Tuleekohan Helena kommentoimaan tähän instassaan mitään? Kuulemma on jo jotain ”sinussa asuu demoni” -tyylistä palautetta tullut tuon tekstin kirjoittajalle joltain Helunan kilipääjengin jäseniltä, ellei jopa pää-kilipää Helunalta itseltään.
Ennustan, että Heluna voisi sanoa vaikkapa jotain tämän kaltaista: ”Niin paljon mä haluun vielä sano, että mulle on tullut paljon viestejä siitä että tuolla jossain mediassa vai mikä se sana nyt on suomeksi *naurahdus* no tuolla on nyt ollut juttua että Mikko ei ois narsisti *silmien pyöräytys* Okei *naurahdus* siellä on kännissä pistetty tepsin peliä katellessa viestiä tutulle bloggarille - satun tietää että, mm, kirjoittaja on *katse vasemmalle* Turusta ja Koivujen vanhan perhetutun naapurin serkku *katse takaisin puhelinta kohti* - että kirjota vähän sinne jotain että *katse vasemmalle* mä en oo narsisti ja pistän sulle viissataa. Siis mä. *katse puhelimeen* Oon lapsien äiti. Ja mä. Tuun aina kertoo tänne totuuden, ja mua ei hiljennetä, *katse vasemmalle, hiuksien harominen* mä tiiän niin monia joilla on tää sama tilanne, *katse puhelimeen* tällasta tää on täällä Suomessa että rahalla saadaan bloggarit kirjottamaan ihan mitä vaan halutaan. Kaikki onnistuu. Ja lasten äitiä ei kuunnella, eeii, ei tietenkään. Siis tää on niiiin sairasta! Niin sairasta. *2 sekunnin vihainen tuijotus kameraan, uusi reels alkaa* Ja niin paljon mä haluun sanoo että mä vaan kerron täällä faktaa siitä että *katse vasemmalle* mun eks on narsisti ja aivovammainen ja huumeiden käyttäjä, raiskaaja ja polttomurhaaja, *katse puhelimeen* mä oon lapsien äiti niin mä tiiän, mutta ei täällä Suomessa ja varsinkaan Turussa *silmien pyöräytys* kuunnella. Siis ihan. Sairasta. *Uusi reels alkaa* I have got so many questions in English about what I was saying a minute ago, so… ja sitten sama englanniksi.
Kävin nopeasti selaamassa Vauvan Av:n keskusteluja ja tämä viesti on päässyt sinnekin ja saanut paljon tykkäyksiä. Kuka muuten tunnustaa, että markkinoi tätä ketjua Av:llakin? Siellä on ollut useita linkkejä tänne. Ja Jodelissa on myös kehuttu tätä ketjua. Olemme siis arvostettuja kirjoittelijoita :).
Nähdäkseni Helena otti kantaa tuohon blogiin heti lauantaina. Tai ainakin hän julkaisi seuraavanlaisen lausunnon:
(Kuva 1): Out here speaking up. It's not about rehashing the past or pointing fingers - this is about the broken system we're living. It's about how we allow these injustices to happen, how money rules this world, and how this power can manipulate the system to get their way. (Kuva 2.): But it's not just about them getting their way - it's about the damage they leave behind. With that power and influence, they can destroy someone else's life, their mental health, and their stability. And the worst part? It's the kinds who suffer the most. The damage caused by all of this doesn't stop with us as parents - it hurts the children who should never have to bear this burden. (Kuva 3): We are supposed to protect our children. But how are we protecting them if we are letting this happen? How are we protecting them when system allows this kind of injustice to tear apart families and damage the very people we fighting for? That's why I´m here - to speak up, not just for myself, but for them and for the change that's so desperately needed. (Kuva 4): What I share is not to invade myself kids' privacy but to shed light a much bigger issue - the injustices and broken systems that affect not just my kids, but so many other families. If I don't speak out, if I stay silent, then nothing changes. The reality is, what my kids have experienced, the trauma and hardship, didn't come from me posting on Instagram - it came from a system that failed to protect them and from actions of others. (Kuva 5): It's ironic that people choose to focus on me sharing a part of my life here, instead of looking at the real problems my kids are facing. The struggles they've endured don't come from these posts; they come from they've had to live through every day. (Kuva 6): So while I understand the concern, I also want to say this: staying silent helps no one. By speaking out, I'm fighting not only for my kids but for every child who has been caught in a system that prioritizes power and money over justice and well-being. If we want to protect children, we need to start by addressing the real issues - not just criticizing the people brave enough to speak up. -Helena #teamhelenakoivu
Kun tuon lukee ajatuksella, siitähän saa vaikka ja mitä irti. Ja silti tuossa tekstissä kaikki on kerrottu jo aiemmin, kymmeniä kertoja. Kaiken keskiössä on taas ja edelleen se, että Helena ei ota vastuuta mistään itse. Kaikki tämä kurjuus, mitä on nähty, on kaikkien muiden aiheuttamaa ja kaikkien muiden syytä. "Systeemi on rikki ja raha ratkaisee", sanoo Helena. Helena, jolle on tarjottu ylimääräistä rahaa siitä, että lopettaisi julkisen sekoilunsa ja jonka asianajokuluja on maksettu $800k:lla. Helena, joka omien sanojensa mukaan "heitettiin katuojaan ilman asuntoa ja autoa". Kyllä, tällaistakin hän on sanonut.
Tämä tosin taitaa olla ensimmäinen kerta, kun Helena noin voimakkaasti ilmaisee, että lapset ovat traumatisoituneita. Mutta pelkkää projisointiahan tuokin on. Kaikki, mistä Helena syyttää kaikkia muita, on tasan tarkkaan seurausta hänen omista toimistaan. Ja hän on uhri. Ei pitäisi keskittyä hänen Instagram-julkaisuihinsa, vaan niihin asioihin taustalla. Hän taistelee isompien asioiden puolesta. Lapset eivät kärsi hänen somestaan, lapset kärsii kaikesta muusta. Vaikka todellisuudessa ihan jokainen asia on lähtöisin Helenan omista julkaisuista tai muusta toiminnasta.
Sanon suoraan, että VMP. Helenaa ei tasan tarkkaan kiinnosta muiden lapset. Eikä edes omansa. Helenaa kiinnostaa vain Helena. Ehkä hän on omassa päässään kyhännyt rinnakkaistodellisuuden, missä hänen toimintansa keskiössä on hänen lastensa onnellisuus ja hyvinvointi. Mutta mitään tekemistä reaalimaailman kanssa hänen omilla kuvitelmillaan ei ole. Kuten niissä oikeuden päätöksissä (Dr Stahlin lausunnossa) kävi ilmi, Helena ei erota omia ja lastensa tunteita. Tämä käy ilmi uudelleen ja uudelleen.
Helena Koivu on elävä esimerkki ihmisestä, jolla on vain ja ainoastaan oikeuksia, ei velvollisuuksia. Hän asuu ex-miehensä omistaman kesähuvilakompleksin vierastalossa, jonne murtautui ikkunan kautta. Kertoi tästä itse. Syytettä tästä ei tullut, koska rikottu ikkuna oli pieni. Hieno homma ja kivat pienikokoisille . Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin, mutta niin vain Helena jäi "hoitamaan asioita" aikavälille 7/23-4/24, tuli Suomeen joskus toukokuun -24 alussa. Tuolta ajalta Mikon velvollisuus oli kuitenkin maksaa täydet elarit lapsista ja sen hän tekikin.
Helena ajelee Viron kilvissä olevalla autolla ja tuskin makselee mitään autoverojakaan Suomeen. Tämäkin on laitonta. Helenan äiti pesi taas viime viikonloppuna Helsingissä Helenan pyykit ja pakkasi mukaan 10 pkt laastareita. Aivan A-luokan mahdollistamista tämäkin lähes 4-kymppiselle naiselle. Helena soittelee häkeen aina, kun tulee joku tilanne, mitä Helena ei itse haluaisi kokea. Siellä häntä kehotetaan vain tekemään rikosilmoituksia. Jotka eivät etene. Ja tämä on kiusaamista ja osoitus rahan ja vallan voimasta. Helena maalittaa ihmisiä nimeltä ja julkaisee heistä kuvia ja videoita. Kertaakaan ei vielä ole näkynyt mitään Helenan kiusaamista, mutta olemme nähneet, miten Helena itse on ahdistelut ihmisiä muita.
Siitä olen Helenan kanssa samaa mieltä, että systeemi on rikki, mutta olemme sitä mieltä eri syistä. Mun mielestäni systeemi on rikki siksi, että toisen vanhemman, eli Helenan, annetaan toimia noin ilman, että siitä seuraa nopealla aikataululla mitään. Kaikessa kestää. Pidetään palavereja ja jutellaan. Ei voida tehdä muuta kuin kehottaa lopettamaan somesekoilu. Ja kun Helena ei lopeta, homma jatkuu samanlaisena.
Todistusaineistoa on pilvin pimein siitäkin, että ensin päivällä Helena vetää 30 monologia ja koulupäivän päätteeksi lapset siirtyvät Helenan hoitovastuulle, vaikka hän on aivan raivona ja tiloissa. Ja silti tämä sama on jatkunut jo kuukausia. Mitäpä luulette, mistä asioista siellä lasten kanssa on illan päätteeksi puhuttu? Lapsilla ei ole edes omia sänkyjä vierastalossa, vaan nukkuvat patjoilla. Kenelläkään ei ole mitään omaa rauhaa ja musiikki pauhaa täysillä kaiken aikaa. 6 v. menee eskariin, jos äiti jaksaa viedä, eikä aina jaksa. 6 v. käy treeneissä ja treenien jälkeen laittaa koko perheelle ruokaa äidin kuvatessa taustalla. Jossain välissä haetaan vähän puita takkaan ja sekin on eskarilaisen hommia.
Ja tämä kaikki toistuu kuukaudesta toiseen. Systeemi todellakin on rikki. Ja mäkin kirjoitan näistä samoista asioista tänne varmaan sadatta kertaa. Olen vähän niin kuin Helena itse. Mutta tämäkin saaga saa koko ajan uusia seuraajia, jotka eivät varmasti jaksa alusta asti paneutua tähän asiaan. Siksi pitää välillä kerrata, että ihmiset ymmärtäisivät, että mikään ei ole mennyt niin kuin Helena väittää.