Löytyykö kokkeja?

  • 577 958
  • 2 899

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyypä joskus kokeilla no-knead tyylillä. Aikaahan tuo ottaa mutta niin ottaa moni muukin maukas keittiössä aikaansaatu herkku.

Itse otan leipään monesti täysin toisenlaisen lähestymisen. Eli huomaan aamulla että ei leipää, perkele, uuni päälle 225c, äkkiä snadi teeleipätaikina menee 5-10min ja sitten uuniin 12min. Ensimmäisestä perkeleestä alle 30min niin on tuore leipä edessä ja kyllä mulle nämä hiivattomatkin maistuu kun nimenomaan kyse on alle 30min tuotteesta jonka kyhään joskus jopa arkiaamuisin. Aina tuore hakkaa myös jokaisen kaupan leivän joka on levännyt himassa yli 24 tuntia. Muksukin veti tuota ihan innoissaan pelkkä voi päällä, joten se jo riittää palautteeksi mulle. :)

Teeleivät vaatii siis vain vehnäjauhoja/sämpyläjauhoja, leivinjauhetta, margariinia, maitoa.

_
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Innostuin viikonloppuna itse tehdysta makkarasta. Täysin suolet suppilolla ja sormella tökkäämällä. Meneehän se niin mutta on aika työlästä. Hakusessa on nyt edullinen makkarapuristin. Jos innostun kunnolla vois sitten ostaa paremmat välineet. Onko vinkkejä millainen olisi hyvä? Vai kannattaako mennä lihamyllyllä johon ostaa makkarasuppilot?
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Innostuin viikonloppuna itse tehdysta makkarasta. Täysin suolet suppilolla ja sormella tökkäämällä. Meneehän se niin mutta on aika työlästä. Hakusessa on nyt edullinen makkarapuristin. Jos innostun kunnolla vois sitten ostaa paremmat välineet. Onko vinkkejä millainen olisi hyvä? Vai kannattaako mennä lihamyllyllä johon ostaa makkarasuppilot?

Osta 15 € lihamylly Prismasta ja siihen makkaratuubi esim. nettikauppa Chez Mariuksesta (hinta noin 7€ muistaakseni). Näillä välineillä pystyy tekemään kaiken lihan ja silavan jauhamisesta itse pursotukseen. Toki käsin tai yleiskoneella täytyy vaivata lihataikina.

Kannattaa ottaa kaveri mukaan talkoisiin niin sujuu hemmetin mukavasti. Toinen täyttää myllyä ja toinen ottaa makkaraa vastaan toisesta päästä. Yksin menee varmasti vähän säätämiseksi tuo homma.

About kuukausi sitten pyöräytettiin kaverin kanssa bratwurstia ja chorizoa kyseisillä välineillä. Tuli hemmetin hyvää. Mausteita kannattaa sitten käyttää reippaasti ja rasvaa kannattaa laittaa sellaiset 25% niin ei tule liian kuivaa. Mahtavaa hommaa kun tällainen heteromieskin pääsee vähän homoilun makuun kun tuntee kun se makkara turpoaa sormien välissä myllystä ulos tullessa.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
No nyt tuli se lihamylly hankittua Prismasta. Ekassa jauheliha erässä oli vähän ongelmia kun lihanpalat jäi välillä ruuvin ja lihamyllyn rungon väliin. Minkä muotoiset ja kokoiset palat on parhaat? Ei ainakaan suikaleet säköjään.
Kun lopuksi purin ja pesin myllyn oli aika iso pala lihaa jäänyt sen ristiterän ympärille. Onko yleinen lihamyllyongelma vai onko mylly "liihan" halpa?
Entäs sitten voiko eri valmistajien osia vaihtaa keskenään? Onko niissä eroa? Nopeati vaikuttaisi siltä että esim se terä on samanlainen merkistä riippumatta, sama koskee niitä rei'itettyä levyjä. Onko oikeasti järkeä hommata eri kokoisia?
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Meillä oli lihana porsaan etuselkää, josta jauhoin myös ihon alla olevat silavat sekaan. Paloittelin palat sellaisiin about 30x30x30 mm kuutioihin ja ihan hyvin meni. Homma toimi kivasti kun laittoi vain muutaman palan kerrallaan syöttöaukkoon eikä yrittänyt ahtaa sitä täyteen. Välillä joutui sormilla vähän jeesaamaan, että se ruuvi lähtisi kuljettamaan lihaa. Silava oli melko raskasta jauhettavaa, mutta kyllä sekin lopulta meni kun vaan jaksoi vääntää kampea.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tein pari päivää sitten täytettyä karitsan satulaa Gordon Ramsayn ohjetta muunnellen (kun en sienistä pidä). Tuli niin helvetin hyvää, vaikka itse sanonkin, että laitan ohjeen tähän.

Täyte:
- Kaksi pakettia pinaattia
- Kaksi merguez-raakamakkaraa
- 100g cashew-pähkinöitä
- n. 50g mascarpone-tuorejuustoa
- Kananmunan keltuainen
- Salviaa
- Suolaa ja pippuria

- Paista kuumassa pannussa pinaatti pieneksi, mutta älä kokkaa kypsäksi asti. Lisää suolaa ja pippuria reiluhkosti oman maun mukaan. Tämä vaihe kestää vain parikymmentä sekuntia, joten ole hereillä. Laita pinaatti siivilään, jotta mahdolliset nesteet ja rasva valuvat pois.

- Murskaa cashewit mahdollisimman pieneksi muruksi, mutta ei jauhoksi. Suutuntuma säilyy näin paremmin, ja merguezin rasva imeytyy silti pähkinöihin antamaan lisää makua.
--> poista merguezit suolesta, pilko ne mahdollisimman pieniksi ja paista ne kuumassa pannussa kypsäksi. Lisää cashew-murska. Kun pannussa ei näy enää rasvaa, kaada seos pinaattien päälle ja sekoita siivilässä koko sotku ja anna jäähtyä.

- Kun seos on jäähtynyt ja valunut, kumoa se kulhoon. Sekoita seokseen kananmunan keltuainen ja mascarponea vähän kerrassaan. Näin täytteestä tulee "voimainen". Laita jääkaappiin n. puoleksi tunniksi.

Satula:
- Osta sellainen karitsan satula, jossa ulkofileiden vieressä on riittävän pitkälle jatkuvat rasva"lärpäkkeet" (n. 10-15 cm kummallakin puolella). Pyydä lihamestaria poistamaan ulkofileiden välistä selkäranka (ja ota se palasina talteen vaikkapa lientä tai kastiketta varten). Tässä toimituksessa irtoavat myös sisäfileet, mutta se ei haittaa, koska ne tarvitaan nimenomaan irrallisina.
- Laske satula rasvapuoli alaspäin leikkuulaudalle ja mausta ulkofileet suolalla ja pippurilla. Vuoraa ulkofileiden väli salvianlehdillä niin, että lehtien kiiltävä puoli on rasvaa kohti.
- Puhdista sisäfileet rasvaklönteistä ja viillä ne pituussuunnassa "auki", mutta älä halkaise. Mausta suolalla ja pippurilla.
- Laita reilusti pinaattitäytettä salvianlehtien päälle ulkofileiden väliin koko satulan matkalta.
- Päällystä täyte avatuilla sisäfileillä.
- Käännä toisen puolen rasva liuska koko täytetyn keskiosan yli tiiviisti aina kauemmalle ulkofileelle saakka. Tavoittele pyöreää muotoa.
- Käännä sen jälkeen toinen rasvaliuska samalla tavalla. Tarkoitus on tehdä mahdollisimman tiukka rulla puristamatta kuitenkaan täytettä ulos päädyistä.
- Niinpä ota kaksi mahdollisimman suurta salvianlehteä, voitele kummankin lehden toinen puoli oliiviöljyllä ja "liimaa" ne satularullan kumpaankin päätyyn estämään täytteen ulostuloa.
- Sido rulla paistinarulla siten, että ensin kierrät rullan pituussuuntaan kertaalleen. Tämän jälkeen sido silmukka kerrallaan rullan ympäri jämäkästi, mutta ei liian tiukasti.
- Halkaise yksi kokonainen valkosipuli ja paista sitä kuumalla pannulla. Tämän jälkeen lisää pannulle hieman öljyä ja paista satularullan kaikki pinnat kiinni, myös päädyt. Heitä joukkoon pannulle myös reilusti salviaa makua antamaan. Lisää reilusti voita pannulle.
- Nosta satularulla valkoipulin puolikkaiden ja salvioiden päälle ja laita uunin keskitasolle.
- n. 190 astetta ja 50-55 minuuttia.
- Nosta uunista ja anna levätä vähintään kymmenen minuuttia.
- Leikkaa pois paistinarut ja irroita varovasti.
- Leikkaa terävällä (sahalaitainen voi olla pakollinen) veitsellä paksuja, n. 3-4cm paksuisia viipaleita ja nauti minkä ja kenkä tahansa kanssa nyt sattuu huvittamaan.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Kun lopuksi purin ja pesin myllyn oli aika iso pala lihaa jäänyt sen ristiterän ympärille. Onko yleinen lihamyllyongelma vai onko mylly "liihan" halpa?

Mää teen jauhelihat Kenwoodin yleiskoneen lihamyllyllä. Siinä on ihan sama juttu, että akselin ympärille terän viereen jää aina pieni biitti lihaa, yleensä jänteisempää, joten ei yhtään kirvele heittää niitä pois.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Joo, kyllähän sinne aina jonkun verran lihaa jää. Varsinkin makkaran pursotusvaiheessa lihaa saattaa jäädä nieluun parinkin makkaran verran. Mikäli haluaa saada kaiken lihan talteen myllystä niin siihenkin löytyy kikkoja. Esimerkiksi myllyyn voi tunkea jotain halpaa paahtoleipää tms joka työntää viimeiset lihat pois nielusta. Samalla myllyn puhdistuskin hieman helpottuu kun sitä lihaa ja rasvaa ei jää sisälle niin paljoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen alustin ja tänään valmistin grillisetin ynnä juustokakun. Karitsan ribsit oli yrttimarinadissa, possunkylkiluut taas chili-valkosipuli-inkivääri -soossissa marinoitumassa yön yli. Juustokakku oli ihan perus jenkkiversio uunin kautta. Päälle siivuina tuoreita mansikoita. Toimi hyvin. Lisäksi tein hampurilaisia, joiden pihvit kokeilin tehdä grillausketjussa vinkatulla tavalla.

Eli hyvälaatuista naudan jauhelihaa oli mulla 1,5 kiloa. Lätkän pintaa raottelin ja rikoin hiukan, suolasin reiluun prosenttiin ja raaputin vähän mustapippuria pintaan. Siitä sitten tiukalle rullalle pyörittelin koko satsin kelmun avulla, tein reilu kymmensenttisen rullan. Yöksi jääkaappiin tekeytymään.

Vajaan vuorokauden jälkeen aloitin grillauksen. Leikkasin patukasta haluamani paksuisia pihvejä, grillasin pinnat ruskeiksi, päälle cheddaria sulamaan ja täytteiteiden kanssa sämpylän väliin. Jumankauta, että oli hyviä pihvejä, suosittelen ehdottomasti kokeilemeen tuota. Reseptin kanssa on tumpelonkaan vaikea epäonnistua, kun pihvien muotoilukin tapahtuu itsestään. Ei tartte kuin osata vain leikata. Hommatkaa vain kunnon lihaa.

Sämpylät tein uuden Yhteishyvän ruokaliitteen pita-ohjeella, tosin fenkolin siemenet jätin pois, koska halusin perusmakuja hamppareihin. Voin tuotakin suositella kokeiltavaksi, mikäli itse tehdyt sämpylät ovat teille se juttu. Pidin itse asiassa näistä enemmän kuin aiemmin mainitsemistani Siskot kokkaa -blogin ohjeesta. Durum-jauhot tekevät sämpylä koostumuksesta erilaisen, mun makuuni paremmanmakuisen ja myös sopivan murenevan.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Nettiä selaillessa sattui vastaan seuraavanlainen marinadiresepti:

AINESOSAT
6 valkosipulinkynttä hienonnettuna
1 tl. tuoretta timjamia
1/4 tl. cayennenpippuri
1,2 dl soijakastike
4 rkl. Worcesterkastike
2 rkl. rypsiöljy
1 dl limen mehu
2 tl. suola
1 tl. Mustapippurirouhetta
Chilikastiketta tai tuoretta chiliä maun mukaan.


Lähinnä tuosta marinointiajasta ajattelin kysyä, eli mikä olisi optimi aika esim possupihveille? Entäs kokonainen file?
Ajattelin laittaa ne illalla marinadiin ja aamupäivälle sitten grilliin. Onko yön yli liian pitkä aika?

edit. Päivitin noita määriä kun ei näköjään ollutkaan jenkkien käyttämä termi "cup" ihan hallussa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt otetaan vastaan vinkkejä. Mulla on reilusti tuoreita herkkusieniä. Ajattelin paistaa/hauduttaa voissa, joko pannussa tai uunissa. Tryffeliöljyäkin on eli kysymys kuuluu...voiko tryffeliöljyä käyttää voin kanssa paistamisessa ja kärsiikö tuon tryffelin maku? Voisiko toimia uunissa paremmin?

Tulee reilusti myöhässä, mutta itse paistaisin kahvivoissa. Eli pannulle voita ja hieman kahvia mausteeksi. Aivan loistava makupari, vielä kun olisi herkkutatti kyseessä.
 
Lähinnä tuosta marinointiajasta ajattelin kysyä, eli mikä olisi optimi aika esim possupihveille? Entäs kokonainen file?
Ajattelin laittaa ne illalla marinadiin ja aamupäivälle sitten grilliin. Onko yön yli liian pitkä aika?

Marinointi ei vastoin yleistä käsitystä imeydy lähes juurikaan lihan sisään, vaan jää vain pintamausteeksi, niin lyhytkin marinointiaika toimii siinä missä yön yli marinoitu. Pitkä marinointiaika tuskin sekään on turmiollista lihalle. Mutta jos marinoit yön yli, niin jätä reseptin suola pois, se vain kuivattaa lihaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli pannulle voita ja hieman kahvia mausteeksi. Aivan loistava makupari

Tämä meni kirkkaasti osastolle maistamatta paskaa, mutta kun aloin miettimään, niin voisihan tuollaista komboa mielenkiinnosta ainakin koittaa. Muistan ihan nappulana, kun pappa lisäsi kahviinsa teelusikallisen voita, eikä kyseessä tosiaan ollut mikään suolaton kevytversio. Kuulostaa täysin päättömältä, mutta voihan se sopiakin. Löysin tällaisen artikkelin juomasta nimeltä Bulletproof coffee. Tossa nyt on jotain terveysperusteita voin ja kahvin yhdistämiselle enkä niihin ota mitään kantaa, mutta kuitenkin.
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Enemmän tuossa kait haetaan sitä, että kahvi ja sienet sopii yhteen.. Sienikeittoonkin sellainen pieni tujaus vahvaa kahvia niin hyvää tulee.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Enemmän tuossa kait haetaan sitä, että kahvi ja sienet sopii yhteen..

Kah, tosiaan sekin mahdollisuus on olemassa. No, sitä makuyhdistelmää en suurella todennäköisyydellä tule koskaan kokeilemaan, koska en syö sieniä, en ainakaan vapaaehtoisesti. Ei siinä maussa mitään, mullalta ja metsältähän ne maistuvat (paitsi jotkut tölkkiherkkusienet, jotka eivät maistu oikein miltään), mutta se rakenne... ei vaan uppoa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Valioyksilölle kiitokset vinkistä, toimii. Kahvi on oiva pohja myös pitkään haudutetulle chili con carnelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaalilaatikko on kiistanalainen sapuska, toisille herkku ja toiselle taas kammotus. Mulle yleensä herkku, tosin aika hmv:n siitä voi saada aikaan myös. Kokeilin sunnuntaina Hellapoliisin ohjeen pohjalta kaalilaatikkoa ja toimi kyllä todella hyvin. Laitoin savupaprikajauhetta reilulla kädellä ja lisäsin hiukan kuivattua chiliä ja lipstikkaa mausteisiin, mutta muuten menin kutakuinkin ohjeiden mukaan. Määriä en tosin jaksa mittailla kovin tarkkaan tällaisissa perusruoissa. Mutta uskallan suositella - maukasta, sopivan kiinteää koostumukseltaan ja helppoa arkiruokaa. Parin päivän safkat meille.

Tänään tuleepi savulohikeittoa. Parhaillaan porisee nahka mausteiden kanssa vedessä. Tuosta sitten siivilän kautta liemet, jossa keittelen kasvikset, tarkistan maun, rikon lohta annosten pintaan, heitän sitruunakermavaahdot kylkeen ja hiukan tilliä vielä kruunuksi. Uskallan luvata hyväksi, vaikkei valmista vielä olekaan.

Tuota kahvia pitänee kokeilla. Olen hiukan arastellut kahvin käyttöä mausteena, kun suosituksen sen käyttöön ovat tulleet sen pari kertaa tyypeiltä, joiden kokkaustaidoista en aivan varma ole ja reseptit ovat kuullostaneet lähinnä kerman ja voin triumfeilta. Kermassa ja voissa ei mitään pahaa ole, mutta liika on niissäkin liikaa. Siihen sitten jotain kahvia, niin ei ole vielä saanut kokeilemaan. Ehkä pitäisi tuon sieniteeman puitteissa kokeilla.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Kaalilaatikko on kiistanalainen sapuska, toisille herkku ja toiselle taas kammotus. Mulle yleensä herkku, tosin aika hmv:n siitä voi saada aikaan myös. Kokeilin sunnuntaina Hellapoliisin ohjeen pohjalta kaalilaatikkoa ja toimi kyllä todella hyvin. Laitoin savupaprikajauhetta reilulla kädellä ja lisäsin hiukan kuivattua chiliä ja lipstikkaa mausteisiin, mutta muuten menin kutakuinkin ohjeiden mukaan. Määriä en tosin jaksa mittailla kovin tarkkaan tällaisissa perusruoissa. Mutta uskallan suositella - maukasta, sopivan kiinteää koostumukseltaan ja helppoa arkiruokaa. Parin päivän safkat meille.

Kyllä, kaalilaatikko on arkiruokien aatelia! Me ollaan tehty sitä jo jokunen vuosi ihanaisen ruotsalaiskokki Tina Nordströmin kirjasta löytyvällä reseptillä. Isoimpana erona tuohon Hellapoliisin ohjeeseen on se, että Tinan ohjeessa jauheliha laitetaan vuokaan raakana. Anyway, kummallakin reseptillä tulee varmasti hyvää. Itse olen mieltynyt vielä käyttämään lihana lampaan jauhelihaa, mutta sika-naudalla saa myös ihan toimivaa settiä aikaiseksi.

P.S. Enää vuosiin en ole ostanut kaupan valmista jauhelihaa. Itse jauhamalla tietää tasan tarkkaan mitä saa, ja saa juuri oikeanlaista jauhelihaa haluttuun tarpeeseen. Viikonloppuna luultavasti tulee paisteltua hampurilaispihvejä hevosen paistista jauhetusta lihasta. Juuri viikko-pari sitten noita tehtiin ja olivat kyllä ihan vimpan päälle.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
Tuota kahvia pitänee kokeilla. Olen hiukan arastellut kahvin käyttöä mausteena, kun suosituksen sen käyttöön ovat tulleet sen pari kertaa tyypeiltä, joiden kokkaustaidoista en aivan varma ole ja reseptit ovat kuullostaneet lähinnä kerman ja voin triumfeilta. Kermassa ja voissa ei mitään pahaa ole, mutta liika on niissäkin liikaa. Siihen sitten jotain kahvia, niin ei ole vielä saanut kokeilemaan. Ehkä pitäisi tuon sieniteeman puitteissa kokeilla.

Esimerkiksi Jamie Oliverin nimellä kulkevaan Chili con carneen tulee kahvia ja tuo on todella toimiva resepti. Linkki Pastanjauhantaa -blogiin
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jollain on hemmetin hyvä lasagnen ohje, niin pistäppä jakoon.

Omani ei ole oikein koskaan onnistunut. On tullut aina liian löysää ja vetistä. En tiedä miksi, vaikka muutamaakin erilaista ohjetta olen kokeillut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Omani ei ole oikein koskaan onnistunut. On tullut aina liian löysää ja vetistä. En tiedä miksi, vaikka muutamaakin erilaista ohjetta olen kokeillut.

Ei mulla mitään ohjeita ole tarjota, mutta onko tilanne se, että kunnolla vetäydyttyäänkään lasasen rakenne ei ole makuusi? Meinasin vaan, että useinhan sapuskan tullessa uunista on kova nälkä ja tuollaiset vetäytymiset joko unohtuvat kokonaan tai jäävät kestoltaan liian lyhyiksi. Sitten seuraavana päivänä kun esim. lasagnen kaivaa jääkaapista ja lämmittää vaikka mikrossa, niin johan on aikamoista tatinaa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mulla mitään ohjeita ole tarjota, mutta onko tilanne se, että kunnolla vetäydyttyäänkään lasasen rakenne ei ole makuusi?
Juuri näin. Seuraavana päivänäkin vielä liian löysää. Prkl!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juuri näin. Seuraavana päivänäkin vielä liian löysää. Prkl!

Enpä osaa sanoa mistä tuo johtuu, kuitenkin kirjoitit kokeilleesi erilaisia ohjeita. Varmaan sitten vaan yrityksen ja erehdyksen kautta eteenpäin niin, että vähennät nesteen määrää. Oikein mitään muuta en osaa sanoa. Tai no joo, ite laitan esim. makaronilaatikkoon ja lasagneen juustoraastetta pinnalle, mutta myös jonkin verran (okei, aika paljonkin) myös sapuskan joukkoon. Kokemukseni mukaan tämä parantaa liian vetistä rakennetta, mutta varmasti tuotakin konstia olet jo kokeillut.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi olla tyhmä kysymys, mutta käytätkö kananmunaa juustokastikeessa mitä sekoitat lasagnen joukkoon?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Munamaito ja lasagne, mitivittiä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös