Keskustelua kahviloista, konditorioista ja leipomoista

  • 3 964
  • 23

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kahvilakulttuuri Suomessa on muuttunut jonniin verran viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Perinteiset mummonkahvilat, josta sai sitä perussumppia ja voisilmäpullan, alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Tosin aivan viime vuosina peruskahviloiden suosio on noussut osana globaalia nuorten aikuisten nostalgia-aaltoa, joka kai myös jonkin sortin hipsteriytenä tunnetaan. No, itsehän olen tyylipuhdas äitin pullapoika, joten omassa kastissani nuo peruskahvilat ovat kyllä nauttineet suosiota aina, vaikka toki pahimman latte-villityksen aikana rapiat parikymppisenä menin valtavirran mukana aika selkeästi. Nopeasti kyllä kuitenkin huomasi sen, ettei haaleat cappuccinot tai latet jostain ison konsernin kahvikoneesta ruiskittuna vastannut hintaansa.

Joka tapauksessa, olipa kyse sitten jostain Helsingin ytimen La Torrefazionesta tai pihtiputaan mummon torikahvilasta voisilmäpulineen, olen kahvilaihmisiä. Voimakkaasti. Kesälomareissujemme reitti suunnitellaan osin paikallisten kahviloiden mukaan, ja poikkeamia reitille tehdään tarpeen vaatiessa, jos legendaa hyvästä kahvilasta kaikuu korviimme. Houkuttimeksi riittää laadukkaat kahvit, hyvä konditoriokattaus, ensiluokkainen palvelu tai vaikka upea miljöö. Sinänsä aivan sama, jos jokin näistä hiukan mättää, kunhan kokonaisuus muutoin on kokeilemisen arvoinen, vaikka toki hyvä tai edes peruspalvelu on edellytys uudelleenvierailulle. Myös uusissa kaupungeissa tulee liki poikkeuksetta vierailtua kahvilassa jos toisessakin. Mielellään haluan löytää jotain paikallista, johon kaffila on erikoistunut, olipa sitten suolaista tai makeaa.

Toki taka-ajatukseni tämän ketjun osalta on se, että täältä voisi lukea suosituksia otsikonmukaisista paikoista, joten korkkaan homman auki Lohjan osalta. Kaupunkiamme on pyritty lanseeraamaan matkailumarkkinoille kahvilakaupunkina, ja kieltämättä täällä on kokoon nähden laadukkaita paikkoja useampikin. Taannoiseen kahvilapäivään osallistui 16 paikallista kahvilaa, leipomoa, konditoriota tai paahtimoa. Palaan ulkopaikkakuntien osalta asiaan myöhemmin, tässä pikaiset plussat ja miinukset muutamasta paikallisesta.

St. Honore
+ Jengi tulee tänne kauempaakin, eikä maine oli ollenkaan liioiteltu. Ruotsin hovin entinen kondiittori pitää paikkaa. Suurin osa konditoriotuotteista on loistavia, eikä varsinaista pettymystä ole tullut vielä vastaan. Pullat, tortut, kakut, leivonnaiset, suolaiset, kaikki laadukasta matskua. Kahveissa ei ehkä niin vahvaa osaamista, en yleensä itse jää paikanpäälle, koska...
- miljöö ei ole erityisen houkutteleva. Tuotteet ovat myös suht hintavia, vaikka sinänsä laatu kyllä kohtaa useimmiten hinnan kanssa.

Cafe Lauri
+ Hyvä liikepaikka, helppo löytää. Pöytiin tarjoilu ja ystävällinen sellainen, vaikkakin paikan suosion vuoksi toisinaan kiirettä pitää. Ok tai hyvä taso leivonnaisissa, paikallisen paahtimon kahvit, salaattia, a-oikeudet ja musiikki-iltamia. Eurooppalainen fiilinki ja kiva sisustus.
- Usein täynnä ja hintava. Myös tämän miljöö on liki perseestä, toki Lohjan ydinkeskustan rakennuksista ei paria poikkeusta lukuunottamatta kovin kauniita löydykään.

Chef's Cafe
+ Ok tuotteet, pöytiintarjoilu ja kahvipannun saa pöytään jaettavaksi. Vanhalla muorilla ystävällinen palvelu.
- Miljöö ei tässäkään erityisen komia ole, vaikkei keskustassa ollakaan. Lähiöpaikka juuri vuokra-asuntojen vieressä, mutta siitä huolimatta ihan käymisen arvoinen paikka, vaikken ehkä St. Honoren tyylisiä pyhiinvaellusmatkoja tekisikään. Omistaja painelee hiukan hajamielisen kiireisenä ympäri kahvilaa, mikä on harmittava kontrasti muorin touhuun nähden.

Puolenkymmentä muuta odottaa vuoroaan, palaan niihin myöhemmin. Toivottavasti löytyy muitakin innokkaita kahviloiden kiertelijöitä ja kiireettömiä istuskelijoita. Toki edellisiäkin saa kommentoida, se olisi jopa suotavaa. Ja kuten totesin, kahvilan tyylillä ei ole väliä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Official Website of Brooklyn Cafe & Bakery

Fredalla Viiskulman kieppeillä Brooklyn Cafe on kyllä ehdottomasti oma suosikkini, vaikkakin valitettavan harvoin tulee noissa paikoissa käytyä. Suuri kahvihifistelijä en ole, vaan omaa makuaistiani hellii parhaiten tummapaahtoinen pannukahvi mustana. Näiden lattejen sun muiden vastaavien osalta en siis oikein osaa juuta tai jaata sanoa. Nuo bagelit ja cupcaket ovat kuitenkin niin helvetin maistuvia, että omalla olemattomalla kahvitietämykselläkin uskallan suositella paikkaa.

Palvelu tuolla tuntuu erittäin sydämelliseltä, syötävät ainakin ovat syötävän hyviä ja ihan kiva fiilis tuolla on ollut. Vähän paikka tuntuu kuitenkin pieneltä ja "syrjäiseltä" ellei asu Punavuoren suunnilla. Vaikka keskustasta tuonne pääsee helposti sporalla tai kävellen, niin jotenkin oma kynnys lähteä ex tempore on vähän korkeahko. Mutta mähän en siis ymmärrä hyvän päälle, joten se on oma häpeä. Ainakin sen verran moni ymmärtää, että tuo on kyllä aina ollut vähintään täydehkö kun itse olen kulmille osunut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Otetaan kehiin vielä pari lohjalaispaikkaa, ekaksi tuorein viritelmä keskustasta eli Cafe Carnivale. Tässä paikassa en ole muuta kuin kahvia nauttinut, mutta koska aika moni tuntuu pitävän, nostan mukaan. Heillä on oma paahtimo keskustan ulkopuolella, mutta en ole täysin vakuuttunut kahvin laadusta silti. Leivosvitriini vaikutti lupaavalta. Miljöö on ydinkeskustan paikoista selkeästi paras, vaikkakin pääosan päivää varjoisa. Siisti paikka, paikallisen kebabyrittäjän aluelaajennus. Lisäksi ytimestä löytyy Kahvila Nina Maria, Kahvila Liisa ja vaikka mitä. Tuosta voi bongata lisää: Ravintolat, kahvilat, pikaruokapaikat Lohjalla Hilman Herkku on testaamatta itselläni Virkkalan suunnalta, samoin asemalla sijaitseva ja miljööltään kivanoloinen Ventelän resiina.

Paahtimo Cafetoria pitää myös mainita, se kun sijaitsee Turun moottoritien läheisyydessä vanhalla Hangon tiellä. Mun mielestäni laadukkaampi paikka kuin tuo edellinen paahtimo. Kahvila löytyy Helsingistä, olikohan nyt Runeberginkadulla, tehtaanmyymälä on auki kesäarkisin myös Lohjalla.

Muutamien vuosien aikana on tullut kierreltyä eri paikkakuntien kahviloita erityisellä tarkoituksella ja otan tähän muutaman esille. Ekana Mummon pullapuoti Jyväskylän keskustasta. Tai leipomo on kai taajamassa, mutta tuota keskustan paikkaa olen pääasiassa käyttänyt. Aika perinteinen mesta pullineen ja viinereineen, mutta se rahkainen voisilmäpulla on loistava lajissaan. Toki paikkaan liittyy meillä paljon muistoja liki kymmenen vuoden takaa, mutta jos kohdille osuu ja pullattaa, niin sinne kaikki.

Kävimme taannoin tsekkaamassa myös turkulaisen MBakeryn, mutta eipä napannut erityisemmin. Aika geneeristä matskua, ei juurikaan rakennetta niissä, mitä me söimme, mutta maultaa ok-tasoa. En tiedä, onko tälle edustavampaa paikkaa jossain keskutassa, se keskustan ulkopuolinen leipomomiljöö ei nyt ihan paras visuaalisesti ollut. Ohikulkumatkalla, joten ei traumoja tuosta kuitenkaan.

Tukholmalaista Saturnusta voin sen sijaan suositella täysin palkein. Ehkä elämäni paras mustikkapiirakka, hyvä banoffee ja hyvä suklaakakku. Kehutut ja kookkaat korvapuustit sen sijaan eivät erityisiä olleet, mutta mielenkiintoinen kokemushan se oli ostaa tuollainen kahden nyrkin kokoinen kanelbulle. Muutkin tuotokset olivat kookkaita, meillä teki tiukkaa syödä kahden aikuisen ja kahden lapsen kanssa nuo kolme tuotetta, varsinkin kun suklaakakku oli varsin makea ja tarjoiltiin kermavaahdon kera. Paikka oli siisti, hienostunut, muttei mikään pönötyspaikka todellakaan.

Helsingissä olen harmittavan vähän ehtinyt nauttimaan varsinaisesti konditoriotuotteita, vaikka pari hyvää paikkaa siinä yo:n kulmilla ja Kamppiin kävellessä onkin. Sopuhintaiselta ja vähintäänkin ok-tasoiselta vaikuttaa se Yliopistonkadulla ja Lasipalatsissa majaansa pitävä leipomo-kahvila, nimeä en jaksa muistaa nyt. Joskus olen ostanut siitä kaupungin parhaaksi valitun kanelipullan matkaani. Hinta oli hyvä, mutta itse teen paremman. Vakiokahvit nappaan Fratellosta, koska on aika tolkuttoman hyvät tuplacapuccinot. Ja onhan ne Starbucksin kaffet hyviä myös.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nuo bagelit ja cupcaket ovat kuitenkin niin helvetin maistuvia, että omalla olemattomalla kahvitietämykselläkin uskallan suositella paikkaa.
Enpä minäkään mikään kahvihfistelijä ole, vaikka joskus yritin sellaista viittaa harteilleni sovittaa. Lähinnä jonkun muun kuin tummapaahtoisen suodatin/pressopannukahvin otan silloin, kun en kahvin kanssa mitään nautiskele. Syötävissä mennään tietysti maku edellä, mutta makukin muuttuu tylsäksi, ellei tuotoksessa mitään rakennetta ole. Ulkonäöstä plussaa.

Eikös viiskulma ole sitä seutua, missä myös Brewdog majailee? Ei siis kovin kaukana Norssilta, kun siellä pitää taas joskus alkaa rampata.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Eikös viiskulma ole sitä seutua, missä myös Brewdog majailee? Ei siis kovin kaukana Norssilta, kun siellä pitää taas joskus alkaa rampata.

Juurikin samaa seutua. Brewdogin ja Brooklynin välinen etäisyys taidetaan mitata kymmenissä metreissä mitä omaan muistikuvaani tulee. Jos viiskulman löytää, niin tuon kahvilan löytää ihan vaikka vain katsomalla Fredrikinkadun kyltin ja seuraamalla sitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ensi viikolla piipahdamme Helsingin keskustassa ja aamupäivällä voisi jossain kaffelassa käydä palaa haukkaamassa. Eromanga olisi yksi vaihtoehto, vaan on hiukan nuhjuinen mielikuva jäänyt paikasta, kun joskus viime vuosikymmenellä siellä pyörähdin. Kanniston leipomo olisi myös hyvä. Varsinaista konditoriota en etsi, eikä kahvivalikoiman tartte olla mikään erityinen, koska visiteeraamme Starbucksissa kuitenkin juniorikaartin painostuksesta. Eli olisiko tuolle Kannistolle vaihtoehtoja välipalapaikaksi, jotain vanhan kansan kahvila-leipomoa tms?

Jyväskylässä käväisin ovelta vakoilemassa Wilhelmiinan Konditoriota. Miljööstä homma ei ainakaan jää kiinni, kuten linkistä voi todeta, eikä meno vaikuttanut kahvilan sisäpuolellakaan hullummalta. Ostin leivän, kun oli järkihintainen, ja pakenin paikalta. Pitää joskus paremmalla ajalla poiketa, kun Jykylään matka käy.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Espoosta pitää mainita legendaarinen Tapiolassa Sampokujan päässä sijaitseva Kaisan Cafe, jonka munkkirinkilät ja sisältä raa'at korvapuustit ovat jos eivät loistavia, niin ainakin lähellä.
 

Baldrick

Jäsen
Jyväskylässä käväisin ovelta vakoilemassa Wilhelmiinan Konditoriota. Miljööstä homma ei ainakaan jää kiinni, kuten linkistä voi todeta, eikä meno vaikuttanut kahvilan sisäpuolellakaan hullummalta. Ostin leivän, kun oli järkihintainen, ja pakenin paikalta. Pitää joskus paremmalla ajalla poiketa, kun Jykylään matka käy.

Vaikka paikka oli kiva siinä Intersportin parkkipaikan kulmapytingissä, niin pidän "Nallekahvilasta" vielä enemmän Nikolainkulmassa. Nyt tässä uudessa paikassa on tullut pari kertaa istuskeltua ja luettua kirjaa tai tehtyä hyödyllisiä hommia läppäriä näppäillen ja sumppia lipitellen. Hyvä setti erilaisia suolaisia ja makeita vaihtoehtoja, sekä santsikuppi tulee yleensä otettua, niin saa tasattua sopivasti hinnan per kahvikuppi (vaikka tämä vähän keinotekoinen ajattelutapa onkin). Paikka on viihtyisä, päivän lehtiä on KSML:ää ja Hesaria muutamat kappaleet eli saa kyllä luettavaksi, hyvä valikoima ja palvelu pääosin miellyttävää. Siellä voi mennä jakkaralle ikkunapaikalle ja lukea lehteä, sekä katsella ikkunasta ohi meneviä ihmisiä ja autoliikennettä tai sitten mennä istuskelemaan nojatuoliin ja avata kahvipöydälle läppärin tahi lukea kirjaa. On myös useamman hengen pöytiä, jos sattuu kaveriporukalla pysähtyä. Periaatteessa "Nallekahvilassa" on oikeastaan kaikki tarpeellinen, mitä kahvilalta voi odottaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nokialta voisi vinkata jonkun kivan kahvilan, jos sellainen sattuu rautatieaseman lähellä olemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Helpotetaanpa sen verran, että ongin suht lähelle rautatieasemaa sijaitevaksi Leipomo-konditorio Lehtosen. Kokemuksia? No, kohta on.

Ja jos joku sattuu Lohjalle eksymään, menkää jumankauta nyt ostamaan St. Honoresta jotain! Tänään söin joulutortun ja käsittämätöntä on, miten voitaikinasta saa niin hyvän, että ihan jo sellaisenaan oli tähden sakarat hyvää, puhumattakaan sitten siitä luumusydämestä. Uhh, mama. Kannattasi melkein kiepata motarilta kahvileivät hakemassa, jos on makean perään. Vahva jees, jälleen kerran.
 

Fordél

Jäsen
Ja jos joku sattuu Lohjalle eksymään, menkää jumankauta nyt ostamaan St. Honoresta jotain! Tänään söin joulutortun ja käsittämätöntä on, miten voitaikinasta saa niin hyvän, että ihan jo sellaisenaan oli tähden sakarat hyvää, puhumattakaan sitten siitä luumusydämestä. Uhh, mama. Kannattasi melkein kiepata motarilta kahvileivät hakemassa, jos on makean perään. Vahva jees, jälleen kerran.

Joulutorttua ei ole tullut testattua tuolla, mutta muuten kylläkin. Ei missään nimessä huono paikka ja kannattaa tuolla käydä, jos Lohjalla liikkuu. En kuitenkaan mitenkään rakastunutkaan paikkaan. Maistettiin croisanttia, suklaaleivosta ja jotain toista leivosta. Ihan hyvää perussettiä, mutta esim. croisant ei ollut erityinen. Olen käynyt Suomessakin monissa paremmissa konditorioissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Croissantteja en itse ole maistanut, kanelipullat siellä ei ole kaksisia. Kakut, tortut, viinerit ja pääosa muista leivonnaisista sen sijaan on todella laadukkaita. Sen verran paljon olen itsekin kiertänyt konditorioita ja leipomoita, että kyllä saa todella kova paikka olla, jos kautta linjan tekee parempaa. Itsellä ei tule nopeasti yhtään mieleen. Makuasioitahan nämä, mutta perussetti on tuosta paikasta kaukana.
 

Fordél

Jäsen
Croissantteja en itse ole maistanut, kanelipullat siellä ei ole kaksisia. Kakut, tortut, viinerit ja pääosa muista leivonnaisista sen sijaan on todella laadukkaita. Sen verran paljon olen itsekin kiertänyt konditorioita ja leipomoita, että kyllä saa todella kova paikka olla, jos kautta linjan tekee parempaa. Itsellä ei tule nopeasti yhtään mieleen. Makuasioitahan nämä, mutta perussetti on tuosta paikasta kaukana.

Makuasioita tottakai, mutta mulle tosta jäi kuva ihan peruspaikasta. Ja tällä tarkoitan siis kunnon konditorioita, en mitään peruskuppiloita. Esimerkiksi kakuista voisin sanoa, että Tintån (Turku) suklaakakku oli aivan eri luokkaa kuin tämän paikan suklaakakku/-leivonnainen. Toki vähän epäreilua vertailla kahta erityyppistä tuotetta, mutta toinen kuitenkin jäi ikuisesti mieleen, toinen ei jäänyt edes siltä reissulta mieleen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nokialta voisi vinkata jonkun kivan kahvilan, jos sellainen sattuu rautatieaseman lähellä olemaan.
Tuleekohan myöhässä, mutta Nokialta ehdottomasti suositeltava paikka on Kahvila-konditoria Kataja. Makeista leivonnaisista en osaa tarkemmin sanoa, mutta ainakin suolaiset on todella hyviä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Makuasioita tottakai, mutta mulle tosta jäi kuva ihan peruspaikasta. Ja tällä tarkoitan siis kunnon konditorioita, en mitään peruskuppiloita. Esimerkiksi kakuista voisin sanoa, että Tintån (Turku) suklaakakku oli aivan eri luokkaa kuin tämän paikan suklaakakku/-leivonnainen. Toki vähän epäreilua vertailla kahta erityyppistä tuotetta, mutta toinen kuitenkin jäi ikuisesti mieleen, toinen ei jäänyt edes siltä reissulta mieleen.
Ok. No jos satut vielä joskus mestoille, niin maista esim. paikan nimikkoleivosta tai valkosuklaakakkua. Näin joulun alla tuo torttu toimii tavallisimmista tuotteista.

Kiitokset, @Vesuri
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Isot suosittelut täältä Kirkkonummella jonkin aikaa toimineelle Kahvila Rostalle! Erinomaista saaristolaisleipää todella maistuvien makeiden leivonnaisten ohella, ja santsikuppi kahvia free of charge... Sijainti rautatieaseman vieressä siellä raiteiden toisella puolen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sattui sieluun niin kovasti Fordelin puolesta, että kävin eat.fi:n sivuilla tsekkaamassa, olenko ihan pihalla. Aika samoilla linjoilla kyllä ovat monet olleet: St. Honoré, Lohja: Reviews | Eat.fi

Eli Laadukasta, mutta hiukan hintavaa. Mutta juu, omalla listallani worth to visit.
 

Fordél

Jäsen
Sattui sieluun niin kovasti Fordelin puolesta, että kävin eat.fi:n sivuilla tsekkaamassa, olenko ihan pihalla. Aika samoilla linjoilla kyllä ovat monet olleet: St. Honoré, Lohja: Reviews | Eat.fi

Eli Laadukasta, mutta hiukan hintavaa. Mutta juu, omalla listallani worth to visit.

Varmasti moni on sun kanssa samalla linjalla. Mekin bongattiin toi paikka netistä suositusten perusteella, kun etittiin jotain hyvää mestaa Turun reissun varrelta. No poikettiin sitten St. Honoressa, mutta tosiaan meihin se ei tehnyt juomista lähtien mitään erityistä vaikutusta. Hyvää tottakai, mutta ei mun mieletä erityisen laadukasta. Hinnan suhteen mulla ei jäänyt kyllä mitään erityistä kritisoitavaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, eikä siis tarkoitus käännyttää ketään sen enempää. Onhan mulla tuossa varmasti kotiseutulisääkin mukana ja kuten kirjoitin, en itsekään kaikkia tuotteita pidä erityisinä. Kaakut ja viinerit on ehkä se juttu joidenkin teematuotteiden lisäksi.

Seli seli, menkää kaikki sinne!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella hyviä kahvittelupaikkoja:
Pyynikin näkötornin kahvila, aivan huikean hyvät ja tuoreet munkit. Saman omistajan kahvila löytyy Keskustorilta ja siellä samoja munkkeja.
Amurin Helmi, Amurin Työläismuseokorttelissa Satakunnankatu 49. Loistava paikka, ja hyviä paikan päällä leivottuja tuotteita.
Kahvisalonki Tuomiokirkonkatu 34, leipovat itse hyviä kakkuja ja torttuja.
Kahvila Aniitta Kauppahallissa, joskus tykkään käydä kahveella Kauppahallin tunnelman ja paikan kääretortun takia. Ruuhkainen paikka, mutta sopu sijaa antaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mistäs saa Kuopijon parhaat kahvit? Ei haittaisi jos pulla/leivonnaistarjonta on kohdillaan, mutta eniten painotan laadukasta kahvia ja nimenomaan suodatin tai pressoversiota. Espressopohjaiset olen jättänyt viime vuosina vähemmälle, ellei ihan oikeasti laadukkaat vermeet ole käytössä.

@Fordél
Parin vuoden aikana St. Honore on alkanut polkea paikoillaan ja maut toistamaan itseään, pakko myöntää. Perustuotteet ovat edelleen laadukkaita, mutta kyllä sulla mua puolueettomampana oli ihan pointti tuossa yllä. Huvittava tuo mun reagointini näin jälkeenpäin. No, vilpitön toki!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Runsaiden suositusten saattelemana nautin kahvini Kanelissa liki toria. Laadukas kupponen talon kahvia ja hyvä perinteinen omenapiirakan viipale kermavaahdolla ja kanelilla. Tykkäsin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistäs saa Kuopijon parhaat kahvit? Ei haittaisi jos pulla/leivonnaistarjonta on kohdillaan, mutta eniten painotan laadukasta kahvia ja nimenomaan suodatin tai pressoversiota. Espressopohjaiset olen jättänyt viime vuosina vähemmälle, ellei ihan oikeasti laadukkaat vermeet ole käytössä.

Houkutus siinä torin kulmalla Carlsonia vastapäätä on myös hyvä, jos vielä haluat jossakin muuallakin käydä kuin Kanelissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Houkutus siinä torin kulmalla Carlsonia vastapäätä on myös hyvä, jos vielä haluat jossakin muuallakin käydä kuin Kanelissa.
Kiitokset, nyt on jo palattu mökille, mutta tuleehan tuolla Kuopijossa käytyä taas joskus, joten korvan taakse, korvan taakse. Pois lähtiessäni huomasin Salucha (tjsp) -nimisen paikan, joka näytti kivan hippimäiseltä myös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös