Seurasin peliä Lukon vaihtoaition takaa. Tai pelin seuraaminen meni suureksi osaksi netin seuraamiseksi KIvenmäen loukkaantumisen jälkeen. Pelin lopputuloksella ei ollut mitään väliä. Olen nähnyt kiekkoa 70-luvulta lähtien ja toiminut kiekkojoukkuesissa myös ulkomailla. Todennäköisesti minulla on myös pisin kotimatka Isomäen katsojista ja ammattiurheilua tulee nähtyä isommissakin ympyröissä. Muistan Otevrelin loukkaantumisen liian hyvin. Tunnelma muuttui samaan tyyliin myös nyt porilaiskatsojilla, joku huusi että lopettakaa jo koko peli. Ehkä olen jo vanha setämies, mutta minua ihmetytti tunnelma edessäni olevassa Lukon aitiossa. Luulisi että vastustajajoukkueessakin fiilis laskee tuollaisen tapauksen takia. Siellä on kuitenkin Heikkisen kaltaisia konkareita. Tottakai pisteet otetaan, mutta pelissä ja elämässä on muutakin. En ymmärrä naureskelua ja välinitämättömyyttä tai saati hurjia tuuletuksia maalien jälkeen. Kaikki tämä tapahtui valmennuksen tai johtavien pelaajien puuttumatta asiaan. Ässät oli ihan jumissa ja vastustajien kunnioittamiseksi olisi voinut laskea pelin intensitettiiä kun jokainen otsallaan näki ottelun olevan selvä. Tämä provosi Ässät käsittelemään asiaa ylikierroksilla. Mitä järkeä?On suorastaan huolestuttava linjaus niin porilaisten tai raumalaisten keskuudessa, että tässä tuomitaan koko joukkue ja sometiimiä myöten. Se ei tuo tietääkseni Kivenmäkeä takaisin kaukaloon. A-P Selinin sen sijaan tuomitsen voimakkaasti, hyvä kun ei sentään Virtaa käskyttämisestä syyttänyt. Moukkamaista ja raukkamaista käytöstä.
Taannoin futiksen MM-kisoissa Saksa vei kotijoukkue Brasiliaa kuin litran mittaa. Saksalaiset ottivat voiton, mutta eivät nöyryyttäneet eleillä ja tuuletuksilla vastustajaa tämän kotiyleisön edessä pellin ollessa jo selvä. Nyt taustalla oli vielä järkyttävä loukkaantuminen, joka pahimmillaan johtaa elinikäiseen vammaan tai jopa kuolemaan. Miksi esimerkiski muistaakseni Liedes yrittää ajaa todella kovan niitin KIlliseen siniviivalla, kun peli on jo kuusi nolla ja Killinen on juuri luopunut kiekosta. Killinen ehti juuri vähän väistää ja sen jälkeen hermostuksissaan löi poikkarilla selästä Liedeksen jäihin ja sitä kautta jäähylle. Ylivoimalla seitsemän nolla ja hirveet tuuletukset. En vaan ymmärrä.
Mielestäni toisen erän alusta lähtien Lukko kovensi fyysistä peliään ja Ässät oli altavastaajana. Tämä tapahtuu vain valmentajan ohjeistuksella. Luulen että tämä vaikutti A-P Selinin kommenttiin lehdistötilaisuudessa. Pelin aikana käytiin kyllä aika kovaa debattia aitiosta toiseen, eikä siinä paljon pahoiteltu. Että sikäli Selinin ei jaksanut kuunnella Virran julkisia pahoitteluja.