Halpamainen tilanne. Tosin kaikista pelaajista liigassa juuri Nurmi tuota on pisimpään kerjännyt joten ihan hirveän pahoillaan on vaikea olla.
Jep. Samaa mieltä. Ei maassa mukavaa ole syytä retuuttaa tai lyödä, varsinkin, kun sanoma meni todennäköisesti perille jo siinä vaiheessa, kun Nurmi oli taiteltu jään pintaan. Seurauksena hölmöilystään Ritchie sai 5+20min ja Nurmi pääsi joukkueensa kanssa hakemaan tasoitusta ja ottelun ratkaisua ylivoimalla. Tämän lisäksi Ritchielle on tulossa vielä määrittelemättömän pituinen pelikielto. Nämä ovat mielestäni asiallisia virallisiin sääntöihin perustuvia seurauksia. On myös hyvä todeta, että Nurmi ei loukkaantunut tilanteessa, eikä mitään terveyteen liittyviä seurauksia onneksi tullut.
Minä en ole mikään jääkiekon koodiston asiantuntija, ehkäpä ennemmin tietämätön kukkahattutäti. Kuvittelisin, että koodisto vertautuu ainakin jollain tapaa koulumaailman piilo-opetussuunnitelmaan. Jääkiekon koodisto ja koulumaailman piilo-opetussuunnitelma ovat itseohjautuvia ja täyttävät sitä tyhjiötä, johon virallisilla ohjeistuksilla ei päästä.
En ole Nurmen pelaamiseen tällä kaudella sen kummemmin tutustunut. Tällä palstalla hänestä ja hänen epäurheilijamaisesta toiminnastaan on kuitenkin kirjoitettu paljon eri joukkueiden kannattajien toimesta. Voi olla, että tuo on tyhjä meemi. Luotan kuitenkin tässä kohtaa tähän palstaan sen verran, että uskallan ottaa tuon ajatuksen pohdintani lähtökohdaksi.
Tuosta lähtökohdasta ajateltuna, eikös tilanteen eskaloituminen ollut vain ajan kysymys. Nurmi on laittanut tilausta postiin jo pitkään ja lopulta sai vastauksen. Näinhän nämä asiat ovat jääkiekossa toimineet niin pitkään kuin minä olen lajia seurannut ja ennen sitä varmasti vieläkin suoraviivaisemmalla koodistolla.
Kerroin alkuun tilanteesta sääntöjen mukaan annetut seuraamukset. Minusta kaikista mielenkiintoisinta lopulta on kuitenkin se, mitkä ovat olleet koodiston vaikutukset. Rauhoittuuko Ritchie? Oppiiko hän oikeat toimintatavat toteuttaa koodistoa Euroopassa? Ennenkaikkea minua kiinnostaa se, mitä Nurmi tästä oppii. Jatkuuko epäurheilijamainen toiminta kaukalossa? Filmaileeko, huuteleeko vastustajan vaihtoaitioon, provosoiko vastustajan kannattajakatsomoa, pelaako pikkusikaa, virnuileeko ja koittaako vittuilemalla saada vastustajaa kiihtymään? Jos noihin asioihin saadaan edes pientä muutosta, on jääkiekon koodisto suojellut jälleen kerran lajia.