KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 66 223
  • 354
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
F1 on mennyt liian pitkälti siihen suuntaan, että raha ratkaisee. Iso osa kisoista on mukana pitkälti sen vuoksi, että rahaa löytyy, jolla kisoja on viety maihin, joiden ihmisoikeusasiat ovat lähinnä vitsi.
Joo eihän sen pitäisi, eikä vaikutakkaan itse ajamiseen, mutta kun kisoja on tuolla "hiekkalaatikolla", moni legendaarinen rata on pudonnut kalenterista pois?

Loppujen lopuksi ei hirveän moni. Saksan puuttuminen on toki merkittävä, samoin Ranskan, joskin jälkimmäisessä sirkus on kierrellyt enemmän eri ratojen kesken. Enemmän tuo uusien paikkojen lisääminen on tullut osana kisojen lisäämistä.

Tässä eniten kisoja järjestäneet radat, joissa ei ajettu 2023:
Nürburgring 41 (22 Nordschleife, 19 GP)
Hockenheim 37 (25 pitkä, 12 lyhyt)
Imola 30 (piti olla kisa, mutta tulvien takia peruttiin)
Kyalami 20
Watkins Glen 20
Buenos Aires 20

Päälle 15 ajetun kisan ovat lisäksi Sepang, Magny-Cours, Paul Ricard sekä koronakaranteenimääräysten vuoksi kalenterista pudonnut Shanghai sekä Indianapolis kun laskee yhteen 1950-60 kalenteriin kuuluneen Indy 500:n ja GP-radan kilpailut.
 

Jass0

Jäsen
Yli 11 miljoonaa mennyt tuohon projektiin veronmaksajien rahoja.
Melkoisen kallis vitsi on ollut. Vitsillä tarkoitan sitä, kun tuonnehan myytiin jo
kaiken maailman vippilippuja ja sitten ilmoitetaan, että sori, kisat peruttu.
Tuskin kaikkia nauratti, mutta ei tuossa muutakaan voinut, kun juntit pettyivät.
Tottakai Suomi-juntti on ihan innoissaan, jos tuolla ajettaisiin joku minkä tahansa lajin
osakilpailu, sillä onhan se niin "äm ämmää"
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli Helsinki miten "viherliberaali" kaupunkibulevardeineen hyvänsä, olisihan F1-osakilpailu vähintään euroviisuisännyyden kokoinen julkisuusboosti ja se vieläpä toteutuisi joka vuosi.

Mielestäni Suomen GP:tä tukee lisäksi, että me jos joku olemme erittäinen menestynyt kansa kilparadoilla, siinä mistä näistä öljyvaltioista ei ole tullut ainuttakaan F1-kuljettajaa.

Rahaahan toden totta vaaditaan, mutta uskon että jopa se sata miljoonaa maksaisi itsensä melko helposti takaisin, mitä tulee lisääntyneeseen kansainväliseen näkyvyyteen. Termille maabrändi on helppo naureskella, mutta mielestäni Suomen tulisi pyrkiä panostamaan siihen merkittävästi enemmän. Urheilutapahtumista näen omituisena, ettei Suomi esimerkiksi isännöi yleisurheilun Timanttiliigan osakilpailua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yli 11 miljoonaa mennyt tuohon projektiin veronmaksajien rahoja.
Melkoisen kallis vitsi on ollut. Vitsillä tarkoitan sitä, kun tuonnehan myytiin jo
kaiken maailman vippilippuja ja sitten ilmoitetaan, että sori, kisat peruttu.
Tuskin kaikkia nauratti, mutta ei tuossa muutakaan voinut, kun juntit pettyivät.
Tottakai Suomi-juntti on ihan innoissaan, jos tuolla ajettaisiin joku minkä tahansa lajin
osakilpailu, sillä onhan se niin "äm ämmää"

Olisihan tuo jättänyt miljoonia valtiolle jos vain motogp olisi onnistunut että helposti tuo 11 miljoonaa olisi myöhemmin tullut takaisin, mutta vähän näytti siltä että vähän liian kunnianhimoinen hanke oli ja olisi tarvittu etukäteen isompi rahoitus ennen kuin rataa alettaisiin rakentamaan. Nyt taidettiin vähän toivoa että rahoittajia tulee matkan varrella lisää. Isoin harmi tässä ehkä että jatkossa voi taas olla vaikeampi saada urheiluun julkista rahaa.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sääli sinänsä että tuota Kymiring-projektia on viety niin perä edellä puuhun-tyylillä.
Rata itsessään on ihan hieno, olen siellä itsekin käynyt ajamassa.
Tällä hetkellä näyttää siltä että Alastarosta tulee se rata jolla on kv luokitus muuhun kuin F1-kisojen järjestämiseen. Eli muita ratakisoja sekä pyörä- että autopuolella siellä pitäisi teoriassa pystyä järjestämään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sääli sinänsä että tuota Kymiring-projektia on viety niin perä edellä puuhun-tyylillä.
Rata itsessään on ihan hieno, olen siellä itsekin käynyt ajamassa.
Tällä hetkellä näyttää siltä että Alastarosta tulee se rata jolla on kv luokitus muuhun kuin F1-kisojen järjestämiseen. Eli muita ratakisoja sekä pyörä- että autopuolella siellä pitäisi teoriassa pystyä järjestämään.
Alastaro on vaan jos mahdollista vielä huonommalla sijannilla, tuntuu että sinne on pitkä matka ihan mistä vaan. Maiseman yksitoikkoisuuskin vaikuttanee tähän, mutta on se myös skutsissa, toki lähes Tku-Tre-Hki kolmiossa. Ja fasiliteetit aika minimaaliset.

Eikös tuo Kymiring saanut Mika Kalliolta testiajojen perusteella aika varautuneen vastaanoton, haastava rata mutta ei kuskien suosikki?
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, Mika oli vähän kriittinen sen syheröosuuden suhteen.
Toisaalta, muista gp-testikuskeista esim Bradley Smith oli aika positiivinen ja mainitsi myös sen että radan pitäisi sopia myös muiden luokkien kisoihin, ei pelkästään motogp:lle.
Sain jostain lehtijutusta sellaisen käsityksen että nykyomistajien tarkoitus on hankkia Alastarolle kv-luokitus jahka projekti on saatu maaliin asti. Ainakin siellä on hommaa viety eteenpäin vähän fiksummalla plänillä.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän ehkä kaukaa haettu, mutta jos vertaa Kymiringin sijaintia vaikka Räyskälään, niin siellä oli Kahvakoplan kisoissa aina suht paljon yleisöä vaikka rata on aika onneton. Sinne kun on vähän mistä vaan eteläsuomesta suht lyhyt matka.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sääli sinänsä että tuota Kymiring-projektia on viety niin perä edellä puuhun-tyylillä.

Mun käsitys on se, että homma kusi tietynlaiseen suurudenhulluuteen. Puskettiin väkisin sitä MotoGP:tä, suunniteltiin luksustorppia ja nähtiin unta jostain F1-kisasta, sekä pumpattiin viimeistä velkapenniä myöten rahat epätoivoisesti näihin suunnitelmiin.

Siinä samalla jätettiin sitten melkein kaikki muu kesken. Kymiringillähän oli valmiina monivuotinen hyvä sopimus varmalta maksajalta (Puolustusvoimat) ja sen testiradan myötä olisi tullut säännöllistä tuloa varmasti myös muilta toimijoilta, mutta PV joutui purkamaan sopimuksen kun sovitusta radasta ei saatu muuta aikaiseksi kuin lyhyt suoranpätkä.

Olisivat ensin laittaneet perustoiminnot kuntoon, keränneet tuloja, vakiokäyttäjiä ja rahoitusta, ja vasta sitten lähteneet laittamaan rataa ja infraa tuohon MotoGP-kuntoon.

Mulla on myös edelleen sellainen uskomus, että joku järkevä taho pystyisi pyörittämään tuota ratakokonaisuutta ihan kannattavasti. Onhan siellä täyttöaste ollut hyvin korkea tämän konkurssipesän hallinnonkin aikaan käsittääkseni. Ovat tosin olleet harrastajien omia tapahtumia, pieniä kisoja jne. Mutta ne isoimmat investoinnit on tehty ja ylläpitokulut on niihin verrattuna pieniä summia.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Urheilutapahtumista näen omituisena, ettei Suomi esimerkiksi isännöi yleisurheilun Timanttiliigan osakilpailua.
Kyllähän tavoite on, että PNG on lähitulevaisuudessa Timanttiliigan osakilpailu. Toki kaupungin pitäisi tehdä remppaa stadionilla ja kisojen rankingpisteitä saada vielä reilusti ylöspäin, mutta ilmeisesti tämä kaikki on ihan realistista.
Alastaron rata on melkein voisi sanoa keskellä ei mitään. Majoitusmahdollisuudet aivan onnettomat.
Katsomot aivan onnettomat (tuo toki jotenkin korjattavissa).
Kyllä tuolla jotain Porschecuppeja ajetaan, mutta ei muuta.
Alastarolla on varmasti viimeisen 20 vuoden aikana ollut joka ikinen päivä vähintään yksi oikeusjuttu viereillä ja lähes aina se on tainnut koskea ympäristölupaa. Joku tahvo meni rakentamaan radan merkittävälle pohjavesialueelle. Tämä sitten rajoittaa hyvin paljon sitä minkälaisilla vehkeillä radalla voidaan ajaa. Tämä myös rajoittaa valtavasti radan ja sen ympäristön kehittämistä, koska kaikki luvanvarainen rakentaminen tulee menemään vähintään yhden oikeusasteen läpi lähes automaationa.
 

