, kun sitä leikkaa ohuesti poikittain niin on riittoisaa ja antaa salaattiin rapsakkuutta ja purtavaa.

Vaikka pohjana olisikin tuo osan halveksima halpa ja rahvaanomainen jäävuorisalaatti, niin pienellä vaivalla siitä saa hyvää, kuten kiinankaalilla. HeVi-osastolta löytyy paljon erilaisia kaaleja, itse käytän niitä paljon, tuo tukevuutta, makua ja on myös esteettisestikin miellyttävämpää. Esimerkiksi punakaali tuo saundia makuun ja näköön kummasti.

Joskus ärsyttää ihmisten rajoittuneisuus ja jotkut ihme säännöt keittiössä. Parhaimpia tuloksia saa monesti, kun aloittaa "nyhjää tyhjästä"-tilanteesta ja kun on välittämättä ennakkoluuloista ja säännöistä tai ohjekirjoista.

Edit: Ei ollut dissaus Jupen hyvään kirjoitukseen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ja miten lähtisitte tuota couscousia maustamaan tähän tarkoitukseen? Kyllä tässä itselläkin ihan ideoita on molempiin, mutta katsotaan jos sattuu tulemaan joku oikein hyvä ehdotus, niin testaillaan!

Couscousissa on sellaisenaan vähän puiseva sivumaku, jonka saa kivasti pois/vähemmälle, kun liottaa ennen keittämistä vedessä, jossa on puolikkaan sitruunan mehu. Toinen vaihtoehto on puolisen desiä valkoviinietikkaa.

Keittämisen jälkeen couscousia ole maustanut mm. valkosipulilla, chilillä (kannattaa poistaa siemenet ettei tule hallitsevan tulista), balsamicolla ja timjamilla. Noista tuohon timjamiversioon olin itse kaikkein tyytyväisin. Muussasin puolet timjamiruukun lehdistä morttelissa ja kaadoin perään pari ruokalusikallista oliiviöljyä. Sulatin paistinpannussa puolikkaan nyrkin tilavuudelta voita, lisäsin timjamisekoituksen ja suolaa, minkä jälkeen freesasin valmista couscousia siinä noin pari minuuttia. Lopuksi valutin liiat rasvat pois siivilässä ja sekoitin muun salaatin joukkoon. Proteiinina oli routapaistia hirvestä.

Toki jos merenelävien kanssa ajattelin couscousia laittaa, ei timjami ole ehkä se kaikkein sopivin mauste, mutta toisaalta kulinaariset rajat ovat usein jäykkiksille ;)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaikka pohjana olisikin tuo osan halveksima halpa ja rahvaanomainen jäävuorisalaatti, niin pienellä vaivalla siitä saa hyvää, kuten kiinankaalilla.

Toi on totta ja itselläkin jäävuorisalaattia kaapissa tällä hetkellä. Mutta mun mielestä se ei maistu sellaisenaan hyvälle, vaatii kylkeen jotain toista salaattia/kaalia. Mulle maukkaampi peruspohja on vaikkapa mainitsemani kiinankaali ja porkkana. Siihen sitten kurkut, tomaatit, paprikat ja tomaatit aina vasta punaisena, ei ikinä oranssina suoraan jääkaapista.
Kurkustakin kannattaa vetää kuoret veks, niissä on yllättävän vahva maku. Kun ne ottaa veks huomaa miltä kurkku oikeasti maistuu.

_
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Söimme sunnuntaina blinejä, noita aah niin hyviä tämän vuodenajan herkkupaloja.

Tein taikinan lauantaina ihan peruskaavan mukaan. Maitoa 2 dl lämmitettynä 37 asteeseen, tattarijauhoja hiukan yli 2 dl, 25 gr hiivaa (ei kuivaversiota), noin 1 tl sokeria. Sekoitetaan hyvin ja sitten hetken jäähtymisen jälkeen jääkaappiin yöksi.

Su tehtiin lisukkeet eli punasipulihakkelus, keltasipulihakkelus, sienisalaattia ( sieniä, suolaa,mustapippuria, creme fraichea), savurouhelisuke ( palvattua possunlihaa rouheena, suolaa, mustapipppuria, kermaviiliä), kotimaista muikunmätiä . Lisäksi pöytään suola-ja mustapipppurimyllyt sekä tietty smetanaa, jota kannnattaa hiukan vatkata esim haarukalla. Helpottaa annostelemista.

Taikina pois jääkaapista ja hetken kuluttua mukaan desin verran noin 37 asteeseen lämmitettyä maitoa, pari ruokalusikallista sulatetua voita, yksi keltuainen. Sekoitetaan taikinaan ja lopuksi mukaan nostellaan rauhallisesti käännellen yksi vaahdotettu kananmunan valkuainen.

Paistelin valurautapannuilla blinejä keskilämmöllä. Koska taikinassa pelkästään tattarijauhoja, niin paisto kannatta tehdä keskilämmöllä. Ko jauhot kestävät hiukan pitempään kypsyä, mutta maku on helkkarin hyvä.

Noita blinejä ( n 12 cm halkaisijaltaan) tuli eri lisukkeiden kanssa syötyä viisi kappaletta. Oli taas hyvä ja tuhti annos!
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Couscousissa on sellaisenaan vähän puiseva sivumaku, jonka saa kivasti pois/vähemmälle, kun liottaa ennen keittämistä vedessä, jossa on puolikkaan sitruunan mehu. Toinen vaihtoehto on puolisen desiä valkoviinietikkaa.

Keittämisen jälkeen couscousia ole maustanut mm. valkosipulilla, chilillä (kannattaa poistaa siemenet ettei tule hallitsevan tulista), balsamicolla ja timjamilla. Noista tuohon timjamiversioon olin itse kaikkein tyytyväisin. Muussasin puolet timjamiruukun lehdistä morttelissa ja kaadoin perään pari ruokalusikallista oliiviöljyä. Sulatin paistinpannussa puolikkaan nyrkin tilavuudelta voita, lisäsin timjamisekoituksen ja suolaa, minkä jälkeen freesasin valmista couscousia siinä noin pari minuuttia. Lopuksi valutin liiat rasvat pois siivilässä ja sekoitin muun salaatin joukkoon. Proteiinina oli routapaistia hirvestä.

Pitää seuraavalla kerralla testata näillä eväillä, eilen laitoin vain voi/öljyseosta, sitruunamehua ja hieman valkosipulia. Toimi kyllä niinkin ihan hyvin.

Kastikkeeksi tein ihan perusviritelmän, kermaviilin joukkoon sinappia, sitruunamehua, sitruunapippuria, tilliä, ripaus suolaa, valkosipulia sekä hunajaa.

Tänään olikin jälleen cashew-kanakastike päivä, taisi olla kolmas kerta kuukauden sisään. Tuota kannattaa muidenkin testata, jos on tämä ohje mennyt ohi. Itse halusin hieman extrapotkua ja laitoin enemmän chiliä kuin ohjeessa on mainittu, muuten noudatin tuota suht orjallisesti.

Linkki vie ruokaohjeeseen Valintatalon sivuille.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Lauantaina toivottavasti vaimon kanssa vapaailta ja ajatuksissa olisi itse kokata jotain prameampaa.

Tutkiskelin erästä pippuripihviohjetta ja siinä pihvit liekitetään. Ikinä en ole sisätiloissa liekittänyt. Riittääkö pelkkä sähkölevyllä olevan pannun lämpö syttymiseen, vain tarvitaanko "apuvirtaa?
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Onnistuu, alkoholi höyrystyy 80 asteessa, toki tarvitset liekin kun sitä ei, ainakaan tavallisessa sähköliedessä ole.. älä liekitä liesituulettimen alla.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Mulla on dijon hunaja sinappia purkki, haluaisin tehdä siitä mm. salaatin kastiketta ja/tai lihalle kastiketta. Mitäpä kannattaisi sinappiin lisätä ja millä tavalla? Että saisi sen just oikean salaattikastikkeen ja just sen oikean kastikkeen lihalle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mulla on dijon hunaja sinappia purkki, haluaisin tehdä siitä mm. salaatin kastiketta ja/tai lihalle kastiketta. Mitäpä kannattaisi sinappiin lisätä ja millä tavalla? Että saisi sen just oikean salaattikastikkeen ja just sen oikean kastikkeen lihalle.

Nyt tuli kysymys niin suoraan mun otsaan että vastaan riemulla.

Salaattikastike:
- Murskaa kolme valkosipulin kynttä lyttäämällä veitsen terän alla. Hienonna pieneksi. Ripottele hienoa suolaa, se korostaa makua. Jätä lojumaan kymmeneksi minuutiksi.
- Sekoita morttelissa kaksi ruokalusikallista Dijonin sinappia, suokalusikallinen öljyä ja ruokalusikallinen hyvää balsamicoa.
- Lisää mortteliin valkosipulit ja möyhennä.
- Ripaus sokeria
- Aivan lopuksi lisää joukkoon puolikkaan sitruunan jääkaappikylmä mehu. AVOT

Kalalle:
- Osta nieriäfile(itä). Älä poista nahkaa!
- Hiero suolaa kevyesti fileen kummallekin puolelle filettä.
- Voitele fileen nahkapuoli reilusti sinapilla.
- Laita lautaselle 1dl vehnäjauhoja, ½ desiä parmesanrouhetta sekä vähän korppujauhoja
- Paneroi filee sinappinen nahkapuoli jauho-parmesansekoksessa
- Kuumenna paistinpannu puolikuumaksi. ÄLÄ LISÄÄ PANNULLE RASVAA!
- Paista filettä paneroitu nahkapuoli alaspäin noin minuutti. Palanutta hajua ei saisi tulla.
- Lisää pannulle runsaasti voita. Voitele sulalla voilla fileen lihapuoli.
- Käännä file varovaisesti itsestä pois päin. Paista tätäkin puolta noin minuutti, jona aikana purista puolen sitruunan menu nahkapuolen päälle.
- Käännä file uudelleen ja paista vielä minuutti.
- Nosta file pois pannulta ja anna levätä pari-kolme minuuttia.

Paras tapa nauttia nieriä!

edit. ja siis toimii helevetin hyvin myös hunajaversiolla
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
V-g_:lle unohtui sanoa että olen tosi urbaani kotikokki ja ei multa mitään noita mortteleita sun muita hifistelyvehkeitä löydy. Joten olisiko mitään sellaista reseptiä tarjolla mikä suurin piirtein onnistuisi leikkuulaudalla ja muovikupeilla?

Ei sillä etteikö tuota tarjottua reseptiä kokeiltua tulisi mutta haussa olisi sellainen arkipäivän resepti ja tekotapa mikä soveltuisi nopeaan salaatintekoon ja ylipäätänsä ruuanlaittoon arkiolosuhteissa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
V-g_:lle unohtui sanoa että olen tosi urbaani kotikokki ja ei multa mitään noita mortteleita sun muita hifistelyvehkeitä löydy. Joten olisiko mitään sellaista reseptiä tarjolla mikä suurin piirtein onnistuisi leikkuulaudalla ja muovikupeilla?

Noi molemmat kyllä onnistuu. Ainoana ongelmana on salaatinkastikkeen valkosipuli, jos sen haluaa aivan hienoksi (=hienonnetuksi). Itse en pidä valkosipulin palasista kastikkeessa. Lusikalla ja kulholla pääsee muutoin samaan lopputulokseen. Kastikkeen teossa kestää 10-15 min. jos vähänkään hifistelee, muutoin alle 5 min.

Ei sillä etteikö tuota tarjottua reseptiä kokeiltua tulisi mutta haussa olisi sellainen arkipäivän resepti ja tekotapa mikä soveltuisi nopeaan salaatintekoon ja ylipäätänsä ruuanlaittoon arkiolosuhteissa.

Nieriä ei sinänsä ole kovin arkisena pidetty kala, mutta muutoin tuokin on ns. helppo resepti. Aikaa kuluu valmistelujen aloittamisesta ruokailuun alle vartti. :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt tuli kysymys niin suoraan mun otsaan että vastaan riemulla.

Salaattikastike:
Kalalle:
Paras tapa nauttia nieriä!

Hey, thanks. Tämä tuli kuin tilauksesta. Itsellä sellainen kaupan isoin Dijon purkki ja en ole käyttänyt kuin pari ruokalusikallista siitä ja sehän on vielä melkein täysi. Kaikki muutkin ainekset löytyyy suoraan hyllystä. Paitsi nieriä.

_
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Noi molemmat kyllä onnistuu. Ainoana ongelmana on salaatinkastikkeen valkosipuli, jos sen haluaa aivan hienoksi (=hienonnetuksi). Itse en pidä valkosipulin palasista kastikkeessa. Lusikalla ja kulholla pääsee muutoin samaan lopputulokseen. Kastikkeen teossa kestää 10-15 min. jos vähänkään hifistelee, muutoin alle 5 min.
Ei todellakaan tarvii morttelia. Lusikka ja kulho/syvä lautanen toimii myös. Vaatii toki hieman pidemmän ajan tekeytyä, jos jää isompia paloja soossiin mukaan. Tykkään tehdä kastikkeet ja mausteseokset itse ja Jamie Oliverin shakeri on ollut aivan erinomainen hankinta siihen tarkoitukseen. Ainekset hienontuu ja sekaan laitettu öljy emulsoituu mukaan, kun ainekset ovat jotakuinkin samanlämpöisiä.

Nieriä ei sinänsä ole kovin arkisena pidetty kala, mutta muutoin tuokin on ns. helppo resepti. Aikaa kuluu valmistelujen aloittamisesta ruokailuun alle vartti. :)
Järven rannalla asuvan kalamiehenä pakko kysyä miksi nieriää tai mitään muutakaan kasvatettua kalaa? Suomen järvet ovat väärällään hyvää, kalalle maistuvaa kalaa. Ei tee mieli nähdä yhtäkään reseptiä, jossa käytetään kasvatettua rehukalaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tein eilen paahtopaistia hevosesta, suosittelen. Paikallisessa Prismassa oli tarjouksessa, vähän yli 11 euroa, päätimme kokeilla.

Pintaan suola ja pippuri, pinnan paistaminen kuumassa pannussa ja 130 asteiseen uuniin. Sisälämpötila 60 astetta ja sanomalehden sisään tekeytymään tunniksi. Perunamuusi ja punaviinikastike kaveriksi, hyvää oli.

Hevosen liha on tummaa ja maussa on miedosti riistaa ja maksaa. Liha on "kevyempää" kuin nauta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Vesuri: Olet oikeassa. Mortteli ei ole pakollinen, itse vain olen tottunut sellaista käyttämään. Jamie Oliverin shakerihan on muuten vähän kuin 2000-luvun mortteli. Ja btw, sitä ei kannata pestä koneessa, tiivisteet ei kestä.

Mitä tulee miihin kaloihin kuin nieriään, jota sitäkin saa kyllä luonnon versiona, ainakin kuha ja siika toimivat yhtä lailla. Tärkeintä mun reseptissä on, että file on riittävän ohut. Paksu file ei ehdi kypsyä ennen kuin leivitys palaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt otetaan vastaan vinkkejä. Mulla on reilusti tuoreita herkkusieniä. Ajattelin paistaa/hauduttaa voissa, joko pannussa tai uunissa. Tryffeliöljyäkin on eli kysymys kuuluu...voiko tryffeliöljyä käyttää voin kanssa paistamisessa ja kärsiikö tuon tryffelin maku? Voisiko toimia uunissa paremmin?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tein kohtalaisen satsin erilaisia sapuskoja viikonloppuna, tosin aika peruskauraa moneltaosin, mutta koska natsasi hommelit sen verran hyvin, ajattelin jakaa näitä tänne, josko joku sattuisi innostumaan.

Pizzaa kokeilin Gabriele Boncin kehittelemällä tekniikalla, josta juttua tässä. Ideana siis se, että taikinaa ei vaivata, vaan se saa tekeytyä jääkaapissa yön ylitse. Itse oikaisin ohjeissa sen verran, että kun oli sotkenut ohjeen mukaisesti viimeiset ainekset taikinaan, laitoin kulhon suoraan jääkaappiin kelmun kanssa. Ihan hyvin toimi noinkin. Omaan makuuni suolaa saisi olla hiukan enemmän ja tuosta määrästä tein suosiolla kolme pellillistä.

Taputtelin ensin ohjeen mukaan runsailla jauhoilla autettuna taikanaa sormenpäillä, mutta sitten aloin venyttää sitä pyörittämällä, kuten aiemminkin olen tehnyt. Uskomaton sitko kyllä muodostuu tuossa kylmäfermentaatiossa! Ihan huolella venytin sitä pyöritellessäni ja se vain venyi ja palautui ennalleen. Siis täysin vaivaamaton taikina. Päälle sitten öliiviöljyä reunoja myöten, reilusti tomaattikastiketta ja täytteet. Kokeilin itse alalämmöllä kiertoilman kanssa ja se toimi aika hyvin. Pohjasta tuli rapsakka, kun reunat olivat hiukan ruskistuneet ja juusto poreili. Suosittelen ehdottomasti tuota Boncin ohjetta, mutta sen verran tähdennän, että litran taikinasta kannattanee tehdä kolme peltiä, ellei halua todella muhkua, vaikkakin koostumukseltaan ilmavaa pohjaa. Tuo kolmeen jaettunakin kohosi reilusti. Ei kuitenkaan kannata pelätä pohjan paksuutta, nimittäin se on aika kiva struktuuriltaan kuplien ja sitkon vuoksi.

Täytekakun väsäsin hyväksi kokemani Kinuskikissan voi-sokeripohjan reseptillä. Laitan leivinjauhetta kuitenkin vain puolet ohjeen määrästä ja pidän 170 asteessa vaille tunnin. Näin tulee todella maukas pohja, joka on helppo leikata jäähtyneenä. Voin vuoksi koostumus on erilainen kuin perinteisessä kakkupohjassa, itse pidän siitä. Vähän napakampi, maukkaampi ja kakussa mielestäni rakenteellisesti kivempi. Jos paistaa liian kuivaksi, on tuo taas hiukan ikävä pohja, mutta ei pidä paistaa kuivaksi!

Sitten tällainen tylsä, mutta toimivaksi havaitsemani uunilohikonsti. Ei ehkä mikään uusi, mutta itse olen tätä pidemmän aikaa jo käyttänyt. Eli pidän lohta nahkapuolil ylöspäin lämmitetyssä uunissa pari minuuttia, otan pois ja rullaan nahan veks. Lähtee siististi ja helposti, eikä ole sitten enää rähmimässä vastaan ruokaillessa. Siihen sitten mausteet kehiin, leivinpaperi ja toinen pelti päälle ynnä keikaus - uudelleen uuniin menossa on nahaton ja nahkapuoleltaan maustettu lohi. Mausteet mahaan ja uuniin. Omani paistan n. 200 asteessa kiertoilmagrillauksella, tulee vähän pintaa ja kypsyy hyvin.

Laitoin tänään lohen pintaan ennen uunia vain suolan ja pippurin. En tykkää kermassa tms. rasvaisessa maitoliejussa lilluvasta lohesta, koska nämä kassilohet ovat itsessään jo niin rasvaisia. Tein pienen kastikkeen chilikettsupista ja oliiviöljystä ja ripottelin sitä kypsän lohen pintaan. Raastoin vielä kaveriksi suht reilusti sitruunankuorta, mutta jätin mehun laittamatta. Toimi aika hyvin, vaikkei tuon vaikeampi ollutkaan.

Palatakseni tuohon kylmäfermentaatioon, kokeilkaas sämpylöitä samalla konstilla. Jos ei sämpyläohjeet lähde takaraivosta, niin netti on perusjumpuloita pullollaan tai vaikka jauhopaketin kyljestä kurkkaa ne. Oleellista on ettei sämpylätaikinaakaan vaivata ollenkaan, vaan sotketaan vain matskut tasaiseksi tahnaksi. Kelmulla jääkaappiin yön yli, aamulla nousee kymmenen minsaa aiemmin, muotoilee kohonneesta taikinasta suht hellin ottein tangon reilujen jauhojen kera, leikkaa osiin ja nostaa pellille --> uuniin suihkun tms. ajaksi, kun kiva ruska on sämpyjen pinnassa. Siinä on mamma ihmeissään, kun herätessä tuoksuu tuore leipä!

Mulla on sämpyläohjeet sen verran takaraivossa, että tuon taikinan tekoon menee viisi minuuttia. Leipomiseen se toinen viisi minuuttia ja suihkussa käydessä sämpyt paistuvat uunissa. Olen kateellinen itselleni.
 
Oleellista on ettei sämpylätaikinaakaan vaivata ollenkaan, vaan sotketaan vain matskut tasaiseksi tahnaksi. Kelmulla jääkaappiin yön yli, aamulla nousee kymmenen minsaa aiemmin, muotoilee kohonneesta taikinasta suht hellin ottein tangon reilujen jauhojen kera, leikkaa osiin ja nostaa pellille --> uuniin suihkun tms. ajaksi, kun kiva ruska on sämpyjen pinnassa. Siinä on mamma ihmeissään, kun herätessä tuoksuu tuore leipä!

Komppaan. Jokaisen pitäisi kokeilla kotona no-knead periaatteella tehtyä leipää. Mistään kaupasta et saa yhtä hyvää leipää. Leipää, jonka kanssa ei tarvita muuta kuin voita. Ohjeen vaikeus on tasolla "ala-asteikäinenkin hallitsee". Valurautapadan omistavat saavat parhaan lopputuloksen, mutta pata ei ole välttämätön (itselläni ei ole).

No-knead leipä
1 leipä

2 tl suolaa
1 tl kuivahiivaa
7 dl vehnäjauhoja ja/tai spelttijauhoja sekä leseitä/siemeniä makusi mukaan
3½ dl reilusti kädenlämpöistä vettä

1. Sekoita kulhossa kuivat aineet ja sekoita nopeasti joukkoon lämmin vesi, älä vaivaa. Peitä kulho tuorekelmulla ja jätä se tekeytymään huoneenlämpöön n. 12-18 tunniksi. Taikinaa voi säilyttää jääkaapissa 2-3 päivää, kunhan tuo taikinan lämpötilan huoneenlämpöön ennen paistoa.

2. Kumoa taikina jauhotetulle pöydälle (taikina on todella kostea), taittele nopeasti palloksi ja jätä leivinliinan alle kohoamaan vielä noin puoleksi tunniksi.

3. Jauhota taikinan pinta runsaalla kädellä ennen paistoa. Paista kiertoilmauunissa 230 asteessa 30 minuuttia kunnes pinta on karamellisoitunut tai valurautapadassa 30 min kannella ja 15 min ilman. Anna valmiin leivän jäähtyä ritilän päällä 2 tuntia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös