Sevänen ei tilanteessa kunnioita yhtään vastustajaa ja luikkii lopuksi naureskellen vaihtoaitioon. Säälittävää käytöstä tuollaisen taklauksen jälkeen. Kyllä mä ainakin myönnän, että mua triggeröi tuollainen ämmä, joka ei uskalla vastata teostaan ja naureskelee päälle.
Seväsen taklaus on piittaamaton, vaarallinen ja sääntöjenvastainen. Tämä on niin suurella yksimielisyydellä tässä keskustelussa todettu, etten itse taklausta sen kummemmin kommentoi. Käyttäytymistieteilijänä kiinnostukseni on sen sijaan herännyt siihen, miten nimimerkit tässä keskustelussa ovat kokeneet Seväsen käyttäytymisen taklauksen jälkeen. Oululaiset ja monet muutkin paheksuvat Seväsen käyttäytymistä. Vaihtoaitioon luikkiminen ja virnistely on koettu halpamaisena sekä osoituksena kunnioituksen puutteesta telottua pelaajaa kohtaan. Raumalaiset luonnollisesti puolustelevat Sevästä todeten, ettei Sevänen Anttilalle virnistele, vaan kovistelemaan tulleelle Kukkoselle. Minustakin on itsestään selvää, ettei Seväsen virnuilu ole kohdistettu Anttilalle.
Virnuilun kohteella ei kuitenkaan tässä tilanteessa ole kovinkaan suurta merkitystä. Käyttäytymisen kokonaiskuvalla sen sijaan on. Seväsestä ei näy päällepäin ainoatakaan merkkiä katumuksesta. Seväsessä ei näy päällepäin ainoatakaan merkkiä huolestumisesta. Maassa kuitenkin makaa kollega liikkumattomana. Tämä saa monille aikaan ymmärrettävän inhoreaktion Sevästä kohtaan. Pikkaisen ihmettelen, etteivät raumalaiset pysty tätä huomaamaan.
Minusta Seväsellä olisi ollut kaksi tapaa osoittaa lajia seuraavalle yleisölle, kanssapelaajille sekä ennenkaikkea Anttilalle katumustaan tekoaan kohtaan. Ensimmäinen tapa olisi tietenkin ollut se lajinomainen tapa, eli olisi vastannut teostaan jäällä vaikkapa tanssahdellen sen Kukkosen kanssa. Toinen tapa olisi ollut hivenen lajille epätyypillinen. Heti käsi pystyyn virheen merkiksi, pahoittelut, anteeksipyynnöt ja jos mahdollista, vaikka toiseksi saattajaksi Anttilalle. No, Sevänen päätti virnistellä vaihtoaitiosta.
Aivan sama, vaikka Sevänen on kuvitellut taklanneensa puhtaasti, huoli taklauksen jälkeen maassa makaavasta pelaajasta kuvittelisi olevan niin suuri, että sen voisi jotenkin Seväsen elekielestä tai käyttäytymisestä lukea. Nyt ei voi. Se on hämmentävää ja herättää ällötyksen tunteita.