Jass0

Jäsen
Alastarolla on varmasti viimeisen 20 vuoden aikana ollut joka ikinen päivä vähintään yksi oikeusjuttu viereillä ja lähes aina se on tainnut koskea ympäristölupaa. Joku tahvo meni rakentamaan radan merkittävälle pohjavesialueelle.
Tuon ympäristölupasankarin takia Alastarolla ei ajeta enää vanhaa kunnon jokkista, vaan sekin ajetaan asfaltilla. Ja tuo asfaltilla ajettava "jokkis" enemmän rata-autoilua, kuin jokkista.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuon ympäristölupasankarin takia Alastarolla ei ajeta enää vanhaa kunnon jokkista, vaan sekin ajetaan asfaltilla. Ja tuo asfaltilla ajettava "jokkis" enemmän rata-autoilua, kuin jokkista.
Nyt mennään aika rajusti jo ohi otsikon, mutta yhtälailla tuntuu jokkiksessa radat katoavan näihin ympäristöasioihin ja tyhjänpäiväisiin valittajiin. Aika paljon on kyllä nykyradoissa jo muutenkin mutkat asfaltoitu ja soraa enää suorilla ettei vanhaa kunnon jokkista muutenkaan siinä määrin näe missä ysärillä. Yhtä kaikki, laji on silti ylivoimainen ykkönen tämän hetken moottoriurheilun tarjonnasta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
F1 on mennyt liian pitkälti siihen suuntaan, että raha ratkaisee. Iso osa kisoista on mukana pitkälti sen vuoksi, että rahaa löytyy, jolla kisoja on viety maihin, joiden ihmisoikeusasiat ovat lähinnä vitsi.
Joo eihän sen pitäisi, eikä vaikutakkaan itse ajamiseen, mutta kun kisoja on tuolla "hiekkalaatikolla", moni legendaarinen rata on pudonnut kalenterista pois?

Koska Suomesta ei löydy öljyrahaa eikä ihan Red Bullin tasoista energiajuomajättiä, niin mikä olisi radalle hyvä Sponsori? Ei taida sellaistakaan löytyä, joka löisi tarvittavat rahat kasaan ja rata saataisiin kilpailtavaan kuntoon.
Lisäksi uusien tulokasratojen tulee tehdä ihan järjetön tingeltangel insta glitter viritys koko tapahtumasta, jotta kisa sinne saadaan. Eli rata vimpan päälle, oheishommat myös ja sitten pitää vielä maksaa aika hävytön lisenssityylinen maksu kisan järjestämisestä. Kilpailukenttä on siinä mielessä epäreilu, koska ns. legacy-radat saa olla mukana historian kautta ja hyvä niin (!), usein vielä halvemmalla hinnalla. Samalla uudet tulokkaat maksavat enemmän ja kilpailevat keskenään kisapaikasta. Tällaisessa markkinassa Suomen on aika mahdoton yrittää kilpailla rahan kanssa kun edes radan oheispalveluiden ja -toimintojen rakentaminen on nihkeää, alkaen juoksevasta vedestä. Kisaa siinä sitten jonkun Las Vegasin tai Arabimaan kanssa kalenteripaikasta. Dorna/MotoGP on vähän sama juttu, sielläkin kisajärjestäjät maksavat erilaisia summia, mutta käsittääkseni oikeuksien hinta on alhaisempi kuin F1-kisalle.

Suomen kisapaikka voisi ehkä saada nostetta jos meillä olisi ylivoimainen ja suosittu mestarikuski, ehkä tallikin tai osittain suomalainen talli, ja lisäksi radan pitäisi olla todella hyvä, että julkisuudessa kuskit puhuisi, että siellä pitäisi ajaa (tyyliin Spa tai Suzuka -kategoriasta pykälä parempaan) ja radalla olisi jo nyt jotain eeppisiä kisoja muissa luokissa, kuten LeMans-luokat tms. Kisajuna meni ehkä suosion ja järjestäjäskenen kanssa ohi siinä Häkän ja Kimin huippuvuosina, silloin ei vielä ollut pahemmin kilpailua diktaattorien ja muiden kyseenalaisten massikisajärjestäjätahojen kanssa. Mutta eipä ollut tuolloinkaan rataa missä kisat ajaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Turder kiteyttää asian aika hyvin. Se, et meillä on ollut Keke, Mika, Kimi, "Heikki", Valtteri huipulla ei vaan ole aiemmin riittänyt. Tosin ei ollut sitä rataa.
Se missä Bottas on nykyään varjo entisestä ja uutta tähteä, Taponen? saadaan odottaa vuosia, on turha edes haaveilla kisasta.

Jos tuo rata saadaan oikeasti valmiiksi ja sinne kisoja, niin jotain muuta sarjaa pitäisi saada houkuteltua? Eiköhän tulevaisuudessa ole joku "koppiautojen" sähkösarjakin, kun on kerta sähköformulatkin.

Tarvisi vaan mielummin suomalaisen kuskin tai sitten sarjan pitäisi muuten olla kiinnostava.

No aika näyttää
 

FinnPeak

Jäsen
Mulla on myös edelleen sellainen uskomus, että joku järkevä taho pystyisi pyörittämään tuota ratakokonaisuutta ihan kannattavasti. Onhan siellä täyttöaste ollut hyvin korkea tämän konkurssipesän hallinnonkin aikaan käsittääkseni. Ovat tosin olleet harrastajien omia tapahtumia, pieniä kisoja jne. Mutta ne isoimmat investoinnit on tehty ja ylläpitokulut on niihin verrattuna pieniä summia.

Uskomuksia on tän projektin ympärillä riittänyt. Yhtäkään edes etäisen realistista laskelmaa ei ole kukaan tuonut julki, miten touhussa olisi taloudellisesti ollut järkeä. Eikä tuloksista päätellen rahoittajille näitä ole pystytty esittämään yhtään sen enempää. Pelkkä alfaltin ylläpito lienee erittäin haastavaa liikevaihdolla, mitä suomalaisten käyttäjien tuomilla rajallisilla pennosilla voi saada ja tulee vaatimaan rutkasti talkoopuuhaajia. Iso riski, että rapistuu koko paska. Toivottavasti olen väärässä.

Huumorin tasolle lapsenusko menee sitten jos oikeasti puhutaan F1:n tuomisesta Suomen ja Kouvolan talousalueelle, ja että lajipäätöksiä tekevät massijaskat hylkäisivät jonkun itsevaltiaan öljyrahoineen koska "tuoltahan on kotoisin Keke ja Mika ja Kimi".
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo
Syksyllä huhuttu kauppa on nyt toteutunut ja uusi omistaja aikoo rakentaa radan valmiiksi. Paljon uutisoidaan että yksi uusista omistajista on Orbánin lähipiiriä mutta sijoittajia on aika monta ja ovat ilmeisesti ihan nimekkäitä tekijöitä omalla alallaan.

– Olemme sitoutuneet viemään hankkeen uuteen aikaan. Haluamme kääntää Kymi Ringin negatiivisen historian positiiviseksi tarinaksi, Őry sanoo.

Kymi Ring aiotaan jatkossa rahoittaa täysin yksityisesti. Yhtiö on jo alkanut etsiä etsiä yhteistyökumppaneita ja palveluntarjoajia.

Kouvolan Sanomat kirjoittaa että "Uusien omistajien tavoitteena on rakentaa Kymiringistä Pohjoismaiden ja Baltian johtava urheilu- ja viihdekeskus."

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä vielä Iltalehden uutinen asiasta. Unkari herättää kysymysmerkkejä ja en ole varma voiko uusiin omistajiin luottaa täysin, mutta parempi tämä kuin Keimolan kohtalo.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Unkarin pojat laskeneet että Kymiringin raadon saa paljon halvemmalla kuin mitä kokonaan uuden radan rakentaminen minne tahansa Eurooppaan maksaisi. Eihän se sitten enää vaadi kuin massiivisen sijainnin merkityksen aliarvioinnin ja voi päätyä moottoriradan omistajaksi. Valitettavasti olen siis aika skeptinen että Kymiringistä tulisi "Pohjoismaiden ja Baltian johtava urheilu- ja viihdekeskus." Toki onhan sitä moottorirata rakennettu Gotlantiinkin ja Ahvenanmaallekin melkein, eli yrittänyttä ei laiteta.
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo

Tuossa vähän tarkemmin suunnitelmista. Aika maltillisella näkökulmalla lähtevät, ensin perusasiat kuntoon ja sitten enemmän toimintaa vaihe vaiheelta eli ei perse edellä puuhun heti ensiksi hakemaan MotoGP:tä.

Saivat radan ostettua ilman vanhojen velkojen siirtymistä, eli puhtaalta pöydältä investoimaan.

Őryn mukaan kuninkuusluokka MotoGP:n tulo Suomeen on kuitenkin pitkän aikavälin haave.

”MotoGP:tä varten tarvittaisiin yhä paljon kehitystä eli sijoituksia”, Őry sanoo.

Sen sijaan Őry mainitsee Kymiringiä kiinnostavina sarjoina kestävyysautot, touring- ja GT-autot, ratakuorma-autot, rallicrossin ja moottoripyöräsarjoista superbiken, motocrossin ja niin edelleen.

Täyttä kisakalenteria voitaisiin pyörittää kenties vuonna 2026. Kukoistukseen Kymiringin suunnitellaan nousevan 3–5 vuoden kuluessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Aika maltillisella näkökulmalla lähtevät, ensin perusasiat kuntoon ja sitten enemmän toimintaa vaihe vaiheelta eli ei perse edellä puuhun heti ensiksi hakemaan MotoGP:tä.

Niin, tuossa edeltäjien viritelmässä oltiin ehkä vähän liikaakin se näkökulma edellä että Suomen Moottoriliitto(eli moottoripyöräurheilun kansallinen kattojärjestö, joka oli yksi osakas edellisessä ratayhtiössä) tarvitsee itselleen AKK:n Neste/Secto Rallia vastaavan tapahtuman jolla kerätä näkyvyyttä ja luonnollisesti rahaa lajiliiton toiminnan kehittämiseksi(ennenkaikkea markkinoinnin ja viestinnän, mikä on SML:llä AKK:hon verrattuna lapsenkengissä ja lähes täysin jäsenseurojen varassa).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä vielä Iltalehden uutinen asiasta. Unkari herättää kysymysmerkkejä ja en ole varma voiko uusiin omistajiin luottaa täysin, mutta parempi tämä kuin Keimolan kohtalo.

Miten itsellä ainakin herää ensimmäisenä että näinköhän tuossa on tarkoitus lopulta rataa edes valmiiksi uusienkaan omistajien osalta oikeasti.
 

FinnPeak

Jäsen
Miten itsellä ainakin herää ensimmäisenä että näinköhän tuossa on tarkoitus lopulta rataa edes valmiiksi uusienkaan omistajien osalta oikeasti.

Mitä he sitten tavoittelisivat, vai mitä tarkoitat?

Ilmeisesti kauppahinta on kuitenkin ollut jotain reilun 3,5M vai muistankohan väärin. Siitä ei toki ollut tietoja miten tuo on käytännössä sovittu maksettavaksi.

Mutta aika kalliiksi tuo kyllä tulee edelleen uusille omistajille jos ajattelee että alue oikeasti viimeisteltäisiin valmiiksi eikä jätetä soramontun näköiseksi.

Hämmentävä kuvio kyllä kaikenkaikkiaan. Alusta loppuun.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä he sitten tavoittelisivat, vai mitä tarkoitat?

Ilmeisesti kauppahinta on kuitenkin ollut jotain reilun 3,5M vai muistankohan väärin. Siitä ei toki ollut tietoja miten tuo on käytännössä sovittu maksettavaksi.

Mutta aika kalliiksi tuo kyllä tulee edelleen uusille omistajille jos ajattelee että alue oikeasti viimeisteltäisiin valmiiksi eikä jätetä soramontun näköiseksi.

Hämmentävä kuvio kyllä kaikenkaikkiaan. Alusta loppuun.

Oma veikkaus että yrittävät saada lisää sijoittajia niin että saadaan keskeneräisiä asioita tuolla valmiiksi vähän sieltä ja täältä kun rahaa ilmestyy. Eli eivät välttämättä itse pumppaa juurikaan rahaa. Katsotaan toki mitä tapahtuu mutta jotenkin veikkaan että toiminta saattaa muistuttaa paljon edellisiä omistajia.

Itseasiassa tuo 3 miljoonaa kuulostaa jo aika pieneltä rahalta kun kuitenkin alueeseen jo taidettu kymmeniä miljoonia pistää ja tontti jo jonkun arvoinen. Tietenkin ongelma juuri että rahaa pitäisi sitten lisää pistää moninkertaisesti. Kysymys juurin on että pistävätkö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös