Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 723 781
  • 4 986

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voit heittää käyttäytymisanalyysisi tässä kohtaa sivuun, koska et selkeästi pysty tulkitsemaan tilannetta täysin objektiivisesti. Kärppätausta vaikuttaa ja tunnetta on liikaa. Se vaan paistaa läpi, vaikka yrität parhaasi mukaan peitellä sitä. Näissä tapauksissa kannattaa ammattilaisuudestasi huolimatta jättää tulkinnat muiden huoleksi. Ymmärtänet ammattilaisena varmaan, että liian "lähellä" olevan analysointi ei ole välttämättä täysin terveellä ja eettisellä pohjalla.
Mainitsin alkuperäisen viestini alkuun ammatillisuudestani osoittaakseni, miksi haluan mielummin kirjoittaa taklauksen jälkeisestä käyttäytymisestä kuin itse taklauksesta. Lätkäpalstalla kuitenkin olemme, joten muutoin moinen kirjoittelu olisi voinut vaikuttaa vieläkin hassummalta kuin se todellisuudessa oli.

En ole koskaan sanonut tällä palstalla olevani objektiivinen. On selvää, etten ole. Tämä palsta on minulle hupia, johon kiinnostukseni Kärppiä kohtaan on minut ohjannut. Kyllä minun näkemykseni ja analysointini tällä palstalla ovat terveellä ja eettisellä pohjalla. Viitekehys on vain ymmärrettävä. En todellakaan halua jättää kommentoimatta sellaista asiaa, joka minua aidosti kiinnostaa. Mitä tulee ”analysointini” ammatillisuuteeni Seväseen liittyen, niin ihan Kärppien kannattajana ja nimimerkillä sen tein.
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voit heittää käyttäytymisanalyysisi tässä kohtaa sivuun, koska et selkeästi pysty tulkitsemaan tilannetta täysin objektiivisesti. Kärppätausta vaikuttaa ja tunnetta on liikaa. Se vaan paistaa läpi, vaikka yrität parhaasi mukaan peitellä sitä. Näissä tapauksissa kannattaa ammattilaisuudestasi huolimatta jättää tulkinnat muiden huoleksi. Ymmärtänet ammattilaisena varmaan, että liian "lähellä" olevan analysointi ei ole välttämättä täysin terveellä ja eettisellä pohjalla.

Itse en pysty tuota tilannetta Lukkotaustastani johtuen kommentoimaan niin, etteikö siitä paistaisi lopulta puolueellisuus. Mitäpä se paikanpäällä oleva pahoittelu olisi auttanut? Tunteet olivat pinnassa. Niskassa olisi ollut sata kärppää, kun Sevänen olisi ollut polvistuneena Anttilan vierellä. Pahoittelut tapahtuivat jälkikäteen ja se riittää kyllä hyvin.

Itse taklaus oli tarpeeton, sekä ruma. Toivottavasti Anttila toipuu nopeasti. Sevänen ansaitsee pelikiellon ansionsa mukaan.

En ole varmaan juurikaan koskaan ollut Torson kanssa samalla linjalla, mutta täytyy sanoa, että tässä asiassa hän on valitettavan lähellä omaa kantaani. Vaikka objektiivisuutta puuttuu, tuskin hänen asiantuntemuksensa on hämärtynyt sen taakse. Itse tulkitsin tilanteen, kuten Torso yllä aiemmin kirjoitti hyvin selkeästi.
 

Holkkipolvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lonkkataklaus.
Toinen tulee pää alhaalla ja tietysti kääpiöpelaaja.
Kyllähän tässä Lukollakin on helvetin huonoa tuuria ollut näiden tapausten kanssa.
Käsittämätöntä jos tästä tulee yli 5 peliä.
Se siitä ja huomenna taas pelataan...
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Seväselle 10 peliä, jotta viimein menee ajatus läpi. Mietittyäni oli Nemecek sittenkin vain tilanteen uhri - liigasäännöistä kärsivä.

Asetelmaa on laajennettava, syy ei AINA ole vain taklaajassa ja sanktio pitäisi tehdä riippumatta ympäröivästä ja sen reaktioista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan asiaahan se puhuu kun katsoo pysäytyskuvaa tilanteesta.
olkapää edellä lonkkaan tulee osuma.
Kun tätä kuvaa katsoo, niin ainakin rehellistä olisi myöntää että se vakiojargon, että miksi taklasi päähän kun olisi voinut vetää puhtaasti kroppaan on taas kerran paskapuhetta. Nytkin Sevänen on noin reilusti kumartuneena eteenpäin, mutta silti Anttila onnistuu törmäämään häneen myös päällään. Sellaista vaihtoehtoa että olisi taklannut jotenkin niin että pääosuma olisi ollut mahdoton ei kertakaikkiaan ollut. Suurin osa voimastakin tulee Anttilan omasta liikkeestä, eli mitään hiljempaa taklaamisen vaihtoehtoakaan ei ollut. Käytännössä pelaajaa jolle annetaan paska syöttö ei siis saisi taklata.

Aika paljon on palstan ilmapiiri muuttunut muutamassa vuodessa. Pari vuotta sitten kun Finley taklasi JYPin Michalikia vastapalloon oli konsensus että tuomio oli oikea kun siitä ei tullut pelikieltoa. Tämä oli siihen verrattuna ihan pyhäkoulutaklaus, mutta maailma on muuttunut.

Sen myötä että Suomessa kielletään taklaaminen niin saamme varmasti nauttia harvemmista NHL-pelaajista ja niistä harvoista osa tulee takaisin maitojunalla pää paketissa.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Yritin selata useamman sivun taaksepäin enkä löytänyt linkkausta, joten tässä Otto Koivulan, Markus Nutivaaran, Leo Komarovin sekä Joonas Donskoin mietteitä (Yle) taklausten vastaanottamisesta sekä taklattavan vastuusta.
Artikkelin yksi henkilö sai nyt tuta itse taklauksen voimaa viime yönä. Toki ei osunut kunnolla päähän, jos ollenkaan, vaikea sanoa. Kurinpitoon se sielläkin meni. Voisipa luonnehtia taklauksen osalta jopa identtiseksi Sevänen-Anttila tapaukseen verrattuna. Pimeästä kulmasta kylkeen. Seväsellä vain lipsahti päähän asti. Pitääpä seurata minkälaisella sanktiolla ison veden takana asiasta selvitään. Pelissä sai Lemieux kahden minuutin rangaistuksen.

Iltalehden sivuilla videon pätkää.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Artikkelin yksi henkilö sai nyt tuta itse taklauksen voimaa viime yönä. Toki ei osunut kunnolla päähän, jos ollenkaan, vaikea sanoa. Kurinpitoon se sielläkin meni. Voisipa luonnehtia taklauksen osalta jopa identtiseksi Sevänen-Anttila tapaukseen verrattuna. Pimeästä kulmasta kylkeen. Seväsellä vain lipsahti päähän asti. Pitääpä seurata minkälaisella sanktiolla ison veden takana asiasta selvitään. Pelissä sai Lemieux kahden minuutin rangaistuksen.

Iltalehden sivuilla videon pätkää.
Osuhan se ihan selkeästi päähän, ensin toki olkapäähän, mutta oli lisäksi n. tunnin myöhässä. En kauhean hyvää vertailukohtaa mielestäni saa.

Toisaalta jos tuota pysätyskuvaa katselee, niin itse olen eri linjoilla kuin @dana77 kyllä minä ainakin näen tuossa parannettavaa. Sevänen on tuossa kohdassa suorin polvin ja painoa ei ole käytännössä jaloilla ollenkaan, vaan taklaus on suoritettu nimenomaan alhaalta ylöspäin. Jos vaikka siihen Finley-Miklik-tilanteeseen vertaa, niin Finley taklasi selvästi alaspäin.
 

Fat Jesus

Jäsen
Osuhan se ihan selkeästi päähän, ensin toki olkapäähän, mutta oli lisäksi n. tunnin myöhässä. En kauhean hyvää vertailukohtaa mielestäni saa.

Toisaalta jos tuota pysätyskuvaa katselee, niin itse olen eri linjoilla kuin @dana77 kyllä minä ainakin näen tuossa parannettavaa.

kyseisestä pysäytyskuvasta kun katsoo pelaajan lavassa sijaitsevaa esinettä niin en kyllä pysty allekirjoittamaan väitettä myöhästyneestä taklauksesta?
Toki voi sielläpäin olla erilaisia tulkintoja asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Liverpool
Kiitos dana77. Olen tässä pari päivää pohtinut eikö kukaan näe tuota Anttila/Sevänen tilannetta toiselta kantilta. Hyvän kuvan olet kaivanut. Katsoin mielestäni alusta asti, että lonkkataklausta Sevänen tuohon koittaa mutta eihän se toimi jos vastustaja viime hetkellä ryhtyy jänikseksi ja painaa pään puskaan.
Palaan vielä muutamaan yksityiskohtaan tuossa. Täällä on väitetty, että hyvä kun ei Sevänen sentään nostanut käsiään. Mitä merkitystä sillä on kun Anttila käytännössä törmää selkään. Tilanteessa on kova vauhti - Anttilalla. sevänen tulee tilanteeseen ehkä 2/3 Anttilan vauhdista. Ehtii silti etupuolelle, eli miten niin taklaa myöhässä. Taklaa itse asiassa niin aikaisin ettei Anttila ole kai vielä huomannut koko miestä.
Ja sitten tämä tärkein. Alan kyllästyä tähän jatkuvaan "kohdistua" sanan käyttöön. Kaikkihan näkevät tuosta kuvasta, että taklaus osuu mm. päähän. Ei kahta sanaa. Mutta kun tuota kuvaa katsoo, niin koettakaapa tuosta asennosta saada jotain liikettä aikaan millä tarkoituksellisesti haettaisiin osumaa ylävartaloon. Kyllä Sevänen tuota persusta tuossa koettaa tarjota mutta kun kaveri tulee vartalo 90 asteen etukenossa, niin ei se vain onnistu.
Antakaa vaikka kuinka pitkä kakku mutta joku vastuu pitää tulla myös taklattavalle. Huono ja kenties turha taklaus mutta erotetaan nämä nyt päähän kohdistetuista taklauksista. Sitä tuosta ei saa millään.
 

H P K

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä Sevänen tuota persusta tuossa koettaa tarjota mutta kun kaveri tulee vartalo 90 asteen etukenossa, niin ei se vain onnistu.
Antakaa vaikka kuinka pitkä kakku mutta joku vastuu pitää tulla myös taklattavalle. Huono ja kenties turha taklaus mutta erotetaan nämä nyt päähän kohdistetuista taklauksista. Sitä tuosta ei saa millään.
Tuollaisesta pysäytyskuvasta on kyllä vaikea nähdä liikettä, mutta käy nyt katsomassa se taklaus vaikka liigavahdista niin näet kuin Sevänen kohdistaa taklauksen ihan jollain muulla kun perseellään.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
kyseisestä pysäytyskuvasta kun katsoo pelaajan lavassa sijaitsevaa esinettä niin en kyllä pysty allekirjoittamaan väitettä myöhästyneestä taklauksesta?
Toki voi sielläpäin olla erilaisia tulkintoja asiasta.
Puhuin off-topiccina Donskoin saamasta taklauksesta siinä myöhästymis-kohdassa. Ensimmäinen kappale siis vastauksena lainaamaani viestiin, toinen sitten Seväsen huolimattomuuteen liittyen.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jälleen kerran on nostettava pöydälle näitä puhutuimpia tapauksia yhdistävä tekijä. Eli taklattavan huono vastaanotto. On tehtävä linjaus jossa junioreissa ihan oikeasti aletaan kiinnittämään huomiota peliasentoihin ja ympäristön havainnointiin. Se että pelaajat pelaa "pää munissa" ei johdu iästä vaan siitä ettei asioita ole opetettu oikein.

Toisekseen kovat rangaistukset pään- niskanalueen KOHDISTUNEISTA osumista ja 1-2 osumisista seurauksina.

Kun pelissä aletaan taklaamaan enemmän (puhtaasti) pysyy valmius parempana, suunta on nykyään väärä.

Jos nyt mietitään liikenteessä niin harva vilkkailla väylillä nukahtaa rattiin vs. pitkä pimeä tie ilman liikennettä.

Yhteenvetona, valmiudet paremmaksi, "vahinkojen" rangaistukset pienemmäksi ja peli fyysisemmäksi. Sillä nämä osumat loppuu eikä nykylinjalla.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kiekotonta pelaajaa suoraan päähän. Rumaa. Tosi rumaa. Ihan vitun rumaa.

8-10 ottelun pelikielto ja aivan aiheesta.
Aika lähelle meni, kun 9 peliä tuli.

Pääkohdat
- puun takaa, taklaa erittäin voimakkaasti
- kohdistaen taklauksen ylöspäin
- osuen voimakkaasti päähän

Olin siitä tulkinnasta eri kannalla oliko kyseessä kiekoton vai ei. Tästä hyväksyn molemmat näkökannat tietyin perustein.
 

BussiKUSKI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ennen Tomek Valtosta ja heti sen jälkeen
Mua hymyilyttää nää hymyilyihin takertujat. Sevänen tulee taklaamaan kädet alhaalla ja periaatteessa oikeaoppisesti niin varmasti itse luuli taklauksen olleen puhdas, .

puhdas :)

se parhaiten nauraa joka viimeisenä nauraa, vieläkin jäi kuti kurinpidolla piippuun.
 

God #88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, #88, Saipa
Artikkelin yksi henkilö sai nyt tuta itse taklauksen voimaa viime yönä. Toki ei osunut kunnolla päähän, jos ollenkaan, vaikea sanoa. Kurinpitoon se sielläkin meni. Voisipa luonnehtia taklauksen osalta jopa identtiseksi Sevänen-Anttila tapaukseen verrattuna. Pimeästä kulmasta kylkeen. Seväsellä vain lipsahti päähän asti. Pitääpä seurata minkälaisella sanktiolla ison veden takana asiasta selvitään. Pelissä sai Lemieux kahden minuutin rangaistuksen.

Iltalehden sivuilla videon pätkää.
Erona toki myös se, että Donskoi oli kiekoton pelaaja tilanteessa. Tuo kiekottomuus on helvetin iso ero.
 

SetäTuomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs

Zentteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pienet seurat, Kärpät
Aiemmin meni läpi "puhtaina" taklaukset kuolleesta kulmasta jos kiekko OLISI voinut olla hetken pelattavissa ja taklaus ei tullut suoraan päähän. Ilmapiiri on muuttunut kriittisemmäksi, eli kehitystä tapahtuu.
Syötön vastaanottohetkellä, kuolleesta kulmasta tullut taklaus on aina vaarallinen.
Jokaisen pelaajan saa niitattua tuossa tilanteessa, oli sitten junnu tai konkari, kiekko hallussa tai ei, jos taklaaja keskittyy sellaista tilannetta hakemaan. Seväsen tapauksessa kiekko oli ehkä silmänräpäyksen verran taklattavan pelattavissa ja Sevänen luultavasti tiesi etukäteen mitä tulee tekemään, no matter what. Mutta ei luultavasti ajatellut seurauksia siinä hetkessä, varmaan jälkeenpäin oppi menee perille.

Toinen asia on näiden junnujen pidemmät kuljetukset ja riskialttiit leikkaukset kiekon kanssa laidasta keskelle hyökkäysalueen sinisen jälkeen, sinne vastustajan sekaan, jotka ovat riskialttiita, pelillisestikin.
Niihin pitäisi puuttua ajoissa mutta ilmeisesti "luovuutta" ei haluta rajoittaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Laps Suomen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS
Jääkiekko on jääkiekkoo. Pitää olla valmiina ottamaan vastaan puhtaita taklauksia sekä myös aina sikailijoita voi olla. Sen takia pää alhaalla ei kikkailla. Sen takia se on jääkiekkoo. Jos tämä ei kelpaa, niin aina voi pelata kaukalopalloo tai salibandyä. Mutta liigatasolla kikkailet pää alhaalla, niin pitää olla valmiina että tärähtää. Tästä tuskin kukaan eri mieltä?
 

Laps Suomen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS
Lahjakkaat junnut kikkaillu pää alhaalla ja pystyneet esittämään kikkojaan yleisölle sekä muille kivoille tyypeille. Ikan sanoin: "Patrik Puistolan tilanne oli vaarallinen pää alhaalla mennessään viisikon keskelle". Otto Kivenmäki tuskin enää pää alhaalla kikkailee. Kuka näille opetti, että tämä on kuin salibandya ja voit pää alhaalla kikkailla miten haluat. Et tietenkään voi. Änärissä tulee vielä enemmän turpaan. Nemecek taklas reilusti, ei kuitenkaan vahingoittaen. Hänellä on vastuu olla päästämättä kikkailijaa maalintekoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös