Ymmärrän, että tuloja pitää saada, mutta toivoisi että mainokset olisivat jääkiekkoon tai urheiluun liittyviä. Tai ainakin jollain tavalla asiallisia. En tiedä onko kuinka asiallista nykypäivänä mainostaa "helppoja paikallisia tyttöjä":
Laitoimme tämän mainoksen blokkilistalle keskiviikkona heti, kun tästä tänne ketjuun infottiin (mutta tämän vastauksen kirjoittamista viivästytti norovirus hieman). Näin olemme menetelleet ennenkin, kun vastaavia olemme itse bonganneet tai teiltä käyttäjiltä tullut palautetta. Joten kiitos myös esille nostamisesta ja laittakaan vaan matalalla kynnyksellä rapoa vastaavista.
Kuten muutama käyttäjä olikin jo valistanut, ei meillä ihan valtavasti ole ennakkokontrollia siihen, mitä mainosverkostojen kautta tulee sivustolle näkyville. Kotimaisten verkostojen osalta he itse tekevät laadunvalvontaa, mutta Googlen kohdalla kuka vain voi tietysti rekisteröityä mainostajaksi ja siihen ei tarvitse muuta kuin luottokortin.
Ja jos/kun yhden domainin/mainostajan blokkaa, saattaa samat mainokset tulla seuraavana päivänä toiselta tililtä. Jossain kohdin tuli vastaan erittäin laaja ja selvästi suunnitelmallinen tapaus, missä valtava määrä erilaisia espanjalaisia aurinkolomayrityksiä/-sivustoja (hotelleja, loma-asuntoja jne., ihan todellisia) olikin napattu/myyty levittämään täysin suomalaisille suunnattua laitonta kasinomainontaa Googlen kautta.
Itse tarkastelemme satunnaisesti Googlen yleisemmin meillä näytettyjen mainosten listausta, jotta nyt ainakaan siellä kärkipäässä ei olisi mitään kovin kyseenalaista. Mutta koko lista olisi sitten kymmeniätuhansia eri mainoksia, joten sen manuaalinen tarkistaminen ei ole mahdollista. Tällä hetkellä kärjessä ei esim. ole mitään millään tapaa vastustettavaa. Tai, ehkä
Rafaelin ATGM-ohjukset vähän mietityttää, mutta ehkä osa teistä haluaa noudattaa Salonius-Pasternakin neuvoja ja kunnon reserviläisinä valmistautua mihin vain.
Yleisesti ottaen mainosmarkkina on muuttunut jo kauan sitten (ja kehitys vain vahvistunut viime vuosina) siihen suuntaan, että julkaisijalla ja ostajalla ei ole tietoa toisistaan. Firma antaa toimeksiannon mediatoimistolle, mediatoimisto tekee ohjelmallisen automaattiostamisen sopimuksia mainosverkoston kautta ja reaaliaikainen huutokauppa viskelee mainoksia sitten minne sattuu - välillä fiksusti ja kohdennetusti, välillä ei.
Jatkoajassa näytetään ihan meidän itse suoraan myymäämme mainontaa jopa ehkä sellaista yleistä keskiarvoa enemmän, mutta silti jos jokin mainos Jatkoajassa tulee vastaan, ei meillä siitä useimmiten tietoa ole.
Matti Liljaniemi