Tuolla median puolella on muutamassa analyysissä kehoitettu pohtimaan taklausten kieltämistä, joka on siis ainoa tapa kitkeä varmuudella nämä pois. Täälläkin aihe on muutamaan otteeseen vilahdellut. Pystyykö joku näkemään tämän vaihtoehtona? Koska itse en pysty. Suora taklausten kieltäminenhän tarkoittaisi sitä, että Suomi olisi pakko sulkea pois kansainvälisistä peleistä. Ei olisi muuta vaihtoehtoa. Jos ei edes oteta huomioon suomalaisten loukkaantumisriskiä, niin pelaajathan olisi siellä vaaraksi muille. Itse näen, että pelkkien avojään taklausten kieltäminen jo johtaisi lähes samaan. Kun pois jää maajoukkuepelit, siirtyminen ulkomaisiin sarjoihin ja vielä median rakastamat tähtistatuksen omaavat pelaajat (Aho, Laine yms.) niin mitä jää jäljelle? Liiga. Siinä missä nuoret nykypäivänä puskevat eteenpäin änärin kirkkaat valot silmissä, niin jatkossa suurin unelma voisi olla liigan pelaaminen niin että siitä maksetaan kohtuullisesti palkkaa, eikä tarvitse käydä ohessa töissä. Koska tottakai lajin muuttuminen vaikuttaisi myös rahallisesti. Itse rinnastaisin taklauksettoman jääkiekon pesäpalloon. Laji, jota ei pelata muualla, eikä etenemismahdollisuuksia ole. Miesten puolelta en tiedä, mutta naisten puolella olevien tuttujen rahalliset korvaukset ovat olleet juurikin korvauksia, ei mitenkään rinnastettavissa palkansaantiin. Joten yleisen kiinnostuksen vähetessä ja rahaliikenteen pienetessä todennäköistä olisi, että kaikki liigapelaajat eivät kiekkoilisi ammatikseen.
Media käski pohtimaan, joten pohdin.