Robin Big Snake
Jäsen
Kuka olisi uskonut?
Aarnio-Wihuri deilasi koko projektin muutama vuosi sitten, mutta ilokseni voin havaita, että Wihurin on syötävä sanansa.
Ei vissiin Aarnio-Wihuri ainakaan uskonut.
Kuka olisi uskonut?
Aarnio-Wihuri deilasi koko projektin muutama vuosi sitten, mutta ilokseni voin havaita, että Wihurin on syötävä sanansa.
F1 on mennyt liian pitkälti siihen suuntaan, että raha ratkaisee. Iso osa kisoista on mukana pitkälti sen vuoksi, että rahaa löytyy, jolla kisoja on viety maihin, joiden ihmisoikeusasiat ovat lähinnä vitsi.
Joo eihän sen pitäisi, eikä vaikutakkaan itse ajamiseen, mutta kun kisoja on tuolla "hiekkalaatikolla", moni legendaarinen rata on pudonnut kalenterista pois?
Yli 11 miljoonaa mennyt tuohon projektiin veronmaksajien rahoja.
Melkoisen kallis vitsi on ollut. Vitsillä tarkoitan sitä, kun tuonnehan myytiin jo
kaiken maailman vippilippuja ja sitten ilmoitetaan, että sori, kisat peruttu.
Tuskin kaikkia nauratti, mutta ei tuossa muutakaan voinut, kun juntit pettyivät.
Tottakai Suomi-juntti on ihan innoissaan, jos tuolla ajettaisiin joku minkä tahansa lajin
osakilpailu, sillä onhan se niin "äm ämmää"
Alastaro on vaan jos mahdollista vielä huonommalla sijannilla, tuntuu että sinne on pitkä matka ihan mistä vaan. Maiseman yksitoikkoisuuskin vaikuttanee tähän, mutta on se myös skutsissa, toki lähes Tku-Tre-Hki kolmiossa. Ja fasiliteetit aika minimaaliset.Sääli sinänsä että tuota Kymiring-projektia on viety niin perä edellä puuhun-tyylillä.
Rata itsessään on ihan hieno, olen siellä itsekin käynyt ajamassa.
Tällä hetkellä näyttää siltä että Alastarosta tulee se rata jolla on kv luokitus muuhun kuin F1-kisojen järjestämiseen. Eli muita ratakisoja sekä pyörä- että autopuolella siellä pitäisi teoriassa pystyä järjestämään.
Alastaron rata on melkein voisi sanoa keskellä ei mitään. Majoitusmahdollisuudet aivan onnettomat.Alastaro on vaan jos mahdollista vielä huonommalla sijannilla, tuntuu että sinne on pitkä matka ihan mistä vaan.
Sääli sinänsä että tuota Kymiring-projektia on viety niin perä edellä puuhun-tyylillä.
Kyllähän tavoite on, että PNG on lähitulevaisuudessa Timanttiliigan osakilpailu. Toki kaupungin pitäisi tehdä remppaa stadionilla ja kisojen rankingpisteitä saada vielä reilusti ylöspäin, mutta ilmeisesti tämä kaikki on ihan realistista.Urheilutapahtumista näen omituisena, ettei Suomi esimerkiksi isännöi yleisurheilun Timanttiliigan osakilpailua.
Alastarolla on varmasti viimeisen 20 vuoden aikana ollut joka ikinen päivä vähintään yksi oikeusjuttu viereillä ja lähes aina se on tainnut koskea ympäristölupaa. Joku tahvo meni rakentamaan radan merkittävälle pohjavesialueelle. Tämä sitten rajoittaa hyvin paljon sitä minkälaisilla vehkeillä radalla voidaan ajaa. Tämä myös rajoittaa valtavasti radan ja sen ympäristön kehittämistä, koska kaikki luvanvarainen rakentaminen tulee menemään vähintään yhden oikeusasteen läpi lähes automaationa.Alastaron rata on melkein voisi sanoa keskellä ei mitään. Majoitusmahdollisuudet aivan onnettomat.
Katsomot aivan onnettomat (tuo toki jotenkin korjattavissa).
Kyllä tuolla jotain Porschecuppeja ajetaan, mutta ei muuta.
Tuon ympäristölupasankarin takia Alastarolla ei ajeta enää vanhaa kunnon jokkista, vaan sekin ajetaan asfaltilla. Ja tuo asfaltilla ajettava "jokkis" enemmän rata-autoilua, kuin jokkista.Alastarolla on varmasti viimeisen 20 vuoden aikana ollut joka ikinen päivä vähintään yksi oikeusjuttu viereillä ja lähes aina se on tainnut koskea ympäristölupaa. Joku tahvo meni rakentamaan radan merkittävälle pohjavesialueelle.
Nyt mennään aika rajusti jo ohi otsikon, mutta yhtälailla tuntuu jokkiksessa radat katoavan näihin ympäristöasioihin ja tyhjänpäiväisiin valittajiin. Aika paljon on kyllä nykyradoissa jo muutenkin mutkat asfaltoitu ja soraa enää suorilla ettei vanhaa kunnon jokkista muutenkaan siinä määrin näe missä ysärillä. Yhtä kaikki, laji on silti ylivoimainen ykkönen tämän hetken moottoriurheilun tarjonnasta.Tuon ympäristölupasankarin takia Alastarolla ei ajeta enää vanhaa kunnon jokkista, vaan sekin ajetaan asfaltilla. Ja tuo asfaltilla ajettava "jokkis" enemmän rata-autoilua, kuin jokkista.
Lisäksi uusien tulokasratojen tulee tehdä ihan järjetön tingeltangel insta glitter viritys koko tapahtumasta, jotta kisa sinne saadaan. Eli rata vimpan päälle, oheishommat myös ja sitten pitää vielä maksaa aika hävytön lisenssityylinen maksu kisan järjestämisestä. Kilpailukenttä on siinä mielessä epäreilu, koska ns. legacy-radat saa olla mukana historian kautta ja hyvä niin (!), usein vielä halvemmalla hinnalla. Samalla uudet tulokkaat maksavat enemmän ja kilpailevat keskenään kisapaikasta. Tällaisessa markkinassa Suomen on aika mahdoton yrittää kilpailla rahan kanssa kun edes radan oheispalveluiden ja -toimintojen rakentaminen on nihkeää, alkaen juoksevasta vedestä. Kisaa siinä sitten jonkun Las Vegasin tai Arabimaan kanssa kalenteripaikasta. Dorna/MotoGP on vähän sama juttu, sielläkin kisajärjestäjät maksavat erilaisia summia, mutta käsittääkseni oikeuksien hinta on alhaisempi kuin F1-kisalle.F1 on mennyt liian pitkälti siihen suuntaan, että raha ratkaisee. Iso osa kisoista on mukana pitkälti sen vuoksi, että rahaa löytyy, jolla kisoja on viety maihin, joiden ihmisoikeusasiat ovat lähinnä vitsi.
Joo eihän sen pitäisi, eikä vaikutakkaan itse ajamiseen, mutta kun kisoja on tuolla "hiekkalaatikolla", moni legendaarinen rata on pudonnut kalenterista pois?
Koska Suomesta ei löydy öljyrahaa eikä ihan Red Bullin tasoista energiajuomajättiä, niin mikä olisi radalle hyvä Sponsori? Ei taida sellaistakaan löytyä, joka löisi tarvittavat rahat kasaan ja rata saataisiin kilpailtavaan kuntoon.
Mulla on myös edelleen sellainen uskomus, että joku järkevä taho pystyisi pyörittämään tuota ratakokonaisuutta ihan kannattavasti. Onhan siellä täyttöaste ollut hyvin korkea tämän konkurssipesän hallinnonkin aikaan käsittääkseni. Ovat tosin olleet harrastajien omia tapahtumia, pieniä kisoja jne. Mutta ne isoimmat investoinnit on tehty ja ylläpitokulut on niihin verrattuna pieniä summia.
– Olemme sitoutuneet viemään hankkeen uuteen aikaan. Haluamme kääntää Kymi Ringin negatiivisen historian positiiviseksi tarinaksi, Őry sanoo.
Kymi Ring aiotaan jatkossa rahoittaa täysin yksityisesti. Yhtiö on jo alkanut etsiä etsiä yhteistyökumppaneita ja palveluntarjoajia.
Őryn mukaan kuninkuusluokka MotoGP:n tulo Suomeen on kuitenkin pitkän aikavälin haave.
”MotoGP:tä varten tarvittaisiin yhä paljon kehitystä eli sijoituksia”, Őry sanoo.
Sen sijaan Őry mainitsee Kymiringiä kiinnostavina sarjoina kestävyysautot, touring- ja GT-autot, ratakuorma-autot, rallicrossin ja moottoripyöräsarjoista superbiken, motocrossin ja niin edelleen.
Täyttä kisakalenteria voitaisiin pyörittää kenties vuonna 2026. Kukoistukseen Kymiringin suunnitellaan nousevan 3–5 vuoden kuluessa.
Aika maltillisella näkökulmalla lähtevät, ensin perusasiat kuntoon ja sitten enemmän toimintaa vaihe vaiheelta eli ei perse edellä puuhun heti ensiksi hakemaan MotoGP:tä.
Tässä vielä Iltalehden uutinen asiasta. Unkari herättää kysymysmerkkejä ja en ole varma voiko uusiin omistajiin luottaa täysin, mutta parempi tämä kuin Keimolan kohtalo.
Miten itsellä ainakin herää ensimmäisenä että näinköhän tuossa on tarkoitus lopulta rataa edes valmiiksi uusienkaan omistajien osalta oikeasti.
Mitä he sitten tavoittelisivat, vai mitä tarkoitat?
Ilmeisesti kauppahinta on kuitenkin ollut jotain reilun 3,5M vai muistankohan väärin. Siitä ei toki ollut tietoja miten tuo on käytännössä sovittu maksettavaksi.
Mutta aika kalliiksi tuo kyllä tulee edelleen uusille omistajille jos ajattelee että alue oikeasti viimeisteltäisiin valmiiksi eikä jätetä soramontun näköiseksi.
Hämmentävä kuvio kyllä kaikenkaikkiaan. Alusta loppuun.