Mieleenpainuvia muistoja lapsuudesta

  • 2 338
  • 11

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ah, nostalgiaa. Niin ja sellaisia muistoja jotka ovat pinttyneet mieleen. Niitä ja ehkä jotain muutakin on tässä ketjussa tarjolla. Aloitetaanpa muistelot.

Meillä on Suomenlahden saaristossa pari mökkiä. Lapsuudessa siellä tuli vietettyä isoja pätkiä kesästä. Siellä on pitkä itse tehty laituri joka lähtee kalliolta. Siinä vieressä kalliolta katsottuna oikealla puolella on rantakivikkoa. Minä kuusivuotiaana olin yleensä hyvinkin innoissani kun sinne päästiin. Veneellä kun piti sinne mennä joka sekin oli mielestäni varsin mukavaa. On vieläkin. Kummisetäni eli tätini mies minulle painotti ettei laiturilla saanut juosta. Enhän minä tietenkään totellut vaan juoksin. Muutama juoksuaskel jäi vajaaksi etten päässyt kalliolle asti kunnes jalkani jäi laiturin lautojen väliin ja kompastuin. Lensin pää edelle juuri siihen kivikkoon ja filmi poikki. Herään kummisetäni sylistä, en tiedä kuinka pitkään olin vintti pimeänä, en kuitenkaan kauaa sillä hän ei ollut pitkälle kerennyt. Siitä vähän rimpuilin jotta pääsin taas juoksemaan mökille ilman mitään jälkioireita koko reissun aikana. Ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Muitakin juttuja tulee mieleen mutta annetaan muiden siinä välissä jakaa muistojaan.
 

A Siente

Jäsen
Se kun sain ekan kännykän 7. luokalla ollessani. Hitto et mun maailma muuttu kun pystyi laittamaan tekstiviestin ja pelaamaan matopeliä mistä päin maailmaa tahansa. Sillo kirjoitin viestiä mun veljelle, kun kellään kaverilla ei ollut kännykkää. Muistaakseni kesti ihan helvetin pitkää kirjoittaa se yksinkertainen pien viesti, kun ei ollut tottunut tuollaiseen kapistukseen, Sekin oli 90-luvun nokia jonka sain veljeltä. Harmi et tuli hukattua tuo kapistus, oli se matopeli nimittäin sen verran koukuttava et tekis yhä mieli pelata sitä.

Varhaisemmasta lapsuudesta muistan kuinka naapurin kaveri halus tulla meille pelaamaan meidän tietokoneella, kun siinä oli pinball. Jumalauta et me hakattiin sitä peliä ja yritettiin rikkoa toistemme ennätyksiä.

Kaikista mieleenpainuvin muisto on kuitenki se kuinka mua kiusattiin 4-6 luokalla. Se oli ihan helvetin hauskaa. Mua tönittiin kuralätäkköön takaa päin ja heiteltiin mun tavaroita yms. Mut jostain syystä mä pidin siitä. En mä koskaan itkeny kenellekkään vaan pistin aina vastaan. 4. luokalla kaks tyyppiä töni mua, mut mä juoksin ne kiinni ja heittelin maahan. Jos joku heitteli mun tavaroita keskenään, otin toisen tyypin kuristusotteeseen ja homma hoitui. Hyviä aikoja ;)
 

A Siente

Jäsen
@A Siente jos sulla jokin älyluuri on, niin koitapa ladata siihen se matopeli sovelluskaupasta. AppStoresta ainakin saa ja vielä sellasen missä on se vanha nokialainen ja on kuin pelaisit sillä. Ei se tietenkään sama ole kuin sillä oikealla kapulalla, mutta hauskaa silti!

Muistan vaan et on ollut jotain 3D paskoja. Eikä se kosketusnäytöllä voi olla mitenkään sama. Kyllä se pitää perinteinen kapula olla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tulipa tuosta matopelistä mieleen, että voi sitä jännitystä ja ennen kaikkea keskittymistä kun joskus pääsi siihen että se mato oli melkein koko ruudun mittainen. Jotain vähän päälle 1000 siinä muistaakseni oli maksimit ja ihan muutaman pikselin päähän siitä muistaakseni pääsin. Se 3210:ssä ollut alkuperäinen ja sittemmin 3310:ssa ollut 2. versio olivat molemmat hyviä. Tuossa 3310:n versiossahan taisi päästä niiden seinien läpikin vielä kulkemaan ja siinä pääsin myös hyvin lähelle maksimeja. Ihan semmoinen hämärä muistikuva olisi, että jommassa kummassa versiossa on saanut maksimitkin aikaan, mutta varmaksi ei kyllä tätä osaa mennä sanomaan.

Sitä seuranneissa ei vaan sitten ollut samaa tatsia enää.

Ja tämmöiset jutut on sitten niitä lapsuuden päällimmäisiä muistoja. :D
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Voisimpa ehkä kertoa traumaattisimmasta omasta lapsuusmuistostani kolmannen luokan keväältä.

Oli kolmannen luokan kevättalvea. Tyypilliseen ala-asteen tyyliin oli ikuista vääntöä siitä, onko luokalla enemmän tyttöjä vai poikia. Tämä tarkoitti sitä, että kun opettaja kertoi luokalle tulevan uuden oppilaan, niin ensimmäisenä kysyttiin tyttö vai poika. Sitten riippuen kumpi tuli niin luokasta omat hurrasivat. Noh, eräs aamu opettaja sitten tuli luokkaan ja kertoi että nyt on aika isoja uutisia tulossa. Uusi oppilas ja se vaatii hieman eritysjärjestelyjä. No me tietenkin ensimmäisenä kysyttiin kumpi sieltä tulee ja opettaja sanoin että poika. Pojat hurrasivat. Meitä oli jo entuudestaan tyttöjä enemmän ja siinä heiteltiin jo yläfemmoja että ukkovalta jatkuu. Noh, opettaja jatkaa stooria. Kyseinen uusi oppilas on jonkin sortin näkövammainen tapaus, mutta tulossa meille normaalille luokalle. Koska hän on näkövammainen, hän tarvitsee jonkin isomman pulpetin, joka vie kahden oppilaan paikan. Ja tämä taas tarkoittaa sitä että kahden oppilaan täytyy vaihtaa rinnakkaisluokalle. Se järkytti kaikkia. Meidän luokallamme oli enemmän oppilaita kuin rinnakkaisella, ja sen lisäksi meillä oli ukkovalta, kuin siellä toisella, eli A-luokalla oli akkavalta. Tästä huolimatta jostain käsittämättömästä syystä sen sokean täytyi tulla juuri meidän luokallemme. Koska poikia oli jo entuudestaan enemmän, tämä tarkoitti sitä että kyseiset kaksi lähtijää ovat sitten varmuudella poikia.

Olin ollut samojen ihmisten kanssa ensimmäisestä luokasta lähtien ja siellä oli ne omat parhaat kaverini joiden kanssa olin paljon tekemisissä. Nyt sitten tiedettiin että joku meistä joutuu luultavasti vaihtamaan luokkaa. Meillä oli pieni koulu, ja vain yksi rinnakkaisluokka, mutta meillä oli kuitenkin hyvinkin "viileät" välit, eli leikimme aina koulun pihan eri puolilla. Vaikka olimme kolme vuotta olleet rinnakkaisluokkalaisia, en tuntenut nimeltä kuin pari sieltä. Tämä korosti meidän kaikkien "pelkoa" vaihtaa porukkaa.

Meillä oli naisopettaja ja A-luokalla miesopettaja. Liekö tällä jotain syytä että juuri nainen halusi ottaa näkövammaisen omalle luokalleen, vaikka "paperilla" se olisi sopinut paremmin sille toiselle pienemmälle luokalle. Jos kyseinen jantteri olisi istutettu sinne, ei olisi tarvinnut vekslata oppilaita luokalta toiselle.

Naisopettaja oli myös elementissään asioiden järjestelyssä. Alussa korostettiin että se on sitten aivan 100% täysi varmuus siitä, että kyseinen kaksikko, joka pakkosiirretään naapuriin ovat keskenään hyviä kavereita. Muistan kun kyseinen ämmä oikein jämptisti puhui että missään tapauksessa sinne ei laiteta keskenään "vieraita" poikia, jotta siirto helpottuu. Tämän jälkeen saimme pari päivää sulatella asiaa löytyykö vapaaehtoisia.

No ei siinä, pari päivää kului ja opettaja kysyi sitten onko vapaaehtoisia lähtijöitä. Kaksi kättä nousi. Siinä oli kaksi "ernua", eli erilaista nuorta, joiita kiinnosti lähinnä pelaaminen. Tämä siirto ei kuitenkaan käynyt opettaja-rouvalle, koska toinen pojista kävi ns erityisopetuksessa, ja jostain syystä tätä ei voitu siirtää toiselle luokalle, vaikka molemmilta luokilta eritysopetusta saavat olivat lopulta samassa pienryhmässä. Mutta sitten tapahtuu se mikä itseä vituttaa vieläkin yli 10v tapahtumien jälkeenkin. Tätä toinen "ernu", niin opettaja sitten toteaa tästä aivan kylmän viileästi. "Joo nyt me sitten saatiinkin eka vapaaehtoinen lähtijä". Muistan kun Ernu (kutsutaan häntä nyt vaikka tällä nimellä) itsekin hämmentyi että joutuuko hän nyt sitten vieraalle luokalle "yksin". Opettaja sitten päätti että Ernulle lähtijäkaveri kylmästi vain arvotaan, vaikka muutamaa päivää aiemmin opettaja oli meille luvannut että ikinä ei koskaan ei milloinkaan sinne kamalaan ja kolkkoon A-luokkaan lähde toisilleen vieras parivaljakko. Oli puhetta että arvonta järjestetään lähipäivinä.

Muistan senkin miten minä ja lähimmät kaverini istuttiin jossain koulun pihan reunalla ringissä hiljaa paikallaan ja kaikki mietittiin että joku meistä saattaa joutua lähtemään luokalta. Minä siihen sitten tokasin että varmaan minä, koska minulla on arpaonnea vain silloin kun sitä ei pitäisi olla. Kyseinen tuomionpäivä koitti. Kaikkia poikia oikeasti pelotti perkeleesti se arvonta. Muistan kun ennen koulua juteltiin että kaikki olivat illalla sängyssä miettineet että joutuuko sitä vaihtamaan vieraalle luokalle. Mentiin tunnille ja opettaja aloitti päivän kertomalla kenet oli arponut toiseksi lähtijäksi (tämäkin vitutti ettei sitä arvontaa voinut suorittaa ns julkisesti, vaan omalla ajalla, joten siitä riitti kanssa spekulaatiota että oliko opettaja vain sitten pärstäkertoimen avulla valinnut lähtijän). Ja kyseinen arpa osui sitten lopulta minuun. Seuraavana syksynä minä joudun vieraalle luokalle. Se ainoa "kaveri" kenen kanssa sinne lähden on sellainen poika jonka kanssa ei ole oikein mitään yhteyttä. En tunne oikeastaan ketään uudelta luokalta. Vitutti aivan saatanasti. Muistan kun itkin kotona kertoessani äidille että minä olen se joka arvottiin vaihtamaan luokkaa (tästä arvonnasta oli jo aiemmin jaettu laput kotiin). Itkin huoneessani varmaan tunti kaupalla kohtaloani, eikä ollut oikeen fiilistä lähteä seuraavana aamuna kouluun.

Loppu kevät, sekin vitutti rankasti. Opettaja hehkutti jo seuraavaa lukuvuotta aivan täyttä häkää. Piti tehdä kaikkea aivan todella siistiä ja mukavaa. Oli puhetta viikon leirikoulusta lapissa, luokkaretkestä Särkänniemeen ja että juuri meidän luokkamme saa kunnian alkaa julkaisemaan koulun lehteä nettiin (2000-luvun alkua elettiin, eli tämä oli silloin uusinta uutta). Itse muistan vain miten kuuntelin tuota jatkuvaa hehkutusta masentuneena, koska tiesin että tästä kaikesta jään paitsi, koska uusi luokka. Koska olin pidempään allapäin, äitini otti yhteyttä opettajaamme että voisiko tämä hankkia rinnakkaisluokasta nimilistan, jossa olisi uusien luokkatovereideni nimet ja osoitteet, jotta voisin yrittää tutustua heihin jo kesäloman aikana. Ämmä lupasi hoitaa asian, mutta lopulta mitään nimilistoja ei koskaan tullut. Muistan miten vanhempani ragesivat kotona että helvetin hyvin se akka vetää.

Jokaisella tarinalla on onnellinen loppu, niin tälläkin. Vielä kevätjuhlassa suvivirsien soidessa naisopettajamme jaksoi hehkuttaa tulevaa fantastista syksyä. Noh tuli kesäloma ja en muista saimmeko kuulla tästä vasta kun koulu jatkui syksyllä vai jo muutamaa viikkoa aiemmin, mutta kyseinen naisopettaja otti sitten hatkat kesän aikana ja muutti (ihan oikeasti) Inariin. Tässä vaiheessa mietin jo että okei tämä sekoittaa pakkaa melkoisesti. Noh lopulta sitten vanha luokkani sai aivan sysipaskan uuden naisopettajan tilalle, taisi olla vielä lestadiolainen tiukkapipo. Samoin kaikki ne Lapin leirikoulut, Särkkikset sun muut koulun lehdet, niistä yhtäkään ei sitten tapahtunut tämän uuden opettajan alaisuudessa. Itse taas uudella luokallani kohtasin ala-asteeni kenties parhaimman opettajan. Vieläkin on lämpimiä muistoja hänestä, hän oli sellainen isällinen ja hyvin kannustava. Opetti meille myös liikuntaa. Hieno mies, ehkäpä ainoa opettajani ala-asteelta jonka kanssa kävisin varmaan jutulla mikäli vastaan kävelisi.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Mutta ei poista silti sitä asiaa että tekisi melkein mieli muistuttaa kyseistä naisopettajaa vielä tänäkin päivänä asiasta että vitun hyvin hoidit hommasi. Sen verran paljon se vitutti kolmannen kevään ja sen jälkisen kesän ajan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aloitetaan niiden lukuisten muistojen ruotiminen TV-ohjelmasta Speden Spelit. Olin jo alle kouluikäisenä kova Spede-fani ja Speden Spelien kilpailut kiehtoivat kovasti. Taisi olla unelmana päästä kokeilemaan itse suunnilleen kaikkia lajeja mitä ohjelmassa oli. Alle 10:n vanhana tuli nauhoitettua noita jaksoja VHS-kasetille ja pelattua Veikkauksen Speden Spelien rahapeliä. Silloin Veikkauksen peleissä ei ollut mitään ikärajoja. Ei ole varmaan kovin montaa minua nuorempaa jotka olisivat pelanneet Veikkauksen Speden Spelejä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen juoksuääliö. Pentuna nukuin uudet lenkkarit jalassa pari ensimmäistä yötä.
Jossain vaiheessa karkkikaupoissa oli ”ufo” salmiakkimakeisia. Olivat vaaleanruskeita lätysköjä.
Myin taivaspaikkani.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se, kun isä ja äiti oli vielä yhdessä...
 

pikkusikaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kapteenit tanskalaisen taxin takapenkillä
Olen juoksuääliö. Pentuna nukuin uudet lenkkarit jalassa pari ensimmäistä yötä.
Jossain vaiheessa karkkikaupoissa oli ”ufo” salmiakkimakeisia. Olivat vaaleanruskeita lätysköjä.
Myin taivaspaikkani.

Itse sain kakarana uudet Niken valkoiset rullaluistimet. Ne jalassa nukuin ensimmäiset yöt, mutta olihan se aika nastaa aamulla rullata keittiöön syömään aamupalaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös