Ja tämä pelaajien ikä jauhanta. Minkäikäinen ja kokoinen on vaikka Jesper Kotkaniemi ja missä pelaa.
Mun mielestä on ihan relevantti kysymys pohtia pelaajien ikääkin näissä tapauksissa. Minä kirjoitin eilen, että olisi mielenkiintoista nähdä tilastot siitä, että minkä ikäisiä pelaajia ovat nämä tällä kaudella pääosumia saaneet pelaajat. Kirjoitin myös, että itse muistan siellä Talajan ja Bonsaksenin, jotka ovat päälle 3-kymppisiä, mutta aika moni on myös parikymppisiä.
Ja tällaisessa kokonaisuudessa on ihan turha ottaa jotain yksittäistä NHL:ssä pelaavaa pelaajaa esimerkiksi, vaan miettiä ihan kokonaisuutta siltä kantilta, että onko osa nuorista pelaajista fyysisen pelin ja pelinopeuden osalta liian haavoittuvaisia Liigaan.
Se on aika iso askel junnuista (tai Mestiksestäkin) Liigaan, jossa tulee vastaan monta vuotta vanhempia, usean vuoden pelanneita, fyysisesti monin kerroin vahvempia ja isompia pelaajia vastaan.
Pelaajien kunnioitus toisia kohtaan on sitten oma juttunsa, ja olen tälläkin kaudella nähnyt tilanteita, jossa esim. meidän junnu Brad Lambert on jätetty vetämättä pystyyn vastustajan toimesta, ja muitakin täysi-ikäisiä on jätetty taklaajan osalta jätetty vetämättä jos taklaajalle se on ollut mahdollista.
Jääkiekko-lajiin edelleen kuuluu fyysinen peli ja taklaukset joilla on peliä edistävä ja vastustajaa kuluttava vaikutus. Ja niin kauan kuin se on säännöissä sallittua, niin olen sitä mieltä tulemme näkemään jatkossakin loukkaantumisia, jotka tietenkin on harmillinen sivujuonne hienossa lajissamme.
Itselleni tulee paha olo tuosta Kivenmäen loukkaantumisen näkemisestä. Se on loputon taistelu väitellä siitä, että mihin kohtaan taklaus osuu tai ei osu, mutta uskallan väittää, että täälläkin moni nyt toisia haukkuva kiekkofani olisi, vastaavanlaisen taklauksen osuessa ilman loukkaantumista, hurrannut ja tuulettanut hienoa taklausta. Iso osa meistä faneista tällaisen loukkaantumisen tapahtuessa suutumme, huolestumme ja moralisoimme tapahtunutta ja taklaajaa, mutta silti taas viikon päästä olemme katsomassa jääkiekko-ottelua, jossa haluamme nähdä taklauksia osana peliä.
Jollei lajista kielletä taklauksia kokonaan, niin minun mielestä on kohtuutonta edes täällä keskustelupalstoilla tuomita jotain yksittäistä taklaajaa syvimpään helvettiin sen takia, että yksittäinen taklaus on osunut vastustajaa pahasti. Eilinen Nemecekin taklaus oli mielestäni
seurauksiltaan kamala, ja en usko Nemecekinkään nauttivan siitä, mitä tapahtui, mutta kurinpito antaa siitä rangaistuksen, pelit jatkuu ja jatkossakin fyysisessä lajissa tulee loukkaantumisia.