Jääkoneenkuljettajan kokeellisen keittiön kauheudet...
Tjaa, täältähän pompsahti hakua käyttäen asiallinen ketju, jota ei vielä tässä hötäkässä ehdi lukemaan. Joten, kerronpa ihan pikaisesti, mitä tänään tein (vaimokullan syntymäpäivä): Kanttarellia ja pyytä kermakastikkeessa.
Todellakin, kokeellista, sillä molempien mausta pidän (pyy ja kanttarelli), mutta itse en ole uskaltautunut sienten kanssa kovinkaan kokeilemaan, saatika noita yhdistelemään. Nyt sitten, tuumasta toimeen!
Aluksi, ainekset:
2 pyytä (rintalihat)
abauttiarallaa litra kanttarelleja
1 sipuli
2dl purkki kuohukermaa (kait ne laititkin käy, mutta tällä kertaa ehtaa kermaa)
voita
vettä
2 pekonisiivua
sopivasti nimeltämainitsematonta (en siis muista) ranskalaista vuohenjuustoa
maustehia moninaisia (suola, mustapippuri, valkopippuri ja "nelimauste")
Ensin, viskaamme sienet pannulle A, nokare voita pohjalle. Toiselle pannulle B samaan aikaan, puolet sipulista (isoina lohmoina) ja pekonit. Viskaa potut kiehumaan samaan aikaan, jos olet laiska kuin minä etkä kummempaa lisuketta pääeinekselle tarjoa.
Kunhan B-pannulla alkaa olla tirinää sopivassa määrin, viskataan pyyt sekaan. Ei muuta kuin väriä hieman pintaan, vettä perään ja hellaa pienemmälle, antaa hautua hetken (mausta nelimausteella tässä vaiheessa). A-pannulla, sienet ovat "nahistumassa" ja kutistuvat silmissä, viskaa loput sipulista pienenä pilkkeenä sekaan. A-pannulla hetko vielä hauduttelua ja kermaa kyytiin. B-pannulla, pyyn liha lienee jo kokonaan kypsää. Eli B-pannu pois tulelta ja erottelemaan pyystä lihat. Tässä samoihin aikoihin kermaa A-pannulle ja antaa hautua.
Olutta...
Kunhan olet pyyn vapauttanut lihoistaan, tee luilla mitä tahdot, itse laitoin ne tällä kertaa roskiin. Viskaa pyyn lihat sinne jäljelle jääneeseen pannuun muhennoksen/kastikkeen sekaan, sekä sopivasti sitä vuohenjuustoa ja lisää vaihteeksi hieman kermaa. Anna sen abaut 10 minuuttia muhia, mausta (suola, pippuri, ei kait sitä muuta?) ja anna "ässehtyä". Tarjoile.
Onnittele itseäsi, sillä näin suurpiirteisellä kokkailuilla mitä ne minullakin ovat, saatat joskus onnistua. hymiö.
Onkos muita riistaruokia tekeviä kotikokkeja? Etenkin metsäkanalinnuista, sillä onko niitä muita riistaruoaksi kelpaavia...