Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 727 376
  • 4 986

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onpa kamalan näköinen tapaus, ei tosiaan haluaisi nähdä omaa junnua tuossa ottavana osapuolena.

Paljon huonoa tuuria mukana, kiekon karkaaminen just väärällä hetkellä, raju taklaus alaspäin katsovaan kaveriin, ura ja loppuelämä vaarassa... Avojäällä taklaamisen täyskielto taitaa olla ainoa keino saada nämä pois?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kivenmäen ketjussa jo pohdinkin, voisiko kypäräsäännöt lisätä vastustajajoukkueen mittausmahdollisuuteen, kuten mailat. Eli max yksi sormi saa mahtua remmin väliin ja kulmakarvojen ja kypärän reunan väliin. Se varmaan saisi automaattisesti remmit tiukalle ja oikean kokoiset kypärät päähän ja itse mittauksiin ei tarvitsisi ryhtyä. Esim Sebastian Repo vetää todella löysällä remmillä ja eilisessä haastattelussa toivoi myös mahdollisuutta pelata ilman kaula- ja korvasuojaa, eli ei näitä asioita voi pelaajien vastuulle jättää.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Äkkiä ollaan tultu kauas niistä ajoista jolloin Tyrväisen poikkari junnun jaloille oli kansanedustajan mielestä tässä lajissa mahdollisilta seuraamuksiltaan pahin teko ikinä.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen ihmetellyt yleisesti, kun ihan NHL:ää myöten kypärien remmit ovat niin löysällä, että pelaaja pystyy pureskelemaan remmiä halutessaan. Itse en ole jääkiekkoa harrastanut, joten osaisiko joku sanoa, että mikä on syy tuohon, että kypärän remmiä pidetään niin löysällä? Jos tulee joku törmäystilanne, sattuuko kireällä oleva remmi, toisin sanoen "repiikö"/hiertääkö/viiltääkö" se ihoa, kun kypärä tempaisee mahdollisesta osumasta/kolauksesta, vai miksi tuo remmi on niin löysällä? Itse kun koulun liikuntatunneilal käytin kypärää, en kokenut remmiä mitenkään erityisen epämiellyttävänä. Itse vertaan tuota melkein kuin turvavyöhön, hetken kun on käyttänty, ei sitä edes huomaa.
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistäkö huomaa että taklaus osuu päähän? Nemecekin vauhti ei hidastu käytännössä lainkaan osumasta, joten mitään vastavoimaa ei tule pään painoa enempää.
Ei kai hidastu, koska Kivenmäki hidastaa vauhtiaan vähän ennen törmäystä, painoeroa +30kg, Nemecekillä vauhti pysyy, ja osuma on osittainen sivuosuma eli Nemecekin liikesuuntaan törmäys varautumattomaan kevyeen kohteeseen ei Nemecekiin paljon vaikuta.
 

Darthjosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Nashville Predators
Lähteeköhän joku Ässä pelaaja kostamaan pitsiturnauksessa jos ei pleijereissä tule vastaan?
 

Haka Maori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikeasti selitettävissä
Lähteeköhän joku Ässä pelaaja kostamaan pitsiturnauksessa jos ei pleijereissä tule vastaan?

Saa luvan koittaa, voi sitä rikolliseksi ja siaksi leimaamisen määrää sen jälkeen kun Nemecek vetää alakoukulla tappelussa jonkun ”noutajan” pään elämyskatsomon kolmanneksi ylimmälle riville.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
On suorastaan huolestuttava linjaus niin porilaisten tai raumalaisten keskuudessa, että tässä tuomitaan koko joukkue ja sometiimiä myöten. Se ei tuo tietääkseni Kivenmäkeä takaisin kaukaloon. A-P Selinin sen sijaan tuomitsen voimakkaasti, hyvä kun ei sentään Virtaa käskyttämisestä syyttänyt. Moukkamaista ja raukkamaista käytöstä.
Seurasin peliä Lukon vaihtoaition takaa. Tai pelin seuraaminen meni suureksi osaksi netin seuraamiseksi KIvenmäen loukkaantumisen jälkeen. Pelin lopputuloksella ei ollut mitään väliä. Olen nähnyt kiekkoa 70-luvulta lähtien ja toiminut kiekkojoukkuesissa myös ulkomailla. Todennäköisesti minulla on myös pisin kotimatka Isomäen katsojista ja ammattiurheilua tulee nähtyä isommissakin ympyröissä. Muistan Otevrelin loukkaantumisen liian hyvin. Tunnelma muuttui samaan tyyliin myös nyt porilaiskatsojilla, joku huusi että lopettakaa jo koko peli. Ehkä olen jo vanha setämies, mutta minua ihmetytti tunnelma edessäni olevassa Lukon aitiossa. Luulisi että vastustajajoukkueessakin fiilis laskee tuollaisen tapauksen takia. Siellä on kuitenkin Heikkisen kaltaisia konkareita. Tottakai pisteet otetaan, mutta pelissä ja elämässä on muutakin. En ymmärrä naureskelua ja välinitämättömyyttä tai saati hurjia tuuletuksia maalien jälkeen. Kaikki tämä tapahtui valmennuksen tai johtavien pelaajien puuttumatta asiaan. Ässät oli ihan jumissa ja vastustajien kunnioittamiseksi olisi voinut laskea pelin intensitettiiä kun jokainen otsallaan näki ottelun olevan selvä. Tämä provosi Ässät käsittelemään asiaa ylikierroksilla. Mitä järkeä?

Taannoin futiksen MM-kisoissa Saksa vei kotijoukkue Brasiliaa kuin litran mittaa. Saksalaiset ottivat voiton, mutta eivät nöyryyttäneet eleillä ja tuuletuksilla vastustajaa tämän kotiyleisön edessä pellin ollessa jo selvä. Nyt taustalla oli vielä järkyttävä loukkaantuminen, joka pahimmillaan johtaa elinikäiseen vammaan tai jopa kuolemaan. Miksi esimerkiski muistaakseni Liedes yrittää ajaa todella kovan niitin KIlliseen siniviivalla, kun peli on jo kuusi nolla ja Killinen on juuri luopunut kiekosta. Killinen ehti juuri vähän väistää ja sen jälkeen hermostuksissaan löi poikkarilla selästä Liedeksen jäihin ja sitä kautta jäähylle. Ylivoimalla seitsemän nolla ja hirveet tuuletukset. En vaan ymmärrä.

Mielestäni toisen erän alusta lähtien Lukko kovensi fyysistä peliään ja Ässät oli altavastaajana. Tämä tapahtuu vain valmentajan ohjeistuksella. Luulen että tämä vaikutti A-P Selinin kommenttiin lehdistötilaisuudessa. Pelin aikana käytiin kyllä aika kovaa debattia aitiosta toiseen, eikä siinä paljon pahoiteltu. Että sikäli Selinin ei jaksanut kuunnella Virran julkisia pahoitteluja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
David Nemecek ei pelaa tällä kaudella enää yhtään ainoaa ottelua. Lyhyempi pelikielto ei olisi mitenkään mahdollinen.

Valitettava tilanne Lukon kannalta, mutta vahingoittamiset on saatava jääkiekkoilusta pois. Se on yhteisön kannalta ensiarvoisen tärkeää. Pelaajat ovat ihmisiä ja meidän jokaisen lähimmäisiä. Jokaisen taustalta löytyy elämä, perhe, työ tai opiskelu. Ei jääkiekkoilu ole sen arvoista, että nämä asiat vaarantuvat.
Kyllä, tahalliset vahingoittamiset on todellakin saatava jääkiekosta pois, mutta tämä kyseinen Nemecekin taklaus ei todellakaan ollut sellainen. Kyse on tavanomaisesta taklauksesta pelitilanteessa. Itse taklaus suoritetaan kädet alhaalla, ilman erityisen kovaa vauhtia liukumalla ja välitön kontakti ei ole päähän. Lopputulos on ikävä, koska taklattavan asento on huono ja kypärä irtoaa tilanteessa.

Jääkiekko on nopea kontaktilaji, jossa väistämättä joskus ikävä kyllä tapahtuu valitettavia loukkaantumisia. Jokaisen pelaajan tulee tämä ymmärtää ja hyväksyä, jos haluaa tätä lajia ammatikseen harjoittaa.

Olen täysin varma, että Nemecek ei millään tavalla toivonut mitään tällaista tapahtuvan.
 

Äksönn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Höpöhöpö. Totta helvetissä jokainen joukkue käyttää fyysistä yliotetta jos siihen pystyy ja joukkueen materiaali antaa myöden. Miksei käyttäisi. Eikö peli kestä 60 min, eikö tämä ole
ammattilaissarja jossa pelataan täysillä. Miksi vastustajaa tai varsinkin paikallisvastustajaa pitäisi sääliä ja antaa armoa. Ei ainakaan minun arvomaailmassa. Kentällä ollaan vihollisia, mutta pelin jälkeen kavereita.

Maailmassa riittää tekemistä ja harrastuksia joissa voidaan mennä löysin rantein, vihellellen. Sitä ei välttämättä kutsuta kilpaurheiluksi, eikä se kaikkia kiinnosta.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Ehkä olen jo vanha setämies, mutta minua ihmetytti tunnelma edessäni olevassa Lukon aitiossa. Luulisi että vastustajajoukkueessakin fiilis laskee tuollaisen tapauksen takia. Siellä on kuitenkin Heikkisen kaltaisia konkareita. Tottakai pisteet otetaan, mutta pelissä ja elämässä on muutakin. En ymmärrä naureskelua ja välinitämättömyyttä tai saati hurjia tuuletuksia maalien jälkeen. Kaikki tämä tapahtui valmennuksen tai johtavien pelaajien puuttumatta asiaan.

Kerro nyt saman tien, mitä siellä vaihtoaitiossa naureskeltiin, olisiko vaikka suoria lainauksia tarjota? Mun mielestä tuuletella saa maaleja ikävän loukkaantumisenkin jälkeen, ne ei kuitenkaan käsittääkseni ole toisiaan poissulkevia asioita siinä mielessä, että jos tuuletat maalia niin et kunnioita loukkaantunutta pelaajaa. Sama tahallaan mielensä pahoittaminen on nähtävissä täällä palstalla. Kyllä mä olen ainakin tyytyväinen suurinumeroiseen voittoon, ja toisaalta olen harmissani siitä, mitä Kivenmäelle kävi.

Miksi esimerkiski muistaakseni Liedes yrittää ajaa todella kovan niitin KIlliseen siniviivalla, kun peli on jo kuusi nolla ja Killinen on juuri luopunut kiekosta. Killinen ehti juuri vähän väistää ja sen jälkeen hermostuksissaan löi poikkarilla selästä Liedeksen jäihin ja sitä kautta jäähylle. Ylivoimalla seitsemän nolla ja hirveet tuuletukset. En vaan ymmärrä.

Olisiko mielipidettä tarjota Niemeläisen taklauksesta kiekottomaan Liedekseen, samassa vaihdossa Ässät taklasi monta muutakin kertaa (kiekollisia tosin). Eikö se ole turhaa sitten?

Mielestäni toisen erän alusta lähtien Lukko kovensi fyysistä peliään ja Ässät oli altavastaajana. Tämä tapahtuu vain valmentajan ohjeistuksella. Luulen että tämä vaikutti A-P Selinin kommenttiin lehdistötilaisuudessa. Pelin aikana käytiin kyllä aika kovaa debattia aitiosta toiseen, eikä siinä paljon pahoiteltu. Että sikäli Selinin ei jaksanut kuunnella Virran julkisia pahoitteluja.

Siis mitä? Valmentaja ei saa ohjeistaa joukkuettaan pelaamaan fyysisemmin vai?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Antaisin Kivenmäelle ottelun pelikiellon ja sakot suojavarusteen väärinkäytöstä.

En myöskään koskaan ole ymmärtänyt hyökkäyssinisen ylittämistä katse alhaalla kiekossa tms.. Tosin vastaava välinpitämättömyys omasta hyvinvoinnista taitaa olla jonkinlainen laajempi ilmiö yhteiskunnassa, kun suurin osa lapisista tuntuu lähestyvän kadun ylitystä ja ylittävän kadun katse tiukasti kiinni kännykässä.
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@LuKi veti kyllä toistaiseksi parhaan analyysin mitä on Luvian toispuolelta kuulunut. Olisi pitänyt ruveta laskemaan pelillistä tasoa, koska vastustajalla oli paha mieli, mutta nyt Lukko hävyttömästi painoi tallan pohjaan, josta päävalmentaja Selin sitten pahoitti mielensä.

Kaikkea sitä kuuleekin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
No se nyt on täysin älytöntä laittaa myöskään isokokoista pelaajaa kärsimään fyysisestä ominaisuudestaan. Pitäisikö isoilta kieltää taklaaminen kokonaan? Tämä oli oikeasti täysin päätön kommentti. Ei taklaajakaan voi noille eroille mitään ja samoilla säännöillä pitäisi kaikkien mennä. Se on sitten toinen juttu, jos halutaan taklaaminen kieltää kokonaan, mutta onnea lajin markkinointiin siinä tapauksessa.
Joo ja samalla poistetaan rangaistavuus korkea maila tuomioista, jos kohteena on lyhyt pelaaja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Antaisin Kivenmäelle ottelun pelikiellon ja sakot suojavarusteen väärinkäytöstä.

En myöskään koskaan ole ymmärtänyt hyökkäyssinisen ylittämistä katse alhaalla kiekossa tms.. Tosin vastaava välinpitämättömyys omasta hyvinvoinnista taitaa olla jonkinlainen laajempi ilmiö yhteiskunnassa, kun suurin osa lapisista tuntuu lähestyvän kadun ylitystä ja ylittävän kadun katse tiukasti kiinni kännykässä.
No tuskin ketään haittaa vaikka pelikieltoa tulisi 5 peliä.
 

lebak

Jäsen
Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, on mielenkiintoista nähdä miten kurinpidon päätöksessä osoitetaan, että osuma tulee päähän Nemecekin tilanteessa. Oma näkemys on, että ensikontakti tulee kyllä leuan lähelle rintaan, mutta on myös mahdollista, että osumaa on tullut leukaan/poskeen. Sen jälkeen tietysti on mielenkiintoista nähdä paljonko arvotaan sen viiden ottelun päälle vai arvotaanko lainkaan. 10 lienee jo maksimi.

Muuten varmasti jo kaikki mahdollinen on todettu:
-huonoa tuuria
-iso mies vs. pieni mies
-kiekko hukkuu, katse jaloissa, huono asento, leikkaus keskelle
-olisiko pelin hengessä pitänyt vaan ajaa tahallaan ohi (jos edes ehtisi) ja antaa Ässäläisen mennä maalille.
-teknisesti taklaus ei sisällä mitään törkyä, jonka tulisi aiheuttaa lisärangaistuksia
-remmi pysyy kiinni

Toivottavasti taklatulle ei vakavampaa tapahtunut ja pelit jatkuvat vielä.
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ylivoimalla seitsemän nolla ja hirveet tuuletukset. En vaan ymmärrä.
Kavennus 1-7:ään ja kovin hymyilytti mm. maalintekijää vaihtoaitioläpyissä. Ymmärrätkö tuon? Kuitenkin kaksi omaa pelaajaa loukkaantunut ja peli ratkennut aikoja sitten.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ässät oli ihan jumissa ja vastustajien kunnioittamiseksi olisi voinut laskea pelin intensitettiiä kun jokainen otsallaan näki ottelun olevan selvä. Tämä provosi Ässät käsittelemään asiaa ylikierroksilla. Mitä järkeä?
Lukko johti ottelua tuossa tilanteessa 0-1. Voi olla, että olet paljon asiantuntevampi kiekkokatsoja kuin minä, mutta itse en ainakaan nähnyt edes silmilläni ottelun olevan selvä.

Ymmärrän kyllä että käydään kierroksilla, itse olisin varmaan mouhonnut Jatkoajan täyteen jos vaikka Marttinen olisi taklannut Nymania samalla tavalla mutta nyt ihan tosi, joku roti...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuomareiden johto voisi ainakin linjata että kypärän remmin tiukkuutta aletaan tarkkailemaan tästä eteenpäin. Remmi löysällä --> pelaaja vaihtoon ja varoitus. Toisen kerran löysällä, 2 min rangaistus väärästä varusteesta.
Sääntöjen mukaanhan näin tulisi jo nyt tehdä. Jostain syystä tuomarit ei tuota sääntöä kovinkaan valvo. Varmastikin yksi syy on (ollut) se, että jos tuomarit alkavat varusteita tarkkailemaan ja antavat käytösrangaistuksia varusteen vaarallisesta käyttämisestä (10 min tulee, ei 2 min), niin voi sitä riemua. Perjantai- tai lauantai-ilta, täysi katsomo ja kotijoukkueen tähtipelaaja saa kympin liian löysällä olevan leukahihnan takia - fanit ja valmentajat varmasti kehuvat tuomaria, kun pitää huolta pelaajien turvallisuudesta.

Vittu, tuomarit on ihan väärä taho valvomaan varusteiden oikeaa käyttöä. Joukkueiden tulee itse huolehtia siitä. Luulisi jopa palkanmaksajaa kiinnostavan, käyttääkö pelaaja suojavarusteita oikein. Ainakin urheilumaailman ulkopuolella esimiehellä on riski saada ihan sakkoja tai jopa vankeutta, jos ei valvo alaisen turvavarusteiden ja -välineiden käyttöä ja sattuu työtapaturma, jossa suojavarusteella vahinko olisi estetty tai vahingon määrää pienennetty.

Joukkueet ja pelaajat huolehtimaan itse siitä, että mm. kypärää käytetään oikein. Liiga valvomaan jälkikäteisillä seuraamuksilla. Jos kuvista / videolta näkee, että jonkun kypärä on liian korkealla, visiiri pystyssä tai hihna löysällä, niin sakkoa pelaajalle ja joukkueelle. Sillä ne oppii eikä valvonta ole tuomareilla tiukkojen pelien keskellä.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä enemmän tilannetta katsoo niin sitä typerämmältä Kivenmäen pelaaminen tilanteessa näyttää. Huomaa selvästi, että juna tulee, mutta ei tee mitään ottaakseen taklausta vastaan vaan pitää tärkeämpänä saada sudittua kiekon pois jaloista. Lisäksi remmi erittäin löysällä, näyttää olevan suun kohdalla jo ennen varsinaista osumaa. Seuraukset erittäin ikävät ja nyt vain toivotaan, että nuori pelaaja toipuu tästä hyvin. Mutta sen sanon, että omaa vikaa oli ja paljon. Sen takia ei Nemecekille pidä mitään elinikäistä pelikieltoa antaa.

Joku kokenut pelaaja, joka tietää, että tuossa kohtaa saattaa taklaus tulla, olisi unohtanut kiekon sinne jalkoihin ja ottanut taklauksen vastaan.
 

Rocco

Jäsen
Kaikki taklaukset, missä tulee kontaktia päähän eivät ole päähän kohdistuneita taklauksia. Taklauksessa saa osua myös päähän, mutta jokainen päähän osunut kontakti ei ole rangaistavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös