Safkaketjulle on kyllä tarvetta. Suurin osa täälläkin on varmaan sinkkumiehiä ja joskus tökkii ravintolassa syöminen niin pitää kokeilla harrastelijakokkitoimintaa. Itse osaan ihan kätevästi grillata tai paistaa pihvit, tehdä spaghettia, muutamia tex-mexruokia jne. Mutta sellaisen normikotiruoan, mitä näkee telkkarissa niin sellaisen tekeminen on aivan mahdotonta. Paketeissa on niin huonot ohjeet. Eilen yritin keittää perunat ja tehdä niihin kastikkeen. Olin kyllä ostanut perunoita joskus 90-luvun alkupuolellakin, mutten muistanut, miten hankalaa niiden keittäminen on. Ja puhumattakaan siitä jauhopussista, mistä piti tulla kastiketta. Ei voida kertoa tarkalleen, että kun keitetään 1min, että pitääkö sen moskan kiehua vai ei. Onneksi ostin sentään lihapullat niin, että Stockmann Herkku oli ne valmistanut itse. Jos niitä olisin yrittänyt jostakin lihapullapussista valmistaa niin olisi terveys mennyt alta aikayksikön.
En tajua kerta kaikkiaan, miksei miehille tehdä selkeitä ruokakirjoja, missä kerrotaan ytimekkäästi ja selkeästi, mitä pitää tehdä ja mitä mikäkin vaihe tarkoittaa. Mitä hyötyä on pitkistä, epäselvistä ohjeista, jos ei niitä osaa hyödyntää. Olen saanut muutaman kirjan joululahjoiksi, mutta ei niitä ole tullut käytettyä. Kaiken huippu oli viime joulu, kun sain alastoman kokin onnenpäivät -kirjan. Siis mikä hemmetin alaston kokki. Miksi kokin pitää olla alaston? Seuraavaksi tulee kännisen kokin krapulapäivä -kirja, mutta tuskin sitä paremmin osaa hyödyntää.
Voisimmekin auttaa jatkoajassa toinen toisiamme ja antaa vinkkejä tähän harrastelijakokkitoimintaan. Köksästä ei ollut mitään apua. 3 vuotta aikoinaan siellä notkui, mutta ruokina oli sellaista keskitysleirivangin murkinaa, jota kukaan ei oikeasti kuitenkaan koskaan kotona tule valmistamaan, joten ne taidot olivat olivat aivan turhia. Kaiken lisäksi siellä pestiin uunia. Siis mitä diibadaabatouhua. Ei kukaan kuitenkaan oikeassa elämässä pese uunia. Ei se likaannu ja jos tulee vika niin heittää uunin pois ja ostaa uuden.