Kyseenalaiset taklaukset ja mailaniskut Liigassa kaudella 2023–2024

  • 463 820
  • 4 231

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Jotenkin ei aukene, että Davidssonille oli pakko lätkäistä yksi ottelu, mutta Larsenille ei mitään. Aina jaksaa nää päätökset jättää sellaisen mielikuvan, että olen keskimääräistä tyhmempi ilmeisesti.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jotenkin ei aukene, että Davidssonille oli pakko lätkäistä yksi ottelu, mutta Larsenille ei mitään. Aina jaksaa nää päätökset jättää sellaisen mielikuvan, että olen keskimääräistä tyhmempi ilmeisesti.
Mun mielestä tällä kaudella on ollut erittäin selkeä ja hyvä linja näissä päähän kohdistuneissa. Kuten perjantaina Larsenin tilanteen jälkeen totesin:
Mielestäni Lindstenin pään asento muuttuu aika paljon tuossa viime hetkellä, kun pistää syötön eteenpäin. Veikkaan, että silti tulee vitonen, mutta ei kakkua.

Tällä kaudella tilanteista, joissa taklaaja tekee kaiken oikein, mutta taklattava muuttaa asentoaan viime hetkellä, ei ole tullut kakkua. Vitonen tulee "varmuuden vuoksi" - en tiedä onko se hyvä, mutta linja on selvä.

Davidssonin tilanteessa taklattavan asento ei tällä tavalla muutu, joten kaikki vastuu on taklaajalla. Osuma on sen verran kevyt, että yhden ottelun kakku riittää.

Aiempina vuosina en ole aina ihan päässyt jyvälle kurinpidon linjasta, ja olen kritiikkiä antanut. Mutta tänä vuonna olen etenkin näihistä päähän kohdistuneista annettuihin kurinpitoratkaisuihin ollut tyytyväinen, linja on selvä ja kaikille sama.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen varmasti tietämätön/tyhmä, mutta mielestäni Rafkinin ja Larsenin päähän kohdistuneet taklaukset olivat melko identtisiä. Rafkin sai 2 peliä banaania ja Larsen 0. Mitä vittua?
Edelliseen viitaten, Rafkinin tilanteessa taklattavan asento ei muutu juuri ennen taklausta, joten kurinpidon linjan mukaisesti kaikki vastuu on taklaajallla.
 

Batisland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Edelliseen viitaten, Rafkinin tilanteessa taklattavan asento ei muutu juuri ennen taklausta, joten kurinpidon linjan mukaisesti kaikki vastuu on taklaajallla.

Kurinpitodelegaatio kuitenkin itse toteaa Larsenin tapauksessa, että Lindsten ei muuta asentoaan, joten tilanteessa vastuu on taklaajalla.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kurinpitodelegaatio kuitenkin itse toteaa Larsenin tapauksessa, että Lindsten ei muuta asentoaan, joten tilanteessa vastuu on taklaajalla.
Ok, olen kurinpidon kanssa tästä eri mieltä.

Mutta kurinpidon perusteluissa erottava tekijä näyttäisi näiden taklauksen välillä olevan osumavektori. Larsenin tapauksessa taklaus "lävistää" taklattavan vartalon, ja jos Lindsten ei olisi laskenut päätään, taklaus olisi osunut hartioihin/vartaloon.

Rafkinin tilanteessa taklaus ei olisi osunut yhtään mihinkään, jos taklattavan pää ei olisi ollut alhaalla. Eli taklaus kohdistui alhaalla olevaan päähän, sen sijaan että se olisi osunut päähän matkallaan kohteen vartaloon.

Tuokin on ihan selkeä peruste antaa Rafkinille kakkua ja Larsenille ei.
 

Batisland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ok, olen kurinpidon kanssa tästä eri mieltä.

Mutta kurinpidon perusteluissa erottava tekijä näyttäisi näiden taklauksen välillä olevan osumavektori. Larsenin tapauksessa taklaus "lävistää" taklattavan vartalon, ja jos Lindsten ei olisi laskenut päätään, taklaus olisi osunut hartioihin/vartaloon.

Rafkinin tilanteessa taklaus ei olisi osunut yhtään mihinkään, jos taklattavan pää ei olisi ollut alhaalla. Eli taklaus kohdistui alhaalla olevaan päähän, sen sijaan että se olisi osunut päähän matkallaan kohteen vartaloon.

Tuokin on ihan selkeä peruste antaa Rafkinille kakkua ja Larsenille ei.
Totta turiset. Lindstenin tilanteessa kuitenkin taklaus tulee ehkä hivenen myöhässä ja täysin ulkopuolisen, kolmannen pelaajan toimesta. Tilanteeseen ja vauhtiin nähden tuo Lindstenin tilanne oli mielestäni vaarallisempi. Kurinpito toki varmasti katselee näitä tilanteita ihan puhtaasti sääntökirjan mukaan.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Mun mielestä tällä kaudella on ollut erittäin selkeä ja hyvä linja näissä päähän kohdistuneissa. Kuten perjantaina Larsenin tilanteen jälkeen totesin:


Tällä kaudella tilanteista, joissa taklaaja tekee kaiken oikein, mutta taklattava muuttaa asentoaan viime hetkellä, ei ole tullut kakkua. Vitonen tulee "varmuuden vuoksi" - en tiedä onko se hyvä, mutta linja on selvä.

Davidssonin tilanteessa taklattavan asento ei tällä tavalla muutu, joten kaikki vastuu on taklaajalla. Osuma on sen verran kevyt, että yhden ottelun kakku riittää.

Aiempina vuosina en ole aina ihan päässyt jyvälle kurinpidon linjasta, ja olen kritiikkiä antanut. Mutta tänä vuonna olen etenkin näihistä päähän kohdistuneista annettuihin kurinpitoratkaisuihin ollut tyytyväinen, linja on selvä ja kaikille sama.
Niin kuin tuossa todettiin, kurinpidon omassa viestissä jo todettiin, että vastuu on tässä taklaajalla eli Larsenilla. Davidson siis osuu selvästi päähän ja joo, kakkua annetaan vaikka olikin löysä osuma. Mutta siinä erikseen mainitaan, miten Salmela kurottaa ja on matalassa peliasennossa, on tässäkin taklaajalla vastuu. Ja jotenkin naurattaa, että taklaus on muuten oikeaoppisesti suoritettu, se vaan osuu päähän. :D

Nää selotustukset asioista on kyllä erikoisia välillä. Linja on ollut kyllä parempi, mutta vähän tuntuu nuo selitykset aika paljon muuttuvan eikä paljon verrata muihin tilanteisiin.
 

Andy-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
On tuon kurinpidon päätökset uskomattomia! Tuo Davidssonin taklaus näytti paljon viattomammalta kuin Larsenin ja silti...Ei vaan voi ymmärtää!
Larsen piti linjan. Ryhti ei missään vaiheessa muuttunut ylös tai alas. Samaa ei voi sanoa tästä muniinpuhaltelijasta. Pidä pää ylhäällä poika! Hyvä taklaus! Kurinpidolle peukut!
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Olipa huolimaton, toivotaan että Puustisen käsi ei mene pakettiin. Pahalta näytti.

Veikkaan muutaman pelin kakkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös