Kyseenalaiset taklaukset ja mailaniskut Liigassa kaudella 2023–2024

  • 473 853
  • 4 231
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, SAB, NYR, Inkvisitio 1480-
On kovin epätodennäköistä, että Åsten mitenkään pääsisi/joutuisi vastaavaan tilanteeseen. Ei taito riitä. Mutta jos kehittyisi, niin totta kai sama käytäntö kaikille
Hold on, Åsten rikkoi just oman maaliennätyksensäkin, joten vähän nyt miettisin sanomisia..
 

Sportsguy

Jäsen
Tuo aiheutti kyllä pienen tahattoman naurahduksen. Jämsen pitelee päätään taklauksen jälkeen ja poistuu jossain kohtaa pukukoppiin. Jos tilannetta näytettin valotaululla niin koko halli katsoo millainen pää osuma kyseessä, tuhannet koti sohvilla katselijat katsovat millainen pää osuma on kyseessä. Päätuomarikaksikko parin minuutin kelailun jälkeen näyttää tuomion: polvitaklaus!

Hetken kun näytettiin Pelicansin vaihtoaitiota jossa kysellään, että mikä helvetin polvitaklaus kun päähän osui niin kuva siirtyy Åsteniin. Itse odotin, että Åsten sanoisi jäähyaitiosta että mikä helvetin polvitaklaus, mutta ilmeisesti malttaa hillitä itsensä ja puree vain huultansa.
Itse ilmeisen unisena, kun katsoin niin en nähnyt selkeästi osuvan päähän muusta kuin reaktiosta. Puhelimen ruudullakin varmasti tekemistä asian kanssa. Mutta varmastihan tuo osui ja selvä pelikiellon paikka. Ja vaikkei olisi osunutkaan niin mitä ihmettä tuo Muuli oikein mietti...
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Ymmärrän Summasen kommentin niin, että jos siniviivalla vastassa on puolustajia niin silloin heitetään vaan pitkä päätyyn ja sitten luistellaan kiireesti vaihtoaitioon,
ettei vaan sattuisi mitään.
En ymmärrä kommenttia henkilöltä, joka peliurallaan itse teki aika hienojakin harhautuksia ahtaissa paikoissa.
Vai tarkoittaako Summanen rivien välistä sitä, että nykyään jäällä on kaiken maailman Åsteneja, joiden pelilliset kyvyt eivät riitä pysäyttämään kynämiehiä muuten, kuin kyseenalaisilla otteilla?
Summasen aikana liigassa pelasi mm. sellaisia kiekkovirtuooseja kuin Esa Keskinen, Raimo Helminen ja Kari Jalonen, eikä muistaakseni silloin puhuttu, että nämä herrat edes juniorivuosina olisivat kärsineet sen paremmin päähän kuin polviinkaan kohdistuneista taklauksista.
Joo, mutta ethän sä voi puolustajaa päin luistella. Harhautus tarkoittaa käsittääkseni sitä, että se vastustaja voidaan kiertää. Nyt kun nauhurista ottaa pysäytyskuvan metrin verran ennen törmäystä, niin molempien luistimet ovat vastakkain ja Jämsenin pää kumarassa. Lisäksi maila hassussa pystyasennossa, kun yrittää väistää Åstenia, mutta ei ehdi. Että kyllä Ramilla ihan pointti on tuossa.
 

Kankolan Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Katsellaan rauhassa liigan tuomiot. Siellä on parhaat nauhurit, joissa ei ole värifilttereitä. Otteluvalvojahan on tuon jo tarkastanut, eikä nähnyt tarpeellisena viedä eteenpäin. Oma nauhurini näyttää, että ensin osui olkapää eli ei isoa rangaistusta. En ole kuitenkaan tarkastuttanut nauhurini kuntoa vähään aikaan.

Jos tuomio säilyy ennallaan, niin ei muuta kuin Jämsenille väriä juurikasvuun ja pikaista toipumista. Jos taas tulee kakkua, niin Micke pääsee jo rauhassa kinkkuostoksille.

No sehän nyt on ihan päivänselvä asia, että kurinpito ei itse itseään heitä bussin alle vaikka siihen aihetta olisikin. Lähinnä tässä enää kiinnostaa se, että miten he perusteluissaan pyrkivät valkopesemään aivan selvän päähän kohdistuneen taklauksen sallituksi. Siinä joutu jo vähän luovuutta käyttämään ja voi olla seuraavan vastaavan käsittely pikkuisen vaikeampaa.

Edit. Tietysti sillä naiivilla oletuksella, että tässä sarjassa edes yritettäisiin pitää yllä jotain linjaa näissä.
 
Viimeksi muokattu:

Kankolan Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Millä tavalla kurinpito heittäisi itse itsensä bussin alle tässä tapauksessa? Nyt kaipaan hiukan avaamista.

No eilenhän he niitä nauhoja jo kelasivat 5 minuuttia.

Edit. Jos he nyt sitten jälkikäteen joutuisivat toteamaan, että eilen ei ihan osunut niin kyllähän se aikamoinen itse itsensä bussin alle heitto olisi. Toki jos noita videoita kelaa eri ihmiset pelien aikana ja pelien jälkeen niin tilanne voisi olla vähän eri. Käsitykseni mukaan se on kuitenkin sama porukka. Saa korjata jos olen väärässä.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Summanen

No sehän nyt on ihan päivänselvä asia, että kurinpito ei itse itseään heitä bussin alle vaikka siihen aihetta olisikin. Lähinnä tässä enää kiinnostaa se, että miten he perusteluissaan pyrkivät valkopesemään aivan selvän päähän kohdistuneen taklauksen sallituksi. Siinä joutu jo vähän luovuutta käyttämään ja voi olla seuraavan vastaavan käsittely pikkuisen vaikeampaa.
Kuten sanottu, jos osui ensin olkapäähän, niin aihetta pelikieltoon ei ole. Täällä on tuosta aiheesta puolesta ja vastaan. Pakko luottaa kurinpidon nauhureihin, siellä ei kuitenkaan värilaseja ole. Otetaan se, mitä sieltä tulee. Ja jos olisi ollut niin selvä pääosuma, kun täällä on mainittu, niin kyllä otteluvalvoja sen olisi pistänyt eteenpäin.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eilenhän he niitä nauhoja jo kelasivat 5 minuuttia.
Onhan niitä aikaisemminkin ollut, että tilanteesta ei jäähyä, mutta otteluvalvoja on pistänyt eteenpäin.
Eilen päätuomarit, Anssi Salonen & Anssi Ruuska katsoivat tilanteen videolta. Heidän tulkintansa mukaan kyseessä oli polvitaklaus josta seuraukseksi riittää 2 minuutin rangaistus.

Ottelun aikana, erotuomarivalvoja todennäköisesti katsoi tilanteen videolta useampaan kertaan, ja hänen tulkintansa mukaan kyseessä ei ollut pelikiellon arvoinen rike.

Myös erittäin suurella todennäköisyydellä tilannehuone tarkisti tuon tilanteen videolta useaan otteeseen, ja myöskään heidän tulkintansa mukaan kyseessä ei ollut pelikiellon arvoinen rike.

Nyt Pelicans on vienyt tapauksen kurinpidolle, ja odotamme kurinpidon tulkintaa asiaan. Mutta yksikään noista tahoista joka tilanteen on nyt tarkistanut, ei edusta Liigan kurinpitoa, joten vaikka kurinpito tuomitsisi tilanteesta pelikiellon Åstenille, ei se olisi "kurinpito heittää itse itsensä bussin alle".

Kannattaa muistaa että lopunviimeinen nämä tapaukset ovat pääsääntöisesti yksittäisten ihmisten tulkintoja (pl. kurinpito, jossa tulkinnan tekee 5 ihmistä yhdessä), ja ne tulkinnat voivat vaihdella henkilöiden välillä, vaikka kaikki olisivat osa samaa kokonaisuutta.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Miten Åstenia voi maalittaa historian takia, kun HIFK-fanit ovat kertoneet, että sitä ei ole? Muutenkin oudo kannanotto Summaselta. Enää et siis saa lähteä hyökkäykseen jos keskialuetta sumputtaa vastustajan pelaajat.
Miksi tuo nyt pitää tahalteen ymmärtää täysin väärin? Oot varmasti ihan fiksu kirjottaja, pystyt parempaan.

Åstenilta likainen ja typerä taklaus päähän, mutta onhan Rami tuossa ihan 100% oikeassa että mikäli Jämsen jatkossakin pelaa kyseisellä tavalla (pää alhaalla, aja kolmen vihulaisen sekaan) niin noita päätällejä tulee vielä useampi lisää.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Onhan niitä aikaisemminkin ollut, että tilanteesta ei jäähyä, mutta otteluvalvoja on pistänyt eteenpäin.
No siinä tuo päävideotuomari ja otteluvalvoja, millä nimellä nykyään operoikin, lentäisi miedosti bussin alle eikä itse kurinpito. Tottakai kurinpito voi alemman portaan virheet korjata jos katsovat että väärin meni. Ovat näin tehneetkin.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mutta onhan Rami tuossa ihan 100% oikeassa että mikäli Jämsen jatkossakin pelaa kyseisellä tavalla (pää alhaalla, aja kolmen vihulaisen sekaan) niin noita päätällejä tulee vielä useampi lisää.
Ja jos meinaa toiselle puolelle merta lähteä, niin siellä ne osumat on ihan pikkasen kovempia. Itsesuojeluvaisto puuttuu näiltä nykyisiltä nuorilta lähes kokonaan kun kaukalossa kikkaillaan menemään.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Miksi tuo nyt pitää tahalteen ymmärtää täysin väärin? Oot varmasti ihan fiksu kirjottaja, pystyt parempaan.

Åstenilta likainen ja typerä taklaus päähän, mutta onhan Rami tuossa ihan 100% oikeassa että mikäli Jämsen jatkossakin pelaa kyseisellä tavalla (pää alhaalla, aja kolmen vihulaisen sekaan) niin noita päätällejä tulee vielä useampi lisää.

Mä en vieläkään ymmärrä mitä eroa sillä on onko siellä vastassa 1 vai 3 pelaajaa keskialueella? Et sinä silti voi taklata toista päähän?
 

Kankolan Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eilen päätuomarit, Anssi Salonen & Anssi Ruuska katsoivat tilanteen videolta. Heidän tulkintansa mukaan kyseessä oli polvitaklaus josta seuraukseksi riittää 2 minuutin rangaistus.

Ottelun aikana, erotuomarivalvoja todennäköisesti katsoi tilanteen videolta useampaan kertaan, ja hänen tulkintansa mukaan kyseessä ei ollut pelikiellon arvoinen rike.

Myös erittäin suurella todennäköisyydellä tilannehuone tarkisti tuon tilanteen videolta useaan otteeseen, ja myöskään heidän tulkintansa mukaan kyseessä ei ollut pelikiellon arvoinen rike.

Nyt Pelicans on vienyt tapauksen kurinpidolle, ja odotamme kurinpidon tulkintaa asiaan. Mutta yksikään noista tahoista joka tilanteen on nyt tarkistanut, ei edusta Liigan kurinpitoa, joten vaikka kurinpito tuomitsisi tilanteesta pelikiellon Åstenille, ei se olisi "kurinpito heittää itse itsensä bussin alle".

Kannattaa muistaa että lopunviimeinen nämä tapaukset ovat pääsääntöisesti yksittäisten ihmisten tulkintoja (pl. kurinpito, jossa tulkinnan tekee 5 ihmistä yhdessä), ja ne tulkinnat voivat vaihdella henkilöiden välillä, vaikka kaikki olisivat osa samaa kokonaisuutta.

Okei, seison korjattuna. En tiennyt, että prosessi menee noin. On tuossa sitten tosiaan mahdollisuus ihan objektiiviseen käsittelyyn olemassa.
 

Äksönn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Millä tavalla kurinpito heittäisi itse itsensä bussin alle tässä tapauksessa? Nyt kaipaan hiukan avaamista.
Tässä haetaan varmaan sitä, että Liigan itsensä, pitäisi viedä nämä isommat epäselvät tilanteet kurinpidon käsittelyyn. EIkä niin että joku joukkue maksaa 5k siitä, että tarkistakaa. Kyllä Liigan itsessään pitää pystyä nämä isommat keissit itse huolehtimaan, ihan uskottavuuden kannalta.

Nytkin olisi voinut hyvin pelin jälkeen todeta, että menee kurinpidonkäsittelyyn, käsittely huomenna aamulla klo 9:00. Päätös. Jos pelikieltoa, se täytäntöön. Jossei, niin kovaa peliä illalla.

Mutta kun tuo kurinpito on suuri vitsi (linja) ja käsittelyajat jotain käsittämätöntä.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Mä en vieläkään ymmärrä mitä eroa sillä on onko siellä vastassa 1 vai 3 pelaajaa keskialueella? Et sinä silti voi taklata toista päähän?
No todennäköisyys sille että yksi näistä kolmesta ajaa sinua päähän on aika paljon suurempi kuin jos vastassa olisi vain se yksi pelaaja. Jääkiekossa nyt, eikä tulevaisuudessa, ei voi turvautua olettamaan että "ei kukaan aja minua päähän".
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä haetaan varmaan sitä, että Liigan itsensä, pitäisi viedä nämä isommat epäselvät tilanteet kurinpidon käsittelyyn. EIkä niin että joku joukkue maksaa 5k siitä, että tarkistakaa. Kyllä Liigan itsessään pitää pystyä nämä isommat keissit itse huolehtimaan, ihan uskottavuuden kannalta.

Nytkin olisi voinut hyvin pelin jälkeen todeta, että menee kurinpidonkäsittelyyn, käsittely huomenna aamulla klo 9:00. Päätös. Jos pelikieltoa, se täytäntöön. Jossei, niin kovaa peliä illalla.

Mutta kun tuo kurinpito on suuri vitsi (linja) ja käsittelyajat jotain käsittämätöntä.
Niin karulta kun se kuulostaakin, niin kannattaa muistaa että kurinpito ei ole täysipäiväisesti töissä Liigalla. He tekevät kurinpitoa "harrastuksena" oman päivätyön ohella, joten senkin suhteen lienee ihan kaikkea ei voida sinne pöydälle voida tunkea linjattavaksi. Sen takia on olemassa erotuomarivalvojat / otteluvalvojat / tilannehuoneet jotka tekevät sen ensimmäisen asteen tarkistuksen tilanteille ja vie sitten ne todennäköisesti pelikieltoa vaativat tilanteen kurinpidon pöydälle
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Pelaaja on vastuussa tekosistaan, olivat ne tahallisia tai tahattomia.
Jos pelaaja ryntää pää alhaalla ahtaaseen tilaan, siinä voi sattua. Näitä käy nuorille pelaajille. Jälkeenpäin voidaan sitten kelailla videoita että mihin se osui. Ja eilen niitä videoita kelailtiin jo.

edit:
JÄÄKIEKKOASIANTUNTIJA Raimo Summanen lataa oman, painavan näkemyksensä tilanteesta.


– Jämsen aiheuttaa 90-prosenttisesti itse tämän tällin. Hän ottaa hirveän riskin, kun menee kuljettamaan kiekkoa ruuhkaan. Jämsen menee mopoautolla rekkojen sekaan, Summanen sanoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös