Paha on sanoa tuosta case Frimanista, mitä siinä lopulta tapahtuu, kun sen tietää vain Friman itse. Siis yrittääkö taklata, vai jollakin tavalla väistää ja sitten ei oikein tiedäkään, miten väistää.
Oletan, että Friman on kääntymässä tilanteessa niin, että olisi menossa pelaamaan kiekkoa, ainakin taistelemaan siitä, tai ottamaan sitä pois vastustajalta, kun saattaa olettaa vastustajan saavan tuon irtokiekon haltuunsa. Kääntyessään ja ollessaan hetken selin/kyljittäin tilanteeseen, on Ipan mies kompastunut ja kaatunutkin jäähän ja tulee epämääräisessä asennossa jäässä liukuen kohti. Tätä Friman tuskin odottaa, kun on kääntymässä sillä hetkellä tilannetta kohti, kun Ipan kaveri kompastuu, eikä saakaan kiekkoa matkaansa. Kaiketi viimeksi, kun Friman Ipan jätkän näki, tämä oli vielä pystyssä ja pyrkimässä irtokiekkoon sekä oletettavasti hyökkäämään, jos olisi kiekon saanut.
Tilanne tulee siis oletukseni mukaan yllättäen tuollaisena Frimanin silmille, kun on jatkanut kaarrostaan riittävän pitkälle ja näkee tilanteen todellisen luonteen.
Miten Frimanin sitten pitäisi reagoida tilanteeseen, kun näkeekin Ipan kaverin liukuvan jäässä kohti ja kiekon jääneen tämän toiselle puolelle, minne kiekolle ehtiikin toinen Kerhon pelaaja? Miten ja mihin Frimanin pitäisi pystyä tuossa väistämään, jos esim. olettaa alunperin joutuvansa kaksinkamppailuun kiekosta tuon yllättäen kaatuneen Ipan kaverin kanssa? Tähän en osaa, enkä pysty vastaamaan täsmälleen oikein. Oletan kuitenkin, että Frimanin pitää muuttaa jollakin tavalla toimintaansa alkuperäisestä oletuksestaan. Miten väistää, näin ajatus tuossa voisi olla.
Oletetaan, että pyrkii väistämään. Mihin ja miten tilanteessa sitten pitäisi väistää? Tilanteessa Ipan kaveri on liukuessaan nousemassa takaisin pystyyn/luistimilleen ja hänen katseensa ei ole Frimaniin, vaan kaatuessaan karanneseen kiekkoon. Täten ei osaa mitenkään itse varautua tulevaan kontaktiin. Ainoa, joka kontaktin syntymisen voi estää, on Friman.
Sitten vaan ne todelliset Frimanin keinot välttää tuo syntyvä kontakti, pitäisi löytää. Nostamalla käsiä ylös? Olisiko ehtinyt nostamaan käsiään/kättään ylös niin, ettei se olisi kolahtanut jopa pahemmin Ipan pelaajaa päähän? Kyseessä oli vielä ylempi käsi, eli siinä olisi noussut samalla maila ylös. Tällöin samalla Frimanin olisi pitänyt pystyä myös irroittamaan alakäsi mailasta. Jos olisi, syntyisikö kontakti silti esim. lonkan seudulla, ja osuisiko se päähän vai mihin? Yli tuskin pystyisi hyppäämään, kun kaveri on tosiaan nousemassa ylös. Jos tätä olisi yrittänyt, olisi kenties polvi kolahtanut kajuuttaan ja seuraukset olleet luonnollisesti pahemmat. Vai pitäisikö Frimanin pystyä kaartamaan yllättäen ja yht'äkkiä toiseen suuntaan, kun on jo alunperin saattanut todellakin olettaa tilanteen kehittyvän täysin toisin, kuten edellä kirjoitin. Vai olisiko tilanteessa vielä jokin muu vaihtoehto, mikä minulle ei tule mieleen?
Oletan, että Friman ei pyri loppuun asti taklaamaan Ipan pelaajaa, vaan pyrkii jollakin keinolla väistämään tilannetta. Tämän takia Frimanin toiminta näyttää tilanteessa kömpelöltä, kun aivoista ei tulekaan sellaista oikeaa käskyä, millä tuon ruhon saisi välttämään kontaktin. Tilannetta vaikeuttaa se, että Ipan pelaaja on siis juuri muutaman millisekunnin ennen kontaktin syntymistä nousemassa pystyyn, eikä tiedä Frimanin olevan samoilla kiskoilla. Voiko tuossa ajassa Friman reagoida juuri täsmälleen oikein ja näin välttää kontaktin syntymisen? Itse oletan, että käden
Alunperin Frimanilla on voinut olla ajatuksena, kun ei vielä tiennyt Ipan pelaajan kaatuneen, taklaamalla/nojaamalla/vartalokontaktilla pyrkiä riistäämään kiekko takaisin pystyssä olevalta Ipan pelaajalta. Siltä tuo hänen kehon asento ainakin osittain näyttää.
Nyt tilanteessa mielestäni Friman pyrkii lopulta pitämään yläkäden kiinni/lähellä kroppaa, mutta se irtoaa siitä kontaktin jälkeen, kun myös Friman kaatuu. Mielestäni tuo kaatuminen osoittaa, ettei Friman pyrkinyt lopulta taklaamaan Ipan kaveria, koska jos olisi taklannut, oletan, että Friman olisi pysynyt pystyssä, ja mennyt tällöin ikään kuin "läpi" Ipan pelaajasta. Myös kontaktin voima olisi ollut tällöin kovempi.
Oletan, ettei Friman(aivot) löytänyt sitä täsmälleen oikeaa tapaa välttää kontakti ja pyrki vain minimoimaan vahingot ja kontaktin voiman. Lopulta oikean vastauksen tietää siis vain Friman itse.
Minä päädyin tähän lopputulemaani katsomalla useaan kertaan tuon IS:n sivuilta löytyvän klipin, jossa käsitellään kaikkia kolmea kierroksen kohutaklausta/-törmäystä. Siinä näkyy todellisessa nopeudessa tuo koko pelitilanteen kehittyminen. Mielestäni ainakin Kerhon osioon(Pallokerhon otteet kaukalossa, sivu 13) linkattu twittervideo ei anna täysin oikeaa kuvaa koko tilanteesta ja sen kehittymisestä, koska siinä näkyy hidastettuna vain tuo itse kontakti ja aivan hetki ennen sitä.
Voin olla näkemykseni kanssa täysin väärässä, mutta tuossa olen ainakin esittänyt omat tulkintani ja olettamukseni tilanteen syntymisestä ja kulusta, joita moni muu ei ole tehnyt. On vain todettu jotain puolesta tai vastaan, mutta juuri perusteluja ei tälle näkemykselle ole esitetty.
Toivoisin lukevaini, tai kuulevani, jonkun entisen pelaajan kommentit asiaan perusteluineen esim. tuon IS:n klipin pohjalta, koska joku analyyttinen entinen pelaaja voisi helpommin samaistua/asettua Frimanin pelihouihin ja kertoa, mitä tuossa olisi tehtävissä toisin. Tavallinen pelaajataustaton palstalainen ei kenties tähän pysty, koska ei ole sitä kokemusta ja näkemystä pelaajana tällaisista tapahtumista jne. Itse edustan täysin tuota tavis palstalainen kategoriaa, joten siksikin tulkintani tilanteesta voi olla täysin väärä.
Oletan, että Friman saa kakkua 1-3 peliä, koska Liiga puuttuu näihin päähitteihin nyt ankarammalla kädellä. Frimanin rötös histiraa en muista, joten jos sitä on, voi kakkua tulla enemmänkin. Täysin yllättynyt en kuitenkaan olisi, jos Friman ei saisikaan ollenkaan kakkua. Onnekseni minun ei tarvitse tehdä minkäänlaista päätöstä asiassa. Odotellaan tuomiota.