... ja @BigRedCatNyt täytyy muistaa, että itse Finleyn taklaus ei aiheuttanut vahinkoa vaan Miklikin laskeutuminen naamalleen jäähän, hän oli täysin valmistautumaton taklaukseen. Nyt pitäisi mielestäni keskustella ennemmin taklattavan vastuusta kuin taklauksesta tai taklaajasta. Jos Miklik olisi ollut edes vähän hereillä Finleyn suhteen, hän olisi pelannut pelin loppuun. Hän olisi varmasti lentänyt näyttävästi, mutta hän olisi saanut kädet naamansa suojaksi.
Ymmärrän tuon pointin kyllä. Mutta. Olihan tuo eilinen lopputulos enemmän kiinni juurikin Miklikin vauhdista kuin Finleyn taklauksen voimasta. Miklik ajoi suoraan seinään. Pointtinsa on myös taklattavan vastuulla, pitääkin olla. Mutta ei tuossa eilen Miklikille ihan hirveästi jäänyt vaihtoehtoja, kun suhteessa Miklikin rintamasuuntaan Finley tulee takaviistosta (ns. pimeästä kulmasta, siniviivaa pitkin). Hyvin luettu tilanne Finleyltä, mutta melko äkkiähän Finley tuossa tilanteessa Miklikin edessä oli (Verrataan vaikka siihen Laineen tilanteeseen. McCabe tuli kohtisuoraan edestä, ei noin 90 astetta eroavalla luistelulinjalla.). Pahinta on toki tuo syöttö, kun ei Mikilikillä ollut pienintäkään mahdollisuutta välttää tuota Finleyn pommia enää siinä kohdassa, kun todennäköisesti huomasi Finleyn.
Nähdäkseni aina kun puhutaan taklattavan vastuussa pitää huomioida myös tilannenopeus. Ihmisen reaktionopeus on rajallinen.
Älkääkä ymmärtäkö väärin. En minä halua taklauksia pois pelistä. Kovat, mutta puhtaat taklaukset kuuluvat lajiin. Kuten @Ishmael totesi, niin kovaa voi pelata puhtaastikin. Nähdäkseni kuitenkin lajin nopeutuminen saavuttaa jossain vaiheessa sen pisteen, että noiden vastapalloon suoritettavien avojääpommien asemaa pitää harkita uudelleen. Ehkä vielä ei olla siinä, mutta kyllähän nyt jo tilanne on täysin eri kuin vuosituhannen alussa. "Taklattavan vastuu" on tärkeä osa pelaajien turvallisuutta, mutta nykyisin vauhdista johtuen tilanne pitää kyetä lukemaan järjettömän kaukaa oikein. Isot miehet voivat rauhassa törmäillä toisiinsa, toisiaan satuttamatta kun vauhtia ei ole liikaa.