Kierrätyskeskuksen puolella on muitakin ihan asiallisia keskusteluketjuja, jotka mielestäni kuuluisivat selkeästi Vapaan keskustelun puolelle.
Luonnollisesti tästä edellisestä kysymyksestäni tuli monenlaista parranpärinää. Jonkun mielestä jopa
vaadin noiden kolmen edellisessä viestissäni mainitsemieni ketjujen siirtoa Kierrätyskeskuksesta Vapaalle. Mun nähdäkseni kyseessä oli paremminkin puhdas kysymys. Mielestäni kyseiset ketjut sisälsivät ihan asiallista keskustelua yhdestä tietystä aiheesta. Tällöin ne mun näkemykseni mukaan kuuluvat Vapaan puolelle eivätkä Kierrätyskeskukseen. Moderaattoritkin olivat näemmä kanssani samaa mieltä.
No, Jatkoaika ei olisi Jatkoaika, jos joukossa ei olisi myös näsäviisaita ja hakamussuttelijoita. Välittömästi tuli kyselyitä, miksi en
vaatinut myös tämän ja tämän ketjun siirtoa. Katselin pikaisesti läpi reilut kymmenen sivua Kierrätyskeskuksen tuoreimpia otsikoita. Otsikoiden ja avausviestien perusteella löysin ehkä noin tusinan verran ketjuja, jotka on perustettu noin viimeisen vuoden sisään ja mielestäni ansaitsisivat myös paikkansa Vapaan keskustelun puolelta. Asiasta saa olla kanssani eri mieltä, mutta eiköhän Moderaattorit ole se taho, joka viime kädessä asian ratkaisee.
Mä en tee muuta kuin listaan kyseiset ketjut tähän!
11.10.2014 -
Lehtinostalgiat
11.11.2014 -
Ennen oli hyvin (?)
12.11.2014 -
Nyt on paremmin - eläköön edistys
14.02.2015 -
Kättelyketju
01.04.2015 -
Kotihiiri - Yhteiskunnan vihollinen numero kaksi
09.04.2015 -
Mieleenpainuvia muistoja lapsuudesta
18.05.2015 -
Maailman tunnetuin urheilupyhättö
02.06.2015 -
Housuketju
07.06.2015 -
Tom Cruise - huonojen elokuvien tähtitappi
19.06.2015 -
Eurodance - huippumusiikkia!
19.07.2015 -
Cicciolina-ketju
Mun mielestäni jokaisella näistä edelläluetelluista ketjuista on oma selkeä teemansa - keskusteluaihe. Ketjuissa myös pyritään keskustelemaan otsikon aiheesta - ketjut eivät ole mitään pelkkiä listauksia tai luettelointeja, niissä ei ole äänestyksiä, kisoja eikä visoja. Kun katsoo muita Vapaan keskustelun puolella olevia aiheita, niin lähes jokaiselle luettelemalleni ketjulle löytyy vastineita.
Edellämainittujen ketjujen keskusteluaiheita:
- lapsuus-/nuoruusmuistelut: Lehtinostalgiat, Ennen oli hyvin (?), Nyt on paremmin - eläköön edistys, Mieleenpainuvia muistoja lapsuudesta
- käyttäytymismallit: Kättelyketju
- eläimiin liittyvää keskustelua: Kotihiiri - Yhteiskunnan vihollinen numero kaksi
- henkilöihin liittyvää keskustelua: Tom Cruise - huonojen elokuvien tähtitappi, Cicciolina-ketju
- paikkoihin ja rakennuksiin liittyvää keskustelua: Maailman tunnetuin urheilupyhättö
- eri musiikkityyleihin liittyvää keskustelua: Eurodance - huippumusiikkia!
Vapaan keskustelun puolella jo olevia keskusteluaiheita:
- lapsuus-/nuoruusmuistelut:
80-luvun tähdet, mitä helvettiä tapahtui?,
Säilyisiköhän sitä elossa ilman televisiota?
- käyttäytymismallit:
Jatkoajan pukeutumisketju,
Lippalakki päässä sisällä ja syödessä - keskustelua käytöstavoista
- eläimiin liittyvää keskustelua:
Koira - ihmisen paras ystävä
- henkilöihin liittyvää keskustelua:
Teuvo Hakkarainen - legenda jo eläessään,
Pasi Viheraho
- paikkoihin ja rakennuksiin liittyvää keskustelua:
Keskustelua kahviloista, konditorioista ja leipomoista
- eri musiikkityyleihin liittyvää keskustelua:
Keskustelua ambient musiikkityylistä ja sen edustajista
Mun mielestäni nuo kaikki edellämainitut ketjut kuuluisivat ehdottomasti Vapaan keskustelun puolelle - EI Kierrätyskeskuksen kaatopaikalle.
Jälleen kerran: mitä mieltä Moderaattorit ovat asiasta? Kuuluvatko kyseiset ketjut Kierrätyskeskuksen vai Vapaan keskustelun puolelle?
Lisäksi Vapaan keskustelun puolella on jo ketju:
10.02.2007 -
Maailman "verisin" hallitsija?
Toukokuussa 2015 Kierrätyskeskuksen puolelle perustettiin ketju:
06.05.2015 -
Maailmanhistorian hirvein diktaattori?
Ehkä tämän jälkimmäisen voisi yhdistää tuohon jo Vapaan keskustelun alla olevaan aiempaan ketjuun?
EDIT: typo