Löytyykö kokkeja?

  • 587 123
  • 2 910

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Viestin lähetti hanu
Itse asiassa tutkimusten mukaan kotimainen rypsiöljy on jopa oliiviöljyä terveellisempää, tai siis siinä on enemmän näitä ns. hyviä rasvahappoja. Tuolta arkistosta hakemalla löytää lisätietoja:http://www.finfood.fi Itse käytän hyvää neitsytoliiviöljyä salaatinkastikkeissa ihan maun takia, paistamiseen ja muuhun ruuanlaittoon sitten rypsiöljyä, se ei ruskista ihan niin hyvin kuin oliiviöljy, mutta toisaalta kestää korkeamman paistoläpötilan.

Kahvi on muuten pirun hyvä marinadipohja lampaanlihalle.

t. hanu

Joo, hain lähinnä makuja ruualle. Siis aitoja makuja. Rypsiöljyhän ei ole mikään kulinaristin taivas maultaan. Tuohon marinointiin senverran, että jos joskus ruoka tarvitsee pehmeyttä, tulisuuden takia tasoitusta, makua tai vähän makeutta, niin coca-cola on ihan hyvä juttu. Siis tietysti kohtuudella. Jos taas hauduttaa lihaa, kypsyttää nesteessä uunissa, niin kun tekee vahvaa teetä, makuteetä, niin siitäkin saa ihan ok makua lihaan. ( kerran kypsytin kanaa vahvassa mustaherukka teessä ja ei sitä pahaksi voinut sanoa, olihan siinä toki muitakin mausteita)
Mutta makunsa kullakin, sano koira, kun muniaan nuoli...

t: puistokemisti
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Ruoka- ja maustamisvinkit

Viestin lähetti fiftyeight

Mukaan tukeva punaviini, kynttilät ja tärkeä ihminen; se on siinä.

Tärkeä ihminen? Missäs rouva silloin ruokailee?

Tämä verraton ketju on muuten sellainen, jota ei pitäisi lukea nälissään. Vaikka itse olen kädetön kokki, tulee kesäisin pelattua jonkin verran grillin kanssa. Seuraava on vakiokamaa: kunnollista entrecote-lihaa tulikuumalle parilalle. Liha on voimakasta ja siina saa olla rasvaa. Sitten nyytit, lempiaiheeni. Perunaa pieniksi kuutoiksi, sieniä, kukkakaalia, porkkanaa, sipulia (paljon) ja valkosipulia. Öljyä pohjalle, jotta ei jämähdä + tuplafolio. Maissin valmistus on vähän hakusessa, sillä ne saa helposti kuivakkaiksi. Olen kokeillut folion päällä, joka vähän auttaa. Grillaus rules.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokkaaminen on mukavaa puuhaa.

Tuli tuossa jokunen aika sitten kokeiltua Pastaa currykastikkeella suoraan yhden kirjan ohjeen mukaan.

Tulikin erittäin herkullinen annos, vaikkakin nestettä tuli hulautettua hitusen liikaa ja tuon olisi voinut syödä yhtä hyvin lusikalla (valmis ruoan kuva liitteenä).

Siinä on mm porsaan filesuikaleita, paprikaa, omenaa, purjoa ja kermaviiliä.
 

Liitteet

  • pasta currykastikkeella4.jpg
    pasta currykastikkeella4.jpg
    53,7 KB · kertaa luettu: 740
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Korvasieni?

Iski akuutti hinku suomalaisen extreme-ruoan, eli korvasienen perään. Nyt niitä on kuulemma Etelä-Suomessa saatavilla mutta koska olen niin v*tun laiska, haen sieneni torilta tai mistä niitä nyt sattuukin saamaan. Käsittääkseni korvasieni ei ole ihan niin yleinen kuin joku suppilovahvero joten litrahinta lienee melko kova.

Ikinä en ole kyseistä sientä sen kummemmin työstänyt, käsittelyohjeet löytyy kyllä netistä ja oletettavasti myös pari reseptiä. Jotain muhennosta tai kastiketta siitä varmaankin saa aikaiseksi, onko kenelläkään tarkempia kokemuksia?
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Re: Korvasieni?

Viestin lähetti Jakke Huuliparta

Ikinä en ole kyseistä sientä sen kummemmin työstänyt, käsittelyohjeet löytyy kyllä netistä ja oletettavasti myös pari reseptiä.

Olehan sitten varovainen noitten käsittelyohjeiden kanssa. Hanki vaikkapa mieluummin jokin keittokirja.

Mutta jos korvasientä osaa käsitellä oikein, niin siitä saa aivan käsittämättömän hyvää keittoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Muotoilin ehkä tuon lauseen väärin, yleisesti ottaenhan jos jotain lukee netistä niin se ei välttämättä ole absoluuttinen totuus mutta luin käsittelyohjeet elintarvikeviraston sivuilta ja oletan että siellä ainakin on luotettavaa tietoa. Torille mars töiden jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kun käsittelette korvasieniä ne pitää puhdistaa hyvin sisältä, välillä on santaa ja muuta töhnää aika kovasti. Myrkyllinen sieni joka pitää keittää kolme kertaa, laita kylmään veteen ja kiehumaan, (ns, ryöppäys) kun vesi lähtee kiehumaan ja sienet ota pois kaada vesi myös pois, uusi kylmä vesi . Toistat tämän kolmasti. Parhaita sieniä sanon ma.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös korvasieni pidä kuivattaa, jotta myrkky haihtuu pois?

Itse olen lähinnä kärpässienimiehiä. Ne on mun herkkuain! Njams...

Kappas, ulkona lentelee keijukaisia, taas.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Ted Raikas
Eikös korvasieni pidä kuivattaa, jotta myrkky haihtuu pois?

Kuivaamalla ei saa korvasientä myrkyttömäksi. Kyllä se pitää keittää kolme kertaa joka kerta eri vedessä ja sen jälkeen vielä huuhdella kunnolla. Sienet voi ryöppäämisen jälkeen kuivata tai ryöpätä kun kuivauksen jälkeen niitä käyttää, mutta pelkkä kuivaaminen ei riitä.

Korvasieni on aivan loistava ruokasieni. Maku on erityyppinen kuin muissa yleisissä taloussienissä, mutta esimerkiksi keitossa tai pannulla sipulin, pippurin ja kerman kanssa tulee aivan loistavaa sapuskaa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: Re: Re: Ruoka- ja maustamisvinkit

Viestin lähetti Senior
Maissin valmistus on vähän hakusessa, sillä ne saa helposti kuivakkaiksi.

Oletan että olet ostanut esikypsennettyä maissia ja puhut kokonaisista tähkistä. Ei siitä tule kuivaa, kun ei pidä ihan hirveältä lämmöllä, välillä valelee öljyllä ja muistaa kääntää usein.
 

scholl

Jäsen
itse olen ihmetellyt sitä, kun esim. riisin keitto-ohjeissa on määritelty joku dl määrä vettä, joka pitää kiehauttaa niin onko siinä otettu huomioon haihtuva veden määrä? Ja kuinka tarkkana siinä pitää olla, että huomaa ottaa kattilan pois juuri sillä hetkellä, jolloin kiehuminen alkaa, koska muutoinhan haihtuu lisää vettä ja koko systeemi menee epätarkaksi vaarantaen mahdollisesti lopputuloksen.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Viestin lähetti scholl
itse olen ihmetellyt sitä, kun esim. riisin keitto-ohjeissa on määritelty joku dl määrä vettä, joka pitää kiehauttaa niin onko siinä otettu huomioon haihtuva veden määrä? Ja kuinka tarkkana siinä pitää olla, että huomaa ottaa kattilan pois juuri sillä hetkellä, jolloin kiehuminen alkaa, koska muutoinhan haihtuu lisää vettä ja koko systeemi menee epätarkaksi vaarantaen mahdollisesti lopputuloksen.

Kuka oikeasti keittää riisiä niiden pakettien ohjeiden mukaan?
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti scholl
itse olen ihmetellyt sitä, kun esim. riisin keitto-ohjeissa on määritelty joku dl määrä vettä, joka pitää kiehauttaa niin onko siinä otettu huomioon haihtuva veden määrä? Ja kuinka tarkkana siinä pitää olla, että huomaa ottaa kattilan pois juuri sillä hetkellä, jolloin kiehuminen alkaa, koska muutoinhan haihtuu lisää vettä ja koko systeemi menee epätarkaksi vaarantaen mahdollisesti lopputuloksen.

Niin riisihän on valmista, kun kaikki vesi on kiehunut pois(eli tarkoitus on nimen omaan että se vesi haihtuu pois). Olettaen tietysti, että vettä on laitettu oikea määrä. Tuo mitä tuossa mainitsit kuulosti ihan nuudelien valmistamiselta eli kiehautetaan vesi ja otetaan kattila pois liedeltä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Evenuel
Kuka oikeasti keittää riisiä niiden pakettien ohjeiden mukaan?

Hep! Pentti-sedän pitkä riisi valmistuu just eikä melkein ohjeen mukaan. Basmatiriisin ohje on huono, vettä tulee liikaa ja muutenkin keitinvesi tuppaa kiehumaan yli. Saa olla tarkkana kun kuulee kannen kolisevan siihen malliin että kohta käryää hella.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Re: Re: Re: Ruoka- ja maustamisvinkit

Viestin lähetti Senior
Tärkeä ihminen? Missäs rouva silloin ruokailee?
- - -
Sitten nyytit, lempiaiheeni.
- - -
Grillaus rules.


Kuka kellekin on tärkeä ihminen...

Laiskan miehen (esim. allekirjoittanut) nyytit saa tehtyä grillissä perin helposti. Juuri eilen illalla matsien välillä laitoin ns. kertakäyttöiseen alumiinivuokaan (sellainen johon tulee pahvikansi) paprikaa, kesäkurpitsaa ja sipulia isoiksi lohkoiksi paloiteltuna, valkosipulin kynsiä kokonaisina sekä uusia perunoita (ruotsalaisia tai jotain) kokonaisina. Päälle loraus öljyä ja soijaa, kansi tiukasti kiinni ja grilliin ylemmälle tasolle n. 25 minuutiksi.

Lisukkeeksi grillasin possun sisäfilettä.

Grillaus rules.
 

pygmalion

Jäsen
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Hep! Pentti-sedän pitkä riisi valmistuu just eikä melkein ohjeen mukaan. Basmatiriisin ohje on huono, vettä tulee liikaa ja muutenkin keitinvesi tuppaa kiehumaan yli. Saa olla tarkkana kun kuulee kannen kolisevan siihen malliin että kohta käryää hella.

Nähdäkseni basmatiriisiä keittäessä kuuluu olla suhteessa enemmän vettä kuin "tavallisessa" riisissä, samaten keittoaika on pidempi. Ja basmatihan kannattaa/kuuluu pistää kylmään veteen heti pistettäessä levy päälle. Tarkkana saa olla veden kiehuessa, mutta kun ottaa vähän ennen kiehahdusta kannen kokonaan pois ja vääntää ajoissa levyä pienemmälle, pysyvät rojut pöntössä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostakaa tollot riisikeitin. Ei muuten ole mikään uusavuttoman laite, vaan aivan loistava peli. Kiljoona kiinalaista ei voi olla väärässä. Riisi onnistuu aina, jasmiini tahi basmati. Jää aikaa muulle kokkaamiselle.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Korvasienistä vielä että todellinen herkku. Ja ihan oikeesti ne korvasienen hiekanjyvät ovat kuivunutta etananpaskaa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti Evenuel
Kuka oikeasti keittää riisiä niiden pakettien ohjeiden mukaan?


Mää.

Avovaimo on saanut itselleni jonkinlaisen inspiraation ruuan valmistuksessa. Yhdessä ollaan tehty monia monia ruokia, ja sovelsin viimeksi Vappuna yhtä respetiä, jota olimme tehneet jo aiemmin.

Jos olen yksin kotona, niin silloin se on yleensä sitä, että yritän tehdä jotain yksinkertaista, mutta maukasta. Tänään jauhelihan paiston yhteydessä tuli heiteltyä mausteita (tosin aina heitän summamutikassa), ja hieman janotti sen jälkeen. Eli liika on välillä liikaa mausteissakin, mutta kultainen keskitie on löytynyt toki jo ajat sitten.
 

scholl

Jäsen
Eikös hanikat pidä kuitenkin vääntää kiinni silloin, kun vesi kiehuu, vaikka moska jääkin levyn päälle? Itse olen sitä mieltä, että riisi on valmista silloin kun se on sopivan pehmeätä, muttei liian pehmeätä. Se mikä on tosin ihmeellistä on se, että miksi kaupassa myydään Uncle Ben's 5 ja 15 minuutin riisiä. Kuka urpo ostaa 15 minuuttista, jos viidessä minuutissa sama homma onnistuu.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Evenuel
Kuka oikeasti keittää riisiä niiden pakettien ohjeiden mukaan?

Paketeissa on ohjeet siksi, että niitä noudatetaan, ettei tule mitään katastrofeja keittiössä.
Se on vähän niinkuin autoissa huoltokirja auttamassa sua tietämään, koska auto pitää viedä huoltoon. Ruoan suhteen osaat ohjeiden avulla mitata juuri oikean määrän aineksia ja laittaa sekkarin käyntiin mittaamaan oikean ajan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti scholl
Paketeissa on ohjeet siksi, että niitä noudatetaan, ettei tule mitään katastrofeja keittiössä.
Se on vähän niinkuin autoissa huoltokirja auttamassa sua tietämään, koska auto pitää viedä huoltoon. Ruoan suhteen osaat ohjeiden avulla mitata juuri oikean määrän aineksia ja laittaa sekkarin käyntiin mittaamaan oikean ajan.

Juuri näin. Onko muuten perunapusseissa perunankeitto-ohjeita? Yllättävän monella tuntuisi olevan tarvetta ohjeille ja kun muutaman keittäisi pussin ohjeen mukaan niin oppisi. Peruna on niin halpaa että voi keittää koe-eriä ja haarukoida oikean ajan ja kypsyyden. Ja tuo oli ihan ilman mitään vinoilua.

Nimimerkille Ossi: en edes tiennyt että tuollainen vekotin on olemassa, taitaa mennä ostoon.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti scholl

- - -
Kuka urpo ostaa 15 minuuttista, jos viidessä minuutissa sama homma onnistuu.

Joku urpo saattaa ostaa sitä viisiminuuttista jollei ymmärrä ruoasta mitään. Kuvittelee vielä että viisiminuuttinen ja 15-minuuttinen olisivat samaa tavaraa, pöljä kun on.

Vähän sama juttu kuin kuvittelisi että hampurilainen on parempi kuin gourmet-pihvi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riisi tulee keittää siten, että ensin pistää öljyä kattilaan, sitten kuullottaa kuumassa öljyssä valkosipulia ja riisiä hetkisen ja vasta sitten heittää vettä perään noin tuplasti sen mitä riisiä on. Tulee saatanan paljon parempaa noin.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Juuri näin. Onko muuten perunapusseissa perunankeitto-ohjeita? Yllättävän monella tuntuisi olevan tarvetta ohjeille ja kun muutaman keittäisi pussin ohjeen mukaan niin oppisi. Peruna on niin halpaa että voi keittää koe-eriä ja haarukoida oikean ajan ja kypsyyden. Ja tuo oli ihan ilman mitään vinoilua.


Mikä perunapussi? Perunathan myydään irtotavarana. Itse olen aiemmin tässä ketjussa käsitellyt perunoiden keittoproblematiikkaa, mutta se siitä. Sen sijaan koe-erien tekeminen on aika perttiä, sillä harvoin on aikaa testata. Kyllä se pitää mennä kerralla oikein, jos haluaa saada valmista samaan aikaan kuin muut ruokalajit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös