Löytyykö kokkeja?

  • 577 414
  • 2 899

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Pikku Myy
Hyvä idea. Kauan tuollaiset muuten säilyy itse tehtyinä? Jos siis tunkee purkkiin ja öljyä päälle ja laittaa jääkaappiin? Tai jotenkin muuten säilöttönä. Samoin kun en mielelläni vetäise kiloa tomaatteja iltapalaksi, ei pellillinen noita herkkuja myöskään mene pelkästään napostelemalla.

Koska et pysty säilömään niitä vakuumisti säilöttynä, taitaa olla turha vaiva. Usko tai älä, ei yksi pellillinen kauaa nurkissa pyöri (meikäläisellä max. 1+1 pv). Kokeile ensin vaikka loppuviikosta tehtynä, niin viikonloppuna voit tarjoilla kaikille ohikulkijoille. Jääkaapissa voit pitää niitä 4-5 päivää eikä mene miksikään. Ilman säilömistä.
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
Viestin lähetti Tinke-80
Paras jauhelihakastike?

Hakusessa olisi paras jauhelihakastike minkä tiedät/osaat tehdä. Itse joudun kädettömänä räpeltäjänä tyytymään seuraavaan reseptiin.

400 g jauhelihaa
4 dl paseerattua tomaattia
2 valkosipulinkynttä
suolaa
mustapippuria
oreganoa

pastaa lisukkeeksi

Ihan syötävää tästäkin tulee, mutta aina voi tehdä asiat paremmin. Eli miten voisi tuon tehdä paremmin? Tuoreita tomaatteja? Tuoretta basilikaa? Antaa tulla reseptejä.

- Tinke-80

En tiedä haetko jotain italiaanospesiaalia tai muuta krumeluuria, mutta kaikkein paras jauhelihakastike tulee aivan perinteisellä reseptillä. Tässäpä ohje:

Senaattorin soosi (kiitos äiti!)

400-600 g naudan paistijauhelihaa
1-2 sipulia
voita paistamiseen
Ruskista jauheliha ja kuullota sipuli. lisää ruskistuneeseen mössöön vähän suolaa ja mausteita oman maun mukaan. Ainakin mustapippuria rouhittuna. Siirrä seos syrjään ja valmista kastike:

50 g voita
3 rkl vehnäjauhoja
1-2 lihaliemikuutiota
3-5 dl vettä

Ruskista voi pannussa. Sirottele päälle jauhot. Ruskista seosta KOKO ajan esim puulusikalla sekoittaen. Hetkenkin kun lusmuilet seos palaa pohjaan...kun seos on sopivan tumman ruskeaa (kuinka tummaa soosia haluat) lisää 1/3 vedestä. Jatka sekoittamista kunnes paakut on sulaneet. Lisää 1/3 vedestä jälleen samoin ohjein. Lopuksi lisää jäljellä oleva vesi. Veden määrä riippuu siitä kuinka notkeaa soosista haluat. Lopuksi lisää lihaliemikuutio(t) ja tarkista maku. lisää mahd. lisää suolaa ja pippuria. Sitten ruskistetut jauheliha ja sipulit sekaan. Anna hautua miedolla lämmöllä vartin. Nauti perunoiden tai spaghetin kanssa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minäkin olen meillä se, joka yleensä tekee ruoan perheelle. Poislukien leivonta, sillä jostain syystä taikinan kanssa olen aivan avuton.

Yleisesti ottaen, olen kova poika laittamaan joko naudan- tai sianlihaa sisältäviä juttuja, taikka sitten jotain broitskusafkaa. Broilerjutut vastaavat varmaan n. ½ kaikesta laittamastani ruoasta.

Kaksi perusjuttua sisältyvät varmaan 80 % kaikista ruoista mitä teen: 1) Käytän lihaliemikuutioita. Yksi kuutio per puoli litraa vettä. Pätee miltei kaikkeen muuhun paitsi karjalanpaistiin, joka ei kuutiota kaipaa. Ja tietty siis lihaliemikuutio liharuokiin ja kanaliemikuutio broitskujen kanssa. Esimerkiksi kun keittää riisiä, kuutio mukaan keitinveteen ja maukasta tulee. 2) kastikkeiden suurustus: Noin desi rasvatonta maitoa ja kaksi ruokalusikallista vehnäjauhoja shakeriin, sheikkaa ja kaada kastikkeen joukkoon ohuena nauhana samalla sekoittaen. Jatka sekoittamista ainakin viisi minuuttia kastikkeen hiljalleen kiehuessa. Hyvää ja vähärasvaista, eikä tarvii kermaa!

Edit: Ja sitten vinkki niille, jotka tykkää pottumuusista mutta eivät osaa tai jaksa sitä tehdä itse (tai sitten niihin jää niitä möykkyjä): Kaikkihan tietävät, että hyvä pottumuusi tulee käyttämällä jauhoisia perusnoita, jotka kuoritaan, pilkotaan pieniksi kuutioiksi ja keitetään suolalla maustetussa vedessä. Lopuksi suurin osa keitinliemestä kaadetaan pois ja eikun survomaan survimella. Sekaan voita ja maitoa. Jotkut laittavat jopa raa'an kananmunan mukaan. Hyvää, mutta jonkinlaista viitseliäisyyttä vaativaa. MUTTA ON HELPOMPIKIN TAPA! Menet paikallisen ruokakaupan pakastealtaalle, haet sieltä pussin pakastettua perunaraastetta ja toimit pussin kyljessä esitettyjen ohjeiden mukaan. Saat n. 10 minuutissa todella hyvää muusia! Ja pysy kaukana niistä mummon muusijauhoista, tää on ihan eri maata! Siis, olen itse vankkumaton oikean ruoanlaiton kannattaja, mutta toi perunaraaste on niin kätevä! Tämän vinkin laitoin siksi, että itsekään en vielä vuosi sitten ollut tietoinen tuosta tuotteesta, ja veikkaanpa että samassa tilanteessa on moni muukin jatkoajan ruoanlaittaja vielä tälläkin hetkellä...
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti Tinke-80
Ihan syötävää tästäkin tulee, mutta aina voi tehdä asiat paremmin. Eli miten voisi tuon tehdä paremmin? Tuoreita tomaatteja? Tuoretta basilikaa? Antaa tulla reseptejä.

Ehkä tärkein pointti hyvää jauheliharagua väsätessä on se, että keittää sitä pitkään. Joku pari tuntia nyt ainakin, mutta mitä kauemmin, sen parempaa tulee.

Itse lisään omaan soosiini sipulia ja porkkanaa, jotka freesaan kevyest oliiviöljyssä ennen jauhelihan lisäämistä. Sipuli palaa helposti, joten sen paistamisessa kannattaa olla varovainen.

Mukavan lisätatsin kastikkeeseen saa, jos heittää mukaan hieman (puoleen kiloon lihaa about sata grammaa) broilerinmaksaa. Kuulostaa ehkä kamalalta, mutta vaikuttaa valtavasti kastikkeen koostumukseen. Tavaraa saa ainakin isoista marketeista pakasteena. Lopuista maksanrippeistä voi sitten vääntää vaikka täytettä crostinien päälle.

Loppusäväys luodaan sitten Parmesanilla tai muulla vastaavalla kovalla juustolla. Älä osta mitään valmista sahanpurua, vaan raasta soosin päälle tuoretta tavaraa.

Eikä se tuore basilikakaan (tai muut yrtit) huonoa tee.

Ja jos kuivapastaa ostat, niin kannattaa ostaa Barillaa, De Ceccoa tai vastaavaa. Laatueroja on.

Edit. Viilasin.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti taisto-74
Siirrä seos syrjään ja valmista kastike:

En tiedä onko kukaan muu koittanut, mutta itse ainakin jätän jauhelihat pannuun ja ripottelen vehnäjauhot niiden sekaan. Ei pala jauho pohjaan lähellekään niin helposti, jauho sekoittuu samalla sopivasti jauhelihan mukana, ja hyvä puoli on että noita paakkujakaan ei tapaa juuri koskaan tulla. Pitää vaan huomata että tällä tavalla jauhojen täytyy olla pannulla kauemmin kuin paljaalla pannulla. Toki jos hallitsee hyvin tuon mainitsemasi konstin, jauhot pannuun ja sitten vesi, niin parempaa sillä kyllä tulee.

Itse teen jauhelihakastikkeen mieluusti kirkkaana. Eli kun jauheliha (tai vaikka broileri, lihasuikaleet tms) on valmista, sopiva määrä vettä sekaan, lihaliemikuution pala (vesimäärään sovitettu pala tietysti, ja broilerin kohdalla tietysti kanaliemikuutio), ja sitten saostaa kastikkeen tummalla Maizena-maissijauholla. Maizenan voi sekoittaa kuumaan nesteeseen kunhan hieman sekoittaa samalla, eikä soosista tule klimppistä. Samalla tosiaan kastikkeesta ei tule sakeaa vaan soosi on kirkasta. Maizena vaan on kalliimpaa kuin vehnäjauho, mutta helpompaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kutsuin kaverit syömään keskiviikko-iltana ja tein seuraavaa pöperöä.

500 g hirven palapaistia
400 g naudan palapaistia
6 dl kermaa
mustapippuria
suolaa

400 g baby-porkkanoita
12 isoa perunaa

Ruskistin lihat laitoin uunivuokaan pippurilla ja suolalla maustettuna. Lisäsin 6 dl kermaa 1½ tunniksi uuniin 185 asteeseen.

Perunoista tein veneperunoita leikkaamalla perunat neljään osaan ja maustamalla jauhelihamausteella. Nämä laitoin 45 minuutiksi uuniin 200 asteeseen. Porkkanat lämmitin mikrossa.

Ihan perusruokaa,mutta hyvin se tuntu uppoavan kavereihin. Seuraavalla kerralla ehkä suppiskeittoa. Mitäs sen seuraksi sopisi?

- Tinke-80
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nyt olisi hakusessa erilaisia pastareseptejä. Tonnikalapastasta lähtien kaikki kelpaa. Mieluusti omia hyväksi havaittuja repeptejä, kaikkihan osaavat hakea googlella mistä ruuasta tahansa reseptejä. Kiitos jo etukäteen,

- Tinke-80
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Tinke-80
Nyt olisi hakusessa erilaisia pastareseptejä. Tonnikalapastasta lähtien kaikki kelpaa. Mieluusti omia hyväksi havaittuja repeptejä, kaikkihan osaavat hakea googlella mistä ruuasta tahansa reseptejä. Kiitos jo etukäteen,

- Tinke-80
Tässä pari vaihtoehtoa joita itse yleensä pyörittelen. Näitä on hyvin helppo muokata oma maun mukaan. Ensin helppo/halpa vaihtoehto tässä, tonnikalapasta siis:

oliiviöljyä
2-3 valkosipulinkynttä
1 purkki tomaattimurskaa
2 tlk tonnikalaa (paloina öljyssä).
basilikaa
timjamia
Pastana tähän esim penneä

Murskaa/silppua valkosipuli, kuulota hetki tilkassa öljyä. Lisää tomaattimurska, muutaman minuutin päästä tonnikala (valuta öljy pois) . Anna kiehua kokoon vähintään 10 minuuttia. Jos haluaa enemmän kastikkeen omaista voi tietty vettä lisätä, itse suosin enemmän muhennostyyppistä ratkaisua.

Broilerpasta:

1 rasia hunajamarinoituja broilersuikaleita
yksi purkki herkkusieniä paloina (jos on laiska eikä jaksaa ostaa tuoreita)
ruokakermaa
mustapippuria
Pastana penne tai tagliatelle

Ruskista suikaleet, lisää sienet, hauduta 5-7 minuuttia. Päälle ruokakermaa oman maun mukaan, itse asiassa desikin riittää ihan hyvin. Voi tietty suurustaa jauhoilla/Maizenalla. Hauduta vielä pari-kolme minuuttia, mausteeksi rouhittua mustapippuria. Jos tarjoaa nais-/miesystävälle niin annostele valmiiksi ja koristeeksi muutamalla tuoreella basilikanlehdellä niin saat kivasti väriä tuon keltaisen kastikkeen ja mustapippurin kanssa ja taatusti kehut näyttävyydestä. Tämän kanssa taas penneä tai tagliatelleä.

Tuota broilerpastaa on hirveän helppo muokata oman maun mukaiseksi. Jos ottaa varmaan päälle niin ostaa suikaleita ilman marinadia. Tuon edellisen reseptien herkkusienien sijaan voi kokeilla esim pieneksi silputtua paprikaa ja/tai sipulia. Jos taas perustaa aasialaistyyppisestä niin ananas- tai mandariinipalat tuovat kivan lisukkeen tuohon.

Jauhelihapastastakin voi tehdä variaatioita. Jos maustaa oreganolla & basilikalla saa enemmän lasagnekastiketyyppistä, paprika+chili tuo enemmän texmexruuan mieleen. Herkkusienet toimivat tässäkin tapauksessa sekä esim aurinkokuivatut tomaatit.

Kun vielä muistaa laittaa reilusti suolaa pastan keitinveteen ja päälle aina juustoraastetta niin hyvä tulee.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Viestin lähetti fiftyeight
Edellyttäen että ymmärrät sen verran ruoanlaitosta ja hyvästä Tomaatit paloitellaan suupalan kokoisiksi lohkoiksi, eli pienet puoliksi ja isommat vähän useampaan lohkoon ja sitten ne selälleen uunipellille (alle tietysti voipaperi). Tomaattien päälle oliiviöljyä lirutellen ja vähän suolaa. Sen jälkeen päälle murskattua valkosipulia maun mukaan. Alkuun voi tuntua vaikealta kun valkosipuli on vähän tahmeata, mutta kahdella pikkulusikalla se onnistuu varsinkin kun välillä kastaa lusikoita kylmässä vedessä. Näiden päälle mustapippuria rouhien sekä haluamaasi yrttiä esim. timjamia ja voilá, uuniin.

Miedolla lämmöllä, ensin 100 astetta ja puolen tunnin jälkeen n. 60-80 astetta ja reilusti aikaa antaen, tunnista kahteen. Tarkoitushan oli tehdä kuivattuja tomaatteja, joten annetaan niiden kuivahtaa. Tee koko pellillinen, niin voit välillä maistaa. Ja huomionarvoista on sekin, että kylmänä nämä maistuvat, jos mahdollista, vieläkin paremmilta.

Entäs jos käytän kiertoilmauunia. Aika lyhenee varmaan huomattavasti. Luulis tomaattien kuivuvan nopeammin kun uunissa käy puhku. Osaatko sanoa mikä olis sopiva aika?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Tinke-80
Nyt olisi hakusessa erilaisia pastareseptejä. Tonnikalapastasta lähtien kaikki kelpaa. Mieluusti omia hyväksi havaittuja repeptejä, kaikkihan osaavat hakea googlella mistä ruuasta tahansa reseptejä. Kiitos jo etukäteen,

- Tinke-80

PHP-pasta

1 pkt (170 g) pekonia
1 rasia (300 g) herkkusieniä (ei mitään purkkihirvityksiä!)
2 paprikaa
2-3 kypsää tomaattia tai tomaattimurskaa (molemmilla toimii)
pastaa (penne toimii ehkä parhaiten)
mausteita maun mukaan
juustoraastetta maun mukaan

Keitä pastoja hyvin suolatussa vedessä hieman (ei kutenkaan kypsäksi). Pilko pekonit n. 4 osaan, paista hieman. Pilko paprikat suikaleiksi. Sienet viipaloidaan ja pyöräytetään paistinpannulla pekonien paiston jälkeen. Älä pese/huuhdo pannua välillä. Näin saat kaiken pekonin maun talteen. Sienille hieman suolaa ja mustapippuria.

Sekoita hyvin voidellussa uunivuoassa pastat, pekonit, seinet, paprikat ja tomaattimurska/viipaloidut tomaatit. Mausta millä mielesi tekee- mustapippuri ja suola riittää. Mutta paprika ja chili toimii myös mainiosti. Kuivattuja yrttejä (oregano, basilika) voi myös kaataa joukkoon.

Päälle juustoraastetta haluamasi määrää. Sitä ei kuitenkaan koskaa ole liikaa. Lopuksi koko systeemi uuniin (200 astetta) puoleksi tunniksi. Huom. jos juusto alkaa palaa, niin foliota päälle.

Juomaksi carmenerea, merlota tai shirazia.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti Vesuri


Varman saannin takaa seuraava resepti:

Suppiskeitto

pari kourallista kuivattua suppista
iso sipuli
nokare voita
8 dl kasvislientä
2 dl kermaa
nippu persiljaa
suolaa maun mukaan (ei tarvitse jos kasvisliemi on suolaista)

Murskaa suppikset kämmenen pohjassa rouheeksi. Laita kattilaan sienirouhe ja tilkka vettä. Keittele hiljalleen kunnes vesi on imeytynyt sieniin. Lisää voi ja silputtu sipuli. Freesaile hetken aikaa. Lisää 8 dl vettä ja kaksi kasvisliemikuutiota. Keitä 15-20 min hiljalleen. Lisää kerma ja hakattu persilja. Kiehauta ja soppa on valmis. Lautaselle voi laittaa sekaan raejuustoa, toimii hyvin.

Keitto nautitaan sellaisenaan tai paahtoleivän kera itseään paremmassa seurassa.

Monta kertaa tätä olen tehnyt ja todella maittavan makuista. Nyt olisi taas tarkoitus kutsua pari kaveria syömään ja ruuaksi ajattelin tätä suppiskeittoa. Nyt pitäisi vain keksiä jotain lisää ruokapöytään sille pelkkä keitto ei mielestäni oikein riitä. Ja joku viini varmaan sopisi myös tähän hyvin? Mutta mikä? Onko kellään ideoita mitä teen keiton lisäksi (joku iso pääruoka ei ole vaihtoehto) ja mitä viiniä kannattaisia ostaa ruuan seuraksi? Kohtuuhintainen pullo mieluiten.

- Tinke-80
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Tinke-80
Nyt pitäisi vain keksiä jotain lisää ruokapöytään sille pelkkä keitto ei mielestäni oikein riitä. Ja joku viini varmaan sopisi myös tähän hyvin? Mutta mikä? Onko kellään ideoita mitä teen keiton lisäksi (joku iso pääruoka ei ole vaihtoehto) ja mitä viiniä kannattaisia ostaa ruuan seuraksi? Kohtuuhintainen pullo mieluiten.

- Tinke-80
Paha tietää mikä on iso pääruoka mutta jos tuo keitto on suht täyteläistä niin jotain kevyempää, esim kanaa. Siihen sopisi vielä kyytipojaksi sama punkku kuin sienillekin, ainakin minun maun mukaan. Joku Gato Negro tai Cabernet Sauvignon olisi varmaan hyvä ja lähtisi alle 7 euron pullo.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Siis korjataan HN:ää sen verran, että Gato Negro on kyllä punaviini eikä sitä kirjoiteta c:llä.

Kyseistä sarjaa löytyy myös Gato Blanco nimellä. Gatohan on espanjaa ja tarkoittaa kissaa. Negro puolestaan tarkoittaa mustaa ja musta kissä löytyy tuon punaviinipullon/pahvitonkan kyljestä.

Sattuu nääs appiukko juomaan kyseisiä viinejä.

edit: ja lisätään, että käsittääkseni Gato Negroa saa niin cabernet sauvignonina, kuin merlotinakin.

-ipa rules
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja minulla sanat sekaisin tuossa ensimmäsessä lausessaa korjataan:

"Siis korjataan HN:ää sen verran, että Gato Negro on kyllä punaviini mutta sitä ei kirjoiteta c:llä"

Noin piti kuulua ensimmäisen lauseen.

-ipa rules
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti HN
Kah, olet oikeassa, kuomaseni. G:llähän se toki kirjoitetaan.

Miksikään muuksi kuin punaviiniksi en kyllä sitä väittänyt, vaan otin kantaa vain siihen, että Cabernet Sauvignon on rypälelajike eikä viinimerkki.
No, eipä mun lausekaan ollut tarpeeksi selvä. Tarkoitin että esim viinimerkki Gato Negro tai sitten joku viini jossa Cabernet Sauvignon-rypäleitä. Tää ei oo mun päivä, nyt nukkumaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti Nikke
Paha tietää mikä on iso pääruoka mutta jos tuo keitto on suht täyteläistä niin jotain kevyempää, esim kanaa. Siihen sopisi vielä kyytipojaksi sama punkku kuin sienillekin, ainakin minun maun mukaan. Joku Gato Negro tai Cabernet Sauvignon olisi varmaan hyvä ja lähtisi alle 7 euron pullo.

Isolla pääruualla tarkoitin ihan kokonaista raskasta ruokaa esim vaikka palapaistia yms. Nyt olisi hakusessa siis pääruoka joka sopisi hyvin suppiksien kanssa ja olisi kohtuu kevyt koska tuo suppiskeitto on aika raskas. Mutta kiitos viinivihjeistä.

- Tinke-80
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Tinke-80
Nyt olisi hakusessa siis pääruoka joka sopisi hyvin suppiksien kanssa ja olisi kohtuu kevyt koska tuo suppiskeitto on aika raskas.
Edelleen suosittelen kanaa pääruuaksi. Osta kanan rintafileitä, väriä pintaan pannulla, uunivuokaan vaikka kasvisten kanssa (esim suikaloitua paprikaa,sipulia, kesäkurpitsaa, vaikka perunaviipaleita jos haluat "ruokaisampaa"), päälle hieman ruokakermaa ja mausteet (jos ei ole marinadissa nämä fileet), lisukkeeksi vaikka yksinkertainen vihersalaatti ja patonkia, kyytipojaksi punkkua. Helppoa tehdä, valmista suht nopeasti ilman sotkuja. Annat muhia uunissa joku puolisen tuntia, sen aikaa että syötte rauhassa tuon keiton. Hitto, tässä tulee nälkä, muista kutsua minutkin.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Tinke-80
Nyt olisi hakusessa siis pääruoka joka sopisi hyvin suppiksien kanssa ja olisi kohtuu kevyt koska tuo suppiskeitto on aika raskas.
No mites olis tuon suppiksen jatkeeksi vaikka jotain leipä-perustaistä juttua, kuten tapaksia, lämpimiä voileipiä taikka herkullista saariston mustaa leipää sopivilla päällysteillä (aitoa voita + graavia lohta tai mätiä, juustoa, kananmunaa tms)?
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitokset Vesurille.

Tänään tuli kokeiltua ja tuo suppiskeitto oli kyllä todella virheetöntä. Sen verran muuttelin, että tein sopan itse poimituista sienistä ja vannoutuneena fanina lisäsin joukkoon paistettuja pekonin paloja ja Aurajuustoa. Mutta tosiaan, oli kerrassaan maukasta. Ei jäänyt varmasti viimeiseksi kerraksi.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Juhlin synttäreitäni lauantaina ja olen pari kaveria olen kutsunut paikalle lähinnä ryyppäämään ja ehkä syömään vähän jotain pientä naposteltavaa.

Harmi vaan että ainut pieni naposteltava jonka osaan tehdä on pasteijat eri täytteillä. Suunnitteilla on tehdä feta-oliivi ja pelkkä juustotäyte. Nyt olisi hakusessa jotain muutakin pientä naposteltavaa joka olisi helppo tehdä, olisi halpaa ja vielä kaiken lisäksi olisi hyvän makuista. Ja jos joku keksii vielä jotain hyvää täytettä pasteijoiden sisään laitettavaksi, otan mielelläni vastaan ehdotuksia.

- tinke-80
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Viestin lähetti Jii
PHP-pasta

Unohtaa ei myöskään kannata jokaisen Tero-tietokoneneron ASP-pastaa, joka koostuu aurajuustosta, salamista ja pekonista.

Todella nörteille voi suositella C-pastaa, eli chili-pastaa. Astetta kovemmat kundit valmistavat C++ -pastan, joka pykälän verran C-pastaa ärjympi vaihtoehto.
 

scholl

Jäsen
Safkaketjulle on kyllä tarvetta. Suurin osa täälläkin on varmaan sinkkumiehiä ja joskus tökkii ravintolassa syöminen niin pitää kokeilla harrastelijakokkitoimintaa. Itse osaan ihan kätevästi grillata tai paistaa pihvit, tehdä spaghettia, muutamia tex-mexruokia jne. Mutta sellaisen normikotiruoan, mitä näkee telkkarissa niin sellaisen tekeminen on aivan mahdotonta. Paketeissa on niin huonot ohjeet. Eilen yritin keittää perunat ja tehdä niihin kastikkeen. Olin kyllä ostanut perunoita joskus 90-luvun alkupuolellakin, mutten muistanut, miten hankalaa niiden keittäminen on. Ja puhumattakaan siitä jauhopussista, mistä piti tulla kastiketta. Ei voida kertoa tarkalleen, että kun keitetään 1min, että pitääkö sen moskan kiehua vai ei. Onneksi ostin sentään lihapullat niin, että Stockmann Herkku oli ne valmistanut itse. Jos niitä olisin yrittänyt jostakin lihapullapussista valmistaa niin olisi terveys mennyt alta aikayksikön.

En tajua kerta kaikkiaan, miksei miehille tehdä selkeitä ruokakirjoja, missä kerrotaan ytimekkäästi ja selkeästi, mitä pitää tehdä ja mitä mikäkin vaihe tarkoittaa. Mitä hyötyä on pitkistä, epäselvistä ohjeista, jos ei niitä osaa hyödyntää. Olen saanut muutaman kirjan joululahjoiksi, mutta ei niitä ole tullut käytettyä. Kaiken huippu oli viime joulu, kun sain alastoman kokin onnenpäivät -kirjan. Siis mikä hemmetin alaston kokki. Miksi kokin pitää olla alaston? Seuraavaksi tulee kännisen kokin krapulapäivä -kirja, mutta tuskin sitä paremmin osaa hyödyntää.

Voisimmekin auttaa jatkoajassa toinen toisiamme ja antaa vinkkejä tähän harrastelijakokkitoimintaan. Köksästä ei ollut mitään apua. 3 vuotta aikoinaan siellä notkui, mutta ruokina oli sellaista keskitysleirivangin murkinaa, jota kukaan ei oikeasti kuitenkaan koskaan kotona tule valmistamaan, joten ne taidot olivat olivat aivan turhia. Kaiken lisäksi siellä pestiin uunia. Siis mitä diibadaabatouhua. Ei kukaan kuitenkaan oikeassa elämässä pese uunia. Ei se likaannu ja jos tulee vika niin heittää uunin pois ja ostaa uuden.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti scholl
Eilen yritin keittää perunat ja tehdä niihin kastikkeen. Olin kyllä ostanut perunoita joskus 90-luvun alkupuolellakin, mutten muistanut, miten hankalaa niiden keittäminen on.
Haukkukaa minut vaikka sitten uusavuttomaksi, mutta sanon että minusta perunoiden keittäminen on melko hankalaa. Riisien, spaghettin ja makaroonin keitto sujuu ihan hyvin ja tulos on aina oikea, mutta perunan perkeleet eivät tahdo keittyä kunnolla.

Sääli, sillä pidän perunoista. Ei tule tehtyä kovin usein ruokaa, missä tarvitaan keitettyjä perunoita juuri tästä johtuen. Oli ohjeet mitkä tahansa, niin ei oikein tahdo onnistua.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämmönen hässäkkä tuli eilen duunattua. Tästä tulee noin kolme annosta, riippuen mahan koosta.

400g sika-nauta jauhelihaa
1 iso sipuli
kolme valkosipulinkynttä
1 1/2 dl vettä
suolaa 1 tl
1/2 prk tomaattipyree
1/2 pl(n.250ml) Kanian tulista chilikastiketta
1dl mustia oliiveita
reilusti basilikaa
kirsikkatomaatteja

Ruskista ensin jauheliha ja lisää hienonnettu sipuli sekaan ja anna kuullottua hetken. Lisää suola. Lisää chilikastike, tomaattipyree,vesi ja silputtu valkosipuli. Hauduta viisi minuuttia ja lisää sen jälkeen halkaistut kirsikkatomaatit ja oliivit. Anna taas olla hetken ja lisää reilusti basilikaa päälle.

Parasta pastan kanssa, myös perunat käyvät hyvin, mutta ne joutuu pesemään ennen keittämistä, joten suosittelen pastaa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Vanha hyvä konsti perunoiden keittämisessä on että kokeilet vaikka puisella grillitikulla ja kun peruna putoaa tikusta on se kypsä, itse jätän perunat hieman raa-aksi (miten tuo kirjoitetaan ) ja annan hautua kannen alla kypsäksi, vesi tietenkin pois . Ei se ole mitään ihmeellistä ettei hallitse perunoiden keittämistä, olen nähnyt kokkeja jotka eivät saa sitä onnistumaan.

PS. Sellaista vaan , ja suolaa keitinveteen !
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös