Myönnän heti alkuun, että olen lähestulkoon kädetön kokki, mutta jostain on tullut suuri polte yrittää tehdä erilaisia ruokia. Muutamassa olen onnistunut, joten tässäpä pari "bravuuria":
Tonnikalapihvit:
Pari purkkia tonnikalaa öljyssä, oman maun mukaan paloina, itse olen käyttänyt hiutaleita, kun ei sillä nyt tässä sinänsä merkitystä ole. Öljyt pois ja kippoon, sekoitetaan yhteen kananmunaan ja ~ 5 ruokalusikallisen jauhoja. Mausteeksi olen heittänyt tomaattipyrettä (tai ketsuppia) niin, että seoksen väri hieman muuttuu, aromisuolaa sopivasti ja loraus sitruunatäysmehua. Omaa mielikuvitusta voi käyttää. Tämän jälkeen suoritan esipaistamisen pannulla, niin että pihvit jotakuinkin pysyvät kasassa, sitten tuikkaan ne uuniin kera lohkoperunoiden. Ja maistuu. Kermaviilistä, tillistä ja sitruunamehusta saa näille oivan kastikkeen.
Spagettivuoka:
500g sikanautaa, paistetaan pannulla ja maustetaan oman maun mukaan. Itse olen heittänyt aromisuolaa, grillimaustetta ja hitusen tacomaustetta, sekä tomaattipyrettä. Samaan aikaan keitetään spagetit, saa laittaa reilusti, tarkkaa määrää en ole koskaan miettinyt, 500g tätäkin voi olla passeli määrä.
Voidellaan vuoka, asetetaan kerroksittain spagettia ja jauhelihaa, niin että spagettia on alimmaisena ja päällimmäisenä. Päälle voi tehdä itse juustokastikkeen, kertaalleen kokeilin valmiskastiketta, enkä pitänyt erityisemmin, joten toisella kerralla raastoin pintaan reilummin juustoa. Lisää makua settiin saa siivuttamalla mozzarellaa pintaan, tulee hyvää. Lopuksi vuoka uuniin n. 200 asteeseen, oman mieltymyksen mukaan sitä voi sitten siellä pitää, toiset tykkäävät rapeammasta pinnasta, toisilla ei nälkä salli ylimääräistä odottelua. Älkääkä unohtako settiä uuniin liian pitkäksi aikaa, kuten allekirjoittaneelle kävi viimeksi ;)