Muutama huomio vielä Lehtivuori - Tyrväinen casesta. Ensinnäkin en katsellut peliä ja klipinkin näin tilanteesta vasta useita tunteja pelin jälkeen, sitä ennen eri mediat olivat mehustelleet tapausta erilaisilla otsikoilla isosti ja lujaa. Jatkoaikakin kerkesi ensimmäiset uutiset törkytaklaudesta tekemään heti erätauon aikana (
Taas törkytaklaus − Antti Tyrväinen lensi suihkuun - LIIGA - 20.10.2016 - Uutiset - Jatkoaika.com - Kaikki jääkiekosta ), jossa mm mainitaan että taklaus on hyppy. Muita medioita en viitsi edes mainita. Tyrväinen herättää persoonana varmasti enemmän vihastusta kuin ihailua, mutta hei näissä tilanteissa pitäisi aina yrittää unohtaa nimet selässä ja käsitellä tapaukset ilman katsomista selässä olevaa nimeä tai rinnassa olevaa logoa. Fanikatsomolta en tietenkään tätä odota, jossa omat on omia ja vastustajat vihollisia. Tästä huolimatta virtuaalinen hatun nosto Pelicans kannattajilla, jotka heti nostivat käden pystyyn sen merkiksi että oma pelaaja mokasi. Kurinpito katsokoon loppuksi sitten ns. uusija lisät ja ne, mutta lähtökohta ei saa olla se että vihatumpi pelaaja on automaattisesti suurempi syyllinen, kuin että esimerkisi tässä tapauksessa roolit olisi ollut toisinpäin.
Nyt lähtökohta on katsojalla, kuulijalla ja lukijalla se että kentällä on verta ja selässä lukee Tyrväinen, mikään muukuin +10 peliä pelikieltoa on oikeusmurha, vaikka tilannetta ei olisi edes nähnyt.
Tilanteesta itse olen nähnyt oikeastaan vain yhden pätevän videon, josta voi tehdä jotain havaintoja itse taklauksen teknisestä puhtaudesta ja se on
Antti Tyrväinen palasi ryminällä Liigaan – kovat taklaukset jakavat mielipiteitä | Ruutu tässä klipissa ajassa 00:42 alkava hidastus taklauksesta. Kyseessä on kentäntasosta kuvattu video, josta voi sulkea kolme enemmän tai vähemmän esillä ollutta väitetettä: Taklaus ei tule myöhässä, Tyrväisellä ei ole kädet ylhäällä ja kyseessä ei ole hyppy. Esimerkiksi pääkameralla kuvatusta videosta "lintuperspektiivistä" ei voida sanoa onko kyseessä hyppy vai ei, koska no syvyys suunta on vääristävä siitä kuvakulmasta.
Sen sijaan yksi oleellinen seikka mitä ei mielestäni kukaan katsoja voi aukottomasti sanoa on se, että kohdistuuko taklaus päähän vai ei. Jos Liigalla on esimerkiksi käytössä videokuvaa toiselta puolelta kaukaloa, niin se varmasti helpottaa tilanteen arviointia. Tuosta linkittämästäni videosta, ei voi osoittaa ns.osuma kohtaa. Jos vertaa viimme kauden Tyrväinen - Kuusela tilannetta, niin ei ole kahta sanaa etteikö kyseessä olisi päähänkohdistunut taklaus. Nyt katselija näkee Tyväisen, vertavuotavan pään jolloin hänen on helppo nähdä tilanne sellaisena kuin hän sen haluaa nähdä. En sano että Lehtivuorelta saisi virallista totuutta, mutta olisi kiva kuulla miten hän itse näki mihin kohtaan taklauksen voima kohdistui.
Tässä vaiheessa sanottakoon että on myös tyhmä lukea, että Lehtivuori altistaisi itsensä jotenkin loukkaantumiselle. Lehtivuori pelaa kiekkoa kuten puolustajan kuuluukin, mutta pitää myös muistaa että Lehtivuori on myös taklattavasti oleva pelaaja - rintamasuunta Tyrväiseen päin. Tässä on vastuu yksin omaan taklaajalla.
Mikään ei poista sitä tosiasiaa, että Tyrväisen taklaus on täysin turha. Paine vastustajanpäädyssä, Tyrväisellä ei ole mitään saumaa riistää kiekkoa ja mitään peliä edistävää vaikutusta taklauksella ei ole mahdollista saada. Jos ei kenties mahdollista ns. fyysistä yliotetta lasketa, joka nyt on mahdoton tietää etukäteen.
Varmasti Tyrväinen tulee saamaan pelikieltoa ja varmasti puhutaan vastustajan kunnioittamisesta, se on selvä homma kun ottaa huomioon Liigan kurinpidon kyvyn käsitellä asioita ja tähän lisäyksenä median tuoma paine. Itseäni kuitenkin enemmän kuin pelkkänä tapaus Tyrväsenä kiinnostaa miten Liiga perustelee vastustajan kunnioituksen puutteen tässä tapauksessa, verrattuna nimeltämainitsemattomiin tapauksiin missä taklaava pelaaja selkeästi kohdistaa taklauksen vastustajan päähän, joista on jaettu pelikieltoa n. 1-3 ottelua. Päähän ja selkään kohdituneet taklaukset pitäisi olla se ykkösprioriteetti mitä lähdetään karsimaan kovalla kädellä.
Kysyin kaksi viestiä ylempänä määritelmiä ryntäykseen, miten määritellään tarpeeton voimankäyttö taklauksessa joka tässä tapauksessa on se mikä on mielestäni elementti mitä Tyrväinen rikkoo, jos siis rikkoo. Oma arvio on että itse taklaus on kyseenalainen, mutta ei kauden törkein. Sen sijaan Tyrväinen on toki osoittanut aiemmin että häneltä puuttuu se vastustajan kunnioittaminen ja lisäksi rikehistoria on vähän turhan iso. Olisiko 1 ottelu itse taklauksesta(ryntäys) ja 5 ottelua uusija lisää soiva, eli yhteensä kuusi ottelua?