KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 66 230
  • 354

FinnPeak

Jäsen
Konkurssin välttäminen enää käräjäoikeuden leimaa vailla. Varmaksi ei voi ikinä sanoa mutta todennäköisyydet lienevät hyvät noin merkittävällä velkojien kannatuksella.


Eipä auttanut, kun rahoitusta ei (yllättäen) edelleenkään löytynyt. Nyt homma on siis paketissa ja yhtiö konkurssissa.

Nyt sitten voidaan ajan oloon seurailla, ilmaantuuko jostain pesälle ostaja jolla on joku ajatus miten tästä saadaan vielä pisnes. Mitään sellaisia laskelmiahan ei kukaan ole vielä missään esittänyt. Päinvastoin, on luultavasti iso haaste saada edes nykyinen asfaltti pidettyä kunnossa sillä liiketoiminnalla mikä tuonne voidaan saada.

Jos pitäisi veikata, niin alue jäänee näivettymään johonkin pienen piirin pärinähommaan. Tai ehkä joku taho ostaa tuon parturoidun preerian ja pistää vaikka aurinkovoimalan pystyyn :I
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Valtio perii takaisin kaikki radalle annetut avustukset, puhutaan useasta miljoonasta. Se on hyvä, että näin toimitaan ja tällaiseen puuhasteluun ei pitäisi laittaa jatkossa euroakaan verorahoja. Se on sitten eri asia, saavatko latiakaan takaisin? Tai jos tällaiseen lähdetään, niin toimijan rahotusasiat pitävät olla vedenpitävät.
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo
Valtio perii takaisin kaikki radalle annetut avustukset, puhutaan useasta miljoonasta. Se on hyvä, että näin toimitaan ja tällaiseen puuhasteluun ei pitäisi laittaa jatkossa euroakaan verorahoja. Se on sitten eri asia, saavatko latiakaan takaisin? Tai jos tällaiseen lähdetään, niin toimijan rahotusasiat pitävät olla vedenpitävät.

Penniäkään eivät kyllä pesästä taida saada kun vakuusvelkojat menevät jonossa ohi.

Valtionavustuksethan myönnettiin liikuntapaikkaa varten (ei huippu-urheiluun) ja tänäänkin siellä jonkinlaiset ratapäivät on, eli nimenomaan sitä liikuntapaikkatoimintaa. Tuo on nyt lähinnä konkurssipesän haaskaamista että asiansa täyttäneet rahat yritetään periä takaisin kun laki antaa siihen mahdollisuuden.


Rannon mukaan Kymiringin avustuspäätökset ja siihen pyydetyt lausunnot on aikanaan tehty samoin menetelmin kuin liikuntapaikkarakentamisen avustuspäätöksissä yleensäkin.

”Valtionavustettu liikuntapaikkahan eli varsinainen moottorirata valmistuikin jo useita vuosia sitten. Yhtiön ongelmat ovat alkaneet sen jälkeen”, Ranto toteaa.
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo
Noilla Öry-sukunimisillä Unkarin miehillä on pikku googlailun perusteella ihan mittavasti moottoriurheilutaustaa kotimaassaan ja kokemusta kansainvälisten kisojen järjestämisestä.

Suhteita vaikuttaa olevan joten jos rahoitus on kunnossa ja radan saa viimeisteltyä niin toivo elää että Dorna suostuisi keskustelemaan uusien omistajien kanssa ja Kymiringillä vielä ajetaan isoa kisaa.

Sandor Rabb vaikuttaa kolmikosta rahoittajatyypiltä jos on tuo pelialalla ja Hollywoodissa vaikuttava kaveri joka löytyy Googlella.

Suomalainen taas on luultavasti lähinnä järjestellyt asioita että kaupat ovat syntyneet, omistaa Saksassa konsulttiyhtiön mutta Kouvolasta ilmeisesti kotoisin, pelannut KooKoon divarissa lätkää joskus. Facebookin perusteella tuntee paikallisia rallimiehiä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kymiringä ei ole myyty.

Pitäisikö maailman nopeimman kansa, eli valtion lähteä operaatioon radan pelastamiseksi? Itse olisin valmis omia verojani vaikka nostamaan tätä varten.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kymiringä ei ole myyty.

Pitäisikö maailman nopeimman kansa, eli valtion lähteä operaatioon radan pelastamiseksi? Itse olisin valmis omia verojani vaikka nostamaan tätä varten.

Aika vahva veikkaus, että paskamyrsky olisi valtaisa, jos valtio lähtisi tähän projektiin.

Kyllähän tuo rata olisi pitänyt saada rakennettua lähelle Kehä III:sta?

Siihen huudeille, jossa Keimolan rata aikanaan oli?
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Siihen huudeille, jossa Keimolan rata aikanaan oli?
Eikös niillä kulmilla taikka hyvin lähellä ole Keimolan Golf? Olisiko viimeistään siihen stopannut kun meteli olisi häirinnyt Golffareita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika vahva veikkaus, että paskamyrsky olisi valtaisa, jos valtio lähtisi tähän projektiin.

Kyllähän tuo rata olisi pitänyt saada rakennettua lähelle Kehä III:sta?

Siihen huudeille, jossa Keimolan rata aikanaan oli?

Joo ja eikös Valtio ja Lahden kaupunki tässä ole isoimmat velkojat muutenkin joten aika oudolta kuulostaisi jos uudestaan lähtisivät tukemaan sen jälkeen kun useamman miljoonan haluavat tukia takaisin. Tiedä sitten olisiko radalle jo löytynyt sijoittaja jos noita ei olisi rasitteena ja mahdollisesti olisi hankkeelle vielä lisää julkista tukea tullut.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika vahva veikkaus, että paskamyrsky olisi valtaisa, jos valtio lähtisi tähän projektiin.

Kyllähän tuo rata olisi pitänyt saada rakennettua lähelle Kehä III:sta?

Siihen huudeille, jossa Keimolan rata aikanaan oli?
Vaikkei Iitti nyt missään Lapissa sijaitsekaan, niin olisihan PK-seudulta, tai esimerkiksi Kirkkonummi-Nurmijärvi-akselilta olettanut löytyvän tontti moottoriradalle. Toki kunhan alkuvaikeudet ylitetään, niin kaiketi jengi saapuu Iittiin Moto GP:tä katsomaan, jos he jaksavat vaivautua Jyväskylän seudulle MM-rallia katsomaan.

Huomioiden, millainen kohu julkisten varojen käytöstä Olympiastadionin (mielestäni ihan aiheellisesta) remontista syntyi, voisi Kymiringin casen toden totta olevan vieläkin isompi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen kysymys on, tulisiko Suomen määrätietoisemmin pyrkiä edistämään kansainvälistä tunnettavuuttaan pyrkimällä houkuttelemaan isoja urheilutapahtumia, millainen esimerkiksi F1-osakilpailu olisi maahamme? Vaikka Suomi kelpo maa onkin asua, on se kansainvälisessä mittakaavassa edelleen todella tuntematon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Ann Arbor sillon vuonna nakki ja perunamuusi, kun Robert Lappalainen toi DTM ( ei Don't tell Mom ) -sarjan Sörnäisten rantatielle, taisi olla huhua, jopa F1 kisasta Suomessa.
No ei toteutunut.

Kyllähän tuonne Iittiinkin varmaan väki tiensä löytää. Jos rata on joskus käytössä ja sinne saadaan kiinnostavia kisoja?
Mutta taisihan se Wihuri(kin) joskus todeta, että väärään paikkaan tehty

Oletan, että kyseinen henkilö tietää motorsportista aika paljon
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse haluan uskoa, että mikäli F1-osakilpailun järjestäminen on mahdollista Unkarissa, Itävallassa ja Azerbaidzanissa, olisi se myös Suomessa, mikäli tahtotila on riittävä. Kymiringin vaihtoehtona voisi ihan hyvin toimia juurikin katurata Helsingissä, mikä toisi pääkaupungillemme ennennäkemätöntä kansainvälistä mainetta. Suomi on moottoriurheilun suurmaa, MM-rallin järjestelyt ovat joka vuosi ensiluokkaiset. Olen kaikki tämä huomioiden varma, että myös moottoriurheilun kuninkuusluokan osakilpailun järjestäminen juurtuisi maahamme.

Kymiring toden totta on valitettavasti hivenen syrjässä, mutta reilun kahden tunnin ajomatkan säteellä on kuitenkin enemmistö Suomen väestöstä. "Walk in"-yleisöä toki todella vähän.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Ann Arbor sillon vuonna nakki ja perunamuusi, kun Robert Lappalainen toi DTM ( ei Don't tell Mom ) -sarjan Sörnäisten rantatielle, taisi olla huhua, jopa F1 kisasta Suomessa.
No ei toteutunut.

Kyllähän tuonne Iittiinkin varmaan väki tiensä löytää. Jos rata on joskus käytössä ja sinne saadaan kiinnostavia kisoja?
Mutta taisihan se Wihuri(kin) joskus todeta, että väärään paikkaan tehty

Oletan, että kyseinen henkilö tietää motorsportista aika paljon
Muutamia vuosia sitten Lappalainen myös antoi ymmärtää Tomin Nuoteista-podcastissa, että myös F1 olisi onnistunut, jos järjestelmä AKK:n muodossa ei olisi antanut poikittaista selkään. Muutenkin herran tarinointi oli oikein kiinnostavaa, joten kuuntelusuositus senkin puolesta. Tosin, kuten aina joissakin asioissa myös lähdekritiikkikin voi joiltakin osin olla tarpeen

Kuuntele Yle Areenassa:

 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Ann Arbor perinteet Unkarissa ja Itävallassa taitavat olla valtavat? Itse vähän sitä mieltä että Unkarin voisi vaikka heittää vttuun ja ottaa vaikka Saksasta kisan. Nürburg ring tai Hockenheim ( itseä kiehtoisi nähdä nykyiaet formulat vahalla, oikealla Hockenheimillä, nykinen kastelukannu on aika pxska )
Baku taas taitaa olla mukana kun sieltä on lyöty FIA:n taskut täyteen.

Mielestäni sarja ei tarvitse katuratoja enään yhtään. Vegasin voisi vaihtaa Indianapolisiin. Tyylikäs ja nopea rata
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
@Ann Arbor perinteet Unkarissa ja Itävallassa taitavat olla valtavat? Itse vähän sitä mieltä että Unkarin voisi vaikka heittää vttuun ja ottaa vaikka Saksasta kisan. Nürburg ring tai Hockenheim ( itseä kiehtoisi nähdä nykyiaet formulat vahalla, oikealla Hockenheimillä, nykinen kastelukannu on aika pxska )
Baku taas taitaa olla mukana kun sieltä on lyöty FIA:n taskut täyteen.

Mielestäni sarja ei tarvitse katuratoja enään yhtään. Vegasin voisi vaihtaa Indianapolisiin. Tyylikäs ja nopea rata
Harmi kun vanha Hockenheim kasvaa jo heinää ja puita. Jos olisi mahdollista turvallisuuden puolesta, Nürburgringin Nordschleife olisi huima tapaus.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse haluan uskoa, että mikäli F1-osakilpailun järjestäminen on mahdollista Unkarissa, Itävallassa ja Azerbaidzanissa, olisi se myös Suomessa, mikäli tahtotila on riittävä. Kymiringin vaihtoehtona voisi ihan hyvin toimia juurikin katurata Helsingissä, mikä toisi pääkaupungillemme ennennäkemätöntä kansainvälistä mainetta. Suomi on moottoriurheilun suurmaa, MM-rallin järjestelyt ovat joka vuosi ensiluokkaiset. Olen kaikki tämä huomioiden varma, että myös moottoriurheilun kuninkuusluokan osakilpailun järjestäminen juurtuisi maahamme.

Kymiring toden totta on valitettavasti hivenen syrjässä, mutta reilun kahden tunnin ajomatkan säteellä on kuitenkin enemmistö Suomen väestöstä. "Walk in"-yleisöä toki todella vähän.

Itse ymmärtänyt että ainakin nykypäivänä kisaoikeudet maksaisi todennäköisesti lähemmäs 50 miljoonaa ja siihen päälle sitten tietenkin järjestämisen ja radan ylläpitoon menevät rahat. Sitten tietenkin vielä se rata pitäisi löytyä tai rakentaa katurata johon taas menee aika paljon rahaa. Eli ehkä jopa lähemmäs 100 miljoonan vuosittainen potti pitäisi saada kerättyä. Eipä taida ainakaan julkista rahaa helposti tulla. Tuo Motogp kyllä olisi ollut hyvä alku kuitenkin mutta olisiko sekään kerännyt pitkällä tähtäimellä tarpeeksi tuloja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ymmärtänyt että ainakin nykypäivänä kisaoikeudet maksaisi todennäköisesti lähemmäs 50 miljoonaa ja siihen päälle sitten tietenkin järjestämisen ja radan ylläpitoon menevät rahat. Sitten tietenkin vielä se rata pitäisi löytyä tai rakentaa katurata johon taas menee aika paljon rahaa. Eli ehkä jopa lähemmäs 100 miljoonan vuosittainen potti pitäisi saada kerättyä. Eipä taida ainakaan julkista rahaa helposti tulla. Tuo Motogp kyllä olisi ollut hyvä alku kuitenkin mutta olisiko sekään kerännyt pitkällä tähtäimellä tarpeeksi tuloja.
Melkoiset lahjuksethan F1-osakilpailun järjestämisestä toden totta joutuu maksamaan, mutta eihän tuo hypoteettinen 100 miljoonaa vuodessa ole paljon mitään valtion koko budjettiin nähden, mikäli siis julkisella rahalla mentäisiin. Helsingin kaupunki ja paikalliset yksityiset tahot varmasti osallistuisivat myös rahoitukseen, mikäli katurata Helsinkiin rakennettaisiin. Uskon kuitenkin kansainvälisen näkyvyyden maksavan kustannukset takaisin.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos katsoo missä nämä F1- ja Motogp-radat noin yleensä ottaen sijaitsee, niin Kymiringhän on käytännössä pääkaupunkiseudulla. Vai pitäisikö päästä ajamaan kehä ykkösen sisäpuolella jotta sudet eivät syö katsojia?
Suomessa on muutenkin aika nihkeää suhtautuminen tällaisiin suorituspaikkoihin, siksi esimerkiksi Gotlannissa on hieno rata eikä meillä. Alec Arhohan oli suunnittelemassa rataa ensi alkuun Suomeen, mutta jostain kumman syystä niinkin kovaan moottoriurheilmaahan kuin Ruotsiin se oli helpompi rakentaa.
Onneksi sentään löytyy valoa tunnelin päästä kun esim Alastaroa on päästy kehittämään sellaiseen suuntaan että siellä on mahdollista järjestää kv tason kilpailuja lähitulevaisuudessa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sitä valituksen määrää kun vihreiden kaupunkibulevardien sijaan keskustassa painettaisiinkin Formulaa. Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa keskustatunneleissa kurvaillaan katettu GP.

Faktahan on että vaikka Iitti tavallaan pöndellä on, niin aika vaikea olisi kuvitella rataa mihinkään tunnin päähän Helsingin keskustasta. Paras ratkaisu olisi tietenkin ollut saada rata pykättyä hieman lähemmäksi Lahtea, jolloin logistisesti olisi jopa todella hyvässä paikassa, mutta ei tuo alle 2h Helsingistä mikään mahdoton ole, jos tosiaan Jyväskylässä ajetaan vuosittain ralliakin eikä se kellekään liian kaukana ole tuntunut olevan.

@Ann Arbor mainitsemista kisoista Unkarin taustoista ei hirveästi tietoa, mutta voisin kuvitella kyseessä olevan paikallinen Jyväskylän ralli, vaikka Unkari mikään formulamaa olekaan. Itävaltahan oli monta vuotta pois kalenterista, ennen kuin eräs energiajuomamerkki lähti tuota sponssaamaan ja heillä sattumoisin omat intressinsä on kisa kalenterissa pitää. Bakun kisalla ei varmaan varsinaisesti mitään tekemistä kannattavuuden kanssa ole, vaan jotain urheilupesun tyylistä taitaa tuossakin olla taustalla.

Ylipäätään F1 kisa Suomessa tuntuu ajatuksena melkein yhtä kaukaiselta kuin suomalainen NHL-joukkue. Vaatisi jonkun yliäveriään sijoittajan taustalle, joka voisi kenenkään mielipiteistä välittämättä tehdä tuolla persnettoa usean vuoden ajan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Kuuukko Tuo Itävallan ratahan hieno ja tyylikäs. Kunnon korkeuseroja ja tiukkoja mutkia.

Pysyy varmasti pitkään kalenterissa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
@Kuuukko Tuo Itävallan ratahan hieno ja tyylikäs. Kunnon korkeuseroja ja tiukkoja mutkia.

Pysyy varmasti pitkään kalenterissa.
Täysin samaa mieltä ja harmitti suuresti kun oli kymmenisen vuotta pois kalenterista. Nautinnollinen rata katsoa formuloita kuin myös pleikkarilla itse ajaa.

Pointti oli siis se, että jäi aikanaan pois ja lopulta tarvittiin Red Bullin rahaa 70 miljoonaa radan remontoimiseen ennen kuin palasi F1-kalenteriin. Pelkällä julkisella rahalla formulaa tuolla ei todennäköisesti enää ajettaisi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Täysin samaa mieltä ja harmitti suuresti kun oli kymmenisen vuotta pois kalenterista. Nautinnollinen rata katsoa formuloita kuin myös pleikkarilla itse ajaa.

Pointti oli siis se, että jäi aikanaan pois ja lopulta tarvittiin Red Bullin rahaa 70 miljoonaa radan remontoimiseen ennen kuin palasi F1-kalenteriin. Pelkällä julkisella rahalla formulaa tuolla ei todennäköisesti enää ajettaisi.

F1 on mennyt liian pitkälti siihen suuntaan, että raha ratkaisee. Iso osa kisoista on mukana pitkälti sen vuoksi, että rahaa löytyy, jolla kisoja on viety maihin, joiden ihmisoikeusasiat ovat lähinnä vitsi.
Joo eihän sen pitäisi, eikä vaikutakkaan itse ajamiseen, mutta kun kisoja on tuolla "hiekkalaatikolla", moni legendaarinen rata on pudonnut kalenterista pois?

Nykyinen kisamäärä on jo maksimi?

Mutta että ei menisi ihan offtopic, niin koetetaan pysyä myös ketjun aiheessa?

Koska Suomesta ei löydy öljyrahaa eikä ihan Red Bullin tasoista energiajuomajättiä, niin mikä olisi radalle hyvä Sponsori? Ei taida sellaistakaan löytyä, joka löisi tarvittavat rahat kasaan ja rata saataisiin kilpailtavaan kuntoon.

Dornan kanssa tosin on jo taidettu sillat polttaa ja MotpGp ei ihan äkkiä taida tulla radalle, mutta onhan niitä muistakin pyöräluokkia. Eurosport ainakin näyttää jotain sarjaa ja onhan noita rata-autosarjojakin. Sähköformulat voi olla kanssa vaikea saada tänne
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös