Ystävämme USA ja sen toiminta
Täytyy päästää "löysiä" sen verran että USA on minunkin mielestäni ollut monessa hyvässä mukana, ainakin siis menneisyydessä. Persianlahden sotaan saakka en niin kamalasti kritisoinut tuota suurta ja mahtavaa.
Minua rupesi ottamaan pannuun siinä vaiheessa kun ilmastosopimuksilla pyyhittiin erittäin lyhytnäköisesti persettä, ja muutenkin otettiin käyttöön politiikka, "vain meillä on väliä, fuck rest of the world". Kertokoon tämä jotain sikäläisten päättäjien tyhmyydestä, että ympäristöasiat nähdään pelkästään kuluina. Eipä sillä, ei kai USA ole koskaan mitään muuta osannutkaan tehdä kuin erittäin lyhyen tähtäimen suunnitelmia.
Balkanilla oli omat juttunsa, mutta en juurikaan pannut pahakseni niistä toimista, vaikka paljon siitäkin voisi kyseenalaistaa.
Sitten tuli kuuluisa nain-ileven, ja piru pääsi irti. Oli selvää että Bushin oli pakko tehdä jotain, Afganistan tiedettiin Al-Qaedan "kotimaaksi", joten se kai oli aika looginen paikka mennä leikkimään sotaa. Siinä sivussa saatiin syrjään Taleban-hallitus, josta minä henk. koht. olin iloinen. Tilanne ei tosin ole paljoa tainnut parantua entisestä, mutta toivottavasti edes hieman.
Tähän asti pystyin vielä nielemään kaiken, ainakin jotenkuten. Mutta sitten tämä Irakin yhtäkkinen demonisoiminen pisti kupin viimeistään nurin. Ei ole olemassa mitään todisteita siitä että Irakilla on niitä kamalia joukkotuhoaseita (epäilyihin on syytä, mutta ei todisteita), eikä varsinkaan ole edes todennäköistä että Saddamista olisi mitään uhkaa muulle maailmalle, tämä on ihan täyttä bullshittia. Diktaattoreja on taas maailma puolillaan, sekään ei ole mikään peruste. Mikä tärkeintä, ei ole olemassa ensimmäistäkään todisteen hitusta siitä että Irakilla olisi ollut jotain tekemistä WTC-iskujen kanssa.
Ja ei siinäkään vielä mitään, jos USA haluaa varmistua siitä että Irakista ei ole uhkaa, niin ok, tehdään sitten niin. Mennään ja käännetään vaikka maa ylösalaisin, ja varmistutaan siitä. Mutta nyt kun Bush ja Blair heittävät näitä valheitaan ja demoni-teorioita solkenaan ilman mitään perusteita, ja ovat täysillä menossa sotaan ilman mitään järkevää syytä, on viimeistään syytä ihmetellä. Mistä siis tämä kiire? Nyt jopa Kofi Annan toistaa samaa laulua, "tämä kriisi pitää ratkaista nopeasti". Mikä kriisi? Miksi nopeasti? Onko siihen mitään muuta syytä kuin se että USA:lla on sota-aikataulu, mitä pitää noudattaa? Eipä taida olla.
Varsinkin kun nyt P-Korea uhittelee päivä päivältä enemmän, voidaan tosissaan kysyä että missä USA:n intressit todella ovat? Eivät ainakaan maailmanrauhassa, eikä edes oman kansan hyvinvoinnissa.
Kaikista eniten minä olen siitä huolissani mikä on nykysuuntaus, eli jos USA jatkaa tätä menoa, niin kuka tahansa voi olla heidän seuraava kohde, yhä vähäisemmin perustein, jos ei Bushkaan välillä vedä henkeä ja rauhoitu.
Ja sanokaa mitä sanotte, mutta jos mies käyttää samassa lauseessa sanoja "peace" ja "worlds greatest military", kansan hurratessa taustalla, lisäten vielä jotain uskonnollista höpinää päälle, niin minun mielestäni jossain on vikaa. Ehkä se on sitten minussa, kun en ymmärrä miten hyvä paikka tämä maailma on USAn ansiosta.