Ylläpidon puolesta voin vahvistaa, että olemme osallistuneet asian selvittämiseen. Selvitys ei ole tapahtunut siis pelkästään perustuen moderaattoreiden kertomaan. Ylläpidon työntekijä (en siis minä, eikä moderointiin yhteydessä oleva henkilö) on tehnyt teknisiä selvityksiä, jotka vahvistavat asian.
- Käyttäjästä ei ole luovutettu mitään tietoja toisille käyttäjille
- Kenenkään käyttäjän tekemästä raportoinnista ei ole luovutettu tietoja raportoinnin kohteelle
- Kukaan ei ole ollut mitenkään osallisena kenenkään käyttäjän FB-profiilin jakamisessa
Kun käsitellään jotain Jatkoajan käyttäjän yksityisiä tai henkilökohtaisia asioita, pyrimme käsittelemään niitä myös mahdollisimman yksityisellä tavalla. Tämä siis yleisellä tasolla, ja on Jatkoajan hallituksen ohjenuora moderaattoreille.
Mikäli olisimme tienneet käyttäjän suhtautumisesta häneen yhteydessä olemisesta puhelimitse, eivät moderaattorit näin olisi luonnollisesti toimineet. Jollekin käyttäjälle X meillä ei tietysti kenelläkään olisi ollut puhelinnumeroa saatavilla. Tässä tapauksessa moderaattorit halusivat olla henkilökohtaisesti yhteydessä juuri siitä syystä, että käyttäjä on Jatkoajan vanha tekijä ja haluamme hänelle olla avuksi paremmin kuin jollekin muulle.
Rehellisesti siis olemme pyrkineet toimimaan tältä osin mahdollisimman hyvin, mutta ymmärrämme, että tässä tapauksessa toimintatavasta on aiheutunut henkilölle harmia - mitä pyydämme anteeksi.
Jatkoajan julkaisijayhdistyksen eri rekistereitä ja järjestelmiä puhdistetaan säännöllisesti toiminnasta sivuun jääneistä ja eronneiksi katsotuista jäsenistä ja heidän tiedoistaan. Mikäli henkilö itse eroaa ja pyytää tietojensa poistoa, toimimme luonnollisesti aina pyynnön mukaisesti. Kaikkialta emme luonnollisesti kykene kaikkea tietoa putsaamaan, kun meillä ei mitään Men In Black -kapuloita ole käytössämme.
***
Jatkoajan ylläpito ja hallitus suhtautuvat vakavasti kaikkeen nettikiusaamiseen. Mikäli sellaista esiintyy Jatkoajassa ja/tai Jatkoajan välityksellä, moderaattorit puuttuvat asiaan. Niin moderaattoreiden kuin Jatkoajan toimivaltuudet eivät kuitenkaan ylety tietysti Jatkoajan ulkopuolelle. Jos siis jotain tapahtuu kasvotusten, muualla netissä, Facebookissa tms., meidän on hyvin vaikea enää siinä kohdin osallistua asiaan mitenkään.
Tällaisissa tapauksissa joka tapauksessa olemme pitkälti sen varassa, mitä käyttäjä itse pystyy kertomaan ja olemaan meidän avuksemme asian selvittämisessä. Jos käyttäjä tästä kieltäytyy, emme voi asiaan puuttua.
Meillä (edes Ylläpidolla) ei ole suoraan pääsyä minkään hallintatyökalun kautta käyttäjien yksityisviesteihin. Tietokantatasolla näitä olisi mahdollista tarkistella, mutta sisäinen, pitävä linjauksemme on, että tähän ei mennä ilman oikeuden päätöstä, joka meidät sellaiseen velvoittaa.
***
Yleisesti tapausta henkilökohtaisesti kommentoiden minusta on melko luonnollista, että rangaistuksen kohteeksi joutunut henkilö heti ensimmäisenä syyttää kiusaamaansa toista henkilöä kantelemisesta. Tämä on liki refleksi, mikä opitaan jo päiväkodissa. Se pelkästään sellaisenaan ei ole mielestäni todiste vielä mistään. Ja kuten yllä mainittu, olemme jo vahvistaneet, että moderaattoreiden toimesta mitään tietoa ei ole vuodettu.
En tiedä mitä enää millään julkisella asian käsittelyllä voidaan saavuttaa. Selvästi asian julkinen käsittely ei tähtää siihen, että syylliset (l. kiusaajat) saataisiin tunnistettua ja heidän tekojaan oikeudenmukaisesti käsiteltyä. Moderaattorit eivät tähän ole syypäitä - eivätkä voi myöskään olla avuksi, jos he eivät asiasta lisätietoja saa käyttöönsä.
- Matti Liljaniemi