Ensin sanot, että kyseessa ei ole varsinanen taklaus, mutta heti perään toteat, että taklaajan tuliksi olla varovaisempi. Kuka tässä sitten on se taklaaja, kun tilanteessa ei edes taklausta tapahtunut? Ei vahingoille voi mitään, niitä vain välillä sattuu näin nopeassa lajissa.
Kukaan ei ole vielä järkevästi kyennyt esittämään, että miten Pitkäsen olisi tuo tilanne pitänyt pelata. Hän ei voinut tietää miten tilanne tulee etenemään, ja siinä vaiheessa kun Suomi osui luistelulinjalle, oli jo liian myöhäistä. Minä ajattelen tuota pelaajan näkökulmasta, enkä keksi miten Pitkänen olisi tuon epäonnisen törmäyksen voinut välttää.
Minusta on mielenkiintoista miten eri tavalla näitä voi nähdä. Ja tämä nyt vain toteamus en tarkoita piruilla. Kurinpitokin toteaa, että pelasi huolimattomasti ja olen samaa mieltä. Olisi pitänyt pelata huolellisemmin.
Olen tässä katsellut monta kertaa tuon päätöksen mukana olevaa videota ja sen hidastusta. Siinä näkyy mielestäni seuraavaa;
Pitkänen lähtee pisteen kaarelta kiekkoa kohti joka karkaa hiukan siitä vääntäviltä. Pitkäsen mielestäni täytyy nähdä ja ymmärtää, että edessään viistosti kiekkoa kohti myös menevä Suomi tavoittelee sitä ja menee siksi siihen suuntaan.
Pitkäsellä on mielestäni aikaa tässä tulkita tilannetta ja oltava ajatus, että näillä linjoilla tulee törmäys ja se olen minä joka törmään tuohon Ipan pelaajaan takaviistosta ja joka ei kyllä näe minun tulevan.
Ja sitten näkyy se, että Suomen pää pamahtaa Pitkäseen hartiaan/lapaan niin, että se kimpoaa Pitkäsen kulkusuuntaa kohti. Tämän tarkoittaessa mielestäni sitä, että vaikka Pitkäsen asento on kääntynyt niin hän tulee ns. sivusta ja "taklaa" Suomea, joka vasta siinä vaiheessa kun pamahtaa saa tietää, että kas, sieltä tuli joku.
Minäkin kuvittelen itseni Pitkäsen tilalle, ja minulle tuo näyttäytyy siten, että tietäisin kyllä tasan tarkkaan jo siitä kaarelta lähtiessä sinne suuntaan Suomea joka menossa omalle linjalleni viistosta- katsoessa, että törmäys tulee ja minä olen se joka näkee tilanteen ja voin vaikuttaa miten törmäys tapahtuu.
Ja oma mielipide on - miten itse menisin tuollaiseen, olisi joko ajaa enemmän Suomea päin ei viistää tuolla tavalla edestä, tai säädellä nopeuteni niin, että törmätään ja nojataan enkä viistä edestä/pelkkää päätä.
Minun mielestä tuossa Pitkäsen piti tietää jo kauan ennen, että tulee törmäys tapahtumaan ja omaan silmään näyttää siltä, että siten sinne menikin, ei välttämättä täysin 100% taklaamaan, muttei sitä törmäystä välttämäänkään. Ja kun huomioidaan, että Suomi joka kamppailee muiden kanssa ja joka kiekosta jo enemmän juuri kamppailee ei näe takaviistosta tulevaa, on mielestäni vastuu tällöin pelkästään Pitkäsellä.
Ja kun seuraus on mojova pääosuma, on mielestäni tuo 5 peliä täysin oikea ratkaisu vallitsevilla säännöillä ja tulkinnoilla. Ja tosiaan jos itse olisin päättänyt olisin antanut tuon 7 Pitkäselle ja Nemelle 5. Pitkänen enemmän vastuussa ja huolimattomampi, Suomi ei "tee mitään" edesauttaakseen. Kun taas Neme tekee kaiken ns. oikein, Kivenmäki edesauttaa pääosumaa omalla toiminnallaan vaikka mielestäni pitäisi hänen tietää taklauksen olevan tulossa. Pääosumat molemmissa näin ollen molemmille se min 5, mutta Pitkäsen toiminta "moitittavampaa" jolloin jos 2 lisuketta, se Pitkäselle. IMO.